کد خبر: ۳۷۰۸۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به شیوع بیماری تب برفکی گفت: در بیماری تب برفکی 72 درصد تلفات دام داشتیم که 22 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمدمهدی رفیعی» با اشاره به اینکه در تیرماه و مردادماه دامداران درگیر بیماری تب برفکی بودند، اظهار کرد: در مجتمع دامشهر  قم و بخش جعفریه  به دلیل جابجایی زیاد و تراکم دام در این مناطق بیماری تب برفکی به صورت گسترده‌تری درحال شیوع بود.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد دام‌های وارد شده بدون مجوز و تاییدیه  بهداشتی هستند، عنوان کرد: در مجتمع دامشهر  و بخش جعفریه 64 درصد افزایش ورود دام داشته‌ایم که اکثر آن‌ها بدون مجوز و مستندات بهداشتی هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه 80 درصد گله‌هایی که با بیماری تب برفکی درگیر شدند سابقه واکسیناسیون داشتند و به طور منظم این طرح را پیگیری می‌کردند، مطرح کرد: شدت این بیماری به حدی بود که دام‌ها توانایی مقابله با آن را نداشتند و منشا این بیماری از شمال غرب، شمال شرق و جنوب شرق کشور بوده است.

وی افزود: با شیوع بیماری واکسیناسیون دوباره انجام شد ولی تاثیری نداشت و به دلیل اینکه دام‌ها دچار شوک می‌شدند و به دامدارها خسارت وارد می‌شد اجازه انجام واکسیناسیون برای سومین بار داده نشد.

رفیعی با بیان اینکه در فروردین و اردیبهشت میزان بیماری در دامداری‌ها پایین بوده است، خاطرنشان کرد: در تیرماه این بیماری افزایش پیدا کرد و واکسیناسیون نیز تاثیری نداشت تا اینکه در مردادماه از واکسن وارداتی فرانسوی استفاده کردیم که موجب شد بیماری تب برفکی در شهریورماه کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه تردد و جابجایی دام عامل اصلی ورود این بیماری به استان قم است، یادآور شد: در منطقه قنوات به دلیل اینکه دام‌ها شیری هستند و جابجایی ندارند هیچ‌گونه بیماری وجود نداشت و بیشترین درگیری در روستاهای باقرآباد و جعفرآباد بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم اضافه کرد: در بیماری تب برفکی 72 درصد تلفات دام داشتیم که 22 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است و اکنون نیز استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران و البرز با این بیماری درگیر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از تیرماه طرح واکسیناسیون 141 هزار نسل گاو انجام شده است، تصریح کرد: حدود 400 هزار متر مربع پاکسازی شده است و طی یک جلسه هماهنگی با نیروی انتظامی و پلیس راهور انجام شد در نظر گرفته شد تا بر تردد دام‌ها نظارت بیشتری انجام شود.

رفیعی ادامه داد: تک موردهایی که اکنون درگیر بیماری می‌شوند دامداری‌هایی هستند که بدون مجوز عمل می‌کنند و به هشدارهای دامپزشکی توجه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تراکم دامداری‌ها در استان قم حدود دو برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: باید با مشارکت بخشداری‌ها طرح ساماندهی مجتمع‌های پرورش دام انجام شود و علاوه بر تعیین ظرفیت دامداری در هر روستا، میزان تردد دام، دفن کود و دفن تلفات دامداری‌ها نیز کنترل شود.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
محمد مهدی
|
Slovenia
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
0
0
چه کسی این خبررا تنظیم کرده 72 راس گاو تلف شده نه 72 درصد حکیم جان چرا در چاپ اخبار دقت نمی شود
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
با سلام و احترام،
این خبر عیناً از خبرگزاری فارس بازنشر شده است.
لینک زیر را ملاحظه بفرمایید:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960622000465
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
0
از خبر گزاری فارس انتظار چندان انتظار نیست که اخبار فنی را درست منعکس کند اما شما که یک نشریه فنی هستید چرا این اشتباهات را مرتکب می شوید
نظر شما
ادامه