کد خبر: ۳۷۰۰۴


همزمان با انتشار تصاویری از مرگ دست جمعی میگوها در چابهار شایعاتی مبنی بر انتشار بیماری لکه سفید در مزارع میگو منتشر شد که در پی آن مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان این اخبار را تکذیب کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصر هامون، سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان میگو در کشور است و با اقدامات مناسب اداره کل شیلات و همچنین دامپزشکی سیستان و بلوچستان مرگ و میر میگوها بر اثر بیماری لکه سفید در سه سال اخیر به شدت کاهش یافته است.

اخیرا برخی از شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از مرگ دست‌جمعی میگوها در چابهار از شیوع بیماری لکه سفید خبر داده‌اند که «هدایت الله میرمرادزهی» رئیس شیلات سیستان و بلوچستان ضمن تکذیب این خبر به عصرهامون گفت: مرگ دست جمعی میگوها در مزارع پرورش میگو بر اثر بیماری لکه سفید صحت ندارد و تلف شدن آنها به دلیل کمبود اکسیژن بوده است.

این مسئول، مرجع اعلام بیماری لکه سفید را دامپزشکی سیستان و بلوچستان دانست و ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان نیز وجود بیماری لکه سفید را تکذیب کرده است، البته با افرادی که این شایعه را منتشر کرده‌اند از طریق مراجع قانونی برخورد خواهد شد.

میرمرادزهی میزان تولید میگوی امسال استان را ۱۰۲۰ تن عنوان کرد و افزود: با توجه به تولید ۵۷۰ تنی میگو در سال گذشته تولید میگو در سال ۹۶ رشدی نزدیک به دو برابر داشته است.

رئیس شیلات استان در ادامه گفت: بسیاری از میگوی تولیدی سیستان و بلوچستان به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شوند که از این حیث نیز در جایگاه مناسبی قرار داریم.

«دکتر مهدی حسینی» مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه در ۳ سال اخیر هیچ مزرعه پرورش میگویی در استان تعطیل نشده است، گفت: به دلیل نظارت‌هایی که روی این بیماری در استان بوده سال ۹۴ و ۹۵ و همچنین ۹۶ هیچ بیماری از لکه سفید در استان مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: در هماهنگی‌هایی که با اداره شیلات، دامپزشکی و پرورش‌دهندگان انجام شده ذخیره‌سازی در استخرهای پرورش تا ۳۱ اردیبهشت صورت گرفته است.

حسینی اضافه کرد: اگر زمان انتقال لارو از پست لارو به مزارع دیر انجام شود سرمای هوا که یک استرس برای میگوها می‌باشد باعث بروز علایم بیماری می‌شود که خوشبختانه به دلیل رعایت ضوابط بهداشتی توسط پرورش دهندگان در ۲ سال اخیر علی رغم ردیابی ویروس اما موردی از بیماری لکه سفید مشاهده نشده است.

وی در ادامه گفت: هیچ گونه اثری از بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگو مشاهده نشده است و مرگ این میگو در چابهار نیز کمبود اکسیژن بوده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در پایان گفت: در ۳ سال اخیر به دلیل نظارت بر این بیماری هیچ موردی در استان مشاهده نشده است.




نظر شما
ادامه