کد خبر: ۳۷۰۹۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه محقق اردبیلی:
«دکتر گودرز صادقی» در بخشی از این یادداشت نوشت: احساس می‌شود که ارزش خدمات دامپزشکی در قالب وزارت بهداشت بهتر درک خواهد شد تا در قالب وزارت جهاد کشاورزی ....
 

دامپزشکی به پزشکی نزدیکتر است تا به کشاورزی

دکتر گودرز صادقی

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه محقق اردبیلی

 

سازمان دامپزشکی در ایران از همان ابتدای تاسیس در خانواده وزارت کشاورزی به یک کودک سرراهی شباهت داشته است تا به یک عضو حقیقی خانواده. تا به حال هیچ وزیر کشاورزی کشور چه پیش و چه پس از انقلاب از بین دامپزشکان انتخاب نشده است و شک دارم که آیا دامپزشکان تاکنون در پست معاونت حضور داشته اند یا نه. این موضوع آیا ناشی از عدم توانایی دامپزشکان در اداره این وزارتخانه بوده است؟ یعنی به طور تصادفی هم از این قشر فردی مناسب برای پست وزارت یا معاونت وزارت در یک قرن گذشته وجود نداشته است؟

ظاهرا هر چه دامپزشکان خواسته اند خودشان را در این خانه غریبه احساس نکنند، دست های دیگر ساکنان خانه آنها را پس زده است. واقعیت هم این است که نه نحوه آموزش و تحصیلات دامپزشکان، نه دانشکده های آنان، نه نوع نگاه آنان و نه ماهیت کار آنان با متخصصین کشاورزی مانند متخصصین زراعت و اصلاح نباتات، اقتصاد کشاورزی، ماشین آلات کشاورزی، باغبانی، دامپروری، مهندسی آب و... تناسبی نداشته و ندارد.

علوم پایه دامپزشکی تشابه حداکثری را با علوم پایه پزشکی دارد و در گذشته بسیاری از دروس مانند فیزیولوژی، باکتری شناسی، ویروس شناسی، بیوشیمی و امثال آن به صورت مشترک به دانشجویان پزشکی و دامپزشکی ارائه میشد. نوع آزمایشگاهها و تجهیزات این دو رشته با هم شبیه هستند. بیماری های بسیار زیادی در بین انسان و حیوانات مشترک بوده، میکروارگانیسم های درگیر کننده انسان و حیوان تشابه زیادی با یکدیگر دارند. داروهای مورد مصرف در انسان و حیوان در اکثر موارد مشابه یکدیگر هستند. عملیات بالینی و کلینیکی که این دو انجام می دهند بسیار به یکدیگر شبیه هستند. در کنار کارهای بالینی، پزشکی و و دامپزشکی دقیقا نقش برابری در بهداشت عمومی دارند. کارخانجات داروسازی در کنار داروهای انسانی داروهای دامی نیز تولید میکنند و داروخانه های انسانی بسیاری از مایحتاج دارویی حیوانات به ویژه حیوانات همدم را تامین میکنند. دامپزشکان نقش اساسی تری در تامین نیروی هیات علمی گروههای علوم پایه و پاتوبیولوژی دانشکده های پزشکی ایفا کرده و میکنند. پزشکان و دامپزشکان زبان یکدیگر را بهتر میفهمند و بیشتر از هر قشر دیگری احساس همکار بودن با یکدیگر را دارند.

ادغام آموزش پزشکی و دامپزشکی منجر به صرفه جویی در تجهیزات آزمایشگاهی و پرسنل آموزشی در دانشکده ها می شود. در عرصه اجرا هم آزمایشگاههای تشخیص پزشکی و دامپزشکی عملا کارهای مشترک و مشابهی انجام می دهند و اگر این دو با هم یکی باشند سینرژی بالایی ایجاد خواهد شد. احساس می شود که ارزش خدمات دامپزشکی در قالب وزارت بهداشت بهتر درک خواهد شد تا در قالب وزارت جهاد کشاورزی. از همین رو، به نظر من ایده انتقال آموزش و خدمات دامپزشکی به دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت ایده مثبت و مفیدی است. به همان میزان که ما دامپزشکان از چنین اقدامی سود خواهیم برد جامعه پزشکی نیز منتفع شده، بهداشت عمومی در کشور به مرحله بالاتری از رشد و تعالی ارتقا خواهد یافت.

 

منبع: کانال دنیای صادق

 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
0
1
با سلام خدمت استاد گرانقدر
احسنت
ای کاش ..........
يك دانشجوي واقع گراي غير احساسي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
1
1
اين كه وزارت بهداشت مدينه فاضله است يك دروغ شيرين است و وزارت كشاورزي هم يك برزخ يك راست تلخ ولي با رفتن دامپزشكي به وزارت بهداشت از مشكلات دامپزشكي كم نميشود چه بسا افزوده شود ولي اگر سازمان دامپزشكي به صورت مستقل زير نظر رياست جمهوري به همراه سازمان محيط زيست باشد و با وزارتخانه هاي بهداشت و كشاورزي ارتباط و همكاري داشته باشد و بودجه مستقلي دريافت نمايد كه شامل بخش بهداشتي و توليدي به صورت مستقل از هم باشد ميتوان اميدوار بود در ايران شرايط بهداشتي وتوليدي روز به روز بهتر شود ولي در حال حاضر ما در حال در جا زدن هستيم چون بودجه بهداشتي بطور كامل در اختيار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي است و بودجه توليدي هم به طور كامل در اختيار وزارت كشاورزي پس تنها راه حل اين موضوع استقلال سازمان دامپزشكي در بودجه و هم در اختيارات است .
ترابی
|
Brazil
|
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
0
1
صحبت های ایشان منطقی و مستدل است و باید یادآور شوم اوایل انقلاب خوب بخاطر دارم جناب دکتر بازرگانی مدتی بعنوان معاون وزیر کشاورزی کار کردند.اما اینکه پزشکان و دامپزشکان حرف یکدیگر را میفهمند متاسفانه از جانب پزشکان چنین نیست و آنهم هم به دانش کم بعضی از دامپزشکان برمی گردد و هم دوری و جدایی این دو رشته در پروسه کار.امید است با پیوستن دامپزشکی به آموزش پزشکی و نزدیکی بیشتر یا پیوستن سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت این درک متقابل بیشتر و بیشتر شود.
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
0
1
با سلام خدمت استاد عزیزم آقای دکتر صادقی
نظرتان بسیار متین است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
0
1
خدا ........ کند هرکسی را که ایندو را از هم جدا کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
دامپزشکی به ............ بیشتر نزدیک است
خرپزشک
|
United States of America
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
1
0
از کرامات شیخ ما چه عجب
خرما را خورده گفته شیرین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
متاسفانه عدم توجه و علاقه به تاریخ حتی از نوع معاصرش در ایرانیان یک مشکل فرهنگی و حتی ممکن است ژنتیکی باشد . البته جمعیت بیش از اندازه جوان ایران هم خود در این امر بی تاثیر نیست.در تمامی مباحث و اظهار نظرهایی که در این سایت در باب رابطه دامپزشکی و پزشکی و کشاورزی دیده میشود ، بخوبی کمبود آگاهی از تاریخچه دامپزشکی و موقعیت آن در سالهای قبل مشهود است .
مثلا بعضی از جدا شدن دامپزشکی از وزارت بهداشت میگویند !! در حالی که دامپزشکی همیشه از ابتدای تاسیس در زیر مجموعه وزارت فلاحت ( کشاورزی) بوده فقط در دوره ای متاسفانه از این وزارت خانه جدا شده و در زیر مجموعه وزارت جهادسازندگی قرار گرفت که ریشه بسیاری از مشکلات دامپزشکی که اکنون با آن مواجهیم را باید در این دوره جستجو کنیم .
گسست روند طبیعی مدیریت دامپزشکی دقیقا در این دوره رخ داده و از این دوره است که نحوه انتصاب رئیسان سازمان دامپزشکی بر مبنایی غلط و دلبخواهی به انجام رسیده. از این دوره ما شاهد مدیرانی هستیم اغلب بسیار ضعیف که نه از علم دامپزشکی بهره ای داشتند و نه کوچکترین ارق و علاقه ای به آن در آنها دیده میشد .
همین نا آگاهی از تاریخ و جوان بودن اکثریت فارغ التحصیلان دامپزشکی باعث شده که دوستان ندانند که دامپزشکی در زمان خود در وزارت کشاورزی سازمانی مستقل و بسیار نیرومند و اثر گذار بوده و زمانی حقوق ماهیانه کارمندان این سازمان اعم از دامپزشک و یا تکنسین جزو یکی از بالاترین دریافتی ها بین تمام کارمندان دولتی بوده و اندک فعالین بخش خصوصی نیز از درآمدهای واقعا قابل توجهی برخوردار بودند و البته بدون شک نیز در زمان خود همگی آنها از کارآمدی و تسلط علمی و مهارتی قابل توجهی برخوردار بودند ،چون بدرستی آموزش دیده و انتخاب میشدند .
در هر حال ریشه تشدید و عمیق شدن مشکلات دامپزشکی دقیقا از زمان انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت خانه اصلی اش ( در تمام دنیا یعنی کشاورزی ) به یک وزارت خانه دیگر یعنی جهادسازندگی بود. وزارت خانه ای نو پا که بعلت بی سازمانی عمیق در نهایت در وزارت کشاورزی که سازمانی جا افتاده بود ادغام شد اما متاسفانه با خود نیز عوارضش را به همراه آورد !!!
دامپزشک**
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
0
1
بهترین مکان برای دامپزشکی وزارت بهداشت است دوستانی که میگن سازمان مستقل بشه این امکان پذیر نیست با توجه به کوچک سازی دولت غیر ممکنه و باید بدونیم که الان رویکرد در انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشته در دنیا و اصلا وضع دامپزشکی در دنیا و ساختارش با کشور ما فرق داره
نظر شما
ادامه