کد خبر: ۳۷۳۳۱
 

کتاب «شیمی مواد غذایی» تألیف «دکتر حمید میرزایی» دامپزشک، متخصص بهداشت مواد غذایی و دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به چاپ رسید .

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر حمید میرزایی» آنا اظهار کرد: «امروزه با توجه به ضرورت و اهمیت تامین مواد غذایی سالم مورد نیاز جوامع در حال توسعه، رشته های تحصیلی و تخصص‌­های متفاوت ایجاد شده است. این رشته‌های تحصیلی را می توان در مجموع به سه گروه عمده شامل بهداشت مواد غذایی، صنایع غذایی و تغذیه تقسیم کرد.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد تبریز ادامه داد:‌ «شرح وظائف و اهداف تشریح شده برای هر کدام از این رشته ها تا حدودی مستقل و جدا از هم و در مواردی نیز تفکیک آنها حداقل در عمل امکان پذیر نیست و در خیلی از موارد و زمینه های تحقیقاتی و کاربردی رسیدن به اهداف تعریف شده همکاری متخصصین این رشته های تحصیلی را ضروری می سازد.»

وی شیمی مواد غذایی را یکی از مهمترین شاخه ­های علوم غذایی به حساب آورد و افزود: «بدون درک صحیح و دقیق از اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی و نیز واکنش های شیمیایی بین ترکیبات سازنده آن پیش بینی تغییرات ویژگی های حسی، تغذیه ­ای و بهداشتی در مراحل تولید، نگهداری، حمل و مصرف و به تبع آن پیش بینی و تثبیت این ویژگی ها در محصول نهایی میسر نخواهد شد.»

دکتر میرزایی ادامه داد: «آنالیز ترکیبات عمده تشکیل دهنده مواد غذایی بصورت معمول و سنجش ریزمغذی ها بصورت موردی، جستجو یا سنجش سموم مختلف از جمله سموم میکروبی، سموم شیمیائی، فلزات سنگین، مواد نگهدارنده مجاز و غیر مجاز، ترکیبات آلرژی زا و ... از جمله نیازمندی­ های مربوط به مواد غذایی بوده که انجام و یا تفسیر هرکدام از آنها نیازمند تسلط و تبحر در شاخه شیمی مواد غذایی است.»

این عضو هیأت علمی واحد تبریز گفت: «این کتاب حاوی 6 فصل است. بدیهی است امکان پرداختن به شیمی همه ترکیبات موجود در مواد غذایی و نیز پرداختن به جزئیات بیشتر و عمیق­‌تر مسائل در این مجموع مقدور نبوده است. اما سعی شده مطالب مورد نیز دانشجویان بخصوص رشته­ های بهداشت مواد غذایی، صنایع غذایی و دامپزشکی به زبان ساده و روشن بیان شود. بنابراین این کتاب می­ تواند به عنوان یک منبع درسی مورد استفاده قرار گیرد.»

کتاب شیمی مواد غذایی از سوی دکتر حمید میرزایی با همکاری هادی پورجعفر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه تألیف شده و در تیراژ 2000 جلد توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز منتشر شده است.

 
 
نظر شما
ادامه