کد خبر: ۳۶۹۷۶
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...


حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، چهاردهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:


طوفان هاروی و خسارت وارده به 1.5 میلیون راس گاو گوشتی

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، در پی وقوع طوفان فاجعه بار هاروی و خسارت وارده به ۵۴ بخش از ایالت تگزاس، بیش از یک و نیم میلیون راس گاو گوشتی از بین رفت. البته این آمار تخمینی است و احتمال دارد آماری بیش از این تعداد، تلف شده باشند.

این آمار در حدود ۲۷ درصد از جمعیت کل گله‌های گا‌و این ایالت است. ایالت تگزاس یکی از مهمترین ایالات تولید کننده گاو گوشتی بوده است. نگرانی موجود در رابطه با گاو‌های سیل زده در این وضعیت، مارها، تمساح‌ها و هجوم  مورچه های آتشین است. علاوه بر آن گاو‌های گرفتار، به علت ایستادن طولانی مدت در گل و لای، دچار گندیدگی سم می‌شوند و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از نیش حشرات نیز افزایش می‌یابد.

منبع: agweek و reuters


ادامه شیوع بیماری کم‌خونی‌عفونی در اسب‌های کانزاس

بخش بهداشت و سلامت حیوانات دپارتمان کشاورزی در کانزاس، دو مورد جدید دیگر از بیماری کم‌خونی‌عفونی اسب‌ها را گزارش و تایید نمود.

در اوایل این ماه، شش اسب در استان «فینی» ایالت کانزاس دچار این بیماری شدند. عامل این عفونت، ویروسی است که حیواناتی نظیر اسب، میمون، الاغ و سایر گونه‌های مشابه را آلوده می‌نماید. این ویروس انسان برای انسان خطری ندارد.

بیماری فوق از طریق گزش حشرات آلوده، وسایل پزشکی و انتقال خون آلوده به حیوانات منتقل می‌شود. البته کم‌خونی‌عفونی اسب، در سایر نقاط جهان بسیار شایع است اما تاکنون سالانه موارد ابتلای ‌اسبها در ایالات متحده بسیار کم بوده است.

منبع: KFDI


 

هشدار CDC: لاک‌پشت‌های خانگی و شیوع سالمونلا

براساس هشدار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، در ۲۹ ماه اوت، شیوع سالمونلا در ۱۳ ایالت آمریکا مربوط به تماس با لاک‌پشت‌های خانگی بوده است.

۳۷ مورد ابتلای انسانی از این بیماری گزارش شده که ۱۲ نفر از آنها کودکان زیر پنج سال بوده‌اند. نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده از این موارد ابتلا توسط CDC، حاکی از آن بود که تمام افراد، آلوده به «سالمونلا اگبنی» بوده‌اند که سویه‌ای نادر از سالمونلا است که معمولا انسان‌ها را مبتلا نمی‌کند.

سابقه بیماران فوق حاکی از آن است که اغلب در تماس مستقیم با لاک‌پشت‌ها بوده‌اند و اکثرا این حیوانات را از فروشندگان دوره‌گرد خریداری نمودند. این لاک‌پشت‌ها حامل این عامل عفونی در سطح لاک و پوستشان بوده، بدون اینکه علایمی از بیماری داشته باشند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) و CDC به خانواده‌ها هشدار دادند که از خرید لاک‌پشت به عنوان حیوان خانگی و هدیه دادن آن به افراد شدیدا اجتناب نمایند.

منبع: CDC


نیو تایپه: هشدار جدی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سویه H5

در یکی از کشتارگاه‌های شهر نیوتایپه تایوان، مواردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سویه H5 مشاهده شد. لاشه‌های فوق دارای علایم نقاط خونریزی در بدن پرندگان، تورم دور چشم و خونریزی در پاها بودند.

دامپزشکان و مقامات ارشد کشاورزی، با پیگیری سریع، مزارع پرورش این پرندگان آلوده را شناسایی نمودند. مابقی لاشه های ارسال شده به کشتارگاه نیز حذف شدند. پس از آن، آزمایشگاه نیز حضور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را تایید نمود.

نیوتایپه تاکنون گزارشی از وقوع این بیماری نداشته است. لازم به ذکر است که در 24 ژوئیه امسال OIE رسما پایان شیوع ویروس H5N6 را در این کشور اعلام کرده بود. اما همه‌گیری جدید در نیوتایپه نشان از بازگشت این بیماری در این کشور می‌باشد.

منبع: Focus Taiwan 


مکزیکوسیتی: رعایت حقوق حیوانات و ممنوعیت برنامه‌های نمایشی دلفین‌ها

بر‌اساس قانون جدید وضع شده در مکزیک، استفاده نمایشی از دلفین‌ها و هرگونه پستاندار دریایی ممنوع شده است. این قانون در اواخر ماه ژانویه سال جدید به اجرا در خواهد آمد. قانون فوق در ابتدای ماه اوت به تصویب رسید.

به اسارت گرفتن نهنگ‌ها و دلفین‌ها در سیرک‌ها، امری غیر انسانی است. علاوه بر مکزیک، در چندین کشور مانند آمریکای لاتین، سوییس، فرانسه، هند و برخی ایالت‌های آمریکا نیز این قانون اجرایی شده است.

«خاویر لوپز» که این قانون را علنی کرده، گفت: دولفین‌ها در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شوند و همچنین آلودگی آبها در مکزیکوسیتی و اینکه این شهر ۷۰۰۰ فوت بالاتر از سطح دریا می‌باشد و دلفین‌ها معمولا در مخازن بتنی حاوی آب کلر دار نگهداری‌ می‌شوند بسیار تالم برانگیز است.

منبع: WGBH NEWS


کشف داروی جدید درمان مایت قرمز پرندگان با موفقیت 99 درصدی

شرکت بزرگ دارویی دامپزشکی MSD، برای اولین بار دارویی تحت عنوان  Exzolt جهت درمان مایت قرمز پرندگان وارد بازار کرد که می‌توان آن را به سیستم آبخوری پرندگان اضافه نمود که بطور چشمگیری این آفت را در مزارع پرورشی حذف می‌نماید.

این دارو مجوز استفاده در اروپا را نیز کسب کرده است. این روش درمانی بسیار موثر تر و ایمن تر از محصولات اسپری معمولی می باشد ، بطوریکه پرنده و کارگر مزرعه کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند.

این مایت قرمز سالانه در حدود 360 یورو به پرورش دهندگان طیور در اروپا خسارت وارد می‌آورد و باعث کاهش وزن پرنده و کاهش تولید تخم مرغ خواهد شد. درمان‌های متعارف قبلی نیز تاثیر اندکی داشته زیرا باعث ایجاد مقاومت مایت‌ها می‌شدند.

دوره درمان با این دارو دو دوره هفت روزه به میزان 5/0 میلی‌گرم به ازای هرکیلوگرم وزن پرنده است و در آب آشامیدنی طیور افزوده شده و بر سیستم اعصاب مرکزی مایت‌ها موثر می‌باشد. این دارو فاقد هرگونه باقی‌مانده دارویی در بدن و تخم‌مرغ‌ها می‌باشد.

منبع: Poultry World

 

 

هشدار OIE: شیوع بیماری نیوکاسل در بلغارستان

در روز دوشنبه، ۴ سپتامبر، سازمان بهداشت جهانی حیوانات ((OIE، گزارشی مبنی بر شیوع بیماری نیوکاسل در بلغارستان را دریافت نمود. این بیماری در تاریخ اول سپتامبر در پرندگان بومی رخ داد و همان روز در آزمایشگاه مرجع ملی آنفلوانزای پرندگان و نیوکاسل تایید شد.

از ۱۳۷۰ قطعه پرنده مربوطه، ۱۵۷ پرنده مبتلا بودند. تمام پرندگان گله، اعم از بیمار و سالم معدوم و حذف شدند. OIE و مقامات دامپزشکی بلغارستان، اقدامات کنترلی لازم را جهت جلوگیری از انتشار بیماری به انجام رسانده‌اند، اما انتظار می‌رود موارد شیوع افزایش یابد.

منبع: OIE و The Poultry Site


شیوع تب کریمه‌کنگو در مرکز اوگاندا

مقامات وزارت بهداشت اوگاندا اعلام داشتند در منطقه مرکزی کشور مواردی از ابتلا به تب‌کریمه‌کنگو گزارش شده است. هشت مورد ابتلا، شامل دو مورد مرگ در تاریخ ۲۸ ماه اوت در ناحیه «ناکاسک» و «کیبوجا» مشاهده گردید.

وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، سازمان شیلات و دامپزشکی و CDC یک تیم واکنش سریع چند جانبه برای این دو منطقه، جهت ارزیابی سریع خطرات احتمالی، تشکیل داده و به محل مورد نظر اعزام کردند. یک تیم اپیدمیولوژیست نیز در زمینه تحقیق در رابطه با منبع شیوع و ردیابی این بیماری نیز در منطقه حضور دارد.

این بیماری در اوگاندا اندمیک می‌باشد، بویژه در منطقه نگهداری دام‌های بزرگ که از جنوب غربی کشور تا شمال شرق ادامه داشته و شامل ۱۸ منطقه است. البته لازم به ذکر است که ابتلا به تب‌کریمه‌کنگو در سالهای گذشته از وقوع کمتری برخوردار بوده و آخرین همه‌گیری در سال ۲۰۱۳ با شش مورد ابتلا گزارش شده است.

اما اینبار وقوع همزمان این بیماری در دو منطقه همسایه، بیانگر بار سنگین بیماری فوق است و انتظار می‌رود موارد ابتلا بیش از حد انتظار باشد.

منبع:  Outbreak News Today


اوکراین: همه‌گیری بیماری مرگبار تب آفریقایی خوکها (AFS)

سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OIE)، شیوع بیماری تب هموراژیک خوکی را در شهر «پولتاوا» اوکراین گزارش و تایید نمود.

در این بیماری ویروسی، خوکها در عرض دو روز دچار تب بالای 40 تا 42 درجه شده و سپس اشتهای خود را از دست داده و به تدریج خونریزی‌‌های گسترده در پوست و بویژه گوش‌ها مشاهده می‌شود. حیوان در عرض چند روز از پا درآمده و تلف می شود.

مزرعه درگیر 48 مورد تلفات را از 5173 خوک موجود، در تاریخ 4 ماه اوت گزارش داد. این بیماری با روش PCR در آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی تایید شد. منبع ایجاد عفونت هنوز ناشناخته است. اقدامات لازم جهت جلوگیری از انتشار بیماری در دست اقدام است. واکسنی جهت ایمن سازی حیوانات در مقابل این بیماری وجود ندارد.

منبع: OIE و The Pig Site

 
 
نظر شما
ادامه