کد خبر: ۳۶۵۸۴



معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اثرات بیماری آنفلوآنزای مرغی بر تولید تخم مرغ کشور گفت: اکنون قیمت کاملا کنترل شده است اما اگر مجبور به واردات شویم این کار را انجام خواهیم داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر حسن رکنی» معاون امور دام وزیرجهاد کشاورزی گفت: نیمه سال گذشته با بیماری آنفلوآنزای مرغی مواجه شدیم و خیلی از مناطق پرورش طیور در دنیا نیز درگیر این بیماری شدند.

وی با بیان اینکه به همین سبب مجبور شدیم از نیمه سال گذشته تا کنون 12 میلیون مرغ را حذف کنیم گفت: این مقدار با توجه به اینکه سالیانه حدود 35 الی 45 میلیون جوجه‌ریزی داریم بسیار زیاد است که باعث التهاب در بازار شد.

معاون امور دام وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه این شرایط با طولانی کردن دوره‌های تولید گله‌های دیگر و تغییر مقدار و شرایط جوجه‌ریزی کنترل شد گفت: بخشی از توازن عرضه و تقاضا به هم خورد اما با این تدبیرها تعادل به بازار بازگشت اما در ماه جاری به علت کاهش تولید نوعی عدم توازن در بازار را شاهد بودیم که با توجه به ظرفیت تولیدی که در شهریور ماه وجود دارد پیش‌بینی بازگشت تعادل به بازار را داریم.

رکنی با بیان اینکه امیدواریم نیاز به واردات نداشته باشیم گفت: ‌اکنون قیمت کاملا کنترل شده است اما اگر مجبور به واردات شویم به جهت اینکه دولت باید سبد مصرف مردم را نیز در نظر بگیرد این کار به وسیله اتحادیه که مسئول تنظیم بازار نیز است صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در صورت احتیاج به واردات آن را از نزدیک‌ترین کشورهایی که شرایط بهداشتی را داشته باشند و دامپزشکی آن را تأیید کرده باشد این کار صورت خواهد گرفت و کشورهایی که این شرایط را دارند در اطراف ما هستند.

معاون اموردام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در چند سال اخیر فقط صادرات تخم‌مرغ داشتیم، گفت: امیدواریم امسال نیز مجبور به واردات آن نشویم و تاکنون نیز واردات تخم مرغ نداشته ایم.

رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار نیز در مورد افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت: قیمت های کنونی، قیمت واقعی تخم مرغ است چرا که هر ساله با افزایش عرضه آن در بازار مواجه بودیم که به طبع باعث کاهش شدید قیمت می‌شد به این صورت تولیدکنندگان هر تابستان با ضرر محصول خود را به فروش می‌رساندند اما با توجه به بیماری که در سال گذشته اتفاق افتاد و تعدادی از گله‌ها به علت بیماری حذف شد قیمت تخم مرغ اکنون واقعی شده است.

ترکاشوند با بیان اینکه این التهاب مربوط به ماه گذشته بود، گفت: اکنون با عرضه مستقیم که با همکاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت قیمت بازار به تعادل رسید و اکنون کمبود عرضه‌ای وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکنون در میادین میوه و تره‌بار هر شانه تخم مرغ 11 هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد گفت: احتمال اینکه این قیمت نیز در آینده تعدیل شود وجود دارد.


نظر شما
ادامه