کد خبر: ۳۶۶۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
در بوستان گفت‌وگوی تهران:
«دکتر حسن رکنی» معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی و «دکتر مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند ...
 

حکیم مهر- صبح امروز متولیان عرصه دامپزشکی،‌ دامپروری و کشاورزی ایران در بوستان گفت‌وگو به دور هم جمع شدند تا سومین نمایشگاه بین‌المللی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران موسوم به فیداکسپو و نخستین جشنواره و نمایشگاه دانش، فناوری و محصولات نوین دامپزشکی و دامپروری را برگزار کنند.

به گزارش حکیم مهر، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از ۶۵۰ واحد تولیدکننده خوراک دام و طیور در ایران فعالیت می‌کنند، گفت: «ظرفیت این واحدهای تولیدی ۱۹ میلیون تن است که در عمل تقریبا نصف این رقم اتفاق می‌افتد. امروز تولیدات ما استاندارد لازم را ندارند و لازم است که از تکنولوژی روز استفاده کنیم و بهره‌وری را بالا ببریم.»

«دکتر حسن رکنی» با بیان اینکه همه ساله نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلفی را در عرصه دام و طیور برگزار می‌کنیم، هدف از این گردهمایی‌ها را گفت‌وگو و تعامل میان دست‌اندرکاران توصیف کرد و گفت: «از آنجا که در آموزه‌های دینی ما آمده که هر روز باید قدمی رو به جلو داشته باشیم، لذا در این نمایشگاه نیز باید حرف جدیدی ارائه دهیم.»

۷۵ میلیون دلار صادرات مواد خوراکی در حوزه دام و طیور

وی با یادآوری اینکه سال ۹۰ نزدیک به ۲۶ هزار دلار صادرات مواد خوراکی در حوزه دام و طیور داشتیم، افزود: «اگرچه امروز این رقم به ۷۵ میلیون دلار رسیده است، اما از نظر ما این رقم کماکان با ظرفیت‌های کشور فاصله دارد.»

رکنی ضمن اشاره به بحث امنیت غذا، تصریح کرد: «مردم باید خوب غذا بخورند و همچنین غذای خوب بخورند. معنای این حرف این است که ما باید در کنار بحث کیفیت، به کمیت هم توجه کنیم و کارخانه‌های تولید خوراک در این عرصه نقش‌آفرینی زیادی دارند.»

وی با یادآوری اینکه پایه‌گذاری کارخانه‌های خوراک در ایران به سال‌های دهه سی بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: «صنعت خودروسازی نیز کمی بعد از این راه‌اندازی شد. اما آیا خودرویی که امروز نیاز بازار است، همان است که در دهه سی و چهل تولید می‌شد؟»

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بازار بزرگ محصولات مرتبط با دام در منطقه، گفت: «ما در تعامل با این کشورها، قادر خواهیم بود که تجارت را رونق دهیم. کمااینکه شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز برای واردات تکنولوژی اعلام آمادگی کرده‌اند. در چند سال گذشته ۵۰۰ هزار تن صادرات محصولات مرتبط با طیور را داشته‌ایم که این عدد خوبی است اما کافی نیست.»

وی در پایان به آمار گمرک ایران در مورد حجم صادرات لبنیات در 4 ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: «امسال در 4 ماه گذشته 400 هزار تن شیر و 20 نوع محصول لبنی صادر شده است.»

۶۰ درصد هزینه‌ها در بخش پرورش دام و طیور مربوط به خوراک دام است

در ادامه رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در بخش پرورش دام و طیور، قریب به ۶۰ درصد هزینه‌ها مربوط به خوراک دام است، گفت: «پس خیلی مهم است که در این زمینه بتوانیم به بهترین شکل از علم و تجربه استفاده کنیم تا کیفیت بهداشتی خوراک دام را تامین کنیم.»

دکتر مهدی خلج با تاکید براینکه این نمایشگاه می‌تواند اثربخشی زیادی دراین مسیر داشته باشد، افزود: «کیفیت خوراک دام، اساس دست‌یابی به کیفیت غذای سالم است به عنوان رکن سلامتی انسان است. لذا باید تمرکز ما روی تامین بهداشتی خوراک دام باشد.»

وی ادامه داد: «سازمان دامپزشکی برای اینکه بتواند درعرصه عمل، مفاهیم فنی و علمی را تفسیر کند، تلاش می‌کند که از نقطه آغازین که مواد اولیه برای تامین خوراک دام است، تا لحظه‌ آخر، نظارت مناسبی را تدوین کند تا اهداف به بهترین شکل عملیاتی شود.»

ارزیابی خطر نوعی هنر به شمار می‌رود

خلج ضمن اشاره به اهمیت معیارهای GMP و رعایت آنها، تصریح کرد: «نکته مهم بعدی ارزیابی خطر است که نوعی هنر به شمار می‌رود. ما باید نظامی را تحت عنوان کنترل و پیش‌بینی خطر ایجاد کنیم تا بتواند روی ممیزی‌ها نظارت کند.»

وی در ادامه با یادآوری اینکه سازمان دامپزشکی ۲ قانون را در مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است، گفت: «در این قوانین ممیزی کار را به آن دسته از شرکت‌ها سپردیم که با ضوابط سازمان هماهنگ‌تر باشند و بهتر بتوانند ممیزی را مدیریت و گزارش کنند.»

گفتنی است همزمان با برگزاری سومین نمایشگاه معروف به فید اکسپو، اولین جشنواره و نمایشگاه دانش، ‌فناوری و محصولات نوین دامپزشکی و دامپروری نیز در حال برگزاری است.

گفتگوی حکیم مهر با نایب رئیس انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام

نایب رئیس انجمن وارد کنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام در گفت‌وگو با حکیم مهر، با بیان اینکه این اولین نمایشگاه مشخص برای دانش، فناوری و محصولات نوین دامپزشکی و دامپروری است که به همت انجمن وارد کنندگان دارو و افزودنی و مواد بیولوژیک دام برگزار می‌شود، گفت: «انجمن قریب به ۵۰ عضو دارد که این نمایشگاه با نام مستقل ایران وتکس، با حمایت قریب به ۱۲ شرکت برجسته عضو انجمن در فضایی به مساحت ۸۰۰ متر مربع برگزار می‌شود.»

 «دکتر امیررضا بیدگلی» با تاکید بر اینکه بیشتر از ۸۰ درصد واردات و توزیع کالاهای نوآورانه و تکنولوژیک به عهده اعضای انجمن است، افزود: «از نظر ما تعدد برگزاری نمایشگاه منجر به هزینه‌کرد زیاد و اتلاف منابع مالی می‌شود و از آنجا که نمی‌خواستیم مخاطبین ما اعم از مرغداران، دامداران، کارخانه‌داران، شرکت‌های پخش، دامپزشکان، مهندسین دامپروری و مدیران تولید در طول سال چندین بار در پایتخت حاضر شوند، این رویداد را هم‌زمان و هم‌مکان با فید اکسپو برگزار کردیم تا پایه‌ای برای همکاری‌های بخش‌های مختلف و آغازی برای حرکت‌های گروهی، همدلانه و متحدانه باشد.»

بیدگلی با بیان اینکه مفتخر هستیم که یکی از شرکت‌های مطرح به نام بازرگانی کارون نیز در این نمایشگاه همراه و همدل ماست، خاطرنشان کرد: «شرکت‌های وارد کننده محصولات، دانش و تکنولوژی که به عنوان یک حلقه تولید عمل می‌کنند، همواره مظلوم بوده و نگاهی که به آنها شده، در خور آنها نبوده است. در صورتی که آنها شرکت‌هایی هستند که دانش، تکنولوژي و محصولات نوین را از مبادی اصلی می‌آورند، در زمان تحریم کمک‌های زیادی کردند و همین الان هم در زمینه مبارزه با بیماری‌هایی که سازمان دامپزشکی نیاز به کمک دارد، کنار سازمان هستند. لذا هدف اولیه ما از برگزاری این نمایشگاه، کمک به این بود که این بخش بتواند به صورت مستقل حضور داشته باشد.»

وی ادامه داد: «هدف بعدی ما این بود که این نمایشگاه بتواند به عنوان پایه‌ای برای جشنواره‌های بعدی عمل کند تا شرکت‌ها رقابت جدی‌تری را به منظور دست‌یابی به مدال‌های جشنواره، دنبال کنند.»

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
1
تعريف GMP بر اساس كميسيون اروپايي EC2003:
: بخشی از سامانه تضمین کیفیت است که اطمینان می دهد محصول به صورت یکنواخت و دائم مطابق با استانداردهای کیفیت مربوطه تولید شده و تحت کنترل قرار گرفته است.
حالا پرسشي كه پيش ميايد اين است كه چه كسي كيفيت را تضمين مي كند؟
خود مدير كارخانه؟ شركتهاي مميزي؟مسوول فني وابسته به همون حاكميت! مد نظر سازمان دامپزشكي.
جنابعالي كاملا شتابزده مميزي اين كارخانجات را به مهندس... و يا G.M.Production قرار داديد و ايشان هم نظر حاكميتي جنابعالي قبول ندارد.تا جايي كه اطلاع داريم آخرين حلقه حاكميت در بخش خصوصي مسوول فني آن واحد مي باشد.لا اقل يك فراخوان مي داديد و بر اساس امتياز بندي شركتهاي مميزي،فعاليت را واگذار مي كرديد.بهتر بود سازمان دامپزشكي علاوه بر حمايت مالي مسوولان فني در موقع صدور پروانه دوره هاي استاندارد كيفيت و بهداشت خوراك دام به مسوولان فني آموزش مي داد تا افرادي مثل مهندس ... همكارانتان را در بخش خصوصي با حقوقهاي ماهي ٥٠٠ تومن و جيره نويسي و بازاريابي و دروغ و ......... تحقير نمي كردند.
براي كساني نون درست كرديد كه نه به فكر صادرات هستند و نه ارزشي براي دام و طيور و آبزيان مملكت قائل هستند.يكسري دلال هستند كه .................... اينطور القا مي كنند كه به درد كرسي شما و مديرانتان خواهند خورد.زهي خيال خام
نظر شما
ادامه