کد خبر: ۳۷۰۳۸


مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با رشد دانش و فناوری و همچنین توانایی‌هایی که در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامپزشکی و صنعت ایجاد شده است، تهدیدات نیز شکل نوینی به خود گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفت‌و‌گو، گفت و گوی علمی با موضوع تهدیدات نوین زیستی دام و طیور و با حضور «دکتر محسن مشکوة» مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور و مدیر درمان سازمان دامپزشکی، روانه آنتن شد.

دکتر محسن مشکوة در آغاز با بیان اینکه خدمات دامپزشکی اساسا بر پایه مقابله تهدیدات زیستی در حوزه کشاورزی شکل گرفته است، گفت: بیماری‌های با عوامل بیولوژیکی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها و سموم ناشی از آنها به عنوان عوامل زیستی شناخته می‌شوند که می‌توانند سلامت موجودات زنده را اعم از حیوانات و انسان‌ها، به خطر بیاندازند.

وی تصریح داشت: خدمات دامپزشکی برای پیشگیری، کنترل، تشخیص و درمان بیماری‌های دامی به ویژه بیماری‌های واگیر دامی که عوامل آن‌ها بیولوژیک هستند، است. این تهدیدات زیستی در صورتی که در شرایط عادی اتفاق بیافتند، اقدامات معمولی که برای شیوع و مقابله با بیماری‌ها صورت می‌گیرد، در برابر آن‌ها انجام می‌شود.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور به تهدیدات زیستی عمدی اشاره کرد و اظهار داشت: در این نوع تهدیدات، دشمن با استفاده عمدی از عوامل بیولوژیکی قصد دارد به بخش کشاورزی و گیاهی و جمعیت دامی آسیب وارد کند که این اقدام به عنوان یک عمل خصمانه تلقی می شود. اقداماتی که در مقابله با این نوع تهدید صورت می‌گیرد، باید به صورت پدافند زیستی باشد.

وی اضافه کرد: با رشد دانش و فناوری و همچنین توانایی‌هایی که در بخش‌های مختلف کشاورزی، دامپزشکی و صنعت ایجاد شده است، تهدیدات نیز شکل نوینی به خود گرفته است. در گذشته عوامل بیماری‌زا در طبیعت وجود داشت و نهایتا در طبیعت بر اساس شرایط دچار تغییر می‌شدند مانند آنفلوانزا. در این دوره نیز کنترل عوامل بیماری‌زا راحت‌تر بود اما امروزه با توجه به جهانی شدن و اینکه بسیاری از بیماری‌ها در این دو دهه اخیر شکل گرفته‌اند، بیماری‌ها حد و مرزی را نمی‌شناسند زیرا جابه‌جایی و تجارت گسترده دام و طیور باعث گسترش بیماری‌ها شده است.

دکتر مشکوة با اشاره به اینکه دام‌ها عوامل بیماری‌زا را حمل می‌کنند، اظهار داشت: دام‌ها به عنوان عامل بالقوه انتقال آلودگی مطرح هستند.در گذشته حیوانات با پای خودشان و در منطقه‌ای محدود جابه‌جا می‌شدند اما امروز حیوانات توسط وسایل حمل و نقل به سرعت جابه‌جا می‌شوند که این سرعت در انتقال یک عامل کمک‌کننده در سیر اپیدمی بیماری‌ها است. در چنین وضعیتی باید شرایطی را فراهم کنیم که هر گونه تغییر در زیست دام و طیور را پایش کنیم و برای همین مهم نیز نظام‌های مراقبت تعریف شده است.


نظر شما
ادامه