کد خبر: ۳۷۰۰۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مهرداد مهری» افزود: دوستانی که سال ۶۵ رای به باقی ماندن دامپزشکی در وزارت علوم دادند، امروز باید پاسخ‌گوی اشتباه خود باشند/ ماحصل جدایی آموزش دامپزشکی و پزشکی، همین آش و کاسه‌ای است که می‌بینیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ورودی سال ۶۳ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است. آن‌گونه که خود می‌گوید، آن زمان دانشجویان حق انتخاب ۱۲ رشته را داشتند که دامپزشکی انتخاب اول «دکتر مهرداد مهری» بوده است. شناخت زیادی از این رشته نداشته، اما یکی از خصایص اخلاقی او این است که راهی را که شروع می‌کند، حتی بدون علاقه، آن را به اتمام می‌رساند. سال ۶۹ فارغ‌التحصیل و به مدت دو سال مامور خدمت به‌عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه رازی می‌شود. در سال ۷۱ در دوره تخصصی کلینکیال پاتولوژی در دانشگاه تهران پذیرفته شده و ۴ سال بعد این دوره را به اتمام می‌رساند. اولین استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد است. ۲ مرتبه پژوهشگر برتر کشور و همچنین مدیر پژوهشی برتر کشور شده و امروز نیز به‌عنوان عضو هیات علمی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به خدمت است.

حکیم مهر: آقای دکتر، چرا انتخاب اول شما رشته دامپزشکی بود؟

واقعیت این است که این اتفاق به دلیل علاقه من به این رشته نبود، بلکه ناشی از این بود که انتخاب رشته را براساس رتبه‌ای که کسب کرده بودم، انجام دادم. می‌دانستم اگر رشته‌ بالاتری را بزنم، قبول نمی‌شوم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین چالش‌های دامپزشکی در شرایط کنونی چیست؟

دامپزشکی از آن زمان که ما شروع به تحصیل کردیم، تغییرات زیادی کرده و از نظر جایگاه اجتماعی پیشرفت داشته است، به این معنا که جایگاه اجتماعی امروز دامپزشکی با آن جایگاهی که ما زمان تحصیل می‌دیدیم، خیلی متفاوت است. دید جامعه نسبت به این رشته دستخوش تغییر شده و شناخت مردم از این رشته افزایش پیدا کرده است. با این حال من معتقدم که دامپزشکی به شکل صد درصد در جایگاه واقعی خود نیست.

حکیم مهر: چرا؟ کجای کار ایراد داشته است؟

مهمترین دلیل خود دامپزشکان هستند. دوستانی که سال ۶۵ رای به باقی ماندن دامپزشکی در وزارت علوم دادند، امروز باید پاسخ‌گوی اشتباه خود باشند. در وزارت علوم درک صحیحی از آموزش دامپزشکی، مسائل مرتبط با آموزش، پژوهش، کار و فرصت شغلی در دامپزشکی وجود ندارد. تمام کارهای ما در این وزارتخانه، با صرف انرژی بسیار زیاد به نتیجه رسیده است.

وقتی بنده با یک پزشک صحبت می‌کنم، منظور خود را به راحتی با به کار بردن یک کلمه می‌رسانم اما در وزارت علوم باید همین منظور را با یک نامه چند صفحه‌ای منتقل کنم، تازه اگر در نهایت متوجه بشوند. وقتی می‌گوییم کیس، اساس کار آموزش در دامپزشکی است، یعنی امکانات تشخیصی نیاز داریم. این مساله را یک پزشک به راحتی متوجه می‌شود. چرا که می‌داند اگر مریض داشته باشد، باید امکانات رادیولوژی، سونوگرافی، MRI ، CT اسکن قوی و آزمایشگاه باشد، اما این مساله در وزارت علوم جا نمی‌افتد.

حکیم مهر: با این تفاسیر، اگر آموزش دامپزشکی را به وزارت بهداشت بازگردانیم، این مشکلات حل می‌شود؟

راهکار اصلی این است که صددرصد آموزش از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداشت منتقل شود. با این اتفاق دامپزشکی جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند، چون دقیقا رشته‌هایی که طب بر مبنای آنها شکل می‌گیرد، با هم تجمیع می‌شوند.

«رادولف ویرشو» یک پاتولوژیست برجسته دنیاست که علم پاتولوژی براساس کارهای ایشان بنا شده است. وی می‌گوید بین دامپزشکی و پزشکی فقط موضوع مورد مطالعه، متفاوت است و یافته‌های هر دو، اساس طب را تشکیل می‌دهد.

حکیم مهر: اما برخی صاحب‌نظران معتقدند به جای اینکه آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل شود، آموزش پزشکی باید به وزارت علوم برگردد. نظر شما چیست؟

بنده با اصل این صحبت که آموزش عالی باید یکسان باشد موافقم. اگر کسی زورش رسید که علوم پزشکی را به وزارت علوم منتقل کند، چه بهتر، اما نمی‌شود این کار را کرد. تا آن زمان که این کار صورت نگیرد، دامپزشکی باید به وزارت بهداشت برود.

ما تعداد بسیار زیادی بیماری مشترک داریم که دامپزشک و پزشک باید در کنار هم و در راستای کنترل، پیشگیری و اپیدمیولوژی آنها کار کنند. ماحصل این جدایی، همین آش و کاسه‌ای است که می‌بینیم. زمانی تب مالت در حال بهبودی و سل در حال کنترل بود، اما هر دو دوباره بازگشتند. آموزش دامپزشکی و پزشکی باید در یک مجموعه باشند و با هم کار کنند. وقتی جدا هستند،‌ نتیجه همین می‌شود.

در وزارت علوم اصلا درک درستی از رشته دامپزشکی وجود ندارد. در صورتی که در پزشکی وقتی گفته می‌شود مثلا برای این دستگاه سونوگرافی نیاز است، طرف مقابل می‌داند که وجود این امکان، چقدر ضروری است. اما ما قادر نیستیم این را جا بیندازیم. در وزارت علوم ما همیشه اولویت چندم بوده‌ایم.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت چیست؟

در مورد آموزش که موافق انتقال هستم. اما سازمان دامپزشکی نیازمند یک شخم اساسی است و بنیان این سازمان نیازمند تخریب و بازسازی مجدد است، مانند ساختمانی که باید آن را کوبید و دوباره ساخت. حال جایگاه آن هر جا که می‌خواهد باشد. ساختار سازمان دامپزشکی ما با توجه به وضعیت حال حاضر دامپزشکی در سطح بین‌المللی و کشور پاسخ‌گوی نیازها نیست.

از لحاظ اجرایی مهم نیست که سازمان دامپزشکی کجا باشد، بلکه باید یک بازسازی کامل در مورد آن انجام گیرد. وقتی ساختار اعم از وظایف، اهداف، چگونگی دسترسی و... به اهداف اصلاح شد و درست عمل کرد، جایگاه آن اهمیتی ندارد. مهم این است که واکسن تب برفکی در زمان مناسب، در جای مورد نیاز و به تعداد کافی موجود باشد. فلان پست قرنطینه در فلان مرز که خطر ورود فلان بیماری دارد، به طور آماده وجود داشته باشد.

حکیم مهر: منظور شما از شخم زدن اساسی در سازمان دامپزشکی چیست؟ این سازمان چه تغییرات شاخصی نیاز دارد؟

اساسا سازمان دامپزشکی بر اساس بیماری طاعون گاوی که در سال‌های بسیار دور به صورت اپیدمی به کشور آمد و جمعیت دامی را می‌کشت، شکل گرفت و بعد بر اساس نیازمندی‌های مختلفی که در زمان‌های مختلف ایجاد شد، به شاخ و برگ آن اضافه شد. این سازمان دامپزشکی نمی‌تواند با این وضعیت، خدمات دامپزشکی کشور را پوشش دهد. آن طور که پزشکی ما از زمان گذشته تا زمان حال متحول شده است، دامپزشکی متحول نشده و عقب افتاده است. اصل مشکل همین است.

الان در وزارت بهداشت نه تنها آموزش با خود آنهاست، بلکه خدمات نیز با آنهاست. کمااینکه بیمارستان‌ها زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، در صورتی که در گذشته بخش خدمات پزشکی جزء وزارت بهداری و آموزش آن جزء وزارت علوم بود. آنها تغییرات مورد نیاز را که براساس زمان و خواسته ایجاد می‌شد، سازماندهی کردند، اما آموزش دامپزشکی در وزارت علوم ماند، ارتباط مناسب هم با بخش خدمات نداشت و ندارد و ماحصل دامپزشکی همین است که می‌بینیم.

نکته دیگر پذیرش بیش از حد دانشجوی دامپزشکی است. نزدیک بیست و چند دانشکده دامپزشکی داریم که تعدادی از آنها دولتی و با ظرفیت حدود ۴۰ تا ۵۰ دانشجو هستند. تعداد زیادی هم از دانشگاه غیر دولتی با ظرفیت الی ماشالله. دانشگاه تهران با آن عظمت ۵۰ یا ۶۰ دانشجو می‌گیرد اما دانشگاه ایکس ۱۳۰ تا و ... . این مساله باعث مشکلات عدیده در بخش اشتغال دامپزشکی می‌شود. در صورتی که وزارت بهداشت و درمان از توسعه بی‌رویه دانشکده‌های غیر دولتی گروه پزشکی جلوگیری کرده و اساسا اجازه شکل‌گیری به آنها نداده است. همان چند دانشکده هستند و تعدادشان زیاد نشده است. گروه پزشکی در اینجا خیلی خوب عمل کردند در صورتی که متولیان دامپزشکی هر صبحی که از خواب بیدار می‌شوند، یک دانشکده دامپزشکی راه‌اندازی می‌کنند.

 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
Dr nadri
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
0
15 مهر ساعت 10 صبح مقابل ساختمان ریاست جمهوری همه میایم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
1
درست گفته ولی کوگوش شنوا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1
0
موضوع فقط مالی است.اگر حقوق استادان در وزارت علوم درست شود همه چی حله!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
چرا فکر می کنید که همه مثل شما دنبال مادیات هستند.

اگر شما دانشجوی واقعی دامپزشکی بودی

متوجه می شدی که چقدر در امر آموزش و پژوهش
در وزارت بهداشت به دانشجویان می رسند.

در حالی که در وزارت علوم برای یک پایان دکترای عمومی حدود ششصد هزار تومان می دهند که نتیجه آن
افت کیفیت پژوهش و بالطبع آموزش عملی دانشجو برای انجام کارهای تحقیقاتی و میدانی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
0
1
سلام ،لطفا آقای دکتر فازهای واکسیناسیون در حال حاضر رو بگید و پیشنهاد خود تون رو بیان کنید و علت ناکارآمد بودن زمان واکسیناسیون در حال حاضر چیست
ایا دامپزشکی موظف به پیشگیری از قاچاق دام هست و د. راستای کنترل قاچاق وظیفه دامپزشکی در کنترل مرزها چیست
تعداد واحد بیماریهای مشترک در دانشکدهه دامپزشکی چقدر است که برای انتقال به آن تکیه می‌کنید
آیا در تمام کشورها صرف واکسیناسیون روش پیشگیری است و در کلیه نقاط کشور واکسن تب برفکی به تمامی دامها تزریق می کرد
هزینه تزریق یک در واکسن چقدر است و بودجه دامپزشکی چقدر
چرا دامدار ما به دریافت خدمات رایگان عادت کرده و حاضر نیست مبلغ ناچیزی برای واکسیمچناسیون دام ده میلیونی خود تزریق کند
آیا اهمیت جمعیت هدف دو رشته برای قانونگزاران و دولتمردان و جامعه ما یکسان است
شیوع دامداری سنتی چی آیا به نظر شما ربطی به گسترش بیماری تب برفکی. ندارد
تغذیه نادرست و چرایی آزاد تا فصل زمستان چی آیا ربطی به کاهش تولید و وسطح ایمنی دام ندارد
لحن شخم زدن یک سازمان برازنده استاد دانشگاه نیستاستفاده از موج تب برفکی جهت ناکارآمد نشان دادن سازمان هم کار درستی نیست پس فرق تجزیه و تحلیل یک تحصیل کرده با دامدارانی که در تلویزیون نشان دادن چیست
متاسفانه باید بگم یکی از مشکلات ما تحویل تحصیل کردگان بی انگیزه به بازار کار است که با حداقل های دامپزشکی آشنایی ندارن حالا چطور درس پاس شده خدا می دونه استاد عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
1
0
یکی از وظایف دانشگاهیان جلوگیری از افزایش بی‌رویه دانشکده های دامپزشکی است که اساتید محترم در این زمینه کوتاهی کردن و باید جواب پس بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
1
0
اساتید در سال 65بنفعشون بود تو وزارت علوم بمونن و موندن. حالا بنفعشونه تووزارت بهداشت یاشن ومیرن.همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
فقط همین؟

درک شما از موضوعات دامپزشکی در همین حد است؟

شما مشکلات دامپزشکی را نمی بینی یا خودت را به خواب زده ای؟
صفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
مشکل اصلی دانشکده های زیاده از حد هست. جمع شدنی هم نیستند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
شخم زدن كمه،برو بالا
مراحل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
2
درود بر استاد علم و اخلاق دکتر مهری که همیشه بی پروا و همچون خیلی ها محافظه کار نبوده و شجاعانه و صحیح نقد خود را به دامپزشکی چه بخش اموزش و چه بخش اجرایی بیان کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
0
شخم زدن کمترین است
Anisan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
0
2
کاملا درسته دامپزشکی یکی از شاخه های پزشکی هست واصلا دلیلی نداره که جزءوزارت بهداشت نباشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
1
باسلام و احترام خدمت دکتر واستاد محترم.من از دانشجویان شما در دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد بودم.از جلسات درس شما فیض بردم..بسیارخوشحال شدم.از مصاحبه حکیم مهر و اعلام موضع منطقی و جسورانه شما.امیدوارم بقیه اساتید هم اعلام موضع کنند.عنوان شخم زدن هم ک فرمودید گرچه برخلاف میل برخی دوستان بود.بسیار بجا و سنجیده و نشانگر روحیه بی تعارف و رک بودن شماست.همین روندی ک شما فرمودین در حرفمون رو در وزارت علوم متوجه نمیشن.و انرژی زیادی می طلبد ..در جهاد کشاورزی هم وضع ب همین منوال است.یعنی کلا دغدغه ها ی ما با جهاد متفاوت است.و حرف هم را متوجه نمیشویم .انتقال دامپزشکی ب وزارت بهداشت باید صورت گیرد.و در بخش اجرا هم باید از سلطه ی غیرمنطقی جهاد کشاورزی خلاصی یابیم .جهاد فقط جلوی پای دامپزشکی سنگ می اندازد و درصدد تضعیف ان است ..این را هرکس ک دراین حوزه فعالیت کرده باشد ب سادگی متوجه میشود.حمایت بی قید و شرط و غیر منطقی از کارفرما.عدم اجرای اصل نوزده.و ارجح ندادن تولید سالم ب تولید انبوه.و اندیشیدن فقط و فقط ب کمیت .ازونجایی ک بهداشت و کیفیت دغدغه دامپزشکیست.این ها همه نشان از سنگ اندازی جهاد وحقیر شمردن دامپزشکیست.مسبب اصلی این حقیر شمردن در اصل روسای دامپزشکی هستند ک در استیفای حق مصمم نیستند ..و یا قدرت کافی ندارند .یا انگیزه کافی..و ما همیشه جار میزنیم ک دامپزشکی مظلوم واقع شد..این مظلومیت نشانه ی این است ک روسای ما اجازه دادند این ظلم رو.دامپزشکی در بخش نظارتی ب شدت ضعیف عمل میکند.حالا این نظارت چ در بخش فراورده های خام دام و چ قرنطینه .حتی خیلی ها اگاهی ندارند ک این در حوزه وظایف دامپزشکیست..بس ک دامپزشکی اجازه دخالت بقیه گروه ها.جهاد و غیره را داده.اموزش و اجرا باید انتقال پیدا کند و دامپزشکی با شهامت بیشتر در صحنه حضور یابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
دقیقاً
احسنت.
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
انتقاد بجا سازنده است ............................... قدرت بیان هر شخص که بجاست مودبانه باشد میتواند مخاطب بیشتری جذب کند اگر به جنبه سیاسی و اجتماعی کشور نگاه کنین دامپزشکی بهترین عملکرد رو داشته،افرادی که آگاهی کامل به روند اجرایی کشور ندارند کارشناسی‌های ای بیهوده میکنند آقای دانشجو طرز حرف زدن شما بیان کننده نفرت شماست نسبت به شرایط موجود خودتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
0
0
حالا معلوم شد گفتن واقعیت = نفرت - حقیقت همیشه تلخ است کافی است یک مقایسه بین کارکردن مسول فنی و کارمند اداره بشود - تعطیلی پنجشنبه - سکه اخر سال - سفر خارج - تعطیلی مناسبتهاو....... کدام کارمند شریف سازمان دامپزشکی با این شرایط کار میکند - تازه حق محرومیت از مطب هم میخواهند
نظر شما
ادامه