کد خبر: ۳۷۱۰۶
تعداد نظرات: ۵۴ نظر
آسیب‌شناسی دستورالعمل اجرایی ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی:
اگر مسئولین فنی بهداشتی، به حساسیت مسئولیت خود و تبعات ناشی از قصور احتمالی به درستی آگاه بودند، هیچگاه با دستمزدهایی زیر تعرفه قانونی این مسئولیت را نمی‌پذیرفتند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: فروردین ماه امسال بازنگری پنجم دستورالعمل اجرایی ماده 19 آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی از سوی سازمان دامپزشکی کشور جهت اجرا ابلاغ شد. در صفحه سوم این دستورالعمل تاکید گردیده است که کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها، باید با رعایت «تعرفه‌های ماده 18» انجام پذیرد. اما در مقام اجرا مسائل دیگری در جریان است؛ مسائلی که موجب می‌شود بسیاری از مسئولین فنی بهداشتی، زیر بار دستمزدهایی بسیار کمتر از تعرفه قانونی بروند.

حداقل حقوق دکتر دامپزشک در سال 96؛ از 2 میلیون و 835 هزار تومان تا 5 میلیون و 678 هزار تومان

بر اساس تعرفه‌های ماده 18 آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی، حداقل حقوق دریافتی ماهانه مسئولین فنی بهداشتی با مدرک دکترای عمومی دامپزشکی در سال 96 مربوط به مراکز توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی بوده که چنانچه در کلان شهرها مشغول به کار باشند، حدود 2‌میلیون و 835‌هزار تومان محاسبه می‌گردد.

البته این حقوق، کمترین دریافتی ممکن بوده و بسته به مدرک تحصیلی بالاتر، ضریب سختی کار بیشتر، شب‌کاری و یا کار در شهرهای کوچکتر، افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، چنانچه دکتر دامپزشک متخصصی به‌صورت شبانه در یک کشتارگاه طیور واقع در شهری غیر از مرکز استان مشغول به کار باشد، حقوق دریافتی ماهانه وی به حدود 5‌میلیون و 678‌هزار تومان افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر و مطابق همین قانون، عقد هرگونه قرارداد داخلى و عدم رعايت حداقل حقوق مصوب هيئت وزيران توسط مسئولين فنى بهداشتى و دستياران آنها تخلف صنفى محسوب شده و قابل پيگيرى در هيئت بدوى انتظامى استان است. واقعیت‌ اما فاصله زیادی با این قانون دارد.

آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی از کجا آمد؟

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص پیشینه تصویب آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، به حکیم مهر می‌گوید: «سازمان دامپزشکی کشور در سال ۸۳، زمانی که رئیس فعلی سازمان، مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی بود، آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی را تدوین کرد و در سال ۸۸ این آیین‌نامه به تصویب دولت رسید.»

 «دکتر مهدی خلج» می‌افزاید: «سازمان دامپزشکی برای تامین حقوق مکفی این همکاران عزیز از بخش خصوصی دامپزشکی، مصوبه‌ای را از دولت گرفت مبنی‌بر اینکه حقوق آنها زیبنده اهمیت کاری که انجام می‌دهند و رسالت نظارت بهداشتی آنها نیست. زمانی که کارفرمایان در دیوان عدالت اداری بر علیه این مصوبه دولت شکایت کردند، این سازمان دامپزشکی کشور بود که با ارائه ادله خود در دیوان عدالت، دادنامه‌ای را در تصویب مصوبه دولت داشت. بنابراین ما بر اساس دستورالعمل، مسئولین فنی بهداشتی را به کار گرفتیم.»

وی با بیان اینکه در طول مسیر به دلیل بعضی قوانینی که برای بهبود فضای کسب و کار تصویب شده بود، کار فرماها اعتراضاتی داشتند که در کمیته ماده ۵۶ مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تصریح می‌کند: «الان فعالیت مسئولین فنی بهداشتی در همه واحدهایی که در آن آیین‌نامه مورد تصویب قرار گرفته است در حال اجرا شدن است.»

قراردادهای فرمایشی/ بازگرداندن نیمی از دستمزد دریافتی!

اگرچه با اعمال فشار از سوی سازمان دامپزشکی، صاحبان کشتارگاه مجبور به عقد قرارداد با مسئولین فنی بهداشتی در قالب ماده ۱۹ شده‌اند، اما از نظر مسئولین فنی این قرارداد کاملا فرمایشی و فاقد اعتبار است. یکی از مسئولین فنی بهداشتی شاغل در کشتارگاه به حکیم مهر می‌گوید: «خیال صاحبان کشتارگاه از بابت نپرداختن حقوق آن چنان راحت است که بدون هیچ دغدغه و نگرانی این قرارداد را امضا می‌کنند. در زمان قرارداد از من یک شماره حساب گرفته‌اند تا صاحب کشتارگاه مطابق قرارداد قریب به ۵ میلیون تومان حقوق به حساب بنده واریز کند. این پول به حساب من واریز می‌شود، اما صاحب کشتارگاه از من می‌خواهد که نصف این پول را به‌عنوان سهم خود بردارم و مابقی آن را به شکل نقدی تقدیم کنم.»

وی می‌افزاید: «اگر من این کار را نکنم، ماه بعد صاحب کشتارگاه خیلی راحت و به بهانه اینکه این مسئول فنی طبق قرارداد وظایف خود را انجام نمی‌دهد و باعث کاهش کیفیت تولید محصولات من شده است، عذر بنده را می‌خواهند. این بهترین شکل اخراج است، کمااینکه می‌توانند مشکلات متعددی که در کشتارگاه‌ها وجود دارد را به بنده نسبت دهند و حتی من را متهم به دزدی کنند. واژه خوش‌آمدی را ۹۰ درصد کشتارگاهی‌ها به کار می‌برند و این برای مسئولین فنی بسیار آشناست.»

این مسئول فنی بهداشتی ادامه می‌دهد: «دوستان قدیمی‌تر ما که بعضی از آنها بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، به ما توصیه می‌کنند که با صاحبان کشتارگاه در نیفتیم و اگر می‌توانیم به شکل مسالمت آمیز مساله را حل کنیم. به گفته آنها اگر ما این پول را بازنگردانیم آنها می‌توانند با یک تلفن ما را دادگاهی کنند.»

می‌خواهی بمان، نمی‌خواهی به سلامت

 «ماده ۱۹ آیین‌نامه بهداشتی و قانون به خدمت گرفتن مسئولین فنی برای کشتارگاه‌ها از ریشه ایراد دارد.» این را یکی دیگر از مسئولین فنی که حدود یک ماه است در یک کشتارگاه در غرب کشور مشغول به کار شده، به حکیم مهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: «ما باید نیروی سازمان دامپزشکی باشیم و به منافع مردم و اداره کل توجه کنیم. اما در عمل اصلا به این شکل نیست. کمااینکه در فرایند جذب بنده به‌عنوان مسئول فنی، اداره کل یا شبکه دامپزشکی هیچ نقشی نداشتند و بنده صرفاً از طریق یکی از دوستانم با این کشتارگاه که نیازمند مسئول فنی بود آشنا شدم وخود را معرفی کردم.»

وی می‌افزاید: «روزی که مراجعه کردم، فارغ از همه بندهایی که در قرار داد وجود دارد، صاحب کشتارگاه به من گفت که من این رقم را به عنوان حقوق شما می‌پردازم. می‌خواهی بمان نمی‌خواهی به سلامت.»

این مسئول فنی بهداشتی ضمن انتقاد از اینکه صاحبان کشتارگاه برای گرفتن مسئول فنی به هیچ‌عنوان تحت فشار نیستند، تصریح می‌کند: «کمااینکه در این کشتارگاهی که من الان مشغول به کار هستم، به مدت ۲ ماه هیچ مسئول فنی فعالیت نداشت.»

وی معتقد است که به خاطر امتیازات و عوارضی که کشتارگاه‌ها به شبکه‌های دامپزشکی منطقه می‌دهند، دامپزشکی بیشتر طرفدار صاحبان کشتارگاه هستند. در واقع صاحبان کشتارگاه انسان‌هایی با قدرت و نفوذ زیاد در منطقه هستند که با اینکه شبکه و اداره کل می‌دانند که مسئولین فنی چقدر حقوق می‌گیرند، اما هیچ اقدامی نمی‌کنند.

این مسئول فنی بهداشتی توضیح می‌دهد: «اگر اداره کل فشار مضاعف بر کشتارگاه‌ بیاورد، صاحب کشتارگاه تهدید می‌کند که یک شب کشتار نمی‌کند. لذا زور دامپزشکی به صاحب کشتارگاه نمی‌رسد.»

از نظر او مسئول فنی در کشتارگاه، یک آلت دست برای اداره کل و صاحب کشتارگاه است. چراکه زمانی که بازرس از کشتارگاه ایراد بگیرد، صاحب کشتارگاه می‌گوید که من مسئول فنی دارم، اما اگر مسئول فنی بخواهد گزارش تخلف رد کند، صاحب کشتارگاه خیلی راحت می‌گوید که من با شما به توافق نمی‌رسم.

این مسئول فنی ادامه می‌دهد: «من قاعدتا در کشتارگاه حضور دارم که به ضرر صاحب کشتارگاه کار کنم و به نوعی فعالیتی انجام دهم که محصول نهایی او پرهزینه‌تر تمام شود. پس نباید حقوق خود را از دست او بگیرم.»

به همان اندازه کار می‌کنیم که پول می‌گیریم!

در این میان اما برخی مسئولین فنی بهداشتی هم هستند که گویا این شرایط را پذیرفته و سال‌هاست که بدون هیچ اعتراضی در حال فعالیت در کشتارگاه هستند. البته سکوت آنها در برابر این ظلم، دلیل دیگری دارد. یکی دیگر از مسئولین فنی بهداشتی که به گفته خودش نزدیک به ۲۰ سال سابقه کار و قریب به ۳ میلیون تومان دریافتی دارد، به حکیم مهر می‌گوید: «خیلی از ماها راه خود را پیدا کرده‌ایم و به همین دلیل است که راضی هستیم. به این شکل که زمان خود را به شکلی تنظیم می‌کنیم که خیلی خود را خسته نکنیم و از فرصت برای خوابیدن استفاده می‌کنیم! مثلا بنده می‌دانم که کارم در شیفت شب است و لذا از کشتارگاه به عنوان محل استراحت استفاده می‌کنم و آنطور که باید دل نمی‌سوزانم. در واقع یک اصل میان ما حکمفرماست و آن اینکه آن‌قدر کار می‌کنیم که پول می‌گیریم.»

وی ادامه می‌دهد: «کشتارگاه ما با دوبرابر ظرفیت مجاز خود کشتار می‌کند. ما مجبور هستیم دمای آب را بالا ببریم که وقتی مرغ با سرعت زیاد حرکت می‌کند، عملیات پرکنی انجام شود. این باعث می‌شود که سینه مرغ پخته‌تر شده و کیفیت آن به شدت کاهش پیدا کند. در صورتی که اگر به شکل درست و اصولی انجام شود، مرغی که به دست مردم می‌رسد کیفیت چندین برابری خواهد داشت.»

به هیچ عنوان وابستگی میان مسئول فنی بهداشتی و کارفرما از بین نرفته است

یکی دیگر از مسئولین فنی بهداشتی شاغل در کشتارگاهی واقع در شمال کشور که از میزان دریافتی خود ناراضی است، به حکیم مهر می‌گوید: «پزشکان مبالغ زیر ۸ میلیون تومان را اصلا جزء درآمد خود حساب نمی‌کنند. در حالی که ما مجبور هستیم با این شرایط نامناسب بیمه‌ای و با این حقوق کم کار کنیم. اگرچه متولیان سازمان دامپزشکی قصد داشتند که این موارد را در قالب ماده ۱۹ حل کنند و هم ما و هم کارفرما این قرارداد را امضاء کرده‌ایم، اما هیچ ضمانتی برای اجرای آن وجود ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «صاحب کشتارگاه از ما می‌خواهد که حدود نصف حقوق خود را به آنها برگردانیم اما آن‌قدر قدرت دارند که هیچ دست‌نوشته یا امضایی در این خصوص از ما نمی‌گیرند. فقط از ما خواستند که به شکل شفاهی و کلامی به آنها بگوییم که این مبلغ را برمی‌گردانیم. آنها می‌دانند که اگر ما این کار را انجام ندهیم، ‌قادرند که چه بلاهایی سرما بیاورند. با توجه به کانال‌هایی که در روابط خود  […] دارند، می‌توانند موارد زیادی را به ما نسبت دهند و از طریق همان مجاری ما را از کار بیکار کنند. کمااینکه محیط کشتارگاه به شکلی است که مسئول فنی خیلی ضعیف و شکننده است و به راحتی می‌توان به او تهمت زد. حتی می‌توانند علیه او اعلام جرم کنند که مشکلاتی غیر از بیکاری برای آنها به وجود بیاید. هم‌اکنون آنچه تحت عنوان ماده ۱۹ در حال اجرایی شدن است، به هیچ عنوان وابستگی میان مسئول فنی و کارفرما را از بین نبرده است. چون همچنان حقوق خود را از صاحبان کشتارگاه می‌گیریم.»

وجدانی که وجود ندارد

این مسئول فنی بهداشتی با بیان اینکه بسیار پیش آمده که صاحبان کشتارگاه، لاشه‌ای را که صددرصد حذفی است، می‌خواهند با اصرار به چرخه مصرف انسانی بازگردانند، تصریح می‌کند: «وقتی می‌گوییم که شاید پدر یا مادر خودتان از این گوشت استفاده کنند، اصلا برای آنها اهمیتی ندارد. در این میان تنها کسی که باید با این حجم از قدرت مبارزه کند، مسئولین فنی هستند که پشت ما هم به جایی گرم نیست. چون در نهایت که کار به دامپزشکی کشیده شود، آنها هم می‌گویند خیلی سخت نگیرید. بنده روز اول این قرارداد را به اداره کل بردم و به آنها اطلاع دادم که صاحب کشتارگاه چنین چیزی از من می‌خواهد. آنها هم گفتند که در جریان هستیم و دیگر تصمیم با خود شماست.»

این مسئول فنی بهداشتی راهکارهایی هم برای برون رفت از این شرایط پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید: «ماده ۱۹ خوب است به شرطی که درست اجرا شود و در حالتی درست اجرا می‌شود که پول به حسابی واریز شده و سپس از همان حساب به مسئولین فنی پرداخت شود. این قانون کم‌وکاستی‌هایی دارد که البته قابل رفع شدن است. مشکل افرادی هستند که نمی‌خواهند ماده ۱۹ به شکل کامل اجرایی شود.»

هر ماه باید ۲ میلیون تومان کارت بکشم و به کارفرما بازگردانم!

یکی دیگر از مسئولین فنی بهداشتی به حکیم مهر می‌گوید: «حقوق بنده در قرارداد ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما هر ماه باید ۲ میلیون تومان آن را کارت بکشم و به کارفرما بازگردانم. حقوق مسئول فنی باید از کانال نظام دامپزشکی پرداخت شود، نه اینکه مسئول فنی تبدیل به نیروی کشتارگاه شود.»

وی با ارائه این راهکار که بهتر است سازمان نظام دامپزشکی عوارض فعالیت کشتارگاه‌ها را بیشتر کرده و از سوی دیگر حقوق مسئولین فنی را خود پرداخت کند، ادامه می‌دهد: «شرایط نباید به گونه‌ای باشد که مسئول فنی پیش صاحب کشتارگاه گردن کج کند و او هم به هر شکل که می‌خواهد دستور دهد. بنده وقتی می‌بینم کسی مرا حمایت نمی‌کند ممکن است با گرفتن یک عدد مرغ، کلی تخلف انجام دهم.»

این مسئول فنی بهداشتی با طرح این احتمال قوی که صاحبان صنایع با مسئولین برخی ادارات در ارتباط هستند، تصریح می‌کند: «در این شرایط رئیس شبکه ترجیح می‌دهد به جای توجه به مسئول فنی، از مالک کشتارگاه حمایت کند. درست است که رئیس شبکه گاهی از کشتارگاه بازدید کرده و ایرادهایی می‌گیرد، اما جنس این ایرادها بیشتر بهداشتی و متوجه مسئول فنی است.»

وی ادامه می‌دهد: «با اینکه قریب به ۹۹ درصد کشتارگاه‌های  […] ایراد ساختاری دارند اما پروانه آنها هر سال در اداره کل تمدید می‌شود. هیچ یک از کشتارگاه‌های ما استاندارد نیستند و تنها عاملی که باعث می‌شود مردم ما مشکل پیدا نکنند، نحوه پخت غذا از سوی آنهاست. اینکه مردم مرغ را می‌پزند و برشته می‌کنند، باعث می‌شود بار میکروبی آن از بین برود. در صورتی که تمام بخش‌های کشتارگاه‌های ما توتال بالاتر از حد مجاز داشته و آلوده به میکروب هستند.»

کشتارگاه‌های به ظاهر قانونمند

در این بین کشتارگاه‌هایی هم در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند که حقوق مسئولین فنی بهداشتی خود را مطابق قرارداد ماده ۱۹ و به شکل تمام و کمال پرداخت می‌کنند که البته گویا مسائل دیگری در پشت پرده آنها نهان است. یکی از مسئولین فنی بهداشتی شاغل در این کشتارگاه‌ها به حکیم مهر می‌گوید: «حقوق، عیدی، سنوات و همه مطالبات ما براساس مصوبه قانونی پرداخت می‌شود اما مالک کشتارگاه از این ترفند به عنوان یک اهرم برای به دست آوردن وجهه عمومی و موقعیت اجتماعی در میان روسای ادارات کل استفاده می‌کند تا بهتر بتواند و راحت‌تر بتواند اهداف خود را پیگیری کند.»

وی ادامه می‌دهد: «اگرچه کارفرما به ظاهر مشکلی با اجرای ماده ۱۹ ندارد اما با هیچ‌یک از مسئولین فنی قرارداد ماده ۱۹ امضا نکرده است. درواقع با این بند قرارداد که مدت آن را یکساله اعلام و آن را به پروانه بهره‌برداری مرتبط کرده، مشکل دارند.»

این مسئول فنی بهداشتی می افزاید: «برای کارفرمایان بحث مالی مطرح نیست. بلکه آنها به دنبال این هستند که هر زمان که اراده کنند، بتوانند عذر مسئول فنی را بخواهند. درواقع آنها به دنبال قدرت و حفظ ابهت خود هستند تا تک رای باشند و کسی نتواند روی حرف آنها حرف بزند.»

نظر رئیس سازمان دامپزشکی کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این معضلات در اجرای ماده ۱۹، می‌گوید: «کاری که انجام شده را نیز مورد توجه قرار دهیم. ما یک گام را برداشتیم. حتما در این گام اول مشکلاتی داریم. برای رفع این مشکلات من دو پیشنهاد کردم؛ اینکه این پول بر اساس یک تعرفه به حساب سازمان دامپزشکی کشور برود و صد درصد آن پرداخت شود. اما در اینجا دو مشکل وجود دارد؛ اولا پولی که به خزانه رفت معلوم نیست که صددرصد برگردد. بحث دوم این است که حتی اگر هم برگردد،‌ چهار یا پنج ماه از سال می‌گذرد تا اینکه بخواهد بازگردد. مسئولین فنی بهداشتی نمی‌توانند این چند ماه را گذران زندگی کنند و این یکی از مشکلات است.»

مشکل از کجاست؟/ راه حل چیست؟

در گفتگوهای انجام شده با مسئولین فنی بهداشتی فوق، تلاش شد که بیشتر به آسیب شناسی وضعیت موجود پرداخته شود. در عین حال، بسیاری از مسئولین فنی بهداشتی قانونمند نیز هستند که دستمزد خود را بر اساس تعرفه های قانونی ماده 18 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی دریافت نموده و به هیچ عنوان حاضر به انعقاد قرارداد داخلی (کتبی یا شفاهی) با کارفرما نیستند.

در عین حال، به نظر می رسد مهمترین دلیلی که مسئولین فنی بهداشتی را وادار می سازد به چنین قراردادهای داخلی و بازگرداندن بخشی از حقوق قانونی خود به کارفرما تن در دهند، تعداد زیاد فارغ التحصیلان آماده به کار، عدم امنیت شغلی و خلاء قانونی الزام کارفرما به عقد قرارداد با یک مسئول فنی خاص می باشد. به عبارت دیگر، در بسیاری از موارد، چنانچه مسئول فنی بهداشتی مورد نظر، بر دریافت حداقل حقوق قانونی خود (مطابق تعرفه) پافشاری نماید، هیچ تضمینی وجود ندارد که کارفرما فرد دیگری را با حقوق کمتر جایگزین وی ننماید.

هرچند که سازمان دامپزشکی کشور تلاش های زیاد و قابل تقدیری را برای تدوین یک دستورالعمل اجرایی جامع به عمل آورده است، ولی به نظر می رسد پاشنه آشیل این دستورالعمل، «اختیار کارفرما در بکارگیری مسئول فنی بهداشتی مورد نظر خود» می باشد.

به عبارت دیگر، تا زمانی که اختیار «انتخاب ناظر بهداشتی» از کارفرما سلب نشود، هر چند ممکن است در ظاهر همه قراردادها مطابق قانون و تعرفه های تعیین شده منعقد شدند، ولی بسیاری از مسئولین فنی بهداشتی برای از دست ندادن فرصت شغلی مورد نظر، ناگزیر به عقد قراردادها صوری و بازگرداندن بخشی از دریافتی خود به کارفرما خواهند بود.

ضرورت آگاهی مسئولین فنی بهداشتی به حساسیت مسئولیت خود

نکته دیگری هم که در این خصوص حائز اهمیت است، ناآگاهی بسیاری از مسئولین فنی بهداشتی به اهمیت و حساسیت کار خود می باشد. بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده 44 لایحه برنامه ششم توسعه، "مسئولین فنی بهداشتی براساس شرح وظایف ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور به شرط سببیت در صورت قصور یا تقصیر مسئول است."

اگر مسئولین فنی بهداشتی، به حساسیت مسئولیت خود و تبعات ناشی از قصور احتمالی بر بهداشت جامعه به درستی آگاه بودند، هیچگاه با دستمزدهایی زیر تعرفه قانونی این مسئولیت را نمی پذیرفتند. به عنوان مثال اگر همکاران می دانستند که مسئول فنی بهداشتی یک کارگاه بسته بندی گوشت در تهران که در پرونده گوشت های آلوده در سال 81 به علت قصور در انجام وظایف محوله محکوم گردیده و سال ها در زندان به سر برده است و یا مسئول فنی بهداشتی کشتارگاه خراسان رضوی در پرونده اخیر که در صورت محکومیت، عواقب سنگین برایشان به همراه دارد، هیچ گاه زیر بار دستمزدهای ناچیز و زیر مبالغ قانونی نمی رفتند.

توصیه ما به همه همکاران محترم مسئول فنی بهداشتی، پافشاری بر دریافت حقوق قانونی خود مطابق تعرفه های ابلاغی بوده و معتقدیم که صرفنظر از تبعات حقوقی، عقد قراردادهای داخلی با کارفرما علاوه بر ضرر مالی به خود فرد، ضررهای جبران ناپذیری به خانواده دامپزشکی وارد می کند. در عین حال از مسئولین محترم سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا نیز درخواست می کنیم، با آسیب شناسی وضعیت موجود و تدوین دستورالعمل های جامع تر، نسبت به رفع مشکلات و خلاءهای قانونی مذکور اقدام نمایند.

 

پینوشت 1:

کلیه اظهارات مطرح شده از سوی مسئولین فنی بهداشتی مورد مصاحبه در این گزارش، نظر شخصی ایشان بوده و از سوی حکیم مهر تایید یا رد نمیشود.

پینوشت 2:

از کلیه همکارانی که به عنوان مسئول فنی بهداشتی در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند، درخواست می کنیم برای آسیب شناسی بیشتر موضوع، در صورتی که بر اساس دستورالعمل ابلاغی ماده 19 قرارداد خود را منعقد نموده اند، مبلغ قرارداد خود را در بخش نظرات درج نمایند و چنانچه به هر دلیلی بخشی از مبلغ قرارداد را به کارفرما بازمی گردانند، مبلغ واقعی قرارداد و همچنین دلایل خود برای کوتاه آمدن از حقوق قانونی خویش را در بخش نظرات تشریح نمایند.

الزامی به نوشتن نام و نام خانوادگی وجود ندارد و تنها هدف ما، آسیب شناسی موضوع، شناسایی هر چه بیشتر نقاط ضعف دستورالعمل موجود و تبیین آن برای مسئولین مربوطه به منظور رفع مشکلات و خلاءهای قانونی احتمالی می باشد.

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
1
1
این وضعیت واقعا تاسف آور است.بنده خودم هم قبل از استخدام در بخش دولتی مدتی بعنوان مسئول فنی کار کرده ام و با مطالب طرح شده در مقاله آشنایی دارم.چند سال پیش که به برزیل رفته بودم و قدرت و احترام دامپزشک ناظر کشتارگاه را با وضعیت سابق خودم مقایسه میکردم واقعا افسوس میخوردم.در آن کشور سازمانی بنام "سیف" پشت سر ناظرین بهداشتی کشتارگاه بود و همه جانبه از آنها حمایت میکرد حلقه ای که بدلایل مختلف از جمله ........ بخش دولتی در چرخه کار مسولین فنی در کشور ما مفقود میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
اینقدر مافیای بخش خصوصی و نوچه های آنها و وابستگان آنها در پست های مختلف ، اینقدر قدرت دارند که این شخصی که خود را هم اکنون کارشناس بخش دولتی می داند، هم جرات معرفی خود را ندارد و به صورت ناشناس پیغام می گذارد.
با توجه به این مساله، می توان ته شاهنامه را نخوانده، از بر گفت
:-) درود بر کلیه مسئولین اجرایی مملکت
دامپزشک
| Germany |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
این وضعیت مسئول فنی از ............. و کوتاهی مجلس،سازمان دامپزشکی و دولت هست.ان شاءلله مشابه این وضعیت سر سه گروه ذکر شده بیاد تا مزه این وضعیت رو بهتر بچشند و بفهمند.
Habib
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
بخاطر انتشار این گزارش خوب از شما ممنونم. یادآوری میکنم که بسیاری از دوستانی که در واحدهایی غیر از کشتارگاه ها فعالیت میکنند مشکلات بیشتری هم دارند. به امید روزی که دامپزشکی به جایگاه واقعی خودش برسد.
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
چه مقاله ای آشنا چه درد دلهای آشنا واقعا همه مسولین فنی این صحبتها را شنیدیم چقدر کسی به سلامت احترام تگذاشتن و همه چیز فدای پول کردن
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
2
حق دامپزشک خیلی بیشتر از این ارقام است ولی بنده هم در بخش خصوصی کار کرده ام و هم چند سالیه در بخش دولتی مشغولم ولی مشگل اینجاست که وقتی خود دولت داره به یک دکتر با 4 سال سابقه 2400 میده چطور به کارفرمایآن میگه 5500 بدین ابتدا خودش قانونو رعایت کنه بعد از بقیه بخواد رعایت قانون کنن .هر چه بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک .
دکتر مهرلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
2
میتونم بگم از جواب آقای خلج قانع نشدم، جناب دکتر اگر نمیتوانید این معضلات را حل کنید لطفا سکان سازمان را به اساتید دیگر که توانش را دارند بسپارید. ما هم انسانیم یک بار حق زندگی در این دنیا داریم حضرت نوح و حضرت ایوب هم نیستیم. بابا خسته‌مون کردین
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
2
تنها راه حل اين است كه انجمنهاي صنفي و يا نظام دامپزشكي استان نظارت بر واحدهاي توليدي اقدام كنند و مسوولان فني بصورت گردشي در سطح استان اقدام كنند.براي بيمه هم از طريق بيمه اختياري از طريق نظام دامپزشكي اقدام گردد.براي استخدام هم امتياز بندي صورت گيرد تا همكاراني كه سابقه فعاليت دارند در اولويت اشتغال قرار گيرند.
بعدش هم نيروهاي دولتي هم دست از سر كچل اين مسوولان فني بردارند.متاسفانه بعضي از روساي ادارات و يا پرسنل محترم بخش بهداشت به كارفرما نيرو معرفي مي كنند و ميگن هفته اي دو روز بياد و دو تومن بيشتر نده و بقيه حقوقش را بيار پيش ما(بيار پيش ما سانسور نشود)
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
تنهاراه حل مشگل گشا همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
تو رو خدا به خاطر سلامت و بهداشت جامعه از این مسولین فنی بیچاره حمایت کنید
مسئول فنی-بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
گزارش مغرضانه بود،صحبت هاتحریف شده بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
1
دقيقا کجاش تحریف شده بود متعصب نباشید اتفاقا وضع بسیار بدتر از این است...
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
1
بله صددرصد موافقم وضعیت همینه...من قید نظارت رو زدم همش حق الناسه..و گردن مسئول فنی از مو باریک تر. مسئولیت سنگینه و حقوق کم خود من یک جا جایگزین بودم تخم مرغ یک هفته رو به اسم تخم مرغ روز تاریخ میزدن و میگفتن روالمون همینه...لعنت به ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
باور كنيد اين حقوقهاي تعيين شده در افت بار كشتارگاهها گم مي شود و رقمي هم نيست.سيستم دولتي و در راس آنها .......... اراده اي براي حل مشكلات مسوولان فني ندارند. ايشان با دست مي گيرند و با پا پس مي زنند و تمام اين فعاليتها نمايشي بيش نيست.به .................... در گوشي مي فرمايند كه كاري كنه همه وي را مقصر قلمداد كند و از طرف ديگر خود را پيشرو در اجراي ماده ١٩ اعلام مي نمايند.متاسفانه يكي از اشتباهات انجام شده اين بود كه نظام دامپزشكي از گردونه مسايل ماده ١٩ حذف گرديد و ......................... جولان دادند
كار نظارت كه مثلا طبق گفته هاي خودشان حاكميتي است حكميتي شد.
توصيه به همكاران مسوول فني:
همان اول كار به كارفرما بگويند كه ما براي نطارت نيامده ايم و خلاف آزاد است اما لطفا مثل يك آدم حقوق ما را پرداخت فرماييد.گناه مردم هم گردن مديران ارشد سازمان!!
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
2
0
متاسفانه بعضی همکاران جایگاه خودشونو نمیدون! اصلا کار نظارت بهداشتی با تکنسین یا کارشناس نظارت بهداشتی دامپزشکی (این رشته هم اکنون در ایران وجود دارد) است.یک دامپزشک باید یک طبیب و کلینیسین باشه نه اینکه تن به این خفت و خاری بده. دوستان دامپزشک برای یک جراحی نیم ساعته چند صد هزار تومن میگیرن.متاسفانه عده ای به دامپزشکی علاقه ندارن و اومدن دکترا بگیرن کارمند بشن دو زار بگیرن!
سعيد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
بسيار ممنون.عالي بود.واقعا همينه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
شما که از دل و زندگی همکارا خبر نداری.لطفا قضاوت الکی نکن.با این همه کلینیک مگه جای کار هس همه برن کلینیسین شن؟بعدش هم طزف زن داره بچه داره.بشینه تو خونه بگه من جایگاهمو نمیدونم نباید مسئول فنی شم.مسئول فنی خفت و خاری نیست یک عده ای خارش کردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
جوری شده که همه باید به حال مسئول فنی کشتارگاه ها با این حجم تخلفات گریه کنن.به جایی رسیدیم که مدیر کل و رئیس نظام دامپزشکی استان های کوچک با لابی که با کارفرما برقرار کردن خودشون دارن سر مسئول فنی رو زیر اب میکنن.بعد این افراد میخوان اجرا کننده ماده ۱۹ باشن.محاله.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
عجب مملکتی.عجب مسئولینی...
به سلامت مردم و حتی سلامت خانواده خودشان رحم نمیکنن چه برسد به مسول فنی اش.
الان دانستم چرا مالکین کارخانه ها حاضر به ترک کشور نیستین جای بهتر از سیستم نمیتونن پیدا کنن که پول خوبی به جیب بزنن.لطفا پیام من را پاک نکنید.دروغ که نگفتم.
یک دامپزشک ،اما متاسف از زندگی در این سیستم.
حقیقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
با سلام
یکی از مهمترین اشکالات دامپزشکی و خصوصی سازی دولت واگذاری کشتارگاه ها به بخش خصوصی است نمی توان به هیچ طریقی مشکلات کشتارگاه هارا حل کرد مگر اینکه ناظرین بهداشتی کشتارگاه استخدام دولت بوده و ارتباط مالی با کار فرما کاملا قطع گردد وگر نه امام زمان هم که ظهور کند این مساعل حل شدنه نیست
سلامتی مردم با این وضع به هیچ طریق تامین شدنی نیست لطفا خودتان را خسته نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
گردشی کار کردن مسوولان فنی تحت یک مرکز فکر بدی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
................. سازمان دامپزشکی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
پرسود ترین شغل در ایران مواد غذایی است چون دولت با کارفرما همکاری میکند و سلامت مردم مهم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
پاسخگو سازمان دامپزشکی است و باید در قبال این بی تفاوتی ها به مردم جواب دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
........... استان ما مدت 9 سال در این پست بود و هر سال از طرف کارفرما یک سکه میگرفت ایا این افراد ... اجازه میدهند ماده 19 اجرا شود
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
سازمان دامپزشكي اگر پاسخگو بود ............................. مي فرمايند كه چيز خاصي نيست فقط يك تداخل وظيفه است.
سيستم دولتي دامپزشكي شديدا .......... است و اداره و سازمان هم شده .................... كار بلد نيستيد بكشيد كنار ديگه! از جان و مال اين مردم چه مي خواهيد شما؟
باور كنيد مسوولان فني آماده اند شما برويد دنبال زندگيتان و براي شماها كمپين تشكيل دهند و ماهي يك ميليارد هم به حساب تك تك شما واريز كنند.
انتقاد هم كه ممنوعه .....................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
1
ممنون بحاطر گزارش خوب و منصفانه حکیم مهر. متاسفانه بنده به عنوان مسءول فنی در هر دو شرکتی که سابقه کار و فعالیت در آنرا داشته و دارم میخواهم بگویم که کوچکترین حمایتی از طرف نظام دامپزشکی ویا اداره کل دامپزشکی استان نداشته و ندارم. اداره کل دامپزشکی استان ...... فقط و فقط مجری دستورات و اوامر و نامه نگاری های اداره کل دامپزشکی کشور بوده و هست. نظام دامپزشکی استان به هیچ عنوان حامی و پشتیبان مسءول فنی نیست. مسءول فنی بین انتظارات کارفرما و اداره کل قرار گرفته و اهرم فشاری ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
1
وزارت جهاد کشاورزی اصلا قصد ایستادن در جلوی هیچ کارفرمایی را نداشته، ندارد و نخواهد داشت. زورش را هم ندارد. زیرا لابی قدرت کارفرمایان به عنوان چرخاننده چرخ مملکت خیلی بیشتر از اینهاست. البته خاک بر سر مملکتی که چرخش بخواهد اینگونه بچرخد. شما از سازمان دامپزشکی که زیرمجموعه این وزارت است چه انتظاری دارید واقعا؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
1
یک پیشنهاد برای اجرای ماده19 بدون دغدغه مردم ایران اگر غذای سالم میخواهید خودتان با مسولان فنی بصورت جداگانه قرارداد ببندید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
والا از بس که حکیم جان بوق میزنه گوشمون درد گرفت ........ بوقققققققق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
2
با مسولین بزرگوار و نمایندگان قسم خورده محترم مجلس منتخب مردم اصلا دیگر کاری ندارم آیا مردم با این درآمد حاصله از بحران اقتصادی آیا از نحوه تهیه غذای سر سفره شان مطلع هستند؟؟؟
یا نکنه نسل کشی هستش؟؟!!
آقا رسانی اش کنید حداقل بزارید آنها بدانند.
مگر این هم یک جور میانمار نیست.
اینهم یک مدل استثمار هستش.
حکیم مهر لطفا شما را به خدا پاک نکنید این غذا حتی میتونه سر سفره خانواده شما هم باشد.
بزارید شاید کسی بخواند بیدار شود کسی را در ایران ندیدیم دلش برای مردم بسوزد حداقل دلش برای خودش بسوزد به مسول فنی ارزش قائل نشدید به زندگی خودتون ارزش قائل بشید.
ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
واقعا جای بسی تاسف هست....تا زمانیکه مسولین دولتی نخواهند و چون منافعشان در حمایت از کارفرماهاست هیچ امیدی به بهبود وضعیت نه مسولین فنی و نه سلامت غذایی مردم وجود ندارد...
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
جهت اطلاع مسولین محترم که هی سنگ سلامت مردم را به سینه میزنن.
کشتارگاه های کشور جدیدا یک متد جدید هم در سایه باعزت دامپزشکی اجرایی کردن و ان هم گرفتن سفته از مسولین فنی هستش.
واقعا دلم برای زن و بچه مردم درد گرفت.
اقایون مسولین و سازمان دامپزشکی سرتان را بالاتر بگیرید.
شگفتاااا
ایرانی سربلند...
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
از حکیم مهر بابت این پست واقعا تشکر میکنم.
باز هم شما.
ممنون از زحمات شما دوستان عزیز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
1
نمیدونم چرا هروقت صحبت از اجرای ماده ۱۹ومسیول فنی میشه فقط و فقط بحث کشتارگاها میاد وسط.پس بقیه کسانی ک در قسمت های دیگ مشغول ب کار هستند,چی؟مراکز جمع اوری شیر,کارخونه های خوراک دام,وغیره.ایا فقط مسیول فنی کشتارگاها مسیول فنی هستند؟حکیم مهر عزیز شما ک پیشنهاد میکنی ک مسیول فنی برحقوق خود پافشاری کند.با چه پشتوانه ای؟مشکل فقط کارفرما نیست,مشکل جهاد کشاورزی ک حداکثرمداخله را می کند,و سازمان دامپزشکیست ک دستورالعملهای قاطع ومشخص ب ادارات کل استان ها و شبکه های دامپزشکی نفرستاده.وقتی رییس نظارت ومسیولین شبکه دامپزشکی ب من میگویند ک با کارفرما راه بیا و شما کارگر کارفرما هستی,و باید تابع اون باشی.از کارفرما چه انتظاری هست؟سازمان و بخش دولتی دامپزشکی ب عنوان ناظر و پشتوانه ی ما وقتی انقد ضعیف و بهتر بگم ذلیل عمل میکند,اونوقت من چه توقعی باید داشته باشم؟وقتی تخلفات را گزارش میکنم و فکر میکنم بی اطلاع هستند وباکمال تعجب میبینم ک در جریان هستند و میگویند فکر میکنی ما خبر نداریم ؟طی نمونه گیری ها خودمون ب این نتایج رسیدیم و ب اداره کل گفتیم و گفتند گیر ندین .اونوقت من ب عنوان یک مسیول فنی با حقوق زیر قانون کارو کمتر از کارگروتحت تسلط بی چون و چرای کارفرما توانایی چه اقدامی دارم؟چه حرکتی میتونم بکنم ؟گزارشی ک گرداوری کردین در مورد کشتارگاه ها.بهترین حالت ممکن است,در مورد بقیه قسمت ها,حتی این حدقل ها رعایت نمیشود.مخصوصا در شهرستان ها.و مخصوصا استان خراسان رضوی ک الان فکر میکنم هیج سرپرستی ندارد و رها شده است.چرا ب بحث شیر مثل گوشت و غیره بها نمیدهید؟فجایعی اتفاق می افتد در این قسمت.ک دست مسیول فنی بسته ست.انواع تقلبات ب عنوان روتین انجام میشود.قبلا وقتی کار نکرده بودم ودانشجوبودم می شنیدم ک وایتکس تو شیر میریزن باورم نمیشد.الان می بینم ک سودکاستیک میریزن تو شیر,سودسوزاور!!!ک اسمش روشه.سودی ک وقتی کارگربدون دستکش مخازن رو باهاش میشوره,دستشو زخمی میکنه و باید دستکش استفاده کنه.اونوقت این میره تو معده و روده ی مردم!!این لبنیات سنتی هم ک شده قوز بالا قوز,دیگ دامدار هیج نگرانی نداره برای رعایت کردن و درست کردن شیر.برگشت ک میدیم میبره بخش لبنیات سنتی,و مردم بی اطلاع ,با به به وچه چه استفاده میکنند.دربحث انتی بیوتیک هم ک سیل عظیمی شده باقیمانده های انتی بیوتیک ب علت مصرف خودسرانه ی داروهای انتی بیوتیک و بدون تجویز پزشک.من کارشناس دامپزشکی هستم.دکتر نیستم.واتفاقا مشکل من دکتر محترمی هست ک درمرکزجمع اوری شیر دیگری مشغول هستند,ایشون ب دلیل شرایط نامناسب و تسلط شدید کارفرما ک ب همه جا حکفرماست.واینک مثل اینک مرکز رو در حدی نمی بینند ک حضور مداوم داشته باشند و یا اینک سابقه و تجربه کاری بیشتر,ایشون رو ب این نتیجه رسونده ک جنگیدن فایده نداره و.باید تابع کارفرما باشه,که البته من بهشون حق میدم.این رفتارباعث شده ک مثلا من ایرادمیگیرم ب دامدار میگن شما گیرمیدی و میبریم اونجا.وهم دامدارو کارفرما شاکی میشن ازم.میخام اینو بگم ک تا وقتی همه باهم یکپارچه و واحد عمل نکنیم,کاری از پیش نمیبریم.ایشون بعنوان دکتری ک در مرکز باظرفیت بالا مشغول هستند باید الگوی من باشند ولی متاسفانه عملکرد ضعیفی دارند ک بر کارمن هم تاثیر سو گذاشته.البته من هم تقریبا دارم ب همین نقطه میرسم.وجدان کم کم درتکاپوی این همه تسلط کارفرما وعدم پشتوانه لازم.مجبوره خاموش شه.حکیم مهر عزیز من درحالی اینجا کامنت گذاشتم ک واقعا حرفم هیج جای دیگ شنیده نمیشه,درجواب همه اعمال بهداشت ها میشنوم ک مگه فک کردین در بقیه قسمت ها چ خبره؟وضع بدتره,دربقیه کارخونه های مواد غذایی,و گیرندین.وحتی سازمان و نظام هم بصورت لفظی حتی ادارات رو مجبور ب پشتیبانی از ما نمیکنه.نه برای من که کارشناس دامپزشکی ام و جایگاهی برای من در دامپزشکی نیست.برای اون جناب دکترحدقل که از جنس خودتونه و ازهمه مهمتر برای سلامت مردم و برای خدا کاری کنید.شاید مسیولین وجدانشون بیدار شه.که بعید میدونم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
من قبلا فکر میکنم این ها مسایل پشت پرده ایست ک مسیولین و روساخبرندارن.وباید اطلاع رسانی شند.ولی با خوندن این گزارش کلا نامیدم شدم و اندک کورسوی امیدی ک ب بهبود وضعیت داشتم از بین رفت.واقعا متاسفم,این امار بالای سرطان ها و بیماریها نتیجه ی همین ندانم کاریهاست چ در حوزه دامپزشکی چه وزارت بهداشت است.چرا مسیول فنی توبیخ شود؟چرا سازمان و.نظامی ک هیج حمایتی از اون در امر نظارت نمیکند نباید توبیخ و محاکمه شود.مگر نه اینک خیلی ازمسیولین فنی ب ادارات گزارش میدهند و ب دلایل نامشخص ادارات در برابر تخلفات ن تنها سکوت میکند.بلکه پشتیبانی میکنند.من بعنوان مسیول فنی هیج گاه شکایتم از کارفرمارو برای حقوق ندادن و اینها رو ب بخش دولتی نبردم چون میدونم حمایتی نیست و باید بسوزیم و.بسازیم. ولی حتی درمورد اجرای بهداشت هروقت شکایتی بردم بازهم بی اثر بوده..ن تنها حق و حقوق من برای انها بی ارزش است .بلکه حق و حقوق مردم و سلامت مردم هم براشون ارزشی ندارد.اقای دکتر خلج شما بعنوان رییس و مسیول باید پاسخگو.باشید.حدقل ب فکر حق و حقوق ما نیستید بگید ک گزارشات بهداشتی ک میدیم ب ادارات توجه کنند.دکتر فقط اینو بدونین ک اینا سر از سفره خودتونم در میاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
اجرانشدن دقیق مقررات از مزرعه تا سفره باعث ایجاد چرخه ی معیوب و غیربهداشتی و ناسالم شده.مثلا در مورد شیر,بااینک بسیار ب فساد حساس است .ولی درصورت رعایت موارد بهداشتی و دستورالعمل ها کاملا سالم عرضه خواهد شد.این نادیده گرفتن ها تاثیرش را بر سفره ی مردم میگذارد.واز طرفی شاید درنگاه اول مشخص نباشد ولی کاملا ب ضرر دامدار هم هست.مثلا وقتی درمورد معدوم کردن شیر فاسد و اسید بالا و یا دارای انتی بیوتیک ویا حدقل برگشت ان با قاطعیت برخورد شود.ن تنها چرخه ی بهداشتی را رعایت کردیم بلکه باعث میشود دامدارنکات بهداشتی را بیشتر رعایت کند که این خود باعث کمتر بیمارشدن گاوها و نیز عدم استفاده از انتی بیوتیک ها ب صورت خودسرانه میشود.ولی وقتی مسیول فنی قدرتی ندارد و مجبور ب چشم پوشی ست.ن فقط درنهایت مصرف کننده که دامدار هم متضررمیشود.وقتی میبیند در هرصورت شیرش دریافت میشود.مثل نقل و نبات انتی بیوتیک استفاده میکندو نکات بهداشتی را ازونجایی ک الزامی نیست رعایت نمیکندو گله اش همیشه ی خدا درگیر ورم پستان است.حالا شیوع خیلی بیماریهای دیگر ک اکثرا ازرعایت نکردن نکات بهداشتی ست.این مثال رو عنوان کردم ک بگم دکتر خلج و صفری عزیز,شما با حمایت نکردن مسیول فنی ن فقط مسیول فنی بلکه دامدار و درنهایت مصرف کننده رو متضرر میکنید.مستقیم رو باقیمانده انتی بیوتیک تاثیر میذارین.بعد ازونور سمپوزیوم میذارین بحران انتی بیوتیکا ک چی؟شاید در زمان شما اقدامات هرچند کمی در روی کاغذ صورت گرفته ک حتی عملی نشده .ولی این اقدامات بهیج عنوان کافی و مشکل گشا نبوده.بصورت جدی تر پیگیر باشیدتا حدقل حرفو حدیث های روی کاغذ ب عمل بیاد و اینو بدونین ک دامپزشکی هرچقد ضعیف تر عمل کند کارفرما جری ترو جهاد کشاورزی پرروتر میشود.عقب نشینی نکنید.عقب نشینی دامپزشکی طی این سالها از حقوق خود باعث شده ک کارفرما میگ سی سال هیشکی از دامپزشکی نیومده در اینجارو نزده .الان این مسیول فنی چه صیغه ای هست و حق مسلمش میدونه اینک هرکاری میخاد بکنه و هیج ناظری نداشته باشه.باتشکر از حکیم مهر.
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
3
واقعا اگر کار ما ارزشمند بود و خریدار داشت باید کارفرما دنبال ما می افتاد. چرا ما داریم التماس میکنیم بخاطر یکی دو میلیون تومن
اگر واقعا ارزش نداره نریم سر کار ببینیم چه اتفاقی می افته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
مشکل سازمان دامپزشکی واداره دامپزشکی ست.ب عنوان اجراکننده و ناظر هیچ حمایتی از مسیول فنی نمیکند.ن تنها حمایت نمی کند.بلکه طرف کارفرما را میگیرد.چشمش را ب گزارش تخلفاتی ک می دهیم می بندد.میگوید گیر ندین و با کارفرما راه بیاین
دکتر جمالی.دامپزشک
|
Hungary
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
منم مسول فنی بودم کارفرما درس پول نمیده هیچ کسم حمایت نمیکنه الان دامپزشکی ول کردم دارم تو مجارستان دندانپزشکی میخونم با خودم گفتم من که دکتر بودم واسه چی باز دارم درس میخونم هربار میام بی انگیزه بشم یه سر به سایت حکیمهر میزنم دوباره انگیزم زیاد میشه با خودم میگم خلی میخوای برگردی ایران باز واسه دوزار حقوق تحقیر بشی!!محکم برمیگردم سردرس و جزوه هام .واقعا از حکیمهر ممنونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
شرکت بسته بندی تخم مرغ ماهی 1500 کازرون کسی میخواد؟
راستین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
دامپزشکآن محترم مشکل بخش خصوصی نیست مشکل آینه که باید شما دیدتان رو عوض کنید و دست از این کار بکشید و برید سراغ شغل آزاد
خیانت مسئولین عامل مهم عقب ماندگی ایران
|
Germany
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
بی کفایتی دولت و مجلس و سازمان دامپزشکی عامل این مسائل و حتی اشکال در نظارت بهداشتی هست.وقتی گوشت های انگلی به راحتی به مردم واقعی خورانده می شود،و مسئول فنی با اینکه گزارش داده کسی اهمیت نمی ده،حتما این سیستم مشکل داره.و دزدها و فرصت طلبان و مافیاها تا اینجا هم دسترسی داشته و دست درازی کردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
0
دکتر صفری,ب دکتر خلج بگو ک ب ادارات دامپزشکی و شبکه های دامپزشکی بگه ک وقتی ما گزارشی میدیم پیگیری کنند..نترسند نهایتش ب خاطر سلامت و بهداشت مردم ما اخراج میشیم .اونا ک اخراج نمیشن.ک انقد اغماض میکنن..
حسین مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
1
0
گزارش ویژه و نظرها و دیدگاه های طرح شده را خواندم و بسیار متاسف شدم این تهمتها این دروغ ها این توهین ها در قالب گزارش ویژه با فلسفه تاسیس حکیم مهر تعارض دارد. این اقدامات با اصل حکمت و اصل مهرورزی تناقض دارد
من با اطمینان میگویم حتی یک کشتارگاه نمی توانید معرفی کنید که در پرداخت حقوق برادران دامپزشک مطابق ادعای گزارش عمل گرده باشد اگر میدانید و میشناسید معرفی کنید انجمن کشتارگاه ها پاسخگوست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
1
1
معرفی کنید تا با هماهنگی رییس محترم شهرستان پدر مسوول فنی را در بیارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
0
دوستان عزیز توجه کنید فلسفه وجود مسول فنی یعنی گوشت مرغ که هم در عزا وهم در عروسی مورد مصرف قرارمیگیرد - برادران ما در ادارات دولتی دامپزشکی مثل همیشه کاسه و کوزهها را برسر مسول فنی خواهند شکست چون کارکردن ........و ........ حقوق ثابتو و ...... مال دولتی و تفو ..... مال خصوصی - خوب درست کردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
1
از چه زمانی برادران دامپزشک شدیم!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
0
2
دقت کردین مسولین محترم ،نماینده های محترم و...حرفی برای زدن ندارند.
حقیقت تلخه دوست عزیز.
بیچاره مردم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
1
باسلام
تنها راه بعداز بیست سال سابقه در بسیاری از مراکز بعنوان مسئول فنی عدم وابستگی به کارفرماست.این وضعیت برای مسئولین فنی صنایع غذایی وزارت بهداشت هم وجود داره و حتی بدتر.بصورتیکه بارها میشنیدم که میگفتن خوش بحال شما که سازمانتون از شما حمایت میکنه.به اعتقاد من یک نهاد مستقل میبایست شکل بگیره و حقوق مسئول فنی مستقیما از طرف این نهاد پرداخت بشه حتی اگه دیرتر هم پرداخت میشه اشکال نداره به نظر من.ضمن اینکه کاملا با گردشی بودن مسئول فنی موافقم.اگر واقعا برای سلامت غذای مردم نگرانیم این شکل و وضعیت کار با توجه به هجوم بیکاران و جویندگان کار بدتر هم میشه.الان همه چی حفظ ظاهر شده فقط عنوان بشه مسئول فنی داریم و باستناد وجود این فرد هر خلافی توجیه بشه متاسفانه. نهایتا هم هر مشکلی بوجودبیاد پاسخگو ناظر بهداشتیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
این نهاد بود ولی منحل شد ( نظام سبز سلامت)
Dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
1
من دکتر دامپزشک بخش دولتی با ۱۴ سال سابقه ۳۲۰۰ میگیرم امسال میخام کنکور بدم و پزشک بشم. ننگ بر دامپزشکی و مسببین این امر
دامپزشک و صنایع غذایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
با سلام و خسته نباشی
من خودم هم مدرک دامپزشکی دارم و هم کارشناس صنایع غذایی هستم
در حیطه مسؤل فنی ها خیلی ظلم میشه
جانشین یک از همکارانم در کشتارگاه بودم .مسؤل فنی باید حتما مهر بزنه وگرنه اخراج .من عذاب وجدان داشتم و همکارم هم کم کم بازنشست میشد ولی کشتارگاه بی خیال شدم.
صنعت مواد غذایی رفتم دیدم فرقی انگار نداره.ببخشید اینو میگم ولی انگار مسؤل فنی ها به عنوان مترسک هستند
اگر عذاب وجدان نداشته باشی این شغل خوبی هست تا حدودی
ولی اگر دولت بخواد از مسؤل فنی ها حمایت کنه به نظر خودم باید مسؤل فنی ها زیر نظر اداره ها باشند نه اینکه زیر نظر کارفرما
واسطه حقوق هم برداشته‌ بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
0
0
سلام تازمانی که درسازمان دامپزشکی تحول ایجاد نشود وسازمان دامپزشکی مقررات ساختکی سیستم نظامی که در دو گروه دستور دهنده دامپزشک واجراکننده دستور سایر ردها باشند ابن سیستم عوض نشود وافرادی پست یگیرند ومقررات وضع کنند به همین منوار خواهد بودتا زمانی که نیروهای با تجربه سایر رده های دامپزشکی که افراد با سواد وگنجینه تجربه هستند وسالها در خط مقدم جنک با مشکلات وبیماریا بوده اند نادیده گرفته شود وچند نفر دامپزشک هر روز جمع شوند وجلسه بگیرند ودستور بدهند وپست بگیرند هیچی حل نمی شود مسول فنی حل شدن ان را حل دارد تا زمانی که مسول فنی نوع قرارداد ومنبع در امد ان وابسته به کار فراما باشد طبق قانون کار وتامین اجتماعی نیروی که با کارفرما قرارد ببندد واز ایشان حقوق بگیر نیروی او محسوب میشود وباید منافع اورا تامین کند مرتب شما بگین مسول فنی مسقل است مسول فنی در همه جاه فقط اسم ولقبش را یدک می کشد وبرای ایجاد اشتغال است کار واقعی دستیار ایشان یعنی سایر ردها انجام می دهند کجای ایران دیدهاید مسولفنی واحدی جلوی خلافی در ان واحد بگیرد دیگر اینکه فقط کاری که بلدند خبر یک خلاف را محرمانه به شبکه دامپزشکی اعلام می کنند بیایند جلوی ان را بکیرند دیگر اینکه برای حل این مسله اول باید نوع قراردادتغییر کند وباید با نظارت سازمان دامپزشکی با نظام قرارداد ببندد یعنی مسول فنی وحقوق کار خود را از پول قراردادی که کار فرما با نظام دامپزشکی بسته ومشخص است در یافت کند ونظام دامپزشکی مو ظف به تامین مسول فنی برای ان واحد باشد این می شود مسول فنی مستقل در غیر این صورت باعث تضیع حقوق عامه می شود وحتی دادستانها میتوانند برای جلو گیری از تضیع حق مردم ورود کنند تا بهداشت وسلامتی مردم به خطر نیوفتد
نظر شما
ادامه