کد خبر: ۳۷۰۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر



سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: مطابق اظهار نظر کارشناس دامپزشکی مستند به پردازش اطلاعات اولیه و بررسی نمونه خون و ژن خرسی که چند روز پیش در شهرستان گالیکش تلف شد؛ این حیوان مشکوک به بیماری هاری نوع A بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «غلامرضا کریمی» افزود: چند روز پیش و در پی نزدیک شدن این خرس زخمی به مناطق مسکونی و نگرانی از احتمال حمله به روستائیان با تیراندازی دارت های مخصوص؛ حیوان بیهوش شد.

وی بیان داشت: متاسفانه این خرس که پیش از بیهوشی بیمار بوده در حین انتقال به مرکز تحقیقات محیط زیست گلستان تلف شد لذا با نمونه گیری از خون و ژن حیوان آن را برای برای تحقیقات بیشتر به آزمایشگاهی معتبر در تهران فرستادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که ضرورتی برای نگهداری لاشه حیوان وجود داشته است یا خیر ؟ گفت: برنامه خاصی از جمله تاکسیدرمی این خرس نداشتیم و ضرورتی هم برای آن وجود نداشت لذا به منظور جلوگیری از منتشر شدن بوی تعفن یا شیوع بیماری بلافاصله پس از نمونه برداری خون و ژن؛ لاشه را دفن کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در مشاهدات اولیه کارشناسان محیط زیست چون احتمال بیماری خرس جدی بوده است، به دلیل تبعات آن و احتمال انتقال بیماری به جمعیت انسانی و دامی بهترین اقدام دفن لاشه تشخیص داده شد.

صبح روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه جاری با دریافت خبری مبنی بر نزدیک شدن یک قلاده خرس قهوه ای به حاشیه روستای ترجنلی از توابع شهرستان جنگلی گالیکش ماموران یگان حفاظت پارک ملی گلستان در محل حضور پیدا کرده ولی موفق به زنده گیری حیوان نشدند.

همچنین روز بعد از این واقعه (دوشنبه) با تماس یکی از اعضای شورای روستای ترجنلی مبنی بر مشاهده مجدد خرس؛ ماموران به محل مراجعه و با استفاده از دستگاه پرتاب دارت اقدام به بیهوش کردن حیوان کردند.

به گفته سرپرست محیط زیست گلستان باوجود هشدارهای لازم به مردم این خرس پیش از بیهوشی در حمله به یکی از ساکنان روستای ترجنلی دست چپ این فرد را زخمی کرد.

کریمی اظهار داشت: همچنین برابر گزارش اهالی منطقه خرس مورد اشاره پیش از حمله به روستائیان عصبانی و در حال سایش دندان های خود بوده و رفتاری تهدیدآمیز داشته است.

وی با یادآوری گزارش دامپزشکی و معاینات اولیه صورت گرفته و مشاهده مواردی نظیر کنده شدن خودبخودی پشم و موی حیوان، ترشح بزاق، ترس از نور و آب و رفتار غیرعادی خرس موضوع بیماری جدی بوده که در بررسی ها منتج به هاری نوع A تشخیص داده شد.

سرپرست اداره کل محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات و بررسی های انجام شده منتظر دریافت نتیجه نمونه برداری از آزمایشگاه معتبر مربوطه در تهران هستیم لذا اظهار نظر قطعی در خصوص علت مرگ خرس پس از وصول گزارش اطلاع رسانی خواهد شد.

پارک ملی گلستان منطقه ای حفاظت شده بین دو استان گلستان و خراسان شمالی قدیمی ترین پارک طبیعی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع مساحت خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.


 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
0
0
سلام
هاری با ازمایش از بافت مغز ثابت میشه و تا چندین روز بعد از مرگ هم قابل ردیابی هست نداشتن اطلاعات و نداشتن دامپزشک باعث میشه اسمون ریسمون ببافند
.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۵
0
1
حکیم مهر محترم لطفا این مسءله را تا گرفتن جواب آزمایش از آزمایشگاه دنبال فرمایید چون بنظر میرسد اداره محیط زیست استان گلستان به صورت عجیبی قصد سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خود و تلف کردن این گونه را دارد.
نظر شما
ادامه