کد خبر: ۳۷۳۵۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت:
«دکتر حسین عرفانی» افزود: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و رساندن سطح پوشش واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار به بالاتر از ۷۰ تا ۷۵ درصد، از شرایط محقق شدن حذف هاری در کشور است ...
 

حکیم مهر - رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت شبانه روزی ۷۰۰ مرکز درمان و پیشگیری از هاری در کشور، تاکید کرد: امکان ریشه‌کنی بیماری هاری در ایران وجود ندارد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسین عرفانی» با تاکید بر اینکه در تمام اقلیم ایران ویروس هاری در وحوش و حیوانات اهلی وجود دارد، گفت:  ما در دو تا سه دهه گذشته از بیشتر  نقاط و استان‌های کشور موارد ابتلا به هاری را داشته‌ایم؛ یعنی هیچ منطقه‌ای را از نظر بیماری هاری پاک نمی‌دانیم. ایران در منطقه جغرافیایی قرار دارد که جزیره‌ای نیست و با کشورهایی مرز مشترک دارد که آنها در حیوانات و انسان‌ها موارد ابتلا به هاری را دارند. همچنین این بیماری بین انسان و دام مشترک است؛ به همین دلیل فاز ریشه کنی در شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: در مبارزه با بیماری‌های واگیر سه مرحله کنترل، حذف و ریشه کنی وجود دارد؛ در مرحله کنترل حداقل وظیفه سیستم مراقبت از بیماری‌ها این است که وقوع و بروز آن در میدان دید مراقبتی اتفاق افتد و به موقع تشخیص داده شود. این سیستم پس از تشخیص بیماری با در دست گرفتن مهار سیر آن باید کاری کند که  برای سلامت عمومی مشکلی ایجاد نشود. در سه دهه گذشته موارد گزش توسط حیوانات افزایش یافته است،  در سال ۹۵ بیش از ۱۷۰ هزار مورد گزش داشتیم که به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کردند و واکسن دریافت کردند. اگر این درمان و پیشگیری انجام نمی‌شد تعداد قابل توجهی از این موارد ممکن بود به هاری مبتلا شوند .

رئیس اداره کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد که بیماری هاری کشندگی ۱۰۰ درصدی دارد و شانس درمان و بهبود پس از ابتلا به آن صفر است. درمان بیماری نیز با واکسن سه تا پنج نوبتی و سرم انجام می‌شود .

عرفانی با اشاره به فعالیت شبانه روزی ۷۰۰ مرکز درمان و پیشگیری هاری در کشور، افزود: سگ سانان، گربه سانان و علف خواران این قابلیت را دارند که بیماری را به انسان منتقل کنند.  درمان و پیشگیری از بیماری باید بلافاصله بعد از گزش اتفاق افتد. محل گزش باید حدود ۱۵ دقیقه با آب و صابون شسته شود. همچنین باید از پانسمان و بخیه کردن غیرضروری محل گزش اجتناب شود؛  این کار فقط باید با نظر پزشک متخصص و در شرایط ویژه انجام شود .

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: در ۲۰ سال گذشته موارد ابتلا به بیماری هاری در کشور انگشت شمار بوده و پیشگیری با واکسن موفق عمل کرده است، اما با هزینه سالیانه ۱۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان؛ چرا که هزینه مستقیم هر نوبت درمان و پیشگیری از هاری حدود یک میلیون تومان است. وزارت بهداشت با این هزینه توانسته است بیماری را در کشور کنترل کند. با توجه به زمینه‌هایی که در کشور وجود دارد می‌توان امیدوار بود اگر مورد حمایت قرار بگیریم به حذف هاری دست پیدا می‌کنیم .

وی همچنین تاکید کرد: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور و رساندن سطح پوشش واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار به بالاتر از ۷۰ تا ۷۵ درصد از شرایط محقق شدن حذف هاری در کشور است .

عرفانی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت سگ‌های ولگرد در بخش‌هایی از کشور کنترل نشده است، افزود: از ابتدای فروردین ۹۶ تا کنون ۹ مورد ابتلا به هاری منجر به فوت در کشور داشته‌ایم. دو مورد از این ابتلا در استان‌های هرمزگان و گلستان و هفت مورد بقیه در منطقه زابل استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است؛ چون سگ‌های ولگرد در این منطقه به طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده‌اند.  زحمات زیادی برای کنترل  جمعیت این سگ‌ها انجام شده‌ است، اما در حدی نبوده که چرخه ازدیاد آنها را کنترل کند.  باید نیم نگاهی به گردش ویروس هاری در وحوش داشته باشیم تا در صورت نیاز آنها را با روش‌هایی مانند طعمه‌گذاری، واکسیناسیون و کنترل کنیم .

وی تصریح کرد: نمودارهای توزیع سنی و جنسیتی نشان می‌دهند که پسران نوجوان بیشترین گروه جمعیتی هستند که مورد گزش سگ قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل باید بیاموزند که سگ‌ها را تحریک نکنند.  مردم نیز باید بدانند در اثر خراش گربه، گزش و لیسیده شدن ازطرف سگ باید حتما به مرکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه و دوره درمان را تکمیل کنند.  اگر از وضعیت واکسن و تاثیر آن  بر حیوانی شامل صاحبدار یا ولگرد مطمئن نباشیم باید پس از گزش برای درمان اقدام کنیم.
 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
United States of America
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
باید از وزیر جهاد کشاورزی ممنون باشیم که در برنامه پیشنهادی ایشان برای دولت دوازدهم سهم دامپزشکی تقریبا هیج بوده و باید منتظر شیوع بیشتر بیماریهای مشترک هم باشیم. ایشان حجت را بر همه تمام کرد که جایگاه دامپزشکی جایی غیر از وزارت کشاورزی و انهم وزارت بهداشت است.
وعده ما تجمع روز15مهرماه ساعت 10صبح دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با شعار الحاق به وزارت بهداشت. تلگرام Elhagvet @
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
1
0
اخه ادم عاقل ،اینکه چند تفر در اثر ابتلا به هاری ازبین رفتن از کم کاری وزارت بهداشت هست نه دامپزشکی ،شما که حتی به رشته خودت هم واقف نیستی میخای نظر بدی
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
در جواب بابد بگم مخزن هاری سگهای ولگرد هستش که اگر کنترل خوبی از طرف سازمان دامپزشکی انجام میشد بیماری در انسان هم انقدر زیاد نبود و این نیازمند بودجه است که دامپزشکی از بودجه طرح تحول سلامت بی بهره است و یکپارجگی حوزه کنترل بر بیماریها و ادغام در وزارت بهداشت در کنترل امراض مشترک نتیجه بخشتر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
هرچه مریض بیشتر بیکاری پزشکان کمتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
جناب آقای دکتر حسین عرفانی
رِییس اداره محترم بیماریهای قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت .
با سلام و خسته نباشید ، حداقل انتظار ما از جنابعالی این است که در مصاحبه هایتان اندکی از زحمات همکاران دامپزشکی تقدیر نماید . حضرتعالی کاملا آگاهید اگر زحمات این قشر زحمت کش نبود ، (با کمترین امکانات و کمترترین بودجه ،) وضعیت هاری در کشور امروز چگونه بود . نمی دانم بگویم چه مقدار بودجه وزارت بهداشت برای این بیماری باید تخصیص داده می شد .
اقدام شما در زمینه درمان بسیار مقدس است ، لذا همانطوریکه اعلام می نماید حدودا هزینه درمان هاری سالیانه 10 تا 200 میلیارد تومان است و برای هر دفعه مراجع افراد گاز گرفته وزارت بهداشت یک میلیون تومان تامین اعتبار می کند . و برای هر مورد که مقرر شده پنج نوبت مراجع کند حدودا پنج میلیون تومان تامین اعتبار می کنید .
اگر جنابعالی یک روز افتخار دهید با همکاران ما به فیلد کاری برای واکسیناسیون هاری تشریف ببرید متوجه می شوید مهار و مقید کردن سک ها برای صاحبانشان عذاب آور است . ، اما رسالتی که همکارانمان دارنند نمی گذارند حتی یک قلاده سک بدون واکسیناسیون باقی بماند .
جناب دکتر امروزه یکی از مهمترین مسولیت های خانواده دامپزشکی همین حفاظت از سک های ولگرد است
بعنوان عضوی از این خانواده از جنابعالی و مابقی دوستان در وزارت بهداشت تقاضا دارم عملکرد دامپزشکی را نادیده نگیرید .
همه می دانند دامپزشکی با کمترین امکانات و بودجه و بدون هیج تبلیغاتی بیشترین و بهترین خدمات را ارائه می دهد و همیشه قربانی و دستخوش اینگونه بیماریها قرار گرفته بدون اینکه ابراز نماید .
با تشکر فراوان .
دکتر حمید . رضایی . استان قزوین
دوشنبه . 10 /07 /96
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
بخش بهداشت و پیشگیری در وزارت کشاورزی هر کشوری از بخش تولید مهمترنباشد کمتر هم نیست. ولی در ایران وزارت جهاد کشاورزی به وظایفش در خصوص ایمنی غذا و بهداشت واقف نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
دوطتان ،اتفاقا کنترل سگهای ولگرد در کارگرپهی متشکل از بهداشت و شهرداری است و سازمان هیچ مسئولیتی در قبال سگهای ولگرد ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
باسلام دوستان
کنترل سگهای ولگرد هیچ ربطی به سازمان دامپزشکی نداره و برااساس قانون از وظایف کارگروهی متشکل از فرمانداری ،شهرداری و شبکه های بهداشت هست
با عنایت به بحث زنده گیری عملا غیر فعال شده و هیچ کسی تمیلی برای کنترل جمعیت ان ندارد.
اقای دکتر اشاره نکردن که بیماران فوت شده به مرکز بهداشتذمراجعه کردن و به صورت صحیح پیشگیری نشده یا اصلا مراجعه نکردن ایا سرم هم تزریق کردن
بیماری هاری از نظر همه گیر شناسی به دو شکل عمده وجود داره
۱- هاری شهری
۲-هاری وحشی:که کلیه پستانداران گوشتخوار وحشی و خفاشهای خونخوار در ان نقش بازی میکنن
با توجه به افزایش سگهای ولگرد و تماس ان با حیات وحش در حال ایجاد یک حالت بینابینی هستیم
اساس مبارزه با بیماری هاری بر سه اصل استوار است
کنترل بیماری در حیات وحش
کنترل جمعیت سگهاو گوشتخواران ولگرد
کنترل بیماری در سگهای صاحبدار
در خصوص حیات وحش محیط زیست که تا حالا اقدامی نکرده
سگهای ولگرد هم که جمعیشون رو به افزایشه
ولی بیماری در سگهای صاحبدار کنترل شده است
کاش اقای دکتر نوعذحیوانی که بیماران فوت سده رو مورد گزش قرار داده اشاره میکرد
چون براساس علم اپیدمیولوژی اگه ۷۵درصد سگهای گلخ واکسینه شوند احتمال بروز و انتقال بیماری توسط انها به صفر می رسد
پس دوستان عزیز که فورا نظر نیدن دامپزشکی مشکل داره سعی کنن قبل از نظر دادن یکم سطح مطالعه خودشون رو بالا ببرن
اصلی ترین مخازن بیماری در حیات وحش هستن و خواهند بود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
باید دکتر دامپزشک در واحد زئونوز در هر دانشگاه علوم پزشکی باشه
نظر شما
ادامه