کد خبر: ۳۶۷۲۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی:
«دکتر امراله قاجاری» افزود: این که افرادی اقدام به نقد تخریبی می‌کنند، جای سوال است و بعید نیست که نظارت دقیق و فنی دامپزشکی، منافع عده‌ای را دچار مخاطره کرده باشد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: وظایف بهداشت و بیماری‌های ماهی از ابتدای شکل‌گیری سازمان دامپزشکی در اختیار این سازمان بوده است. این را مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، به حکیم مهر می‌گوید. «دکتر امراله قاجاری» از شکل رفتار برخی افراد که از نظر او اقدام به نقد تخریبی می‌کنند گلایه‌مند و معتقد است که احتمالا نظارت دقیق و فنی دامپزشکی، منافع عده‌ای را دچار مخاطره کرده باشد. از نظر او زیرساخت‌های موجود در بسیاری از عرصه‌های آبزی‌پروری در کشور اجازه انجام عملیات بهداشتی را به نحو مطلوب نمی‌دهد.

دکتر قاجاری این نکته را می‌پذیرد که بیماری لکه سفید میگو از سال 1381 تاکنون در مزارع پرورش میگو گزارش شده و موجب بروز تلفات و خسارات اقتصادی در صنعت پرورش میگوی کشور شده است. وی در پایان اظهار امیدواری می‌کند که با افزایش سطح آب در دریاچه ارومیه در یکی دو سال اخیر، احتمال پرورش آرتمیا در حاشیه این دریاچه از لحاظ کارشناسی امکان‌پذیر شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، اقدامات شاخص سازمان دامپزشکی پس از تفکیک وظایف بهداشت آبزیان از سازمان شیلات و انتقال آن به این سازمان چه بوده است؟

باید این نکته را عرض کنم که اصولا بر اساس قانون سازمان دامپزشکی کشور در تعریف دام که به صراحت کلمه ماهی قید شده است؛ وظایف بهداشت و بیماری‌های ماهی از ابتدای شکل‌گیری سازمان در اختیارات سازمان بوده است و دامپزشکان پیشکسوتی در این زمینه در سازمان فعالیت داشته‌اند.

شرکت سهامی شیلات ایران نقش مدیریت صید و صیادی در آب‌های شمال و جنوب را داشته است. لیکن بعدا با توسعه آبزی پروری، مدیریتی تحت عنوان مدیریت تغذیه و بهداشت در معاونت آبزی پروری شکل گرفت و نهایتا در سال 1379 به دلیل گستردگی بیماری‌ها و الزامات بین‌المللی به‌خصوص در زمینه صادرات میگو، این مدیریت منحل شد و در سال 1381 تشکیلات دفتر بهداشت و بیماری‌های آبزیان ذیل معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان مصوب گردید که در در حال حاضر ۴ گروه تخصصی در حال فعالیت هستند.

بنابراین به طور اساسی مدیریت بیماری‌های آبزیان هیچ‌گاه از سازمان دامپزشکی کشور جدا نبوده است، بلکه با توجه به نیازهای جدید، تشکیلات سازمانی آن ارتقاء یافت. این دفتر از آن موقع تاکنون در تعامل با سایر دفاتر ستادی و ادارات کل دامپزشکی استان‌های کشور اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

حکیم مهر: مثلا چه اقداماتی؟

تشكيل ادارات مستقل بهداشت و بيماري‌هاي آبزيان در پاره‌اي از استان‌هاي كشور، راه‌اندازي و تجهيز آزمايشگاه‌هاي تشخيص بيماري‌هاي آبزيان در كليه استان‌هاي كشور بالاخص استان‌هاي آبزی پرور و آموزش پرسنل مربوطه، راه‌اندازي و تجهيز آزمايشگاه‌هاي ملي و تخصصي بيماري‌هاي آبزيان از جمله مركز تشخيص بيماري‌هاي ميگوي بوشهر، مركز تشخيص بيماري‌هاي ماهيان سردآبي چهارمحال و بختياري، مركز تشخيص بيماري‌هاي ماهيان گرمابي خوزستان و برنامه‌ريزي براي راه‌اندازي مركز تشخيص بيماري‌هاي ماهيان گرمابي گيلان، مركز تشخيص بيماري‌هاي ماهيان دريايي هرمزگان و مركز تشخيص بيماري‌هاي آبزيان زينتي كشور.

همچنین تدوين و اجراي برنامه‌هاي مراقبت از بيماري‌هاي آبزيان شامل:

- طراحی و اجرای برنامه مراقبت از بیماری‌های لكه سفيد ميگو (WSSD )، بيماري نكروز عفوني بافت‌هاي هيپودرم و خونساز ميگو (IHHND )، كله زرد (YHD )، سندرم تورا (TS ) و نكروز عفوني (IMNV ) و بیماری AHPND در میگوهای پرورشی کشور

- طراحی و اجرای برنامه مراقبت از بیماری‌های ويروسي سپتي‌سمي هموراژيك (VHS )، بيماري نكروز عفوني بافت‌هاي خونساز (IHN ) و بيماري نكروز عفوني پانكراس (IPN) در ماهیان قزل آلا

- طراحی و اجرای برنامه مراقبت از بیماری‌های ويرمي بهاره كپور ماهيان (SVC ) و بيماري هرپس ماهي كوي (Koi Herpes Virus) در ماهیان کپور و ماهی قرمز

- طراحی و اجرای برنامه مراقبت از بیماری‌های اخطارکردنی در ماهیان دريايي

راه‌اندازي آزمايشگاه‌هاي مولکولی اختصاصي ميگو در كليه استان‌هاي جنوبي و آموزش پرسنل اين مراكز و همچنین راه‌اندازی 7 آزمایشگاه مولکولی بیماری ماهیان قزل آلا

- تهیه و تدوین قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتي مختلف براي پوشش كامل كليه زنجيره توليد تا عرضه آبزيان، واردات و صادرات، خوراك آبزيان و ... با همكاري اساتيد دانشگاهي و دستگاه‌هاي اجرايي ذیربط

- راه‌اندازي كشت سلولي براي تشخيص بيماري‌هاي ويروسي ماهيان سردآبي با همكاري مركز تشخيص و آزمايشگاه كنترل دارو و مواد بيولوژيك

- پايش مستمر مراكز تكثير و پرورش آبزيان و اجراي اقدامات كنترلي، پيشگيري و ريشه‌كني

- تهيه وسايل، تجهيزات، مواد بيولوژيك، واكسن و داروي مورد نياز از جمله تهيه امكانات تشخيصي و پرتابل به همراه آموزش‌هاي لازم

- تدوین و اجرای سامانه الکترونیک طراحی و اجرای برنامه مراقبت از بیماری‌های آبزیان  GIS

- شناسايي كانون‌هاي آلودگي و برخورد فوري با كانون‌هاي آلودگي و اجراي برنامه‌هاي ريشه‌كني

- نظارت بر تأمین داروها، مواد ضدعفونی کننده و واکسن‌های موردنیاز جهت مصرف در مزارع تکثیر و پرورش آبزیان

- همكاري و ارتباط نزديك با مراجع علمي بين‌المللي

- ساماندهي واردات، صادرات و حمل و نقل آبزيان زنده و اعمال جدي ضوابط و مقررات

- كنترل بيماري لكه سفيد ميگو در سطح كشور و ادامه موفقيت‌آميز توليد ميگوي پرورشي در استان‌هاي ميگو پرور

- و درنهایت کنترل بیماری سپتی‌سمی هموراژیک ویروسی (VHS )

حکیم مهر: اخیرا یکی از فعالین صنعت شیلات، از سازمان دامپزشکی به دلیل بوروکراسی طولانی و پیچیده صدور مجوز برای صادرات و واردات آبزیان انتقاد کرده بود. ایشان همچنین در اظهار نظر تعجب‌آوری خواستار انتقال مدیریت بهداشت و کنترل بیماری‌های آبزیان به نهادی غیر از سازمان دامپزشکی کشور (سازمان شیلات) شده بود. نظر شما در این خصوص چیست؟

به نظر من نقد و انتقاد لازمه پویایی و تحرک هر سازمانی است و ما نیز از هر نوع نقدی که به عملکرد سازمان و دفتر در این حوزه وارد شود، استقبال می‌کنیم، لیکن نکته‌ای که نباید مورد غفلت قرار گیرد نقد منصفانه است. این که افرادی به این شکل اقدام به نقد تخریبی می‌کنند، جای سوال است و بعید نیست که نظارت دقیق و فنی دامپزشکی، منافع عده‌ای را دچار مخاطره کرده باشد.

بیشترین نقش را در انتقال بیماری‌های آبزیان، جابجایی و نقل و انتقال آبزی آلوده و بیمار از خارج از مرزها به داخل کشور و یا در سطح کشور دارد و به این لحاظ همانطور که پیشتر اشاره کردم، سازمان دامپزشکی بر اساس قوانین و آئین نامه‌های ملی و همچنین الزامات بین‌المللی نظارت دقیقی را بر محموله‌های وارداتی آبزی به کشور اعمال می‌کند که ممکن است از دید برخی بوروکراسی طولانی و پیچیده به حساب بیاید.

امیدوارم افرادی که عملکرد سازمان را نقد می‌کنند نگاهی به گذشته هم بیندازند و حجم عملکرد سازمان را طی 15 ساله اخیر نه در عدد و رقم، بلکه در عرصه میدانی مشاهده نمایند. در حال حاضر بیشترین تماس و حضور موثر را همکاران دامپزشکی و دامپزشکان در مزارع آبزی‌پروری دارند و با خدمات خود باعث توسعه بهداشت آبزیان و تامین غذای سالم برای جامعه شده‌اند.

نکته مهم این است که در بسیاری از عرصه‌های آبزی‌پروری در کشور متاسفانه زیرساخت‌های موجود اجازه انجام عملیات بهداشتی را به نحو مطلوب نمی‌دهند. یعنی زیرساخت‌های بهداشتی به نحو مناسب تعریف نشده‌اند و گاها وجود ندارند، لذا لازم است ساختار فیزیکی مزارع تغییر نماید و از همه مهم‌تر ساختار فکری آبزی پروران و نگاه آنها به مقوله بهداشت و سلامت آبزی است که باید تغییر کند.

نگاه به مقوله بهداشت نمی‌تواند سطحی و شتابزده باشد. لزوم تولید سالم و پایدار، دارا بودن ساختار بهداشتی در تمام زنجیره تولید و داشتن علم و دانش بهداشتی و مهمتر از آن داشتن رفتار و فرهنگ منطبق بر الزامات بهداشتی است. قطعاً ارائه خدمات بهداشتی و ارتقاء جایگاه سلامت در آبزی پروری نیاز به داشتن اطلاعات و دانش کافی و قدرت اجرایی مناسب است. اگر با این زاویه دید به بهداشت نگاه کنیم هر چه تشکیلات و سازمان ناظر بر رعایت الزامات بهداشتی مستقل‌تر باشد، نفع آن به کل جامعه اعم از تولید کننده و مصرف کننده می‌رسد.

مثال بارز این نوع تشکیلات، کشور نروژ است. در این کشور، تشکیلات حاکمیتی تحت عنوان سازمان حاکمیتی سلامتی غذای نروژ Norwegian food safety authority) ) وجود دارد و مشابه این نوع ساختار اداری در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد. در این مجموعه سیاست‌گذاری و نظارت بر سلامت غذا در تمام زنجیره تولید برنامه‌ریزی شده و اجرای آن به شرکت‌های بخش خصوصی دامپزشکی تحت عنوان ماهی بان  (Fish guard) واگذار می‌شود. با اتکاء به وجود این سازمان مستقل و با قدرت حاکمیتی بالا کشور نروژ با تولید بیش از 1.5 میلیون تن ماهی سالمون پرچم‌دار تولید ماهی سالم در دنیا است و محصولات آنها به بیش از 150 کشور دنیا صادر می‌شود.

همین دوستان منتقد مستحضر هستند که رخداد بیماری مرگ زودرس میگو AHPND/EMS در کشور تایلند در سال 2011 بیش از 200 هزار تن میگوی پرورشی را نابود کرد و یا میگوهای صادراتی کشور هند که به دلیل بالا بودن باقیمانده آنتی بیوتیکی از مرزهای اتحادیه اروپا برگشت خورد.

اگر قرار است از کشوری الگوپذیری داشته باشیم چه بهتر که از کشورهای موفق الگو بگیریم و آن را با شرایط کشور خودمان بومی نمائیم. در کل باید عرض کنم دیدگاه ما در عرصه آبزی پروری تاکید بر توسعه پایدار آبزی پروری با نگاه سلامت محور است.

حکیم مهر: وضعیت کشور از نظر بیماری‌های VHS  و IHN  به چه صورت است؟ در چند سال اخیر روند شیوع این بیماری‌ها به چه صورت بوده است؟

به دنبال رخداد بیماری ویروسی کشنده VHS در مراکز و مزارع پرورش ماهیان قزل آلای کشور در سال 92 و بروز خسارات اقتصادی فراوان، سازمان دامپزشکی کشور با یک برنامه منسجم و با انجام اقدامات لازم توانست بیماری را کنترل نموده و تعداد کانون‌های بیماری را از 322 کانون در سال 92 به 80 کانون در سال 95 کاهش دهد.

سیستم مراقبت از بیماری‌های ویروسی VHS  و IHN  از سال 1393 به صورت دقیق در حال اجراست و با توجه به جمیع اقدامات صورت گرفته این دو بیماری تحت شرایط کنترلی هستند.

حکیم مهر: در حال حاضر وضعیت سایت‌های پرورش میگو در کشور از نظر بیماری لکه سفید میگو به چه صورت است؟ در چند سال اخیر آیا شیوع بیماری افزایش داشته و یا روند آن کاهشی بوده است؟

بیماری لکه سفید میگو از سال 1381 تاکنون در مزارع پرورش میگو گزارش شده است که موجب بروز تلفات و خسارات اقتصادی در صنعت پرورش میگوی کشور می‌شود. سازمان دامپزشکی کشور با برنامه‌ریزی گسترده و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود کشور و تعامل مناسب با سایر حوزه‌های تولید و داشتن برنامه خوب (برنامه مراقبت، هماهنگی بین بخشی، آموزش بهره‌برداران، اقدامات قاطع و به موقع در صورت مشاهده کانون آلودگی و ...) توانست با کنترل این بیماری به افزایش تولید میگو از 16 هزار تن در سال 94 به حدود 22 هزار تن در سال 95 کمک نماید. خوشبختانه در سال جاری نیز علی‌رغم گزارش مواردی از بیماری در استان‌های خوزستان و بوشهر، به دلیل تشخیص سریع کانون بیماری و کنترل آن، تاکنون بیماری به‌صورت محدود و مدیریت شده رخ داده است و پیش‌بینی می‌شود امسال تولید خوبی را در کشور داشته باشیم.

لازم به ذکر است یکی از کانون‌های اصلی آلودگی در مجتمع گواتر بود که خوشبختانه در سال جاری بدون بروز بیماری فصل پرورش در حال اتمام است و این موفقیت بزرگی در روند کنترل این بیماری در کشور است.

بر خود لازم می‌دانم از همین‌جا از کارشناسان دامپزشکی استان‌های میگوپرور به دلیل هوشیاری و انجام اقدامات به موقع که منجر به تشخیص سریع و کنترل بیماری شد، تشکر نمایم.

حکیم مهر: در خصوص ماهی تیلاپیا، صرف نظر از مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با پرورش این ماهی در کشور، گاهی اوقات در فضای مجازی اظهارنظرهایی در خصوص کیفیت پایین ماهی و یا غیربهداشتی بودن آن شنیده می‌شود. نظر شما در این‌خصوص چیست؟

اگرچه بعضی از گونه‌های اصلی پرورشی (کپورماهیان، تیلاپیا و...) دارای مقادیر بسیار کمی از امگا3 در مقایسه با ماهیان دریایی و آزادماهیان هستند، ولی باز هم این ماهیان از منابع خوب امگا 3 محسوب می‌شوند. در مقایسه با گوشت گوساله و ماکیان، مقادیر امگا3 درکپور و تیلاپیا بسیار بالاتر است. ماهیان وحشی و پرورشی از نظر عوامل تغذیه‌ای نظیرپروتئین، ویتامین، مینرال‌ها و... جایگزین‌های سالم و بهتری برای سایر گوشت‌ها هستند.

اصولاً مقایسه مقادیر امگا 3 در ماهیان پرورشی با ماهیان وحشی مناسب نیست، زیرا منابع اصلی امگا 3 در دریا جلبک‌های دریایی و فیتوپلانگتون‌ها هستند، لذا ماهیانی که از این منابع تغذیه می‌کنند و همچنین ماهیان گوشتخوار تغذیه کننده از این ماهیان، دارای مقادیر بالایی از امگا 3 هستند. ماهیان پرورشی که در جیره غذایی آنها از پودر و روغن ماهی استحصالی از ماهیان دریایی استفاده شود، دارای مقادیر مناسبی از امگا 3 خواهند بود.

کپورماهیان و تیلاپیا از نظر تغذیه‌ای همه‌چیز خوار و غیر انتخابی بوده و از زنجیره‌های پایین غذایی استفاده کرده و در تغذیه آنها نیازی به استفاده از پودر و روغن ماهی وجود ندارد، لذا میزان امگا 3 در گوشت آنها بسیار کم است.

حکیم مهر: با افزایش سطح آب در دریاچه ارومیه در یکی دوسال اخیر، آیا احتمال می‌دهید پرورش آرتمیا در حاشیه این دریاچه امکان‌پذیر شود؟

از لحاظ کارشناسی قطعا امکان‌پذیر است، لیکن دستگاه متولی تکثیر و پرورش آبزیان سازمان محترم شیلات است که اطلاعات فنی بیشتر از آن طریق قابل دسترسی است.

حکیم مهر: روند صدور مجوز برای واردات تخم چشم زده ماهی به کشور به چه صورت است؟ چرا تولید تخم چشم زده در خود کشور انجام نمی‌شود؟

نظارت بر واردات انواع آبزیان زنده مطابق با شیوه‌نامه "گردش کار اداری و اجرایی واردات انواع آبزیان زنده" صورت می‌گیرد که به منظور اطلاع عموم در پورتال سازمان دامپزشکی کشور قرار داده شده است.

به طور کلی نظارت بر واردات انواع آبزیان زنده در ۳ مرحله صورت می‌گیرد؛ در مرحله اول در رابطه با وضعیت بهداشت و بیماری‌های آبزیان کشور و مرکز صادرکننده، مطالعات کتابخانه‌ای صورت می‌گیرد و در صورت نیاز مطالعات میدانی و بازدید از مراکز و بررسی نحوه صدور گواهی بهداشتی کشور صادرکننده انجام می‌شود. در مرحله دوم بازرسی بهداشتی محموله‌های وارداتی در گمرک و کنترل اسناد صورت می‌گیرد و در مرحله سوم محموله وارداتی، قرنطینه شده و در طول مدت قرنطینه، نظارت بهداشتی، نمونه برداری و آزمایشات مربوطه انجام می‌شود و در صورت عدم وجود هرگونه مشکل بهداشتی و سلامت محموله، اجازه ترخیص صادر می‌شود.

در خصوص واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا هم باید گفت که در گذشته‌ای نه چندان دور، مراکز تکثیر داخلی و تخم چشم زده و بچه ماهی تولید داخل تأمین کننده کل نیاز صنعت پرورش قزل آلای کشور بودند، ولی متأسفانه به دلیل عدم تحقیقات لازم و عدم اصلاح ژنتیکی، نیاز به واردات پدید آمد و در حال حاضر با توجه به کیفیت مناسب‌تر تولیدات خارجی، گرایش به سمت واردات است.

در این خصوص ضروری است که مطالعات و تحقیقات و کارهای لازم جهت احیا مراکز تکثیر و تولید داخلی صورت گرفته و با بالا بردن کیفیت تولید داخلی و حمایت از آن، وابستگی صنعت به واردات را از بین برد. از آن جا که میزان تولید قزل آلای ایران در دنیا اول است زیبنده نیست که این صنعت در تأمین نهاده های اولیه وابسته به خارج از کشور باشد.

حکیم مهر: در سال گذشته با تلاش‌های سازمان دامپزشکی کشور، صادرات آبزیان (ماهی و میگو) به روسیه امکان‌پذیر شد. لطفا کمی در خصوص روندی که برای صدور مجوز صادرات آبزیان به روسیه طی شد، توضیح دهید. در حال حاضر، آبزیان ایران بجز روسیه به چه کشورهائی صادر می‌شود؟

یکی از مهمترین اهداف سازمان دامپزشکی کشور فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای دسترسی به بازارهای کالاهای مرتبط با دامپزشکی در سطح  منطقه و سطح بین‌المللی است که در این راستا با کشورهای مختلف توسعه یافته مثل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای در حال توسعه مثل فدراتیو روسیه در قالب یاداشت تفاهم، ترتیبات و یا موفقتنامه‌های دو و چند جانبه بهداشت دام و ایمنی مواد غذایی این سازمان موفق شده است که تعداد 101 واحد فرآوری آبزی را در سیستم اداره کل بهداشت و محافظت اتحادیه اروپا ثبت نماید و در سال‌های اخیر نیز تعداد 16 واحد وارد لیست کشور چین و تعداد 21 واحد ثبت تشکیلات بازرسی و قرنطینه فدراتیو روسیه شده‌اند.

حکیم مهر‌: ممنون از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.
 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
0
2
گفتگوی خوبی بود
شخصا استفاده کردم
محمد ابراهیم اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
3
0
این ساده ترین روش تحلیل انتقادات است: منافعشان به خطر افتاده!!!!! خاطرم هست که دکتر قاجاری جان در پی نظرسنجی افشاگرانه که نارضایتی مطلق بخش خصوصی از سازمان را نشان می داد، جلسه ای ترتیب دادند و فرمودند بیایید همکاری کنیم و راهکار بدهید و با کمک هم کارها را جلو ببریم و هر دو هفته هم از این جلسات داشته باشیم!!!! حالا هنوز یک ماه نشده چنین فرموده اند که به خاطر اینکه منافشان به خطر افتاده انتقاد می کنند، آنهم انتقاد تخریبی! خوب من چه گناهی کرده ام که 64 درصد رای دهندگان گزینه بسیار کم را در میزان رضایتمندی از عملکرد سازمان دامپزشکی اعلام کرده اند؟ به بنده چه ارتباطی دارد که بخش خصوصی داره به زبان بی زبانی به سازمان میگه پاتو از روی گردن ما بردار بذار نفس بکشیم؟ منهم مثل بقیه که چوب خورده دامپزشکی هستم شاکی هستم و در هر جای دیگری هم باشد با صدای بلند سنگ اندازی ها و کارشکنی های سازمان مخترم دامپزشکی را در امور آبزی پروری فریاد خواهم زد، اینکه برای بی اثر کردن فریاد های دردمندانه ما، ما را محکوم به منفعت طلبی نمایند، نشانه خردورزی نیست و از دکتر قاجاری جان بیشتر از اینها انتظار داریم. ان شالله وقتی آبزیان را از سازمان دامپزشکی پس گرفتیم این صدا طنین افکن خواهد شد:

شنوندگان عزیز توجه فرمایید..... شنودگان عزیز نوجه فرمایید ...... آبزیان، ....... آزااااااد شد!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
آرزو بر جوانان عیب نیست!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
نظرسنجی؟!
کدام نظرسنجی؟!!
شما در گروه های دو سه هزار نفری نظرسنجی گذاشتید و فقط حدود هفتاد تا هشتاد نفر در نظرسنجی تون شرکت کردن. به نظر خودتون معتبره اصلا؟
برادر من برو به کار اصلیت بپرداز
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
فقط ببینید دامپزشک ها با چه افرادی سر و کار دارند. همه جای دنیا نظارت بهداشتی حرف اول را میزند. کسی که نظارت بهداشتی می کند قرار نیست تولید را تضمین کند بلکه باید بهداشت و سلامت را صیانت نماید. واقعا عجیب است می گویند دست از سر ما بردارید که هر کار دلمان خواست بکنیم. آقا مملکت قانون دارد
دامپزشک
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
0
آنزمانی که خیلی از بیماریها مثل وی اچ اس در ماهی و لکه سفید میگو در نبود و فقط مقررات بیوسکیوریتی گفته می شد که در مزارع و کشور رعایت شود موضوع جدی گرفته نمی شد.
حالا که انواع و اقسام بیماری داریم می خواهند آبزیان را آزاد کنند.
بنظر سازمان دامپزشکی نباید پایش را از حد حاکمیتی و نوشتن مقررات فراتر بگذارد. تمام امور د ر کشور باید توسط بخش خصوصی انجام شود. آبزی پرور محترم باید دامپزشک مسول فنی داشته باشد حمایتش کند، بفرستد دوره بهداشتی چه داخل یا خارج تا مسلط شود. وقتی خودش این هزینه ها را کرد آنوقت قدرش را هم می داند و نگاه تحقیر آمیز به دامپزشک نخواهد داشت.
با احترام زیاد به دکتر قاجاری بابت دلسوزی فراوان ایشان و توجه به فرمایشات آقای اسماعیلی عزیز، لازمه آبزی پروری داشتن قرارداد با دکتر دامپزشک است، مقررات کشور است. نمی شود کسی بگوید من قبول ندارم. فرزند محترمتان را بفرستید دامپزشک شود و بعد کار هم مخصوص ایشان خواهید داشت.
دفتر ابزیان سازمان هم باید طرف خود را دامپزشکان مسول بداند که مقررات را از سازمان گرفته و در مزرعه اجرا نماید و آن دامپزشک مسول پاسخگو باشد.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
0
با سلام
با تشكر از مصاحبه خوب حكيم مهر و سوال خوبشان در خصوص واردات تخم چشم زده متاسفانه در اين خصوص همه توپ را به زمين ديگري مي اندازند وهمچنان مشكل روز به روز تشديد مي شود.
در خصوص بيماري نيز دامپزشكي آن را از شيلات تحويل گرفت كه بهتر از شيلات به اين امر بپردازد ولي متاسفانه در زماني كه شيلات متولي بود در همه استانها ادارات مستقل بهداشت وبيماريهاي آبزيان وجود داشت ولي در دامپزشكي فقط استانهاي ساحلي اداره هستند. ودريغ از امكانات ابتدايي.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
0
در این نوشتار به نکته خلیی خوبی اشاره شد. استقلال نظارت. خب معلومه که تولیدکنندگان درخواست داشته باشند که سازمان نظارتی پا را از روی گردنشان بردارد. که هر کار دلشان خواست بکنند. هم محیط زیست را از بین ببرن. هم سلامت جامعه را با تولیدات ناسالم به خطر بندازن و هم اون دسته از عزیزان در سایه، کلا تولید را از بین ببرن و واردات را جایگزین تولید و صادرات کنن. این شرکت آبزیان ............ هم که تکلیفش معلومه. فقط در پی وارداته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
0
0
وقتی مجوز های بی حساب کتاب و بدون برنامه ریزی وآینده نگری برای هر صنعتی منجمله آبزی پروری صادر بشه ، به عنوان مثال در مسیر یک رود خانه ای مثل دانه تسبیح مجوز تولید ماهی سردابی داده بشه یا برای هر چاه کشاورزی با دو یا سه اینج آب مجوز صادر بشه و به اصطلاح آبزی پرور هم هر کاری خودش بخواهد انحام دهد و فقط هنگامی که به مشکل خورد به یاد دامپزشکی بیفتد ، مسلما نه تنها مشکل پیش خواهد آمد بلکه انتظار بحران هم باید داشت .
نظر شما
ادامه