کد خبر: ۳۷۱۵۸
 

رئیس مرکز بیماریهای مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: آمار تلفات بیماری هاری منطقه سیستان در سال جاری در 20 سال اخیر بی سابقه بوده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر حسین عرفانی» با بیان این مطلب در جلسه کنترل این بیماری در زابل، گفت: در سال جاری در کشور 9 مورد تلفات ناشی از بیماری هاری اتفاق افتاده است که 7 مورد از این تلفات در منطقه سیستان بوده است.

وی بابیان اینکه بیشتر گزارش های  بیماری هاری  از مناطق روستایی و حاشیه شهرها است، گفت: خود مراقبتی می تواند از شیوع این بیماری جلوگیری کند.

عرفانی با اشاره به پرهزینه بودن واکسن هاری گفت: تاکنون بیش از ٢ هزار نفر در منطقه سیستان  واکسینه شده اند و این واکسن برای هر شخص به صورت رایگان در سه تا پنج نوبت تزریق می شود.

رئیس مرکز بیماریهای مشترک حیوان و انسان وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت برای سرعت در انتقال نمونه گیریهای بیماری هاری در نظر دارد یک آزمایشگاه محلی در بیرجند راه اندازی کند تا نمونه های محلی در آنجا مورد آزمایش قرار گیرد.

عرفانی متولی کنترل جمعیت سگ­های ولگرد را وزارت کشور، شهرداری­ها و دهیاری ها دانست.

ناظری  فرماندار زابل  نیز در این جلسه گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و مشکل تامین نشدن اعتبار برای خرید امکانات مقابله با این بیماری موجب شده تا بیماری هاری هنوز در این منطقه خطرساز باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل  نیز در این جلسه گفت: هم مرز بودن کشور ایران و سیستان با کشور افغانستان باعث شده تا مهم ترین و خطرناکترین بیماری مشترک بین حیوان و انسان در منطقه سیستان شیوع پیدا کند.

اکبری افزود: در شش ماهه اول سال ٩٦ در سیستان بیش از ٢ هزار مورد حیوان گزیدگی داشتیم و 100 درصد آمار مبتلایان به بیماری هاری بر اثر سگ گزیدگی است.

رییس اداره دامپزشکی زابل  نیز بابیان اینکه ٦٥ درصد موارد هاری در روستاها اتفاق افتاده، گفت: در حال حاضر ٨ برابر مجموع استانی در منطقه ی سیستان واکسیناسیون دام های سبک و سنگین انجام شده است.

گنجعلی افزود: شغال نیز تا شعاع ٣٠ کیلومتر میتواند بیماری هاری را منتقل کند و ما نمونه هایی از شغال­های بستر دریاچه هامون را برای تایید هاری به تهران ارسال کردیم و منتظر اعلام نتیجه ی قطعی نمونه گیری هستیم.

 
 
نظر شما
ادامه