کد خبر: ۳۷۳۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

تقلب در عسل

دکتر آراسب دباغ مقدم

 

- تقلب در عسل یکی از قدیمی ترین تقلبات است و قدمت آن به طول تاریخ بشر می رسد.

- با توجه به کم شدن جمعیت زنبورهای عسل و افزایش تقاضای عسل در جهان، حدس زده می شود که ۲۵ تا ۳۰ درصد از عسل های عرضه شده، تقلبی باشند.

- علاوه بر تولید «عسل زنبور ندیده» که به کمک شکر، آب، کمی آب لیمو، حرارت و اسانس های شیمیایی تقلید کننده ی طعم عسل تولید می شود، افزودن شکر، شربت قند و سایر ترکیبات ارزان که لزجت عسل و طعم آن را تحت تاثیر قرار می دهند، همچنین افزودن فروکتوز که «شکرک زدن» را به تاخیر می اندازد، بخشی از سایر تقلبات این ماده ی غذایی هستند.

- افزودن شربت ذرت به عسل، یکی از تقلباتی است که امکان تشخیص آن از عسل واقعی را برای مصرف کننده، بسیار مشکل می سازد.

- طبق ضوابط کدکس الیمنتاریوس (کمیسیون استاندارد جهانی غذا)، عسل باید کاملا خالص و طبیعی بوده و افزودن هر ماده ای به آن، ممنوع است.

- چین، ترکیه، آمریکا، روسیه و اکراین به ترتیب بزرگ ترین تولیدکنندگان عسل دنیا هستند.

- هم عسل و هم واحد زنبورداری، باید دارای مجوز بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور باشند.

- در برخی از کشورها عسل ها بر اساس مقدار رطوبت، جامدات محلول، مزه و بو (طعم و عطر)، نبودن نواقص و شفافیت طبقه بندی می شوند.

- برخلاف باور عمومی، عسل شکرک زده تقلبی نیست؛ تقریبا تمامی انواع عسل از چند هفته تا چند ماه پس از ورود به ظرف عسل، دچار شکرک زدگی می شوند؛ مگر آنکه در دمای ۴۰ تا ۴۹ درجه ی سانتی گراد حرارت دیده باشند.

 - همین باور اشتباه «عدم شکرک زدن عسل طبیعی» زمینه ساز بسیاری از تقلبات برای جلوگیری از شکرک زدن عسل می شود.

- هر چند روش های تجربی مانند چشیدن و بو کردن طعم و عطر و بررسی ظاهری قوام عسل و نیز نحوه ی ریختن آن از یک ارتفاع مشخص با چاقو و همچنین نحوه ی فرو رفتن لایه های آن داخل یکدیگر برای شناسایی عسل های تقلبی وجود دارند، اما انجام آزمایش های فیزیکوشیمیایی در آزمایشگاه های دامپزشکی و کنترل مواد غذایی بهترین راه شناخت عسل تقلبی از اصلی است.

- وجود موم به معنی غیر تقلبی بودن عسل نیست؛ امروزه، هم موم به شکل صنعتی تولید می شود (تا انرژی زنبور صرف تولید موم نگردد) و هم به راحتی موم را با ریختن عسل مصنوعی روی آن پر می کنند.

 

برای آگاهی از درستی و نادرستی مطالبی که در مورد مواد غذایی در کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی مختلف می خوانید؛ به کانال ««علوم غذا و ایمنی مواد غذایی» به آدرس زیر مراجعه کنید

https://t.me/foodscienceandsafety

 


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
0
0
فوق العاده بود جناب دکتر، فکر کنم بد نباشه کیت های تشخیصی برای این معضل طراحی و تولید بشه
ترابی
|
Brazil
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
0
0
دستتون درد نکنه.لطفا در مورد عسل و سایر تقلبات درمورد مواد غذایی گوشتی و لبنی اطلاعات بیشتری بدهید که گاه وقتی سوالی ازمون میشه بعنوان دامپزشک در پاسخ درست و منطقی درمی مانیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
سلام ببخشید مقاله منسجم نبود، بهتر است در ویرایش دقت بیشتری بفرمایید
نظر شما
ادامه