کد خبر: ۳۶۶۴

حکیم مهر - عضو هیأت مدیره جامعه دامپزشکان گفت : از آنجایی که حقوق ناظران بهداشتی شاغل در کارخانه ها و صنایع پروتئینی در دست صاحبان این کارخانه ها است، لازم است برای نظارت اصولی و درست این ارتباط قطع شود.

وی در خصوص نامگذاری 14 مهر که به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است، گفت: نامگذاری برخی از روزهای سال برای هر صنفی اقدامی نمادین است تا آن صنف به نحو بهتری به مردم معرفی شود.

دکتر آراسب دباغ مقدم افزود: با توجه به رسالتی که دامپزشکان در سلامت جامعه دارند، این روز به شکل پررنگی نمایان نشده است که لازم است بیش از گذشته از زحمات این قشر قدردانی شود.

وی خاطرنشان کرد: صنف دامپزشکی از زنبورعسل تا آبزیان، گوشت، مرغ، تخم مرغ و تمامی فرآورده های دامی و مشتقات آن را نظارت می کند و در تمامی رشته ها از جمله پزشکی، دامپزشکان نقش اساسی دارند.

دباغ مقدم ادامه داد: بسنده کردن تبریک روز دامپزشکی تنها با ارسال نامه ای نمی تواند تمامی زحمات این صنف را پاسخگو باشد. بنابراین لازم است مسئوولان کشوری نیز به این رشته بیشتر بها دهند.

وی به واژه زئونوز اشاره کرد و یادآور شد: مهار بیماریهایی که در گروه زئونوزها یا همان بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان قرار می گیرد تنها با فعالیتهای دامپزشکان قابل پیشگیری است. زیرا در صورت وقوع بیماری، پزشک می تواند به درمان بیماری بپردازد اما پیشگیری بهتر از درمان است.

نظارت بر ناظران بهداشتی ضعیف است

عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان تصریح کرد: عملکردها و نظارتهای سازمان دامپزشکی و اینکه چه مقدار می تواند اجرایی شود بستگی به حمایتهای قانونی دارد.

دباغ مقدم تاکید کرد: هنوز ارتباط ناظران بهداشتی و کارخانه ها و صنایع پروتئینی قطع نشده است. بنابراین هر روزه شاهد آن هستیم که برخی از دامپزشکان و خانواده های آنها مجبور به صدور مجوز بهداشتی برخی از صنایع هستند. زیرا حقوق و مزایای آنها در دست کارفرماست.

وی اظهار داشت: متاسفانه در بین ناظران بهداشتی شاهد خرید و فروش مجوز دامپزشکان هستیم که این مقوله باید از طریق سازمان دامپزشکی و سایر ارگانهای ذیربط پیگیری اکید شود.

دباغ مقدم گفت: در برخی موارد دامپزشکان اقدام به فروش مجوز خود در سایر شهرستانها می کنند و بدین ترتیب امنیت غذایی و تولید در معرض خطر قرار می گیرد.

وی از سازمان دامپزشکی و سایر ارگانهای ذیصلاح درخواست کرد که با قوت بیشتری در جهت حفظ امنیت غذایی و جلوگیری از این قبیل موارد اقدام کنند.

 افزایش نظارتهای دامپزشکی با استخدام فارغ التحصیلان اقدام پذیر است

عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان افزود: برای افزایش نظارتهای سازمان دامپزشکی لازم است تا مجوز برای به کارگماری و استخدام فارغ التحصیلان جوان این رشته فراهم گردد تا امنیت غذایی حفظ شود.

دباغ مقدم خاطرنشان کرد: در بخش نظارتها هنوز بخش خصوصی به آن اندازه که باید فعال نشده است. بدین ترتیب لازم است حمایتهای بیشتری در این بخش انجام شود.

 

نظر شما
ادامه