کد خبر: ۳۶۹۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان دامپزشکی کشور طی گزارشی اقدام به معرفی شبکه شناسایی، قرنطینه و حمل و نقل دام زنده (Trace) نموده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، در این گزارش آمده است:

یکی  از  مهمترین  راه  های  پایش  و  کنترل  بیماری  های  پرندگان، مانیتورینگ  مزارع  تولید  و  پرورش  و  نیز  نظارت  بر  انتقال طیور  زنده  و  تخم  مرغ  نطفه  دار  بین  واحدهای  اپیدمیولوژی و حمل و کشتار  و مصرف آنها می­باشد. پایش  بهینه  و  موثر  این  فرآیند  مستلزم  بکارگیری یک  سیستم  یکپارچه ردیابی جهت  کنترل  و  نظارت  بر  کلیه  بخش  های  آن  است  بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، در جهت افزایش کنترل مواد غذایی با منشاء دامی، سازمان دامپزشکی کشور اقدام به ایجاد سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده و فرآورده های خام دامی نموده است. سازمان دامپزشکی امروز با افتخار اعلام می نماید در جهت کنترل بیماری های دامی، تضمین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و امنیت غذا از مزرعه تا سفره در مرحله اول در زمینه شناسایی و ردیابی دام و همچنین کد گذاری طیور کشتاری و تخم مرغ و میگو توزیع شده در سطح کشور، اقدام نموده است.

الف – شیوه استفاده از شبکه شناسایی، قرنطینه و حمل و نقل دام زنده به آدرس www.trace.ivo.ir

سامانه شناسایی و ردیابی دام زنده سیستمی یکپارچه بوده که می تواند برای هر دام و فراورده های خام دامی در داخل کشور شناسنامه ای الکترونیکی با یک شماره شناسنامه منحصر بفرد، تولید نماید و در هر لحظه از زمان محل آن را تعیین نماید. این سیستم بر پایه شناسایی مالک بر اساس کد ملی و مکان براساس کد پستی به همراه طول و عرض جغرافیایی مکان طراحی شده و می توان از سیستم پیام کوتاه (SMS) برای کنترل محموله ها نیز استفاده نمود. در این سیستم 6 لایه مدیریتی و نظارتی و اجرایی فعال می باشند که ما آنها را با عناوین :مدیر استانی سیستم ، مدیران شبکه شهرستانها، ناظرین، شرکتهای پلاک کوب، مراکز تولید، مسئولین فنی کشتارگاه می شناسیم.

ب - شناسایی اشخاص و اماکن

کلیه اشخاصی که تحت پوشش سازمان دامپزشکی دارای فعالیت های مرتبط می باشند باید به نزدیکترین شبکه دامپزشکی شهرستان مراجعه نمایند و نسبت به ثبت نام در سامانه و درج اطلاعات فردی و اطلاعات مکان اشتغال در سامانه اعلام نمایند.سامانه اطلاعات دریافتی را با سامانه های پست و ثبت احوال کنترل می نماید و در صورت تایید اطلاعات متقاضی نسبت به دریافت یوزر و پسورد اقدام می نماید.

ج - ردیابی دام زنده

در زمینه ردیابی دام، با برنامه ریزی های انجام شده در استانهای کشور اقدام به نصب پلاک های بارکد دار در دامهای سبک و سنگین نموده و علاوه بر آن کلیه دام های وارداتی و صادراتی در مراکز قرنطینه کشور پلاک کوبی میگردند. در این راستا مالک دام با مراجعه به شرکت های پلاک کوب استانی ( در صورت نداشتن مسول فنی در دامداری ) و یا کلینیک ها و یا مراکز مایه کوبی درخواست پلاک کوبی دام ها را میدهند مراکز پلاک کوبی دام ها در زمان ورود به قرنطینه معاینه نموده و سپس پلاک کوبی میگردند و اطلاعات دام شامل اطلاعات مکانی یا (GIS ) و مالکیت دام و اقدامات بهداشتی انجام شده در سامانه ثبت می شود.

پس از گذراندن دوره قرنطینه، دام ها بارگیری میشوند و مالکین دام جهت انتقال به سایر مراکز دامی ، کشتارگاهها و یا صادرات از سازمان دامپزشکی گواهی بهداشتی الکترونیک دریافت نموده و کلیه اطلاعات بهداشتی و جابجایی دامها در سامانه ثبت می گردد.

جهت کنترل سوابق بهداشتی دامها، مسئولین فنی کشتارگاهها ، مامورین گمرک و یا نیروهای انتظامی می توانند با ارسال شماره پلاک دام به صورت پیامک به شماره 30008903 اطلاعات دام را دریافت کنند و از تردد دام های قاچاق و غیر مجاز جلوگیری بعمل آورند .

د – کدینگ طیور کشتار شده

در زمینه ردیابی طیور، از طریق نرم افزار های طراحی شده در سازمان، برای هر واحد مرغداریی که آماده فعالیت است، مجوز جوجه ریزی با کد یکتا صادر میگردد در این راستا اطلاعات مراکز جوجه کشی و مرغداری در سامانه ثبت گردیده و اطلاعات جوجه ریزی و ... از سامانه GIS  بصورت آنلاین در یافت میگردد تا زمان بارگیری برای کشتارگاه، تمام اطلاعات واحد شامل اطلاعات بیماریها و واکسیناسیون و ...در سامانه ثبت می گردد.

در زمان بارگیری، بر اساس کد مجوز جوجه ریزی سامانه GIS ، گواهی بهداشتی حمل با کد رهگیری صادر می گردد.

با ورود محموله به کشتارگاه، بوسیله نماینده سازمان که در کشتارگاه مستقر است ، تایید تخلیه در سامانه درج می گردد.

در کشتارگاه برای هر محموله، کد رهگیریی که توسط سامانه صادر گردیده، بر روی کیسه های حاوی طیور کشتاری درج می گردد.

کلیه مصرف کنندگان و بازرسان نهادهای مختلف می توانند با ارسال کد رهگیری بوسیله پیامک به شماره 30008903 و یا از طریق سامانه، اطلاعات مرغ را دریافت نموده و از سلامت کالا مطمئن شوند.

ی – کدینگ تخم مرغ

کلیه مراکز مرغ تخمگذار کشور و واحد های بسته بندی پس از ثبت اطلاعات در سامانه ردیابی نام کاربری و رمز عبور دریافت میکنند این افراد با ورود به سامانه اقدام و ثبت تولید روزانه نسبت به دریافت سریال کد یکتا اقدام نموده و این کد را روی تخم مرغ درج می نمایند

با درج این اطلاعات این امکان برای مصرف کننده فراهم می گردد که از تاریخ تولید، مرکز تولید و بسته بندی و سایر اطلاعات مورد نیاز با ارسال کد به شماره پیامک 30008903 بهره مند گردد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
3
1
دست مریضاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
1
0
دست مريزاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
1
0
خیلی خوب.متشکرم
شرکت تعاونی اتحاد دام خورهشت ثبت ۷۷۷
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
1
1
سامانه ترس شرکت ما در استان درست نمی شه به داد ما برسید
نویدابراهیمیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
0
1
سامانه تریس خوب کار نمیکنه در بخش ثبت پلاکها خطای ۵۵ رو میده
نظر شما
ادامه