کد خبر: ۳۷۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  مدیرمسئول حکیم مهر بامداد چهارشنبه چهاردهم مهرماه در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "اینجا شب نیست" رادیو جوان فرارسیدن روز دامپزشکی را به عموم دامپزشکان و سایر رده‎های دامپزشکی تبریک گفت.

دکتر محمد لطفی‏زاده در این برنامه علت انتخاب رشته دامپزشکی برای تحصیل را علاقه به حرفه پزشکی و حیوانات عنوان کرد و گفت : روز به روز نه تنها از این انتخاب ناخرسند نشدم بلکه با شناخت زوایای بیشتری از حرفه و رشته دامپزشکی علاقمندی و رضایتم از انتخاب و تحصیل در این رشته بیشتر شد.

وی همچنین درباره بازار کار حرفه دامپزشکی هم گفت : آنچه معمولاً با شنیدن واژه "دامپزشک" به ذهن اغلب مردم می‎آید کار با حیوانات  است در صورتی که حرفه دامپزشکی بسیار وسیع بوده و از تنوع و گوناگونی زیادی برخوردار و پیشگیری از بروز و شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان و تأمین بهداشت مواد غذایی از جمله زوایای متعدد این حرفه است.

مدیرمسئول حکیم مهر در ادامه اظهار داشت : برخلاف دیگر کشورها که عمده کار دامپزشکان به حیوانات خانگی مربوط است در کشورمان به دلایل مختلف از جمله تفاوت‎های فرهنگی، این زمینه رشد زیادی نداشته و جای رشد بسیار زیادی دارد.

لطفی‎زاده افزود : صرفنظر از تعدد دانشکده‏های دامپزشکی بدون توجه به ظرفیت بازار کار و بجز بخش دولتی که به دلیل سیاست‎های کلان کشور و لزوم واگذاری تصدی‎گری‌ها به بخش غیردولتی با محدودیت‎ اشتغال برای دامپزشکان مواجه است، در بخش خصوصی و بویژه در حوزه درمان و پیشگیری و نیز نظارت بهداشتی بر مواد غذایی فرصت‎های شغلی خوبی برای دامپزشکان وجود دارد.

مدیرمسئول حکیم مهر در پاسخ به سؤال گوینده و مجری برنامه در خصوص توانمندی‎های فردی لازم برای تحصیل در رشته دامپزشکی گفت : علاقمندی به حیوانات ، علوم تجربی ، طب (پزشکی) و همچنین فیزیک بدنی مناسب درباره برخی زمینه‎های حرفه دامپزشکی نظیر دامهای بزرگ از جمله مهم‎ترین فاکتورهای انتخاب فرد می‎تواند باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مقاطع تحصیلی دامپزشکی و امکان شرکت در دوره‎های تخصصی هم گفت : عده‎ای با دو سال تحصیل کاردان دامپزشکی، بعضی با ادامه تحصیل به مدت دو سال دیگر کارشناس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی می‎شوند و برخی هم از ابتدا با 6 سال تحصیل ، درجه دکترای دامپزشکی دریافت می‎کنند.

لطفی‎زاده ادامه داد : پس از تحصیل در مقطع دکترای عمومی رشته‏های تخصصی متعددی از جمله جراحی، مامایی، تصویربرداری تشخیصی ، بیماریهای داخلی دامهای بزرگ و کوچک و طیور و آبزیان و رشته‏های گوناگون مشترک با علوم پزشکی در زمینه علوم پایه نظیر میکروب‎شناسی و غیره وجود دارد که دامپزشک می‎تواند در هر یک از این زمینه‎ها ادامه تحصیل دهد.

مدیرمسئول حکیم مهر در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه که پرسید آیا حرفه دامپزشکی با سختی و خطراتی هم همراه است گفت : یکی از مهم‎ترین وجوه سختی کار در این حرفه مواجهه دامپزشک با عوامل متعدد و بسیار خطرناک بیماریزا نظیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هاری، تب مالت و غیره است و امروز بسیاری از اساتید بزرگ دامپزشکی و چهره‎های ماندگار کشورمان در طول حیات حرفه‏ای خود خاطرات ابتلا به بیماریهای مختلف نظیر تب مالت و غیره را در ذهن دارند.

وی افزود : اکنون که در نیمه شب با هم صحبت می‏کنیم عده‎ زیادی از همکاران عزیز من در کشتارگاه‎های طیور مشغول انجام وظیفه و نظارت بهداشتی بوده و علاوه بر سختی کار در این زمان بعضاً مجبور به گذر از مسیرهای صعب العبور و پرمخاطره برای رسیدن به محل کشتارگاه بوده و حتی عده‎ای هم در محیط‎های بسیار نامناسب نظیر برخی کارخانجات فرآوری مشغول فعالیت هستند.

لطفی‎زاده در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه که از لذت‎های حرفه دامپزشکی پرسید هم گفت : به نظرم اینکه دامپزشک از علم خود استفاده کند و سبب کاهش درد حیوانی که قادر به تکلم نیست و ارتباط آن با دامپزشک به سختی برقرار می‎شود و اگر برقرار شد ارتباط پایداری است گردد بهترین لذت است که فقط دامپزشک قادر به تجربه این لذت می‎باشد.

وی به دانشجویان دامپزشکی توصیه کرد در کنار توکل به خداوند متعال خوب درس بخوانند و همیشه هدف خود را در صدر بودن قرار دهند تا بتوانند خودشان را به بازار کار تحمیل نمایند و بازار کار کشور به سراغ آنها بیاید.

لطفی‏زاده به دانش‏آموزانی که سال آینده قصد انتخاب و تحصیل در رشته دامپزشکی دارند هم گفت : بهتر است قبل از انتخاب این رشته با زوایای مختلف آن اعم از کار با حیوانات و نقش مؤثر در تأمین بهداشت عمومی و بهداشت مواد غذایی از طریق مشورت با دامپزشکان مختلف آشنا شوند و علاقمندی و گرایش خود را از قبل مشخص نمایند تا به انتخاب بهتری دست بزنند.

مدیرمسئول حکیم مهر در پایان در پاسخ به سؤال شاهین شرافتی، گوینده خوش صدای برنامه که پرسید شما خودتان هم حیوان خانگی نظیر ایگوانا و غیره دارید یا خیر گفت : البته من توصیه می‏کنم حیواناتی نظیر ایگوانا که حیوان خانگی نیستند را مردم نگه ندارند اما در حال حاضر به دلیل مشغله زیاد قادر به نگهداری از حیوان نیستم در حالیکه قبلاً طوطی خاکستری ، طوطی سبز، خرگوش و اردک داشتم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا ترابی
|
-
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
0
0
ممنون آقای دکتر... با اجازه در وبلاگم به این مطلب لینک می دهم!
محمد سعید سیری- مدیر وبلاگ دانشجویان دامپزشکی آزاد تبریز
|
-
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
0
0
با سلام خدمت شما
ضمن تبریک روز دامپزشکی خدمت شما استاد عزیز، به خاطر مصاحبه دیشب بهتون تبریک می گم.دیشب تا آخرای شب بیدار بودم و از رادیو شنیدم.عالی بود همه چی.بازم این روز ملی رو با نهایت خوشحالی تبریک میگم.به امید روزهای بهتر در دامپزشکی ایران...
نظر شما
ادامه