کد خبر: ۳۷۱۶۹
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
 

جلسه هم اندیشی فعالین صنفی و اجتماعی دامپزشکی به میزبانی جامعه اسلامی دامپزشکان، روز پنجشنبه 23/6/96 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر، پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط دکتر زینالی و مقدمه، جلسه آغاز گردید.

اهم اظهارات حضار، به شرح زیر است:

دکتر فرزاد طلاکش:

نگاهی به شرایط موجود نشان می‌دهد که دامپزشکی در وضعیت خوبی بسر نمی‌برد؛ اهم این مشکلات شامل موارد زیر است:

 - بروز مشکلات و خسارات آنفلوانزا و تب برفکی گسترده در مدت اخیر

 - ارتباط و تعامل و دیدگاه نامناسب در وزارت جهاد کشاورزی به دامپزشکی

 - مشکلات پیش‌آمده برای مسئولین دامپزشکی استان خراسان رضوی

- لطمات جبران‌ناپذیری به نظارت وارد شده و دامپزشکی، صنعت دام و سلامت عمومی آسیب دیده است.

 

دکتر حسینعلی عرب:

دکتر عرب در مورد تحلیل وضع موجود، جایگاه دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی و فعالیت‌هایی که از طرف جامعه اسلامی و کمیته راهبردی دامپزشکی تا 1400 صورت گرفته، به نکاتی اشاره کرد:

- انفعال و انفکاک و ایزوله بودن و عدم تعامل سازنده سازمان دامپزشکی در مواجه با مسائل، مشکل بزرگ دامپزشکی در شرایط کنونی کشور است.

 - چالش اصلی پیش رو، عدم کارایی با روش و دیدگاه‌های سنتی حاکم بر دامپزشکی است؛ ابعاد این چالش شامل:

 * عدم توانمندی مدیریتی

 * مشکلات ساختاری

 * رویکرد نامناسب نسبت به موضوع دامپزشکی در داخل و خارج خانواده دامپزشکی

 * مشکلات محتوایی (قوانین، دستورالعمل‌ها و...)

 * و نامناسب بودن جایگاه دامپزشکی در وزارتخانه است.

 - اما از طرفی فضای مجازی و گروه‌های فعال در آن به‌ویژه جوانان فرصت بزرگ برای ارتقای دامپزشکی است که در صورت عملکرد درست می‌تواند بسیار مفید باشد و در غیر این صورت باعث سرخوردگی و مشکلات بیشتر می‌شود. باید از این پتانسیل بزرگ استفاده درست داشته باشیم.

 - امروز دامپزشکی در نقطه عطفی است که اگر گروه‌ها در کنار هم به‌درستی عمل نکنند داشته‌های زیادی از دست خواهد رفت.

 - تنها راه گفتگو است. سریع نسخه پیچیدن جواب نمی‌دهد و حتی ممکن است وضع را بدتر کند و دچار انشقاق شویم. راه درست بنیادی فکر کردن است.

 - ابتدا باید ببینیم دیدگاه ما راجع به دامپزشکی چیست؟ خود واژه دامپزشکی. دامپزشکی پزشکی است؟ بهداشت است؟ اقتصاد است؟ دامپزشکی همه این‌ها هست و هیچ‌کدام نیست. دامپزشکی، دامپزشکی است. دامپزشکی در محیط‌زیست، سلامت، پزشکی، اقتصاد نقش دارد. برای رفع مشکلات فعلی نباید به سراغ پاک کردن صورت‌مسئله باشیم و به دنبال انتقال دامپزشکی به دستگاه یا وزارتخانه دیگری باشیم. این تصمیمات خلق‌الساعه و احساسی ممکن است عکس‌العمل‌های منفی در پی داشته باشد، ما هنوز بر سر موضوعات اصلی باهم به تفاهم نرسیده‌ایم.

 - راهکارهایی که پیشنهاد می‌شود به دو شرط موفق است: اول اینکه انسجام و همگرایی در خانواده دامپزشکی ایجاد کند هنوز در مورد آموزش و پیوستن به بهداشت بین اساتید توافق نیست چطور به‌طورکلی بخواهیم زیر نظر بهداشت برویم؟ دوم اینکه آیا طرف مقابل آمادگی دارد؟ بله وزیر بهداشت چند بار در این خصوص صحبت کرده‌اند؛ اما آیا این به معنی این است که آن‌ها از بعد عملی اقدامی انجام خواهند داد؟ درگذشته هم این موضوع بارها توسط مسئولین مرتبط اعلام‌شده است؛ اما سؤال این است که چرا کوچک‌ترین اقدام عملی از طرف هیچ مقام یا دستگاهی انجام نگرفته است و چرا این پیشنهاد را در سیستم اجرایی نبردند؟ به نظر بنده بدنه اجرایی وزارت بهداشت نه‌تنها تمایل ندارند بلکه به‌شدت مخالف‌اند. فارماکولوژی و فیزیولوژی دو رشته مرتبط و نزدیک با پزشکی هستند همکاران ما به‌ظاهر موافقت می‌کنند اما برای ورود دامپزشکان به رشته فارماکولوژی در عمل کاری نمی‌کنند و می‌گویند پزشکان بیکار می‌شوند و با ورود دامپزشکان نمی‌توانند رقابت کنند.

 - مسائل را ساده نینگاریم. تعهد ملی و حرفه‌ای ایجاب می‌کند مسائل را جدی و از راه درست پیگیری کنیم.

 - پیگیری‌ها، مکاتبات و ملاقات‌های متعددی با افراد و نمایندگان تاثیرگزار در مجلس و کمیسیون کشاورزی، وزیر و معاونین ایشان انجام‌شده و مشکلات و ابعاد مختلف مسائل مرتبط با دامپزشکی مطرح شده است.

 - یکی از مشکلات اصلی در ارتباط با وزارت کشاورزی عدم تعامل سازنده و وجود سوءتفاهم‌های شدید بین دامپزشکی و مدیران وزارتخانه است.

 - ضعف اصلی در ارتباط با وزارتخانه از طرف مسئولین دامپزشکی است که نتوانستند ارتباطات درست را شکل دهند. از چالش‌های مهم ما این است که نتوانستیم با بدنه مدیریتی کشاورزی ارتباط مناسب و منطقی برای پشتیبانی از جایگاه و توسعه دامپزشکی، برقرار کنیم.

 - یکی از شعارهای اصلی و همیشگی مدیران دامپزشکی این است که این سازمان یک دستگاه حاکمیتی است اما سؤال این است که مفهوم حاکمیت یعنی چه؟ آیا این به این معنی است که سازمان یک دستگاه بسیار متمرکز دولتی و تافته جدا بافته‌ای است که وظیفه تمام امور تصدی‌گری دامپزشکی را بر عهده دارد و در عرش بنشیند و انتظار داشته باشد که بقیه به سراغش بروند و دستور بدهد؟ یا اینکه مفهوم حاکمیت به این معنی است که دستگاهی است با ارتباطات و تعاملات وسیع داخلی و بین‌المللی که درعین‌حال از اختیارات و اقتدار هم برخوردار است. این‌ها بخش‌هایی از الفبای دامپزشکی است و ما در تعریف و برداشت از همین موارد هم اختلاف داریم. با قوه قضاییه و مجلس ارتباط سازنده و منسجمی نداریم.

 - باید دفتر ارتباطات با قوه قضاییه، مجلس، بخش خصوصی و نظام دامپزشکی داشته باشیم.

 - هنوز در ساختار داخلی جایگاهمان بلوغ نیافته و به‌روز نشده‌ایم و برای رفع مشکل بعضی همکاران سریع نسخه می‌پیچیم که برویم زیرمجموعه بهداشت؟ درحالی‌که نمی‌دانیم آیا این تمایل در طرف مقابل وجود دارد؟ و ممکن است وضعمان بهتر نشود، حتی بدتر و پیچیده‌تر هم شود.

 - چالش بزرگ عدم کارآمدی ماست، باید آینده دامپزشکی را بازتعریف کنیم.

دکتر فرزاد طلاکش:

 - متأسفانه سازمان نظام دامپزشکی، سازمان دامپزشکی و موسسه رازی در این سال‌ها با همگرایی و هماهنگ در وزارتخانه فعالیت نداشته‌اند.

 - مواردی که دکتر عرب اشاره کردند مشکلات جدی هستند.

 - متأسفانه مشکلات به هم مرتبط و تشدیدکننده هم هستند. بدهکاری سازمان به موسسه رازی باعث ضعف تولید واکسن و این مسئله تشدیدکننده بیماری‌ها بوده و مشکلات سازمان را دوچندان می‌کند. نقص در هر بخش دامپزشکی هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

 - وزارتخانه هم با تک‌تک بخش‌های دامپزشکی بیگانه است و هم با دامپزشکی به‌عنوان یک کل واحد و متأسفانه شاهدیم این بخش‌ها بجای همگرایی، همدیگر را تخریب می‌کنند.

 - باید فارغ از اسم‌ها و آدم‌ها به ساختارها توجه کنیم. هر مدیری باشد یا در هر وزارتخانه‌ای باشیم باید روی این موارد کار کنیم.

دکتر حمید رضایی از استان قزوین:

- رئیس سازمان دامپزشکی باید شخصی شناخته‌شده و مورد قبول بدنه دامپزشکی باشد.

 - وجود مدیر شایسته برای رسیدن به وحدت رویه و همگرایی در بخش‌های مختلف ضروری است.

 - باید در تعیین مدیران آینده تأثیرگذار بود. نباید منتظر کمیسیون‌ها و... نشست که برای ما تعیین تکلیف کنند.

 - همکاران از استان‌های مختلف خواهان ورود افراد مؤثر و دلسوز در تعیین سرنوشت آینده دامپزشکی هستند.

دکتر فرزاد طلاکش:

- مشکل این است که وزارتخانه آن چیزی را که باید از دامپزشکی در ذهن داشته باشد ندارد. در شرایطی که صنعت مرغ تخم‌گذار بیش از 1000 میلیارد تومان خسارت‌دیده، مسئولین وزارتخانه حتی حاضر به همدردی رسمی با آسیب دیدگان نیست.

دکتر حسینعلی عرب:

- موضوع تغییر مدیریت دامپزشکی در عین اهمیت بخش کوچکی از ماجراست. اگر پیگیری جدی جهت اصلاح ساختار و رویکردها، روابط و تعاملات انجام نشود نهایتاً 10 تا 20% پیشرفت خواهیم داشت. تکیه صرف بر شخص نمی‌تواند آن‌چنان‌که باید راهگشا باشد.

 - یکی از مشکلات جدی در دیدگاه بعضی از مدیران وزارتخانه به سازمان است که بعضاً در حد اداره قرنطینه به سازمان نگریسته می‌شود. ما به‌عنوان یک عضو مهم و مؤثر در وزارت جهاد کشاورزی باید با مذاکره و گفتگوهای سازنده و جدی، شرایط را برای مدیران وزارتخانه توضیح دهیم. در مذاکرات اخیر بخشی از معضلات واقع‌بینانه و صریح چه به‌صورت شفاهی و چه کتبی بیان‌شده است.

 - پشتیبانی و حراست از تولیدات دام و توسعه آن متضمن داشتن دامپزشکی مقتدر و مستقل است، یکی از موارد تحقق این امر و تعامل سازنده با وزارتخانه انتخاب یک دامپزشک شایسته به‌عنوان معاونت امور دام در وزارتخانه است.

 

دکتر محمدکاظم کوهی:

 - باید آسیب‌شناسی کرد در مورد معرفی مدیرانی که در دوره‌های مختلف مسئولیت داشته‌اند و طبق معیارها خیرالموجودین بودند ولی موفق نبودند. باید ریشه‌یابی کرد.

 - در مجموعه کشاورزی برای حفظ منافع خود به‌خوبی باهم متحد می‌شوند. وقتی خودمان برای خودمان ارزش و جایگاه قائل نباشیم نمی‌توان از دیگران توقع داشت.

 - به‌عنوان‌مثال در مورد تعویق انتخابات نظام آیا وزارت جهاد مداخله کرده بود؟ آیا آن‌چنان‌که باید با مسببان آن رفتار شد؟

 - متأسفانه وزارتخانه با توجه به مسئولیت‌های گسترده و مشکلات خود وقت زیادی برای ورود به مسائل دامپزشکی ندارد. باید در کنار ساختار، رفتار و دیدگاه خودمان را اصلاح کنیم. مدیران شایسته در کنار بدنه پرسنلی مناسب هر دو نیاز است.

دکتر رامین سلامتی:

- تشکر از برگزاری جلسه با رویکرد حل مشکل

 - مشکلات نیاز به ریشه‌یابی دارد. علت عدم همکاری‌ها چندان وابسته به افراد نیست.

 - قوانین باید با دید جامع بازبینی شود. متأسفانه در بسیاری از موارد سازمان دامپزشکی تنها خود را می‌بیند.

 - موسسه رازی یک حصار بسته دارد و با دانشکده دامپزشکی رابطه‌ای ندارد. پروژه‌ها و بودجه‌های تحقیقاتی برای دامپزشکی و حل مشکلات آن نتیجه‌بخش نیستند.

 - باید هرچه سریع‌تر کمیته‌هایی برای بررسی مشکلات و تبیین مطالبات تشکیل شوند و پیگیر آن‌ها باشند.

 - باید ارتباطات بین بخش‌های مختلف دامپزشکی (دانشکده، بخش خصوصی و...) به‌صورت یک پکیج و کل واحد دیده شود.

 - نیازمند تغییرات و اصلاحات اساسی در نیروی انسانی سازمان دامپزشکی هستیم.

دکتر جمال الدین جاویدی:

- برای حل هر مسئله ابتدا باید دید مسئله چرا و چگونه ایجاد شده و با ریشه‌یابی به حل آن اقدام کرد.

 - متأسفانه ظرف و مظروف همخوانی ندارد. قانون سازمان مصوب سال 1350 است و دامپزشکی کشور و اقتصاد دامی و... قابل‌مقایسه با آن زمان نیست. نیاز به تغییر و اصلاح قوانین و ساختار داریم.

 - در سال 1373 نظارت بر مواد خام دامی را از وزارت بهداشت گرفتیم بدون اینکه کوچک‌ترین امکاناتی حتی در حد یک خودکار بگیریم و ذره‌ای امکانات به سازمان اضافه نشد. نظارت بر هزاران مرکز عرضه بر وظایف سازمان اضافه شد بدون گرفتن امکانات موردنیاز و اکنون سازمان باید پاسخگو باشد. نتیجه‌اش را در پرونده خراسان می‌بینیم.

 - پرورش میگو و قزل‌آلا به شکل بسیار گسترده در دهه هفتاد ترویج شد اما ظرفیت دامپزشکی تغییر نکرد.

 - پرورش اسب و مسئله بیماری‌های مشترک و... نیز اضافه شد.

 - دهه هشتاد حیوانات خانگی رشد چشمگیر داشت و مسئله کنترل هاری و سایر بیماری‌ها مطرح شد.

 - صنعت بوقلمون و بلدرچین و... که هرکدام به توانمندی، امکانات و حواشی خاص خود را نیاز دارند و حتی تهدید برای صنایع دیگر هستند که رهاشده‌اند. صنعت بوقلمون موجب تلفات 3 میلیون قطعه مرغ در اصفهان شده است.

 - نباید بدون ظرفیت‌سازی و بسترسازی تولید را گسترش داد. تولیدی که سلامت‌محور نباشد توان صادرات هم ندارد.

 - سیستم حاکم بر دامپزشکی دولت‌محور است و باید تغییر کند. باید بخش غیردولتی تقویت شود. راه‌حل واگذاری امور به 30 هزار عضو نظام دامپزشکی است. درعین‌حال به وحدت و همدلی همه بخش‌ها نیاز داریم.

 - کار دولتی نسبتش با فساد مستقیم است. بخش دولتی باید سیاست‌گذاری، هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت داشته باشد. تصدی‌گری باید به بخش خصوصی واگذار شود.

- دولت‌های پیشرفته در سه فعالیت عمده خلاصه می‌شوند: سیاست‌گذاری، تسهیل گری و تنظیم گری

 

دکتر علیرضا باهنر:

- در دو دهه گذشته نظام دامپزشکی تشکیل شد و درمان از سازمان منفک شد تا مسئولیت‌ها تقسیم و بارکاری سازمان کم شود ولی متأسفانه امروز این بخش‌ها در تقابل باهم هستند.

 - ظرفیت نظام دامپزشکی در حال نابودی است، از دانشگاه‌ها و تحقیقات صورت گرفته نمی‌خواهند استفاده کنند.

 - امروز تب برفکی خسارت سنگین وارد می‌کند اما کسی تب نمی‌کند. زمانی بروز طاعون گاوی میز وزیر را می‌لرزاند.

 - انصرافی‌های دانشگاه رو به افزایش و کیفیت دانشگاه رو به کاهش است.

دکتر محمدعلی راد:

- در سال 76 نظام دامپزشکی با الگوبرداری از نظام پزشکی شکل گرفت تا به سازمان کمک کند. متأسفانه امروز از اهداف و جایگاه خود دور شده است.

- جایگاه آموزش دامپزشکی در وزارت بهداشت است.

 

دکتر کامیاب قیصربیگی:

- قربانی اصلی اختلافات سازمان و نظام جوانان و فعالین بخش خصوصی هستند.

- یکی از اقدامات لازم که نظام باید پیگیر باشد مشکلات مسئولین فنی و همچنین احتساب مشاغل دامپزشکی به‌عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور است.

- تمام تلاش ما این است که با حفظشان همکاران و جایگاه دامپزشکی حرکت‌های جمعی و منسجمی را برای تحقق مطالبات صنفی ساماندهی کنیم.

دکتر فرزاد طلاکش:

- مسائل ما بیشتر داخلی است. کمیته‌ای از آموزش، تحقیقات، سازمان و نظام جهت وحدت رویه و اصلاح قوانین باید شکل بگیرد که به دلیل مسائل سازمان شکل نگرفته است.

جمع‌بندی:

- برای برون‌رفت از مشکلات و نابسامانی‌های موجود در دامپزشکی به تداوم و توسعه تلاش‌های دیپلماسی با بخش‌های خارج از دامپزشکی و همچنین به وحدت و یکدلی در داخل مجموعه دامپزشکی و برنامه‌ریزی برای تعامل و دورهم جمع شدن فعالان صنفی و اجتماعی نیاز است.

 - در اولین قدم برای حرکت در این راستا، پیشنهاد شد، در آستانه 14 مهر یک بیانیه تحلیلی در مورد اوضاع دامپزشکی کشور به همراه دیدگاه‌ها و نظرات پیشنهادی برای ارتقاء جایگاه دامپزشکی با توافق و امضاء جوامع و نهادهای غیردولتی فعال در عرصه اجتماعی و صنفی، صادر شود و برای پیگیری مفاد آن کمیته یا ستادی با حضور نمایندگان این جوامع تشکیل گردد.

 - گروه‌های فعال و صاحب‌نظران با همفکری و به‌صورت جمعی باید عمل نمایند. حرکت‌های احساسی و خلق‌الساعه و متفرق به همه خانواده دامپزشکی آسیب میزند.

 - باید با عزم عمومی موجود و حرکت جمعی و عقلانی از همه ظرفیت‌ها برای اصلاح قوانین و ساختارها استفاده کنیم.

 - در خصوص تغییرات مدیریتی در سازمان، مقرر شد با توجه به تصمیم اتخاذشده در شورای راهبردی و مصوبه شورای مرکزی جامعه اسلامی دامپزشکان، پیگیری‌های لازم انجام پذیرد

 - باید فرد یا افرادی برای ریاست و مدیریت‌های سازمان انتخاب شوند که از داخل جریان برخاسته از رأی 24 میلیونی انتخابات 96 برخاسته باشد و ضمن هماهنگی با سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید، از یک پشتوانه قوی مدیریتی و صنفی- اجتماعی در داخل و خارج از سارمان برخوردار باشند. افراد، گروه‌ها و جریاناتی که هدف اصلی آن‌ها تصاحب ریاست و حفظ آن به هر قیمت و با زد و بند باشد، نه‌تنها قادر به حل مشکلات نخواهند بود، بلکه سبب انحطاط و انشقاق بیشتر در حرفه دامپزشکی خواهند شد.

-  در مورد تجمع 15 مهر که از طرف یکی از گروه‌های مجازی پیشنهادشده بود نیز بحث و گفتگو گردید و پیشنهاد شد با حفظ کلیت آن و به‌منظور ایجاد تفاهم و جلب پشتیبانی مجامع و انجمن‌های دیگر، این برنامه در صورت کسب مجوز و موافقت مسئولین مربوطه در دانشکده دامپزشکی با دعوت از مسئولین مرتبط و اقشار مختلف دامپزشکی برگزار شود.

 
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
2
این آقایان به نمایندگی از جه کسی دارند نظرات خود را القا میکنند؟ دلیلی نیست چون تریبون دارند حرفشان نماینده دامپزشکان باشد. واقعا متاسفم برای رشته ای که درس خوندم. اغلب دامپزشکان معتقد به الحاق به وزارت بهداشت هستند آنوقت افرادی مانند دکتر ...... برای دامپزشکی نسخه می پیچند!!!
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
1
.......................................
حکایت بعضی از همین دوستان .......... ایست که به اسم فعالین صنفی ، اجتماعی! جلسه تشکیل می دهند برای ساماندهی دامپزشکی!
گفته اند ما را به خیر تو امید نیست ، شر مرسان!
افراد بدون سوابق مشخص و قابل دفاع و گاها سوابق سوء مدیریت و یا عدم تجربه موفق مدیریتی ، در حال بررسی و چرایی مشکلات دامپزشکی هستند البته با هدف .............، والسلام!
البته بگذریم از معدود افراد خوش فکر و با هوشی که از این گروه که هم اکنون در بخش خصوصی اند و یا عضو هیئت علمی که به فکر رسیدن به پست و مقامی نیستند.
خلاصه کلام اینکه بررسی اینگونه مسایل باید با حضور افراد با تجربه و شناسنامه دار ( بقول رییس جمهور محترم ) و واجد مسولیتهای اجتماعی و صنفی مشخص انجام گیرد تا بتوان با استفاده از ظرفیت هر تشکل و یا دستگاه دولتی مشکلات پیش رو را بررسی و راه حلها ی اساسی و سیستمی ارائه نمود.
دکتر حسین دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
2
با سلام
ضمن ادای احترام به اساتیدی همچون دکتر باهنر؛
اولین مشکل اینه که این آقایان نماینده دامپزشکان که نیستند هیچ، اصلا در مورد فعال بودن شان هم چه معیاری وجود داشته؟!
این یک معضل اساسی هست که یک عده بنشینند و راجع به مسایل کلان اظهار نظر کنند از جمله انتخاب روسا ، در حالی که خودشان انتخاب دامپزشکان نیستند
Dr nadri
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
1
0
باتشکر از بزرگان دامپزشکی امیدوارم تلاش شما وهمه ما نتیجه بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
2
یعنی این چند نفر بخصوص دو نفری که ریشه مسوولان فنی را زدند قراره مانیفیست طراحی کنند؟!
باریکلا،نه باریکلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
1
"کار دولتی نسبتش با فساد مستقیم است" شاه بیت بزرگان فعال دامپزشکی پس این همه فعالیت ......................
ازماست که برماست.
عرب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
2
0
بنده از اظهار نظرهای غیر منصفانه بعضی از دوستان و همکاران متأسفم. فلان همکار دامپزشک فارم که چندان ارتباط یا اطلاعی هم از سیستم آموزش دامپزشکی ندارد و یا استادیار فلان واحد دور افتاده فلان دانشکده از همین تریبون حکیم مهر استفاده می کند و در مورد انتقال و سرنوشت آینده دامپزشکی اظهار نظر می کند و کسی هم اعتراض نمی کند. اما، وقتی تعدادی از افراد صاحبنظر و استاتید با سابقه که سالهای متوالی در حرفه آموزشی، تحقیقاتی و اجرایی مشغول خدمت بوده و روز تعطیل که هیج اجباری هم نبوده و در وقتی که متعلق به خود و خانواده می باشدو به خاطر منافع ملی و حرفه به تبادل نظر می پردازند، عده ای برآشفته شده و به آنها بد و بیراه می گویند. این روش ها نه اخلاقی است و نه را ه به جایی خواهد برد، بلکه نمایانگر عدم تحمل و پرخاشگر بودن ابراز کنندگان این نظرات می باشد. البته معمولاً این نظرات به صورت ناشناس بیان می شود. کاش این دوستان که بنا دارند به نمایندگی از طرف کل جامعه دامپزشکی، حرفه را اصلاح کنند، حداقل شهامت این را داشته باشند که با هویت اصلی خود اعلام نظر نمایند. شاید هم این دوستان متعلق به حرفه دامپزشکی نباشند،
دوستان عزیز برای اصلاح حرفه به گفتگو و اعلام نظرات مختلف نیاز داریم. اگر شماها بهتر می توانید حرکت کنید، بسم الله، لطفاً با تابلوی مشخص و اعلام هویت خود مکانی را مشخص کنید و از بقیه هم دعوت کنید تا به جمع شما بیایند و بنده اولین نفری خواهم بود که ضمن دعوت از دوستان دیگر در جمع شما حضور پیدا خواهم کرد. ارادتمند عرب
پاسخ ها
دکتر حسین زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
استاد گرامی تحمل نظرات دیگران حتی پرخاشگران نیز از اخلاق ائمه است به هر حال گلایه شما نیز به نحوی بجا است . اما اعتراض دوستان و یا حتی دشمنان نیز در این مبحث هم بی مورد نیست . مثلا تشکیل جلسات تصمیم گیری بصورت اختصاصی و یا خصوصی ! بنده به شخصه از دیدن این خبر غافلگیر شدم و گله مند .
دوم دامپزشکی یک حرفه علمی است نه سیاسی . متاسفانه سالهاست که مدیریت دامپزشکی بر پاشنه سیاست و یا سیاسی کاری میچرخد نه تواناییهای علمی و عملی مدیران ! نمونه اش نحوه انتخاب روسای سازمان دامپزشکی بعد از انقلاب و بخصوص بعد از انتقال سازمان به وزارت جهاد سازندگی است که در آن کوچکترین توجه ای به دانش و تجربه عملی فرد منتخب در علم دامپزشکی نشده و نمیشود.
متاسفانه نحوه تشکیل چنین جلساتی ادامه همان روش قبلی منتج به نتایج فعلی است .
البته اینکه فردی و یا گروهی که باعث معضلات و خساراتی شده اند سعی در اصلاح و ترمیم آن داشته باشند بسیار قابل تقدیر است .
اینکه شما عزیزان ،که صاحب تشکل با نفوذی هستید ،به این نتیجه رسیده اید که حرفه نیاز به اصلاح دارد موجب امیدواری است . اما اینکه در این راه بقیه را هر چند در جایی دور افتاده ای است ، به حساب نیاورید چندان قابل قبول نبوده و نتیجه درستی از تلاشهای اصلاحی بدست نخواهد آمد .
استاد گرامی متاسفانه عادت فرهنگی ملت ما بجای ثبات قدم در "راه درست" سعی در پیدا کردن "راه آسان" است .
همه دنبال نتیجه ای هستند که سریع و آسان بدست آید ، مثلا با انتقال به جایی و یا تغییر رییس و مدیر !!! و کمتر کسی به دنبال راه درست و اساسی است که از بنیاد و طبیعتا با تدبیر صحیح و همکاری جمعی (نه گروهی)، امور را اصلاح کند.
استاد گرانقدر ،منصفانه آنچه این حقیر از ابزار نظرهایی که دیدم دریافت کردم ، بطور خلاصه این است که : حال که شما عزیزان با تشکل منسجم و بانفوذی که دارید و قصد اصلاح امور ، لطفا بیاید به گونه ای عمل و حرکت نمایید که نماینده همه باشید نه گروهی ویژه !
از اینکه با سعه صدر کلمات این حقیر را بدون دل رنجوری توجه می نمایید کمال سپاس را دارم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
2
0
بنده بارها به [حکیم مهر] تذکر داده ام که شما چرا این تریبون را در اختیار افراد ناشناسی قرار می دهید که بدون مشخص کردن هویت خود که اصلاً معلوم نیست آیا تعلقی به حرفه دامپزشکی دارندیا نه ، با توهین و افترا سعی در تخریب و از صحنه خارج کردن افراد، صاحبنظران و شخصیت هایی چون استاد دکتر تاجبخش دارند. ممکن است این افراد 2-3 نفری باشند که با عناوین جعلی دائماً قصد تهمت پراکنی و مشوش کردن محیط گفتگو باشند. لذا به ایشان پیشنهاد کردم، برای اعتلای حرفه دامپزشکی، بهتر است از اعلام نظرات افراد ناشناس خودداری فرمایید تا افرادی که قصد خدمت به دامپزشکی را دارند با هویت اصلی خود به اعلام نظر بپردازند. بنده مطمئن هستم در اینصورت یک جهش و ارتقاء فرهنگی و اخلاقی در فضای مجازی ایجاد خواهد شد که ثمره آن به حرفه دامپزشکی نیز اصابت خواهد کرد. حسینعلی عرب، دانشکده دامپزشکی
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
0
...................................... برای حکیم مهر هم متاسف هستم برای انتشارخبر
كلام مهم است نه اسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
1
با عرض ارادت نسبت به آقاي دكتر عرب كه در دروس فارماكولوژي خيلي ها منجمله من تلمذ كرده ايم بايد عرض كنم كه: از ايشان انتظار نمي رفت با اين عصبانيت به چند منتقد كه بي ادبي هم در آن مشاهده نمي شود،واكنش نشان دهند.
استاد بزرگوار! كافيست درسيستم دامپزشكي كسي با اسم از بعضيها انتقاد كند در آن صورت سرش از گردنش جدا مي افتد.
اگر واقعا دلسوز جامعه و جامعه دامپزشكي هستيد بايد كمي سعه صدر داشته باشيد.
بالاخره بايد به همكاران حق داد كه نقد كنند.از كساني نقد كنند كه ...........................
از كساني نقد كنند كه ..........................
از كساني نقد كنند كه با زندگي هزاران مسوول فني بازي كرده و بهداشت و سلامتي مردم برايش اهميت ندارد و علنا ماده ١٩ را انكار مي كنند.
بالاخره بعضي از همكاران دوست دارند بدانند چه عاملي باعث گرديد ..........................!!
همكاران منتقد با كسي خصومت شخصي ندارند استاد و شما از منظر علمي براي ما محترم هستيد.
عرب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
1
0
آن دوستی که اعلام کرده که کلام مهم است نه اسم، بنده هم به همین امر معتقدم. چون معمولاً کامنت گذاران ناشناس و فاقد هویت کمتر به محتوای نظرات می پردازند، معمولاً به طور شکلی اتهاماتی را به افراد نسبت می دهند. بدون اینکه به محتوای مطالب بپردازند. کاش این افراد ناشناس به محتوا می پرداختند و نظر و کلام را نقد کنند. نه اینکه در مورد شخص و جایگاه او قضاوت کنند. به نظر بنده منتقد واقعی هویت خودش را اعلام می کند چون عدم بیان هویت ممکن است به چند دلیل می باشد. 1- به اظهارات خود مطمئن نیست و خودش نیز اعتباری برای حرفهایش قائل نیست. چون با اعلام هویت خود ممکن است مجبور به ارائه مستندات شود. 2- فرد ناشناس غیر مرتبط با موضوع می باشد و قصدش نه تنها اصلاح بلکه تخریب است. 3- فرد منتقدی که شهامت ابراز نظرات امور فنی ساده و غیر سیاسی را هم در یک جمع عمومی ندارد، چگونه می تواند از دیگران توقع از خود گذشتگی و صحت و سلامت رفتاری و روانی داشته باشد؟ فرد اگر به نظراتی که اعلام می دارد به آن مطمئن است و پایه نظراتش بر منطق و بدون حب و بغض می باشد می تواند به راحتی و بدون اتهام زدن و تخریب دیگران آنرا بیان کند و در این صورت نه تنها برای او خطری نخواهد داشت، بلکه به عنوان فردی مصلح اجتماعی مورد احترام نیز قرار خواهد گرفت. لذا بیان نظرات به صورت ناشناس با هیج عقل و منطقی سازگار نیست.مگر اینکه فرد بخواهد با اتهامات و عقده گشایی ها طرف مقابل خود را از میدان به در ببرد. لذا باز هم از مدیران حکیم مهر درخواست دارم به طور جدی به این موضوع بپردازند تا شاید بتوانیم از این طریق قدم کوچک در ارتقاء سطح فرهنگی و اخلاقی حرفه دامپزشکی برداریم. در غیر اینصورت نه تنها راه به جایی نخواهیم برد، بلکه شاهد انشقاق و انحاط و در جا زدن این حرفه خواهیم بود. ارادتمند شما عرب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
2
‌اینجا حکبم مهر است نه یک نهاد امنیتی. لطفا به اصول آزادی معتقد باشید.
سبزیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
0
0
باسلام خدمت همه اساتید، همکاران و مخاطبان گرامی
اینکه عزیزان از شرایط موجود ناراضی هستند و مشکلات را با پوست و استخوان لمس میکنند و ممکن است باعث انتقادات تند و بعضا نابجایی شود تا حدی قابل درک است (امید اینکه همه عزیزان از خانواده دامپزشکی هستند و به دور از حب و بغض های شخصی و اغراض سیاسی و از سر دلسوزی نقد می فرمایند).

با این حال شاید ذکر چند نکته خالی از لطف نباشد:
- جامعه اسلامی مانند هر تشکل و مجموعه و گروهی حق دارد با حضور اعضای خود و میهمانانی جلسه برگزار کند و تبادل نظر داشته باشد.

- در جلسه مذکور سعی شد در حد توان از فعالین دعوت شود که بسیاری نتوانستند حضور پیدا کنند.

- ادعایی مبنی بر اینکه این جمع نماینده همه دامپزشکان است از طرف حاضرین و بانیان جلسه وجود نداشته و لزومی هم به این امر یا داشتن این ادعا نیست. هر صنف از گروه ها با دیدگاه ها و رویکردهای مختلفی تشکیل شده و حق فعالیت و اظهارنظر برای همه محفوظ است.

- جامعه اسلامی متولی دامپزشکی نیست بلکه عضوی از خانواده بزرگ دامپزشکی است.

- این جلسه برای تعیین تکلیف دامپزشکی نبوده (قرار نبود باشد و نمیتوانست باشد) و صرفا تلاشی بود برای بستری جهت هم اندیشی و ایجاد تفاهم نظر بین برخی دیدگاه های موجود.
حاضرین و اعضا نظرات خود را بیان کردند و افراد و گروه ها برنامه های خود را پیگیری می کنند. هرچند اعتقاد بر این است که هرچقدر به وحدت و همدلی بیشتری بین اعضای خانواده دامپزشکی برسیم می توان کمک بیشتری به اعتلای صنف نمود.

- هیچکس مبری از خطا نیست و نقد در چهارچوب عقل و اخلاق آزاد است. لکن بنظر می آید اختلاف نظر ما با یک فرد در یک مورد نباید باعث شود کل نظرات و شخصیت فرد را محکوم کنیم.

امید آنکه در فضایی عقلانی و اخلاقی و با گفتگو و همدلی بتوانیم به ارتقای همه جانبه صنف کمک کنیم.

ارادتمند
سبزیکار
عضو جامعه اسلامی دامپزشکان
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
1
0
سلام.واقعا خیلی وقتها بعضی افراد ناشناس حرفهای می زنند و چنان خود را کارشناس عنوان می کنند و نظرات غیر عملی و علمی ارایه می دهند و خود را کاسه از اش داغ تر جلو می دهند و بدون اینکه مسئولیت صحبتهای خود را بپذیرند .بنظرم کسی که شجاعت این را ندارد که با هویت مشخص کامنت بنویسد .یک ترسو بیش نیست.دوستان صحبت از تحمل انتقاد می کنند ،موافقم ما باید تحمل مخالف خود را داشته باشیم ولی نه کسی که هویت مشخص ندارد،شما با نظر من کاملا مخالف هستید و لی با هویت مشخص نظرات خود را بیان کنید .امیدوارم در اینده سایتی راه اندازی شود که افراد بدون هویت نتوانند در ان کامنت بنویسند و هویت همه افراد مشخص باشد.
خیلی مجهول super X
|
United States of America
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
1
آقایان جامعه اسلامی مثل اینکه می خواهند خوانندگان حکیم مهر را تفتیش عقاید کنند وسو پیشینه هم از ایشان بگیرند!!
این تشکل یک تشکل سیاسی است نه صنفی ...................!!
.........................................................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
متأسفیم برای گروهی که داعیه دار اصلاح دامپزشکی اند ولی اصول اولیه جلسه و تبادل نظر را نمی دانند. هویت افراد در جلسات که مشخصات شناسنامه ای افراد نیست فرض بفرمایید بنده حسین رضایی یا رضای حسینی ، در اظهار نظر مگر تفاوت دارد. مهم در اینگونه جلسات شخصیت حقوقی افراداست که باید واجد مسؤولیت اجتماعی مشخص باشند. مشخصات فعالین صنفی و اجتماعی که در تیتر گزارش آمده است چیست؟ مجمعی آنها را انتخاب کرده است؟ منتصبین یا نمایندگان دستگاهی هستند؟ لطفا هویتی که دوستان عنوان می کنند را ابتدا برای فعالین صنفی اجتماعی تعریف کنند تا همه بدانند مهمانان جلسه چه هویت اجتماعی دارند. مهمترین اصل در هر جلسه ای میزان مسؤولیت افراد شرکت کننده در رابطه با موضوع است و الا بدون مسؤولیت هرگونه اظهار نظری آسان است و این همان چیزیست که شما دوستان از بقیه انتظار دارید که البته این انتظار در جای خود ارزشی ندارد . کامنت یک بازخورد عمومی است با هرقصدی و برآورد آماری از نظرات یک جمعیت است و کسی حق دخالت در آن را به هر دلیلی ندارد.
پیشنهاد می شود جامعه اسلامی دامپزشکی و یا هر تشکل غیردولتی که قصد کمک به مجموعه دامپزشکی را دارد کنگره ای صرفا بدین منظور برگزار نماید تا کارشناسان و صاحب نظران ، موارد خود را بصورت مقالات کارشناسی شده ارائه تا بتوان جمع بندی آنرا بعنوان یک سند نخبگان جامعه دامپزشکی از طریق مجاری قانونی برای اصلاح وضع موجود پیگیری نمود.
اگر هدف اصلاح باشد که قصد بسیاری از دوستان هم همینست نباید با اینگونه میتینگ ها اصل موضوع را دچار خدشه کرد و عده قلیلی ...... را مدعی اصلاح دامپزشکی نمود.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
جناب .............. نمیدونم از کجا یهویی سبز شدند! دقیقا یادمه که ایشون تو یکی از گروهها همکاران رو به سیب زمینی تشبیه کردند! ادبیات سخیف ایشون باعث سکوت بسیاری از هم‌کاران شده...
نظر شما
ادامه