کد خبر: ۳۶۵۱۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
آفتاب آمد دلیل آفتاب!
در روزهای اخیر، تب استقلال سازمان دامپزشکی و یا الحاق آن به وزارت بهداشت در بین اعضای خانواده دامپزشکی فراگیر شده است و در اغلب نظرسنجی‌ها، موافقین تغییر وضعیت موجود به مراتب بیش از موافقین وضعیت فعلی می‌باشند ...
 

حکیم مهر - رئیس‌جمهور روز گذشته مجدداً «مهندس محمود حجتی» را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد .

حجتی که برای سومین بار به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معرفی گردیده است، برنامه‌های پیشنهادی خود را برای اداره وزارت جهاد کشاورزی در 4 سال آینده ارائه نموده که متن کامل این برنامه در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شده است (برای دانلود متن کامل برنامه پیشنهادی مهندس حجتی کلیک نمایید).

آنچه که در این میان مایه تأسف است، حضور بسیار کمرنگ "دامپزشکی" در برنامه 4 سال آینده وزارت جهاد کشاورزی است، به طوری که در برنامه پیشنهادی که شامل 32 صفحه است، تنها در بخش «برنامه اجرایی تولید محصولات و نهاده های راهبردی» در یک پاراگراف بصورت کلی به نقش سازمان دامپزشکی در سلامت محصولات تولیدی اشاره شده است:

 

آیا وزن دامپزشکی در برنامه پیشنهادی 32 صفحه ای وزارت جهاد کشاورزی در حد همین دو خط می باشد؟! آیا در برنامه پیشنهادی 4 ساله وزارت جهاد کشاورزی، نباید به اشاره ای هم به یک برنامه جامع برای حوزه دامپزشکی می شد؟!

آفتاب آمد دلیل آفتاب!

در روزهای اخیر، تب استقلال سازمان دامپزشکی و یا الحاق آن به وزارت بهداشت در بین اعضای خانواده دامپزشکی کشور فراگیر شده است و در اغلب نظرسنجی های انجام شده، موافقین تغییر وضعیت موجود به مراتب بیش از موافقین وضعیت فعلی می باشند (اینجا). ریشه چنین فضایی را باید در همین رفتارها جستجو کرد.

آن چیزی که همواره خانواده دامپزشکی کشور را در سال های اخیر رنج داده است، بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی به دامپزشکی و نقش انکارناپذیر آن در ارتقاء سلامت جامعه و بهبود وضعیت اقتصادی کشور بوده است. این بی توجهی علاوه بر آسیب به وضعیت معیشتی دانش آموختگان دامپزشکی، ضربات جبران ناپذیری هم به صنعت دام، طیور و آبزیان کشور وارد نموده است. این مسئله همواره موجبات آزردگی جامعه دامپزشکی کشور را فراهم آورده است.

شاید بتوان ریشه مشکلات دیگری نیز نظیر افزایش بی حد و مرز دانشکده های دامپزشکی را که موجب نابسامانی هر چه بیشتر وضعیت معیشتی فعالان حوزه دامپزشکی در بخش خصوصی شده است را نیز در بی توجهی این وزارتخانه جستجو کرد. به بخشی از گفتگوی حکیم مهر با «دکتر سیدحسین حسینی» مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وقت در سال 92 توجه فرمایید (اینجا):

«اصولاً یکی از حوزه هایی که باید آموزش عالی و دفتر گسترش آموزش ........ به آن بپردازد، تناسب توسعه با نیازهای کشور بر اساس اطلاعات مناطق مختلف، تعداد دانشکده های دامپزشکی و تعداد دانشجویان در حال تحصیل می باشد. یکی از این حوزه ها ......... می تواند حوزه دامپزشکی باشد. در قانون برنامه پنجم توسعه کشور، یک ماده قانون مصوب شده است که پذیرش دانشجو در حوزه های کشاورزی را منوط به این کرده اند که وزارت علوم مطابق با نیازهایی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی اعلام می شود، آن را محقق نماید. متاسفانه این هم جزو قوانینی است که از طرف وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار نگرفته است. سوابق را مشاهده کردم؛ دو الی سه جلسه برگزار شده است و تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است ............. متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است. وزارت جهاد کشاورزی می توانست ورود پیدا کند و برای دانشگاه های دولتی این اقدامات را انجام دهد.»
موضوع دیگری که ظن به نادیده گرفته شدن دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی را تقویت می کند، عدم انتصاب دامپزشکان در پست های کلیدی این وزارتخانه می باشد. در سال های دور، چند تن از دامپزشکان سابقه تصدی معاونت های وزارت جهاد کشاورزی را داشته اند. چرا در حال حاضر نباید مدیریت حداقل یکی از 7 معاونت این وزارتخانه در تصدی یک دامپزشک باشد؟ چرا در بین رؤسای سازمان جهاد کشاورزی 31 استان کشور، تنها یک دامپزشک دیده می شود، در صورتی که می توان مدیریت سازمان جهاد کشاورزی حداقل 3 تا 4 استان را به مدیران لایق دامپزشک واگذار نمود؟
کافیست نحوه برخورد و بی تفاوتی وزیر جهاد کشاورزی درخصوص بازداشت مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی (به دلایل فنی) را با برخورد وزیر بهداشت با بازداشت یک پزشک در شهرستان ممسنی در سال 94 مقایسه نمایید! (اینجا، اینجا و اینجا)

در مجموع می توان چنین نتیجه گیری کرد، تا زمانی که بی توجهی و بی اعتنایی وزارت جهاد کشاورزی به دامپزشکی ادامه داشته باشد، باید شاهد تمایل شدید دانش آموختگان دامپزشکی به تغییر وضعیت موجود و خارج شدن دامپزشکی از سیطره وزارت جهاد کشاورزی بود.

 
 
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
1
واقعا باعث تاسفه !
مصطفی قلاوند
|
Russian Federation
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
قابل پیش بینی بود
ميلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
تا بوده همين بوده...از وزارتي كه در سالهاي گذشته عملا و به صورت واضح كمر به حذف سازمان دامپزشكي و ادغام آن با معاونت بهبود توليدات دامي بسته بود چه انتظاري ميشه داشت؟؟؟متاسفم واسه قشر دامپزشك و متاسفم براي مسئولين دامپزشكي .............................. واقعا متاسفم
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
هی بشینین امیدوار باشین وزارت ناکار امد جهاد کشاورزی کاری کنه چاره ای جز پیوستن به وزارت بهداشت نیست و اصلا وزارت جهاد نمیدونه دامپزشکی و بیماری و بهداشت چی هست چه توقعی دارین اخه از ی وزارت خونه تولیدی ؟ چاره فقط جدایی سازمان دامپزشکی از این وزارت خونه هست و پیوستن به وزارت خونه هم سوی اون یعنی وزارت بهداشت هست مگر دامپزشکی مهندسی دامپروری و ... هست که زیر نظر وزارت بهداشت باشه دامپزشکی نقشش تو بهداشت و درمان هست نه تو این وزارت خونه کشاورزی والسلام
ناشناس
|
Finland
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
0
0
سلام.مناسفانه بزرگان دامپزشکی،همچنان فکر می کنند با این وزیر محترم که برای دامپزشکی اهمیت چندانی قایل نیست و در این چهار سال گذشته ثابت کرده که خواهان حذف سازمان دامپزشکی است و دامپزشکی را مانع تولید می داند ،بایستی ساخت و دم نزد ،این بزگواران با هر حرکت اعتراضی مخالف هستند.وزیر شمیرش را از رو بسته،انوقت یک سکوت مرگباری جامعه دامپزشکی را فرا گرفته،همکاران گرامی با اعتراض مسالمت امیز در مقابل مجلس شورای اسلامی،اعتراض خود را به گوش،نمایندگان محترم برسانیم .حداقل کاری است که می توانیم انجام بدهیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
چقدر ساده دل هستند افرادی که با نامه نگاری با این و آن مطالبات بخش دامپزشکی را طلب مینمایند غافل از اینکه واقعیت چیز دیگری است، برای رهایی از دست وزارت جهاد ابتدا باید از دست عوامل ایشان در سازمان های به اصطلاح داپزشکی و نظام دامپزشکی رها شد.خودمان را گول نزنیم و بر ای منافع شخصی ............ معامله نکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
اصلاحات را بايد خود دامپزشكان با همكاري هم انجام دهند.چرا بايد همه چيز را گردن وزير بينداريم.وقتي رييس سازمان و مشاوران فني هيچ طرحي ندارند كه به نمايندگان ارائه دهند ديگران چيكار بايد بكنند؟
كار رييس سازمان و مديران ارشد صرفا پاراف امضاست و بس.
چرا يكطرفه به قاضي برويم.انصافا سازمان دامپزشكي مخل توليدكنندگان واقعي است.مبارزه با بيماريهاي دامي ،بهداشت مواد غذايي و قرنطينه و غيره همش كشكي است.همكاران كلينيسين بخصوص دام كوچك صرفا بعد پزشكي قضيه را مي بينند و مدام تلاش مي كنند كه بروند زير نظر وزارت بهداشت اما بايد كلي نگريسته شود.در بعد كلي كار سازمان دامپزشكي ...........................
در خاتمه پيشنهاد مي كنم كه يك درخواست از وزير داشته باشيم كه رييس سازماني انتخاب كند كه سواد بالا،مديريت قوي و دلسوز مملكت باشد.فردي مثل دكتر مطلبي كه دامپزشكي را از انزوا بيرون كشيد و گرنه ........................ كسي باشد كه با طرحهاي عالي و كاربردي با خروجي مثبت مجلس را متقاعد كند كه دامپزشكي براي توسعه پايدار مفيد است و بودجه كلان بگيرد.
ايكاش دكتر صفري در نامه اش به رييس جمهور عنوان مي كرد كه سيستم دامپزشكي به رييس سازمان خلاق نياز دارد ............... (البته نقل قول از يكي از نماينده ها)
گلمحمدی محمد
|
United States of America
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
2
با درود وعرض بهترین شاد باشها خدمت انان که ایران و ایرانی بودن را دوست دارند،واینده ایران را در کشورهایی همانند ژاپن،المان فرانسه می بینند،اینجانب وهمکاران خوبم بین سال ۵۷و۶۰ همین مشکلات رابا مجموعه مدیران وزارت کشاورزی داشتیم،انها از نظر علمی ما را درک نمیکردند ما هرروز کار علمی وعملی داشتیم ،چون تمام خدمات دولتی بود،وقتی میخواستیم جراهی کنیم امکانات برای جراحی نبود اگر پول از دامدار گرفته میشد غیر قانونی بود ومن که راجع به علم دامپزشکی و خدمات ان در اروپا اگاهی داشتیم چه از نظر تحقیق ودادن خدمات عملی و اورژانس مدیران وزارت خانه درک نمیکردند،تصمیم گرفتم بعداز اتمام تعهد تحصیلی بخش خصوصی را پایه گزاری نمودم بدون کمک دولت وتجارب بسیار گرانبهایی بدست اوردم که راهنمای بسیاری از همکاران و کاراموزانم در بخش خصوصی گردید و حاصل تاسیس وتوسعه شگرف نشخوار کنندکان گردید،زمانی که بنزین کوپنی بود اداره کل کشاورزی از من حمایت نکرد و دامداران باک بنزین ماشین مرا پر میکردند وهنوز هم اعتقاد دارند وزارت کشاورزی نقش سازنده ای در فعالیت انها ندارد .با این توضیح میخواهم بگویم وزارت خانه های ایران خصوصا وزرا دارای تجربه کار عملی نیستند، مدرک دارند ولی توان اینده نگری و حل مشکلات را ندارند ،وزرای کابینه خیلی از نمایندها مدیران کل در خیلی از وزارت خانه ها در پرونده اشان تجربه کار عملی در بخشهای خصوصی نیست ،لذا درتمام زمینه های مدیریتی وپیشرفت بسوی بهتر شدن درجا زده ایم چون وظیفه ونقش ارگانهای دولتی در نظارت بهتر و کاهش مشکلات شفاف نیست،در پزشکی و دامپزشکی بالاترین مصرف دارو را داریم با تغیرات اب و هوایی بیماری های جدیدی در کشور پیدا شده ،تربیت نیروهای عملگرا بسیار ظعیف شده بخش خصوصی در تمام بخشهای علمی تولیدی بخاطر سیا ست های غلط زمان اقای احمدی نژاد بشدت اسیب دید سرمایه گذاری احتیاج به ارامش و حمایت داره تا بتواند تکنیک های پیشرفته را وارد کند تا جلوی فرارمغزها گرفته بشه کهوجود ندارد ،می بینیم زندانها پر تخلفات زیاد احساس بیگانگی نسبت به میهن وهموطن رو به افزایش است که اهل فن و اهل قلم و رسانه بر ان اگاهند ،از نظر اینجانب با۳۸سال کار مداوم در امور دامپزشکی و دام خصوصا دامهایی که گوشت و شیر انها به مصرف انسان میرسد مهندس حجتی ومدیران ایشان توان وتجربه علمی وعملی با مشکلات کم ابی ودامی را ندارند.از دید اینجانب ،سازمان دامپزشکی باید متحول شود و با بخش خصوصی که توان بسیار بالایی دارد با توجه به شیوع بیماریهای مشترک خطرناک ،بیماریهای غیر قابل درمان در دامها و کمبود اب در مکانهایی از کشور و.... برنامه ریزی کند ،داشتن روابط علمی و هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان ضروری است.این چکیده ای از اندوخته های اینجانب .خاک پای اگاهان ایران و دوستداران ایران.محمد گلمحمدی.د.م.گ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
1
متاسفانه ریشه بدبختی ها از خود دامپزشکان است افرادی که در اداره ها جذب شده اند جهت ارتقا کارشان از بخش خصوصی مایه میگذارن در حالی که این بخش را دشمن خود میدانند ودر بخش خصوصی هم ............هایی که در فکر ........... مدیران وروسائ هستند و تخریب بخش خصوصی واز همه‌جالب تر که جهادیها اصلا دامپزشکی را قبول ندارند تا چه رسد مدیر انها باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
کاملا مشخص بود ک همچین اتفاقی می افتد.و من مسبب این قضیه را بیشتر از اینکه وزیر جهاد بدانم.روسای دامپزشکی می دانم که ........... در جهت پیشبرد اهداف دامپزشکی اهداف منسجم و متحد ندارند...از ماست ک برماست.واقعا متاسفم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
1
دوستان وزارتخانه ای که تولید محور است اصلا نمی تواند در فکر کیفیت و سلامت باشد.وزارتخانه ای که آب کشاورزی را نمی تواند مدیریت کند چطور میخواهد بیماریها و باقیمانده آنتی بیوتیک را مدیریت کند اصلا سواد و درکش را ندارد تا بتواند کاری کند. وزارتخانه ای که پیاز و سیب زمینی را هم حتی نمی تواند مدیریت کند خیال باطلی است که ما انتظار داشته باشیم تا آنفلوآنزا و بیماری کریمه کنگو را درک کند! تا زمانی که ما در وزارت کشاورزی مجبور به ماندن هستیم وضع دامپزشکی روز به روز بدتر هم خواهد شد و بیچاره مردم که تاوان ندانم کاری مسئولین را باید با سلامت و جان خود پرداخت کنند.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
1
سازمان دامپزشکی از این وضعیت بیشتر راضی است چون ............. و کسی کاری به کارش ندارد ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
هیچ اتفاقی نیفتاده . فرصت طلبان هنوزهم ودر آینده هم در راس قسمتهای خطیر .............. مشغول ..... هستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
همکاران بزرگوار دام و دامپزشکی هم طی چند سال آینده برچیده خواهد شد.مانند اکثر صنایع.معادن.منابع آبی جنگلها ومراتع و غیره.مملکت داری علم میخواد که متاسفانه در مسئولین ما تنها چیزی که وجود ندارد علم مملکت داریست.تو ایران تولید مفهومی نداره.اکثر کسانیکه از بخش خصوصی در حوضه ی تولید (تمام حوزه ها )یا ورشکست شده اند یا درآستانه ی ورشکستگی هستند.مگر کسانیکه از رانت و روابط برخوردارند.کشوری که با سابقه ی ۵۵ ساله در عرصه ی خودرو الان شده مونتاژگر خودروهای بی کیفیت چینی ،انتظار دارید در حوزه ی کشاورزی و دامپروری بشه هلند؟از همین حالا فاتحه رو بخونید.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
بیهوده متازید که مقصد خاک است.
فرشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
1
دامپزشکی به انتهای مسیر رسیده باید فکر دیگری به حال خودمون بکنیم.حیف اون همه زحمت که اگه به هر کار دیگه ای بسته بودم الان خیلی موفق بودم.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
1
خوبه ،خوش به حال رواسای بی تفاوت. اونایی که همه چیز مارو به حفظ میز میدن من که آون دنیا از اینا نمیگیرم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
واقعا متاسفم که در ایران زندگی میکنم و واقعا متاسفم از اینکه تو این مملکت دامپزشکی خوندم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
نظر
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
0
بادرود و تقديم بهترين شادباشها خدمت همكاران دانشمند وعزيزم در دامپزشكى بخش خصوصى ودولتى،با تلاش انها وأسانيد برجسته دامبزشكى دردانشكدها و مراكز مختلف تحقيقى،توليدواكسن دارو نظارت بر كشتارگاهها و خدمات شگرف دامپزشكان در بخشهاى پيشگيرى ودرمان جمعيت دامى،طيور،ابزيان،وحيوانات مختلف با بيماريهاى گوناگون،و....بروزوشيوع بيماريهاىمشترك ،جامعه جهانى را واداشت كه قرن ٢١راقرن علم دامپزشكى بنامد ،اين نشان دهنده وسعت وسيع اين رشته در چرخه توليد سلامت وبهداشت مواد خوراكى توليد اشتغال و حفظ منابع دامى و اكوسيستم كشور و بهبود تغذيه مردم در سنين مختلف ميگردد.سال ١٣٥٧ كه إز دانشكده دامپزشكى دانشگاه پهلوى دكترا
گرفتم كتاب Merck 1100صفه بود merck چاپ يازدهم سه هزارو چهارصد چهل ورق ميباشد ،كشور ما وتمام كشورهاى جهان به اين علم شديدا محتاج هستند در كشورهايي كه پزشكى و بهداشت خوبى دارند علم دامپزشكى بسيار پيشرفته وتوانمندى دارند من اينده بسيار خوب و توانمندى برأى علم دامپزشكى در ايران مىبينم چون دامدارى به ان شديدا محتاج است بهداشت شديدا به ان احتياج دارد در زمينه توليد واكسن ودارو خيلى إز كشورهاى پيشرفته عقب هستيم .و خلاصه كنم إز توليد به مصرف جامعه ايران به ان محتاج است .بايد توسعه بخش خصوصى را قانونمند تَر نماييم .براى توانمند شدن دامپزشكى موارد زير ضرورى است.1،در محتواى تدريس دروس تجديد نظر شود مثلا فيزيولوژى.اناتومى دارو شناسى اسيب شناسي بيشتر تاكيد شود هميشه استاد فيزيولوزى پرفسور هاوا رد مىگفت animal can not talk .2 .
گروهى إز پيش كسواتان بخش خصوصى نظام دامپزشكى واساتيد دانشكدهاى دامپزشكى وسازمان دامپزشكى ونماينده وزارت علوم سازمان بر نامه وبودجه بازديدى از دانشكدهاى تازه تا سس بنمايند كه اگربا استانداردهاى موجود هماهنگ نباشند از پذيرش دانشجو خودارى نمايند.نحوه انتخاب ادامه دررشته هاى دامپشزكى از سال سوم ميسر شود تا دانشجو رشته مورد علاقة خود را بيابد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
0
0
حجتی ...................... با رشته عمران در راس وزارت جهاد کشاورزی
نظر شما
ادامه