کد خبر: ۳۷۲۷۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر آراسب دباغ مقدم» افزود: وزارت بهداشت از گسترش بی‌رویه رشته‌هایش به خوبی جلوگیری کرده، اما وزارت علوم در این زمینه موفقیت چندانی نداشته است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به همان اندازه که نامش خاص است، خودش نیز همین‌طور است. «دکتر آراسب دباغ مقدم» از همان سال‌های ابتدایی که وارد رشته دامپزشکی شد، به مسائل بهداشت عمومی و بهداشت مواد غذایی که یکی از شاخه‌های مهم این رشته است، علاقه‌مند شد. همواره از سوی دوستانش با این سوال مواجه می‌شد که مگر به دامپزشکی علاقه نداشتی که به حوزه مواد غذایی وارد شدی؟ جواب او این است که اتفاقا چون دامپزشکی را بسیار دوست داشتم، به این حوزه ورود کردم، چراکه بهداشت و ایمنی مواد غذایی شاخه بسیار مهمی است.

سال‌های زیادی فعالیت‌ها، مطالعات، تحقیقات و امور اجرایی خود را در این حوزه متمرکز کرد. بعدها نیز یک مدرک مستر صنایع غذایی گرفت و در نهایت PhD بهداشت مواد غذایی از دانشگاه تهران اخذ کرد. از نظر خودش هر سه این رشته‌ها به نوعی مکمل یکدیگر هستند. وی امروز عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی کشور است و این را لطف خدا می‌داند که توانسته در مسیری که به آن علاقه‌مند بوده، قدم بردارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، ارتباط بین بهداشت مواد غذایی و دامپزشکی در چیست؟ آیا این رشته زیرمجموعه دامپزشکی محسوب می‌شود؟

بله. نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بهداشت و ایمنی مواد غذایی یکی از زیرمجموعه‌های رشته دامپزشکی است. عمده مسمومیت‌های غذایی، بحث فساد و ... در مواد غذایی با منشاء دامی اتفاق می‌افتد. مواد غذایی با منشاء دامی دو ویژگی خیلی مهم دارند. یکی اینکه بسیار مغذی هستند و دیگر اینکه رطوبت بسیار بالایی دارند. هر دو هم باعث می‌شود که نتوانند در برابر عوامل بیماری‌زا و فاسد کننده مواد غذایی مقاومت زیادی داشته باشند. در نتیجه آن عوامل می‌توانند به‌راحتی رشد کنند و باعث شوند که مسمومیت‌های زیادی اتفاق بیفتد.

شاید بتوان گفت بیش از ۸۰ درصد مسمومیت غذایی در دنیا به دنبال مصرف مواد غذایی با منشاء دامی است. احتمالا کمتر شنیده‌اید که فردی به علت خوردن نان یا برنج مسموم شده باشد. سبزی‌ها را هم اگر می‌گوییم که انگل دارند، یا انگل دامی است که بین انسان و دام مشترک است یا انگل‌های انسانی. تمام دنیا هم به این شکل است که بهداشت مواد غذایی با دامپزشکی مرتبط است و یکی از شاخه‌های مهم آن محسوب می‌شود.

حکیم مهر: به نظر می‌رسد در زمینه بهداشت مواد غذایی در ایران یک حلقه مفقوده وجود دارد. کمااینکه هر ارگانی به خود اجازه می‌دهد که در این زمینه ورود کند. همین سال گذشته بود که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت سلامت یکی از برندهای آب معدنی را تایید کردند اما سازمان استاندارد آن را غیر سالم دانست و به نوعی آبروی برند را برد.

حلقه مفقوده نیست؛ زنجیره مواد غذایی بسیار وسیع بوده، از مزرعه آغاز و تا سفره ادامه دارد. قطعا این زنجیره در تخصص یک نفر نیست. بنده هم که متخصص بهداشت مواد غذایی هستم، خیلی اوقات در خصوص مثلا مسائل بهداشتی میوه از دوستان مهندس کشاورزی سوال می‌کنم، بنابراین این زنجیره در تخصص یک رشته، فرد یا سازمان خاص نیست. هم وسیع است و هم تنوع موضوعی دارد. مثلا بنده ممکن است راجع‌به کیفیت زعفران اطلاعات خوبی نداشته باشم. خیلی از این‌ها حتی در دانشگاه‌های کشورهای مختلف از جمله ایران هم تدریس نمی‌شود، پس زنجیره طولانی و تنوع موضوعی می‌طلبد که از تخصص‌های مختلف کمک گرفته شود.

شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید وزارت بهداشت که پزشک و پرستار دارد، پزشک آن راجع‌به سلامت دام یا سلامت تخم مرغ نظر دهد. چراکه اینجا باید از دامپزشک نظرخواهی شود، بنابراین یک زنجیره بزرگ است که تنوع کاری و موضوعی دارد و  رشته‌های مختلف و سازمان‌های مختلف درگیر آن هستند. این فقط در کشور ما نیست. در کشور آمریکا هم بیش از ۸ سازمان هستند که در سلامت غذا نقش دارند. در کشورهای چین، کانادا و انگلیس نیز وضعیت مشابهی برقرار است. در واقع بنده در هیچ کشوری ندیدم که یک سازمان مسئول سلامت کل زنجیره غذایی باشد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در این کشورها، سازمان‌های مختلف با هم همکاری دارند اما متاسفانه در کشور ما گاهی این همکاری کمرنگ می‌شود.  تا جایی که می‌بینید به قول شما دو سازمان می‌گویند فلان محصول خوب است و یک سازمان می‌گوید بد است؛ به خاطر این است که همکاری وجود ندارد.

حکیم مهر: آقای دکتر تا از بحث بهداشت مواد غذایی خارج نشدیم، اشاره‌ای هم به کانال تلگرامی شما (علوم غذا و ایمنی مواد غذایی) که در این خصوص فعالیت می‌کند بکنیم. فلسفه تشکیل این کانال چه بود؟

واقعیت این است که به خاطر ضرورتی بود که در مقطعی از زمان احساس کردم. متاسفانه الان شایعات در حوزه مواد غذایی خیلی زیاد شده است. به هر حال به جز افرادی که به شکل تخصصی مطالب را می‌دانند، سایر افراد مصرف کننده دائما به یک تنش و اضطراب دچار می‌شوند مبنی‌بر اینکه تمام مواد غذایی مملکت ناسالم و پر از تقلب است. مسائل زیادی در این خصوص در فضای مجازی قرار می‌گیرد. گاهی اوقات برخی به صورت انفرادی تماس می‌گرفتند و گاهی هم خبرنگاران در این حوزه سوال می‌کردند. این شد که بنده احساس کردم اگر کانالی وجود داشته باشد که بتوان در آن مطالب را به شکل دقیق و درست اطلاع‌رسانی کرد، افراد بهره‌بردای می‌کنند و برای یکدیگر ارسال می‌کنند و به این شکل می‌توان تا حدی از بروز شایعاتی که عموما هم علمی نیستند، جلوگیری به عمل آورد.

حکیم مهر: آقای دکتر، یکی از مباحث این روزهای حوزه دامپزشکی، پیشنهاد انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت است، به نظر شما این انتقال چه فرصت‌ها یا تهدیدهایی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

امروز آموزش دامپزشکی علی‌رغم اینکه این رشته کاملاً پزشکی است و با سلول جانوری و آنزیم سرو کار دارد، اما در وزارت علوم است و در کنار رشته‌هایی قرار گرفته که هیچ سنخیتی با آنها ندارد. مثل تاریخ، ادبیات، هنر،‌ مهندسی، فنی و غیره؛ با این ساختار، دامپزشکی ضررهای زیادی می‌بیند. به طور مثال پایان‌نامه تخصصی PhD را با مبلغ یک میلیون و اندی تصویب می‌کنند که انجام شود، اما آن طرف وزارت بهداشت هزینه زیادی بابت پایان نامه می‌دهد، چون می‌داند پایان‌نامه گروه پزشکی تجهیزات و امکانات می‌خواهد. در وزارت علوم دامپزشکی را هم مثل تاریخ می‌دانند و می‌گویند یک مطالعه کتابخانه‌ای انجام می‌دهند و PhD می‌گیرند. در صورتی که در رشته ما مطالعه کتابخانه‌ای معنا ندارد. از این جهت ضرر زیادی می‌کنیم که در کنار رشته‌هایی قرار گرفتیم که سنخیتی با آنها نداریم.

مشکل دیگر این است که وقتی جدا می‌افتیم، در انجام هماهنگی‌های مربوط به تحقیقاتی تحت عنوان پزشکی و بهداشت و سلامت، با مشکل مواجه می‌شویم؛ به طور مثال در پایان نامه بنده که بحث تغذیه بود، باید از دانشکده دامپزشکی نامه می‌زدند به دانشگاه علوم پزشکی که ایشان به عنوان استاد راهنما یا مشاور باشد. این شکل هماهنگی‌ها اگر همه در یک مجموعه باشند بسیار راحت‌تر است، تحقیقات بهتر پیش می‌رود و آموزش‌ها بهتر انجام می‌شود.

در مجموع در سال‌های اخیر وزارت بهداشت در بحث آموزش پزشکی خیلی موفق‌تر از وزارت علوم عمل کرده است. ضمن اینکه وزارت بهداشت از گسترش بی‌رویه رشته‌هایش به خوبی جلوگیری کرده، اما وزارت علوم در این زمینه موفقیت چندانی نداشته است. نمونه آن همین رشد قارچ‌گونه دانشکده‌های دامپزشکی است.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص پیشنهاد انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت چیست؟

در بحث اجرا نکته‌ای که وجود دارد این است که وزارت جهاد کشاورزی «تولید غذا» را وظیفه خود می‌داند اما هنوز بحث «امنیت غذایی» با تعریف کامل خود در این وزارتخانه نهادینه نشده است. در امنیت غذایی بحث کیفیت هم مستتر است و می‌گوید که ماده غذایی ایمن و سالم و با مقدار کافی تولید شود. وزارت جهاد مقدار کافی را چسبیده است اما به بحث سالم و کیفی آن خیلی توجهی ندارد.

دامپزشکی که تایید کننده و کنترل کننده است در شرایطی قرار گرفته است که خود باید کنترل شود. یعنی کنترل کننده زیر دست کنترل شونده قرار گرفته است. عواقب آن این است که به یکباره نامه می‌زنند که اعزام دامپزشک برای بازرسی گوشت در خارج از کشور، لغو می‌شود، اما فشار بیرون از مجموعه وزارت جهاد باعث می‌شود این قانون دوباره برقرار شود. یا مثلا وقتی وزیر جهاد کشاورزی در مجلس صحبت می‌کند، راجع‌به همه چیز برنامه دارد به غیر از سازمان دامپزشکی. این نشان می‌دهد که دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی مغفول مانده است.

یکی از عزیزان کلمه دامپزشکی را در سایت وزارت بهداشت و سایت وزارت جهاد کشاورزی سرچ کرده و به نتیجه جالبی رسیده بود؛ شاید در سایت وزارت بهداشت کلمه دامپزشکی ۵ برابر بیشتر از سایت وزارت جهاد کشاورزی به کار رفته بود.

وزارت جهاد کشاورزی خود را مسئول تولید و سیر کردن شکم مردم می‌داند و خیلی بحث کیفیت و سلامت تولیدات برای او اهمیت ندارد یا اهمیت دوم را دارد. اما در دامپزشکی سلامت برای ما در درجه اول است. بنابراین مجموعه‌ای که محور کار آن سلامت است بهتر است در حوزه‌ای قرار گیرد که حوزه کار آن هم سلامت است و یکنواخت شوند. این هم به نفع مردم است و هم به نفع رشته دامپزشکی که در جایگاه اصلی خود قرار می‌گیرد.

حکیم مهر: بحث دیگر در خصوص لبنیات سنتی است که شائبه‌های زیادی در کشور ما دارد. سازمان دامپزشکی روی این بحث نظارت ندارد و وزارت بهداشت از اساس با آن مخالف است. نظر شما در این خصوص چیست؟

سال‌هاست که ما آگاه‌سازی در زمینه لبنیات سنتی را انجام می‌دهیم و مدتی است که بنده به این نتیجه رسیدم که بحث لبنیات سنتی با این گستردگی را نمی‌توان یک شبه جمع‌آوری کرد. مردم هم به این بحث اقبال دارند؛ ضمن این که در خیلی از جاها لبنیات سنتی شناسنامه و به نوعی معرف آن منطقه به شمار می‌رود. مثلا وقتی می‌گوییم پیتزای ایتالیایی، همبرگر آمریکایی، پنیر تبریز، پنیر لیقوان و ... اینها به نوعی شناسنامه خیلی از مناطق ما هستند و از آن مهمتر اینکه اشتغالزایی زیادی دارند. شما تصور کنید یک شبه بخواهند با لبنیات سنتی مبارزه کنند. چقدر انسان بیکار و خانواده با مشکل روبرو می‌شوند.

حکیم مهر: پس چه باید کرد؟

به نظر من شاید الان بهتر باشد به جای اینکه با لبنیات سنتی مبارزه منفی کنیم و بگوییم مصرف نشود و بیماری‌زا است و مشکل دارد که البته دارد، آن را هم در قالب نظارت‌های بهداشتی بیاوریم. مثلا بگوییم هر ۱۰ مغازه یک دکتر دامپزشک می‌خواهد، یا هر ۲۰ مغازه یک آزمایشگاه داشته باشند. به این شکل اینها را در قواره و قاعده بیاوریم.

زمانی می‌گفتند پدیده‌ای تحت عنوان مسافرکش‌های شخصی داریم و نیروی انتظامی تا جایی که می‌توانست جریمه و مقابله می‌کرد. بعد دیدند که تاکسیرانی از پس این همه مسافر بر نمی‌آید؛ مردم هم استقابل می‌کنند و خیلی‌ها هم از این راه نان می‌خورند، لذا بحث مسافرکش‌های شخصی را ساماندهی و برای آن خط تعریف کردند. لبنیات سنتی هم باید این مسیر را برود. باید ماهایی که متولی بحث بهداشت مواد غذایی هستیم اینها را در قالب‌هایی که باید باشد، بیاوریم.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

حکیم مهر رسانه خوبی است و جامعیت بسیار بالایی دارد. بنده هر شب کانال تلگرامی این رسانه را چک می‌کنم. به راحتی می‌توان گفت وقتی حکیم مهر را می‌بینید، خیالتان راحت است که اخبار محیط زیست، دامپزشکی، بهداشت و ... را تا حد بسیار زیادی مطلع می‌شوید و اخبار صنفی را دنبال می‌کنید. رویکرد حکیم مهر در دوره جدید خیلی هم بهتر و علمی تر شده است. تقابل با سازمان‌های مختلف و عنادورزی ندارد و شکل و شمایل خوبی پیدا کرده است. این رسانه مقبولیت بسیار خوبی دارد و تقریبا همه همکاران آن را مطالعه می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند. بنده که شخصا از دست‌اندرکاران این سایت خبری تشکر می‌کنم.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
0
ممنون از اقای دکتر دباغ مقدم.واقعا مطالب کانال تلگرام ایشان برای روشن کردن ذهن مردم سودمند هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
0
وزیر که بیکار نیست برای دامپزشکی برنامه بنویسد بلکه وظیفه دامپزشکی است که برای وزیر برنامه ارائه دهد.برنامه ارائه شده در طول این چند سال این است: بودجه نداریم.انگار سایر وزارتخانه ها بودجه دارند و کارمندانش حقوقهای نجومی می گیرند و تمام امکانات آماده و مهیاست.مدیر موفق شخصی است که در شرایط بحران مالی و ابزاری به نتیجه مطلوب برسد.
نتیجه این چندسال: غوغای تب برفکی و انفلوانزا،نزول بهداشت مواد غذایی،استخدام افراد ............ و از همه مهمتر ..........................
آدم دلش برای این مملکت می سوزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
وزارت سیب زمینی که وزیرش مهندس عمران باشه چه برنامه ای برای دامپزشكي میتونه داشته باشه؟یکبار هم که شده متحد باشیم و از وزارت سیب زمینی جدا شیم جايگاه ما اینجا نیست...15مهر دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تجمع کمپین الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
لطفا ادرس کانال تلگرام آقای دکتر را ارسال فرمایید.
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
لینک عضویت در کانال:
https://telegram.me/foodscienceandsafety
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
آقا اقلیم کردستان عراق داره همه پرسی برقرار می‌کنه که جدا بشه دامپزشکی هم اگه میخاد جدا بشه یه همه پرسی از دامپزشکان در سطوح مختلف علمی گرفته بشه شاید ما هم تونستیم از دست وزارت سیب زمینی خلاص بشیم و به وزارت بهداشت بریم به خدا دیگه خسته شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
فکر کردید آنجا حلوا پخش میکنن؟ آنجا هم تحقیر و کمبود بودجه و مشکلات ناپیدای دیگری در انتظارتان هست. هر وقت پاسخ یکی از نامه های سازمان نظام دامپزشکی را دادند و یا پیش دستی کردند در ارسال نامه های شادباش، آنوقت هست که میشود یک امیدی داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
آقایی که چشمان خود را بر روی تحقیر فاجعه بار دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی بسته اید و

برای تحقیر دروغین در وزارت بهداشت به اصطلاح اشک تمساح -
با عرض کمال معذرت- می ریزید شما یا خبر ندارید یا خودتان را به خواب زده اید؟!

تا به حال بارها وزیران محترم بهداشت و درمان در زمان های مختلف از هر دسته و جناح و نیز اعضای محترم کمسیون بهداشت و درمان از دامپزشک و دامپزشکی قدردانی کرده اند و شما چرا آنها را به زبان نمی آورید؟!!

همین کتمان ناجوانمردانه واقعیت هاست که جلوی حرکت دامپزشکی را به سمت الحاق با عزت تمام و نه با التماس را گرفته است.

آقا خبر دارید که وزیر محترم بهداشت

از مدیر کل دامپزشکی یکی از استانها (کرمان) به دلیل فعالیت های مثبت بهداشتی در حوزه سلامت

شخصا با ارسال نامه تقدیر و تشکر کرده است؟

یا وزیر سابق از ریاست محترم وقت سازمان دامپزشکی به مناسب روز سلامت تجلیل کرده و وی را در هم ردیف خود و معاون اش استقیال کرد:

نگاه کنید:

عکس / تقدیر از رئیس سازمان دامپزشکی در همایش روز جهانی بهداشت


۲۲ فروردين ۱۳۹۱

حکیم مهر - در مراسم روز جهانی بهداشت با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت از رئیس سازمان دامپزشکی کشور تقدیر به عمل آمد.


دکتر دستور در کنار معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت و معاونین در مراسم روز جهانی بهداشت سال 1391

در این مراسم که صبح سه شنبه 22 فروردین ماه سال جاری همزمان با هفته سلامت در محل مرکز همایشهای بین المللی رازی برگزار شد،

دکتر سید محسن دستور به عنوان

"حامی سلامت"

لوح تقدیری از معاون اول رئیس جمهور —- با درخواست وزیر وقت محترم بهداشت— دریافت کرد.

این روز از هفته بهداشت از سوی وزارت بهداشت "سالمندی، سلامت و همکاری های بین بخشی" نامگذاری شده است.


در سالیان اخیر ارتباط و تعامل سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت گسترش یافته و علاوه بر حضور وزیر بهداشت در مراسم روز ملی دامپزشکی و سایر مسئولین رده بالای کشورمان در این مراسم،

از رئیس سازمان دامپزشکی هم به عنوان نماینده بخش مهمی از دست اندرکاران سلامت کشور در مراسم مرتبط با موضوع بهداشت دعوت به عمل آمده است.


گفتنی است در سال جاری شعار روز جهانی بهداشت و هفته سلامت بر موضوع "سالمندی و سلامت" استوار شده و "زندگی سالم، طول عمر بیشتر" مبنای آن قرار گرفته است.

سالمندان در جامعه به دلیل برخورداری از سیستم ایمنی با کارآیی کمتر نسبت به جوانان خطر بیشتری

در ابتلا به بیماریهای قابل انتقال از حیوان و فرآورده های غذایی دامی احساس می‎کنند
و در این میان نقش جامعه دامپزشکی کشور در آموزش، پیشگیری و کنترل این دسته از بیماریها بسیار حائز اهمیت است.

خبر مرتبط :

عکس / حضور دکتر دستور در ردیف وزیران در همایش هفته سلامت و جلوتر از مدیران وزارت بهداشت

متن پیامک تبریک هفته سلامت سازمان دامپزشکی چه بود؟

وزیر بهداشت : دامپزشک در امنیت غذایی حرف اول را می‎زند + مشروح سخنرانی قابل توجه و مهم دکتر دستجردی در همایش 14 مهر

اظهار نظر بی‌سابقه وزیر بهداشت در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران / بگومگوی دکتر دستجردی با رئیس دانشگاه تهران در همایش دامپزشکان علوم بالینی

متن کامل نامه دکتر لطفی‌زاده به دکتر دستجردی درباره هفته سلامت : ایجاد معاونت بهداشت فرصتی طلایی برای توجه به دامپزشکی است

دکتر مشکوة : مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت دامپزشکی جاذبه ندارد! + دکتر دستور نتوانست بگوید ولی من می‏گویم... / هیچ علاقه‏ای به الحاق به وزارت بهداشت نداریم اگر ...

اظهارات معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفتگو با حکیم مهر درباره نقش و جایگاه دامپزشکان + عکس

متن پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز دامپزشکی

برچسب ها: دامپزشکی ، روز جهانی بهداشت ، هفته سلامت ، دستور ، وزیر بهداشت ، معاون اول رئیس جمهور






همان طور که می بینید آقای دکتر مشکات از کسانی بود که طبق معمول طاقچه بالا گذاشتند و در مقابل این اقدامات سنگ اندازی کردند!

حکیم مهر - در مراسم روز جهانی بهداشت با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت از رئیس سازمان دامپزشکی کشور تقدیر به عمل آمد.


دکتر دستور در کنار معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت و معاونین در مراسم روز جهانی بهداشت سال 1391

در این مراسم که صبح سه شنبه 22 فروردین ماه سال جاری همزمان با هفته سلامت در محل مرکز همایشهای بین المللی رازی برگزار شد،

دکتر سید محسن دستور به عنوان

"حامی سلامت"

لوح تقدیری از معاون اول رئیس جمهور —- با درخواست وزیر وقت محترم بهداشت— دریافت کرد.

این روز از هفته بهداشت از سوی وزارت بهداشت "سالمندی، سلامت و همکاری های بین بخشی" نامگذاری شده است.


در سالیان اخیر ارتباط و تعامل سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت گسترش یافته و علاوه بر حضور وزیر بهداشت در مراسم روز ملی دامپزشکی و سایر مسئولین رده بالای کشورمان در این مراسم،

از رئیس سازمان دامپزشکی هم به عنوان نماینده بخش مهمی از دست اندرکاران سلامت کشور در مراسم مرتبط با موضوع بهداشت دعوت به عمل آمده است.


گفتنی است در سال جاری شعار روز جهانی بهداشت و هفته سلامت بر موضوع "سالمندی و سلامت" استوار شده و "زندگی سالم، طول عمر بیشتر" مبنای آن قرار گرفته است.

سالمندان در جامعه به دلیل برخورداری از سیستم ایمنی با کارآیی کمتر نسبت به جوانان خطر بیشتری

در ابتلا به بیماریهای قابل انتقال از حیوان و فرآورده های غذایی دامی احساس می‎کنند
و در این میان نقش جامعه دامپزشکی کشور در آموزش، پیشگیری و کنترل این دسته از بیماریها بسیار حائز اهمیت است.

خبر مرتبط :

عکس / حضور دکتر دستور در ردیف وزیران در همایش هفته سلامت و جلوتر از مدیران وزارت بهداشت

متن پیامک تبریک هفته سلامت سازمان دامپزشکی چه بود؟

وزیر بهداشت : دامپزشک در امنیت غذایی حرف اول را می‎زند + مشروح سخنرانی قابل توجه و مهم دکتر دستجردی در همایش 14 مهر

اظهار نظر بی‌سابقه وزیر بهداشت در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران / بگومگوی دکتر دستجردی با رئیس دانشگاه تهران در همایش دامپزشکان علوم بالینی

متن کامل نامه دکتر لطفی‌زاده به دکتر دستجردی درباره هفته سلامت : ایجاد معاونت بهداشت فرصتی طلایی برای توجه به دامپزشکی است

دکتر مشکوة : مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت دامپزشکی جاذبه ندارد! + دکتر دستور نتوانست بگوید ولی من می‏گویم... / هیچ علاقه‏ای به الحاق به وزارت بهداشت نداریم اگر ...

اظهارات معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفتگو با حکیم مهر درباره نقش و جایگاه دامپزشکان + عکس

متن پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز دامپزشکی

برچسب ها: دامپزشکی ، روز جهانی بهداشت ، هفته سلامت ، دستور ، وزیر بهداشت ، معاون اول رئیس جمهور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
همکارمان بهتر است بجای وزارت سیب زمینی از واژه نامانوس دیگری استفاده کنند.سیب زمینی مثل گندم جزو کالاهای استراتژیک محسوب می شودو متاسفانه سیب زمینی کاران هم مثل بقیه اقشار زحمتکش در تنگنا قرار دارند.
وزارت دلالی سیب زمینی به یقین نزدیکتر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
حلوا پخش نمیکنن ولی حداقل بهتر از وزارت سیب زمینی و پیاز و گوجه هست حداقل طرف حسابت یه فوق تخصص و متخصص هست نه یه کسی که کارش زراعت هستشو هیچ سر رشته ای از درمان نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
این قسمت دیدگاه شما رو من هم قبول دارم اما میگم که این انتقال همچین بدون درگیری و کاملا به نفع دامپزشکی نمیتونه باشه. بنابراین باید خیلی با دقت و کارشناسی شده انجام بشه.
حسام
|
Switzerland
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
1
اين
يكى از بزرگترين مشكلات دامپزشكى تو ايران هست بايد ديدگاه سلامت محور بيشتر تو دامپزشكى در ايران ايجاد بشه كه فقط در زير نظر وزارت بهداشت اين ديدگاه ايجاد خواهد شد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
1
نه وزارتخانه نه سازمان هیچکدام برای دامپزشکی برنامه ندارند تصمیمات خلق الساعه است رانتی است یکی را ده سال به ماموریت خارج کشور نمیفرستند دیگری را با سفارش دوبار بفاصله سه سال به استرالیا میفرستند بار اول سه ماه بار دوم شش ماه
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
0
اقایان دامپزشکی شده حیاط خلوت جهاد هرکی رو که جزو باندشه استخدام میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
این هم نمونه دیگری از پشتیبانی

جامعه پزشکی به ویژه کمسیون بهداشت و درمان از سازمان دامپزشکی است.

آیا وجدان بیداری هست که به دروغ اینها را دیگر کتمان نکند و سخن از تجلیل روزافزون دامپزشکی در وزارت بهداشت

را منعکس کند؟

آنجا که مطرح می کند مقوله سلامت و دامپزشکی در اولویت و رأس این هرم است؟

"...
که قطعا مقوله سلامت و طبعا مسائل مربوط به دامپزشکی در اولویت و در راس این هرم قرار دارند."


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
از طرح انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت حمایت می‌کنم/ این طرح معقول و منطقی است
«دکتر احمد حمزه» افزود: همه تلاش کمیسیون‌های مجلس برای بهتر و سالم‌تر زندگی کردن مردم است که قطعاً مقوله سلامت و طبعاً مسائل مربوط به دامپزشکی در اولویت و در رأس این هرم قرار دارند ...صفحه نخست » عمومی تعداد بازدید: ۶۲۱تاریخ انتشار: 20 September 2017 - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸


حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با حکیم مهر با بیان اینکه به غیر از کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان، کمیسیون دیگری در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد که شناخت زیادی از مقوله دامپزشکی داشته باشند، گفت: «در صورتی که نیاز است اعضای کمیسیون کشاورزی مقوله دامپزشکی را به خوبی بشناسند.»

«دکتر احمد حمزه» با تاکید بر اینکه پزشکان به دلیل اهمیت بیماری‌های مشترک و انتقالی بین انسان و دام، با دید بهداشتی به این موضوع نگاه می‌کنند، تصریح کرد: «اما به نظر می‌رسد سایر کمیسیون‌ها حساسیت زیادی نسبت به مسائل مربوط به دامپزشکی نداشته باشند که این مساله نیاز به اطلاع‌رسانی و کار بیشتری دارد تا اهمیت مسائل مربوط به دام و دامپزشکی برای همه نمایندگان تبیین شود.»

وی در خصوص پیشنهاد الحاق سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، توضیح داد: «در رابطه با این طرح، دو مقوله وجود دارد؛ یکی اهمیت این مساله از نظر کنترل بیماری‌ و بحث دیگر تولید دام و فراورده‌های دامی است. درست است که تولید دام و فراورده‌های دامی نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند اما واقعیت این است که همه آنچه که در بحث دام برای ما مهم است، تغذیه و سلامت انسان است، بنابراین به نظر می‌رسد که معقول و منطقی است که سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل شود. کمااینکه بنده از طرح انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت حمایت می‌کنم.»

حمزه در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا وزیر جهاد کشاورزی در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرد، حتی یک بار نام دامپزشکی را نبرد، خاطرنشان کرد: «در این خصوص شاید غفلتی صورت گرفته باشد. کمااینکه تا این جای کار به این شکل نبوده که دامپزشکی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی نادیده گرفته شده باشد و عملکرد گذشته این را نشان نمی‌دهد. بنابراین به نظر می‌رسد بدون اینکه تعمدی در کار باشد، این مساله اتفاق افتاده است.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بنده در هیچ جلسه مشترکی با اعضای کمیسیون کشاورزی شرکت نکرده‌ام، تصریح کرد: «باید فعالیت‌های بیشتری در زمینه دامپزشکی صورت گیرد، چرا که اهمیت غذا و سلامت مربوط به همه کمیسیون‌ها می‌شود. همه تلاش‌هایی که در همه کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد برای بهتر و سالم‌تر زندگی کردن مردم است که قطعا مقوله سلامت و طبعا مسائل مربوط به دامپزشکی در اولویت و در راس این هرم قرار دارند.»
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
دکتر مشکوة : مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت دامپزشکی جاذبه ندارد! + دکتر دستور نتوانست بگوید ولی من می‏گویم... / هیچ علاقه‏ای به الحاق به وزارت بهداشت نداریم اگر ...
در خیلی از کشورهای دنیا ، دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی است و اگر ما هم جایگاه مناسبی در وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم هیچ علاقه‏ای به پیوستن به وزارت بهداشت نداریم!/ایشان به ما گفت که به دنبال نامگذاری عناوینی هستیم که برای رسانه‎ها جاذبه داشته باشد و دامپزشکی این جاذبه را ندارد!...صفحه نخست » عمومی تعداد بازدید: ۲۵۱۷تاریخ انتشار: 13 October 2010 - ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۱
حکیم مهر - در آستانه چهاردهم مهر ماه (روز دامپزشکی) با حضور خبرنگاران چند نشریه و سایت خبری در زمینه کشاورزی، مرغداری و غیره نشستی خبری در محل دفتر رئیس سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد و در آن نشست دکتر مشکوة معاون تشخیص و درمان این سازمان هم حضور داشت.
وی در آن نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری صنعت مرغداری که پرسیده بود چرا دامپزشکی در صدا و سیما و رسانه‎ها به خوبی دیده نمی شود گفت : وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روز جهانی بهداشت استفاده کرد و هفته سلامت را در کشور بنیان نهاد و هر روز این هفته را به نامی معرفی کرد.
دکتر محسن مشکوة افزود : در همان زمان ما به وزارت بهداشت رفتیم و به دکتر زارع مدیرکل وقت روابط عمومی آن وزارتخانه گفتیم وقتی بیش از 60 درصد بیماریها زئونوز است و دامپزشکی در کنترل آن نقش دارد یک روز از این هفته را به نام دامپزشکی معرفی کنید اما ایشان به ما گفت که به دنبال نامگذاری عناوینی هستیم که برای رسانه‎ها جاذبه داشته باشد و دامپزشکی این جاذبه را ندارد!

معاون سازمان دامپزشکی در ادامه گفت : خدا را شاهد می‎گیرم که دکتر زارع زیربار نرفت و گفت حالا برای اینکه ما به شما لطف بکنیم در روز سلامت و رسانه‎ها اقدامات خود را در قالب این روز عرضه کنید و انجام دهید!
وی افزود : مدیرکل وقت روابط عمومی وزارت بهداشت گفت برای اینکه به شما کم توجهی نکرده باشیم یک نفر را معرفی کنید تا در مراسم تقدیر از دست‎اندرکاران سلامت از وی هم تقدیر کنیم.
دکتر مشکوة در ادامه گفت : ضمن آنکه ما هم ممکن است قصور داشته باشیم اما اینکه دامپزشکی در جایگاه خود برای مردم شناخته شده نیست هم به عدم همکاری رسانه‎ها با ما برمی‏گردد و هم اینکه شاید دامپزشکی برای رسانه‏ها جاذبه نداشته است ، شاید هم ما در استفاده از ظرفیت رسانه‏ها ضعیف بوده‎ایم.
وی افزود : اگر می‏خواهیم دامپزشکی را معرفی کنیم باید کار رسانه‎ای کنیم و برای این بخش هم هزینه نماییم و آقای دکتر دستور هم اگر می‎خواهند خدمت ماندگاری انجام دهند باید برای این بخش هزینه کنند.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی درباره مقایسه جایگاه پزشکان و دامپزشکان هم گفت : وقتی رشته دامپزشکی قبلاً با پزشکی هم‏گروه بوده طبیعی است که این مقایسه انجام می‎شود ضمن آنکه دوستان ما هم باید خودشان را با کشورهای پیشرفته از نظر دامپزشکی نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا و نیوزیلند و نه افغانستان مقایسه کنند و ببنند آنجا چه جایگاهی برای دامپزشکان قائلند و در ایران جایگاه دامپزشکان کجاست؟!
دکتر محسن مشکوة در ادامه این نشست درباره الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت هم گفت : دکتر دستور (رئیس سازمان دامپزشکی) نتوانست بگوید که مشکل چیست ولی من می‏گویم!
وی افزود : به دلیل نگرشی که در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی هست جایگاهی که باید برای دامپزشکی قائل باشند نیستند!

دکتر مشکوة همچنین گفت : به همین علت برخی از دامپزشکان به درست یا نادرست تصور می‏کنند اگر به وزارت بهداشت ملحق شوند به دلیل شناختی که وزارت بهداشت از رشته دامپزشکی دارد شاید جایگاه بهتری پیدا کنند.
وی افزود : به این دلیل که دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه مناسبی ندارد و همیشه تحت فشار هستیم که سازمان ما را کوچک کنند و از سویی هم اعتبارات لازم برای ارائه خدمات در اختیار نداریم برای برخی همکاران این تصور پیش می‎آید که اگر به وزارت بهداشت ملحق شویم این مشکلات و فشارها کمتر می‎شود.
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی در ادامه گفت : در خیلی از کشورهای دنیا ، دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی است و اگر ما هم جایگاه مناسبی در وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم هیچ علاقه‏ای به پیوستن به وزارت بهداشت نداریم!
گفتنی است پس از این اظهارات در مراسم 14 مهر سالجاری که در مرکز همایشهای بین‏المللی صدا و سیما در تهران برگزار شد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صراحت آمادگی خود را برای دفاع از دامپزشکان اعلام کرد.
نظر شما
ادامه