کد خبر: ۳۷۱۱۹


«خبرگزاری تسنیم» نوشت:
 
اینکه مدیرکل دامپزشکی استان گلستان و همکارانشان دقیقا کدام علائم بالینی را در توله خرس مذکور مشاهده کرده‌اند که نسبت به ابتلای حیوان به بیماری هاری مشکوک شده و دستور دفن سریع لاشه را اعلام کرده‌اند، پرسشی است که آقای مدیرکل به آن پاسخ نداد.

به گزارش تسنیم، به دنبال بالا گرفتن اعتراضات فعالان محیط زیست و مسئولان ستادی محیط زیست نسبت به عملکرد نامتعارف و خودسرانه اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در بیهوش کردن و دفن مخفیانه لاشه توله خرس پارک ملی گلستان، «دکتر محمودرضا وفایی» مدیرکل دامپزشکی استان گلستان، سه ‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهاراتی را در توجیه دفن لاشه این توله خرس عنوان کرد که خود سلسله جدیدی از انتقادات را رقم زد.

توله خرسی که ۱۰ روز پیش در حاشیه منطقه حفاظت‌شده زاو، در سه کیلومتری پارک ملی گلستان و از نزدیکی روستای ترجنلی عبور می‌کرد به دنبال گزارش اهالی منطقه به اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، در اقدامی نامتعارف و به گفته مسئولان ستادی محیط زیست، خودسرانه و خلاف دستورالعمل‌های مربوطه، توسط مسئولان محیط زیست گلستان در دو نوبت مورد اصابت سرنگ بیهوشی قرار گرفت و ساعتی بعد از پای درآمد.در حالی که پرتاب سرنگ بیهوشی در دو نوبت پیاپی از یک سو و نشستن سرنگ دوم در قفس سینه حیوان، سبب شد احتمال اوردوز شدن حیوان و یا آسیب جدی به ریه یا کبد، عامل اصلی مرگ این خرس دانسته شود، مسئولان محیط زیست گلستان در اقدامی غریب، لاشه این خرس را که در صورت کالبدگشایی، کلید حل معمای مرگ خرس به شمار می‌رفت و می‌توانست علت مرگ این گونه ارزشمند جانوری را مشخص کند مخفیانه دفن کردند.

تلاش ناموفق دامپزشکی گلستان در توجیه دفن لاشه توله خرس

در حالی که هیچ‌کدام از مسئولان محیط زیست گلستان، زیر بار گفت‌وگو درباره چرایی تلاش برای جابه‌جایی این توله خرس، استفاده ناشیانه از داروی بیهوشی و دفن مخفیانه لاشه نمی‌روند، دفن مخفیانه لاشه این حیوان که در نظر فعالان محیط زیست مانند دفن لاشه هیرکان، رویه متداول اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در پاک کردن صورت مسئله خطاهای مسئولان این اداره است روز سه‌شنبه طی اظهاراتی غیرکارشناسانه از سوی مدیرکل دامپزشکی استان گلستان مورد توجیه قرار گرفت.

دکتر محمود رضا وفایی، مدیرکل دامپزشکی استان گلستان در نهمین روز پس از مرگ توله خرس گلستان در واکنش به انتقادات معترضانی که اقدام ناشیانه مسئولان محیط زیست گلستان را عامل مرگ این حیوان دانسته بودند با بیان اینکه نمونه‌گیری از توله خرس پارک ملی گلستان انجام شده و به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است به رسانه‌ها اعلام کرد: حداقل ۱۰ روز برای ارسال پاسخ اولیه زمان نیاز است و تا نتایج اولیه وصول نشود، اظهار نظر در خصوص علت مرگ غیرکارشناسی است.

وی ادامه داد: ظاهرا در بررسی‌های بالینی همکاران به داشتن بیماری نوع A در خرس مشکوک شده و به محیط زیست اعلام می‌کنند که باید لاشه خرس دفن شود. در چنین مواردی مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی، فقط اجازه نمونه‌برداری داریم و به دلیل خطرات انسانی و خطر انتشار بیماری اجازه کالبدگشایی داده نمی‌شود.در چنین مواردی که تشخیص اولیه بیماری نوع A است به دلیل تبعات آن و احتمال ابتلا جمعیت انسانی و دامی، بهترین حالت دفن لاشه است تا پس از آن با پاسخ قطعی آزمایشات تشخیصی آن را رد یا تایید کنیم.

تعیین نتیجه آزمایش هاری روی نمونه مغز تنها ۲ ساعت زمان می‌برد نه ۱۰ روز

این در حالی است که بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت WHO و سازمان جهانی بهداشت حیوانات OIE که توسط انستیتو پاستور اجرا می‌شود،‌ برای اعلام نتیجه آزمایش FAT به منظور تشخیص ویروس هاری در نمونه مغز، تنها دو ساعت زمان لازم است. آزمایشی که نتیجه آن نزدیک به صددرصد قابل اعتماد است و می‌بایست مدت‌ها پیش در اختیار اداره کل دامپزشکی استان گلستان قرار گرفته باشد.

کدام علائم بالینی حکایت از هاری داشت؟

به علاوه، اینکه مدیرکل دامپزشکی استان گلستان و همکارانشان دقیقا کدام علائم بالینی را در توله خرس مذکور مشاهده کرده‌اند که نسبت به ابتلای حیوان به بیماری هاری مشکوک شده و دستور دفن سریع لاشه را اعلام کرده‌اند پرسشی است که طی روزهای گذشته آقای مدیرکل نتوانست پاسخی برای آن ارائه کند.

زمزمه‌های منفی بودن نتیجه آزمایش هاری توله خرس گلستان

از سوی دیگر، خبرهای منتشر شده در فضای مجازی، حکایت از آن دارد که اداره کل دامپزشکی استان گلستان، اواخر هفته گذشته، نتیجه منفی آزمایش FAT هاری روی نمونه مغز خرس گلستان را طی نامه‌ای از سوی انستیتو پاستور تهران دریافت کرده است.

اینکه پیگیری‌های مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست که به گفته خودشان تاکنون از سوی مسئولان محیط زیست گلستان بی‌جواب مانده، هم مانند موارد گذشته برگ آخر پرونده تخلفات اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان خواهد بود یا این بار می‌توان به پیگیری پرونده این تخلف تا رسیدن به نتیجه مطلوب و برخورد متقتضی با خاطیان چشم امید داشت پرسشی است که برای دست یافتن به پاسخ آن باید منتظر ماند. باید منتظر ماند و دید، آیا این رویه که مسئولان محیط زیست استان، با تصمیم شخصی، بر خلاف دستورالعمل‌های مربوطه و حتی بدون مشورت با مسئولان ستادی، تصمیم بگیرند گونه‌های حیات وحش کشور را که در حاشیه زیستگاهشان عبور می‌کنند صرفا به جهت مشاهده شدن توسط بومیان، به کام مرگ بکشانند و به بهانه امکان ابتلا به هاری لاشه را دفن کنند همچنان ادامه خواهد داشت یا این بار، برخوردی قاطع با متخلفان پرونده توله خرس پارک ملی گلستان که از قضا همان متخلفان پرونده مرگ هیرکان هستند و تا کنون علی‌رغم وعده‌های معصومه ابتکار، برخوردی با آنها صورت نگرفته، به سریال نابودی حیات وحش به دست مسئولان گلستان پایان خواهد داد.

هفته گذشته، مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش و علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست به ترتیب اقدام خودسرانه اداره کل محیط زیست گلستان را در تلاش برای جابه‌جا کردن توله خرس پارک ملی گلستان، بیهوشی ناشیانه این حیوان و سپس دفن مخفیانه لاشه را مورد انتقاد قرار دادند.


نظر شما
ادامه