کد خبر: ۳۷۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر


معروف‌ترین دستاورد‌های شگفت انگیز دامپزشکی از درمان‌های شرقی گرفته تا حیوانات خانگی غربی، در ۱۰ سال اخیر به شرح ذیل می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این پیشرفت‌ها، تاثیرات شگرفی در علم دامپزشکی داشته است.

 

۱- درمان با سلول‌های بنیادی:

این روش درمانی نه تنها در انسان کاربرد دارد بلکه در رشته دامپزشکی نیز استفاده می‌گردد. هدف از این درمان تحریک و فعال سازی سلول‌های بنیادی خاموش، جهت بدست آوردن بهترین نتایج ممکن می‌باشد.

۲- واکسن برعلیه سرطان:

در این زمینه علم دامپزشکی جلوتر از علم پزشکی گام برداشته است. این واکسن‌ جهت درمان یک نوع سرطان پوستی به نام ملانوما در نظر گرفته شده است. از آنجاییکه سگ‌ها بیشتر عمر خود را در معرض تابش مستقیم نور خورشید و بدون استفاده از هیچ نوع ضد آفتابی قرار دارند، مستعد ابتلا به این بیماری می‌باشند.

۳- جنبش ضد واکسیناسیون حیوانات:

در سال‌های اخیر، نه فقط والدین بچه‌ها، بلکه صاحبان حیوانات خانگی نیز به علت ترس از عوارض پس از واکسیناسیون، تمایلی به این امر ندارند. دامپزشکی به نام «تی جی دان» آزمایشات فراوانی در رابطه با صد‌ها هزار واکسن به انجام رسانده است. او به نتایج واقعی اثرات نامطلوب تعداد کمی از واکسن‌ها نیز اشاره دارد.

 

۴- لاپاراسکوپی:

در صورتیکه حیوان شما دارای مشکلی باشد که دامپزشک با معاینه بالینی قادر به تشخیص آن نباشد، معمولا جراحی تشخیصی پیشنهاد می‌گردد. امروزه با پیشرفت علم دامپزشکی، این کار با استفاده از روش لاپاروسکوپی، فقط با استفاده از یک برش کوچک و قراردادن دوربین در داخل شکم، انجام پذیر می‌باشد.

۵- جراحی با لیزر:

علاوه بر استفاده از این شیوه جهت اصلاح مشکلات چشم در انسان، این روش جراحی جهت عقیم‌سازی، اخته کردن، در آوردن ناخن‌ها، جراحی گوش نیز در حیوانات کاربرد دارد.

 

۶- درمان با لیزر:

از لیزر درمانی می‌توان جهت مواردی همانند، کاهش درد، بهبود زخم، عفونت گوش، گرم کردن نقاط مختلف بدن، آرتریت و سایر شرایط مشابه استفاده نمود.

۷- تست نژاد:

گاهی ما در رابطه با نژاد حیوانمان دچار تردید هستیم. به عنوان مثال برایمان جالب است که بدانیم نژاد سگمان خالص است یا مخلوط؟ اما امروزه با پرداخت مبلغی جزئی، می‌توان به نژاد اصلی حیوان در آزمایشگاه‌های مربوطه پی برد.

 

۸- طب سوزنی در حیوانات:  

بر اساس طب آسیایی و شرقی می‌توان از طب سوزنی نه فقط در انسان، بلکه در حیوانات نیز بهره برد. آکادمی طب سوزنی دامپزشکی در آمریکا می‌گوید: با استفاده از این شیوه درمانی می‌توان بیماری‌هایی نظیر دیسپلازی مفصل هیپ تا بیماری های دژنراتیو مزمن مفاصل را بهبود بخشید. این علم در جهان دامپزشکی در حال رشد است و بسیاری از دامپزشکان در حال آموزش دوره‌های مربوطه می‌باشند.

۹- تعیین علت مرگ حیوانات:

هر حیوان خانگی که تلف می‌شود جای تاسف دارد. با مطالعات جدید انجام شده در دانشگاه جورجیا،هم‌اکنون می‌توان علت مرگ حیوانات خانگی را پیش‌بینی نموده و صاحب حیوان را از آن مطلع کرد. آنها لیستی از علل اصلی و شایع مرگ حیوانات را تهیه کرده‌اند. همانند بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان که نژاد‌های خاصی از حیوانات را درگیر می‌نماید.

 

۱۰- MRI:

علاوه بر کاربرد تصاویر رزونانس مغناطیسی در پزشکی که همان MRI می‌باشد، این علم در دامپزشکی نیز بسیار کاربردی و مفید واقع شده است. از این تکنولوژی، نخستین بار در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه کرنل برای اولین بیمار که گربه ای پرشین بود، استفاده شد. این روش تصویر‌برداری درای انعطافی بیشتر و دقیق‌تر از سایر روش‌های عکس‌برداری می‌باشد.

 

۱۱- مکمل‌های حیوانات:

مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های حیوانی نیمی از فروش مواد غذایی و خوراک حیوانات را در آمریکا شامل می‌شود. در سال ۲۰۰۸ این آمار بیش از ۷ درصد افزایش داشته و به 4/1 میلیارد دلار رسیده است. افراد، این مکمل‌ها را از فروشگاه‌های مربوط به حیوانات و سایر مراکز خرید به راحتی تهیه می‌کنند.

 

12- پروبیوتیک‌ها:

همانطور که می‌دانیم پروبیوتیک‌ها به طور طبیعی به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک شایانی می‌نماید. صنعت پروبیوتیک، ترکیبات بسیار متنوعی از این ماده را برای حیوانات خانگی تهیه کرده و در بازار موجود می‌باشد.

13- داروی ضد سرطان پالادیا:

آیا میدانید که بیش از یک میلیون سگ، سالانه به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند؟ پالادیا شکل جدیدی از داروی ضد سرطان است که در درمان توده سلول‌های سرطانی کاربرد دارد. پالادیا با مسدود نمودن فعالیت رسپتورهای کلیدی مهم در گسترش رگ‌های خونی تغذیه کننده تومورها،  از رشد این توده‌ها جلوگیری بعمل می‌آورد.

 14- کتوپروفن:

داروی کتوپروفن خود یک پیشرفت مهم در علم دامپزشکی جهت التیام سریع درد، تب، و التهاب محسوب می‌شود.

15- بنادریل از خانواده آنتی‌هیستامین‌ها:

این دارو جهت درمان آلرژی‌ها و حساسیت‌ها در سگ و گربه کابرد بسیاری دارد. توجه به این نکته الزامیست که دارو بایستی با تجویز پزشک و مطابق دستور وی در حیوانات مصرف گردد.

 

16- درمان های گیاهی:

همانطور که انسان ‌ها به درمان با داروهای گیاهی روی آورده‌اند، استفاده از این قبیل درمان‌ها در حیوانات نیز کاربرد وسیعی پیدا کرده است. این داروها شامل طیف وسیعی بوده و هر دارو کابرد ویژه‌ای در حیوانات خواهد داشت و می‌توان به روغن گلیسیرین تا ترکیبات گیاهی دتوکس (سم‌زدا) اشاره داشت.


17- دارو‌های مکمل خوراکی:

در حیوانات مسن، آرتریت بسیار شایع می‌باشد. با پیشرفت علم دامپزشکی، استفاده از قرص‌های مکملی نظیر گلوکوزامین، تاثیرات شگرفی بر درمان چنین بیماری‌هایی در حیوانات داشته و بیماری‌هایی نظیر آرتریت به یک مشکل قابل درمان مبدل شده است.هم‌اکنون استفاده از مواد مغذی موجود در گیاهان و خوراکی‌ها تاثیرات زیادی بر سلامت بدن حیوانات دارد.

 

 18- واکسن ضد پوسیدگی دندان:

در صورتی که سگ شما از نژادی است که مستعد ابتلا به بیماری‌های دندانی می‌باشد، با مراجعه به دامپزشک می‌توان این واکسن جدید را برای حیوانتان تجویز نمود.

 

19- پروتز اندام‌های مصنوعی:

در قدیم اگر حیوانی در اثر حادثه‌ای اندام حرکتی خود را از دست می‌داد، برای راحتی و درد نکشیدن حیوان، او را خلاص می‌کردند. اما امروزه با پیشرفت علم دامپزشکی با استفاده از پروتز و اتدام‌های مصنوعی، می‌توان جان حیوانات را نجات بخشید.

 

20- آروماتراپی (بو درمانی):

با توجه به اینکه حس بویایی حیوانات بسیار قوی‌تر از انسان است، لذا آروماتراپی برای حیوانات در دامپزشکی کاربرد بسیاری خواهد داشت. به عنوان مثال بوییدن برخی روغن‌ها خواص جالب توجهی دارد، نظیر تقویت سیستم ایمنی، مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها و جلوگیری از رشدمخمر‌ها و قارچ‌ها.

 منبع: vettech.org

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
4
3
21- نگهداری حیوان خانگی در مجاورت افراد خانواده بسیار مضر و اشتباه است.(منبع صدا و سیما)
22- گرداندن سگ در هوای آزاد به هر صورت جرم است حتی اگر مسیر به سمت کلینیک دامپزشکی باشد.
نظر شما
ادامه