کد خبر: ۳۶۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ریگان، فهرج، کرمان و تهران

 

سرپرست شبکه دامپزشکی ریگان:
440 کیلوگرم گوشت غیربهداشتی در ریگان معدوم شد


سرپرست شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از ابتدای سال جاری 195 کیلوگرم گوشت مرغ، 210 کیلوگرم گوشت قرمز و 35 کیلوگرم گوشت آبزیان در ریگان غیرقابل مصرف تشخیص و معدوم شد.

حجت‌الله جعفری با اشاره به آغاز هفته دامپزشکی و عملکرد این سازمان در شهرستان ریگان اظهار داشت: شهرستان ریگان با وسعتی برابر با 9 هزار کیلومتر مربع، جمعیتی بالغ بر 90 هزار نفر دارد.
وی افزود: اکثر مردم این شهرستان در حرفه دامداری مشغول به فعالیت هستند و مسلما دامپزشکی نقش بسیار مهمی در امرار معاش مردم شهرستان دارد.
جعفری تصریح کرد: دامپزشکی حرفه‌ای است که نه تنها سلامتی دام‌های یک منطقه را تضمین می‌کند، بلکه در تضمین سلامتی انسان‌ها نقش دارد و بدون اجرا کردن عملیات دامپزشکی، حرفه پزشکی در تامین بهداشت و سلامت انسانی ناتوان است.
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده توسط دامپزشکی شهرستان ریگان در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: واکسیناسیون 200 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی و واکسیناسیون 60 هزار گوسفند و بز علیه بیماری آبله صورت گرفت.
جعفری گفت: همچنین واکسیناسیون 60 هزار گوسفند و بز علیه بیماری شاربن، بروسلوز، واکسیناسیون بیش از 27 هزار راس گاو علیه بیماری تب برفکی، شاربن و بروسلوز و تعداد 320 راس تک‌سمی علیه بیماری شاربن و ... از جمله این فعالیت‌ها برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های دامی در شهرستان ریگان است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان بیان داشت: شبکه دامپزشکی ریگان با سمپاشی 365 هزار و 912 مترمربع محل نگهداری دام‌ها، تعداد 12 هزار و 413 راس دام سنگین و 117 هزار و 918 راس دام سبک گامی بسیار جدی در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی که از عوامل اصلی بیماری خطرناک تب خونریزی ‌دهنده هستند، انجام داده است.
وی افزود: این شبکه با خوراندن داروهای ضدانگلی داخلی به دام‌های سبک و سنگین گامی بزرگ در زمینه بهتر شدن اقتصاد دامپروری در تولید گوشت، شیر و ... برداشته است.
جعفری گفت: شهرستان ریگان با دارا بودن اصیل‌ترین نژاد گاو و جمعیت دامی بالای گوسفند و بز روزانه حدود 9 تن شیر تولید می‌کند که به کارخانجات شیر به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار حمل می‌شود.
وی تصریح کرد: این شهرستان با داشتن سه ایستگاه جمع‌آوری شیر به دامداران و عشایر شهرستان خدمت‌رسانی می‌کند و شبکه دامپزشکی با نظارت مستمر بر ایستگاه‌های شیر کیفیت این فرآورده غذایی را کنترل می‌کند و در سال گذشته اقدامات بسیار مطلوبی برای فراهم کردن شیر بهداشتی مردم توسط دامپزشکی انجام شده است.
جعفری خاطرنشان کرد: برای انجام نظارت بهداشتی بر تولید عرضه این شبکه با مساعدت شبکه بهداشت و فرمانداری شهرستان توسط دامپزشکی اقدام به بازدید و بازرسی از رستوران‌ها، قصابی‌ها و مراکز عرضه‌کننده گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در طی بازدیدهای انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون مقدار 195 کیلوگرم گوشت مرغ، 210 کیلوگرم گوشت قرمز و 35 کیلوگرم گوشت آبزیان غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و ضبط و معدوم شد.

 

-------------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:
آگاهی نسبت به نقش دامپزشکان در سلامت غذایی وجود ندارد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: نسبت به فعالیت دامپزشکان در تأمین سلامت غذایی در جامعه آگاهی کافی وجود ندارد.

مهدی بمان‌دشتی با اشاره به آغاز هفته دامپزشکی اظهار داشت: افراد جامعه نسبت به فعالیت دامپزشکان در محیط‌های عمومی نظیر مراکز عرضه مواد خام دامی، رستوران‌ها و مکان‌های تجمع عمومی آگاهی کافی ندارند.
وی با بیان اینکه وظیفه دامپزشکان علاوه بر درمان بیماری دام، تامین سلامت غذایی و بهداشت آن در جامعه است، تصریح کرد: هر ایرانی بر سفره غذای خود در وعده روزانه موادی مصرف می‌کند که نتیجه تلاش‌های مستمر دامپزشکی بر تولید مواد خام دامی است و این افتخار جامعه دامپزشکی کشور به شمار می‌رود.
رئیس شبکه دامپزشکی فهرج مواد غذایی حیوانی به عنوان غذای افراد جامعه از ابتدا تا زمان عرضه توسط دامپزشکان کنترل می‌شود، افزود: نظارت بر کارخانجات تولید خوراک دام، مراکز پرورش و نگهداری دام، کارخانجات جوجه‌کشی، کشتارگاه‌ها، نظارت بر ذبح بهداشتی دام، مراکز آماده‌سازی و توزیع فرآورده‌های خام دامی نیز بر عهده دامپزشکی است.
بمان‌دشتی با بیان اینکه منشأ بسیاری از بیماری‌ها در جامعه امروز غذا است، خاطرنشان کرد: اگر دامپزشکان در صحنه نباشند، سلامت افراد به دلیل آلودگی قسمت عمده غذای مصرفی با منشأ حیوانی به مخاطره می‌افتد.
وی بیان داشت: همچنین باقیمانده دارویی در مواد غذایی با منشأ دامی مانند گوشت و شیر برای جامعه خطرآفرین است و در راستای حذف آن از فرآورده‌های خام دامی مصرفی با هدف حفظ سلامت انسان‌ها همواره دامپزشکان در راه افزایش اطلاعات دامداران، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این مواد کوشا هستند.
رئیس شبکه دامپزشکی فهرج با تاکید بر اینکه امنیت غذایی در سلامت جامعه موضوعی مهم و همواره مورد توجه دولت، مدیران و مردم است، گفت: مواد با منشأ دامی به دلیل فسادپذیری بالا محیطی مناسب با عوامل بیماری‌زا هستند.
بمان‌شدتی اظهار داشت: بحث غذا و شرایط مناسب نگهداری و ماندگاری آن از زنجیره تولید تا مصرف به عهده دامپزشکان به عنوان ناظران و همچنین تکنسین‌های دامپزشکی، کارشناسان علوم آزمایشگاهی و بهداشت‌یاران دامپزشکی است.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم روزبه‌روز حرفه دامپزشکی و نقش آن در حفظ سلامت بهداشت عمومی جامعه پررنگ‌تر شده و شاهد بهبودی شاخص‌های بهداشتی در کشور باشیم.

 

--------------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:
گوشت قرمز بایستی از قصابی‌های مجاز تهیه شود

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: گوشت قرمز بایستی از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز که دارای مهر دامپزشکی بر روی لاشه هستند، تهیه شود.

غلامرضا زید آبادی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در مورد شیوه‌های انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: برخی از عوامل بیماری‌های مشترک به صورت مستقیم در اثر تماس با حیوان یا مصرف گوشت، شیر و سایر فرآورده‌های دامی آلوده به انسان منتقل می‌شوند، در صورتی که برخی دیگر توسط ناقلین بی‌مهره( کنه، پشه و ...) منتقل می‌شوند.

وی گفت: در مورد بعضی از عوامل عفونی مانند کرم کدو، کیست هیداتید وتوکسوپلاسموز، آلودگی انسان به عنوان بخشی از چرخه طبیعی انگل(به عنوان میزبان نهایی یا میزان واسط) انجام می‌شود، راه ورود عامل بیماری به بدن انسان بر حسب نوع بیماری متفاوت و از راه‌های خوراکی، تنفسی، جلدی و نیش حیوانات بی مهره است.

زیدآبادی در مورد راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک به انسان گفت: موثرترین اقدام برای پیشگیری از بیماری مشترک اجرای برنامه‌های مدون توسط ادارات کل و شبکه‌های دامپزشکی تابعه در شهرستان‌ها در جهت مبارزه با این گروه از بیماری‌هاست که لازم است این طرح‌ها و برنامه‌ها با حمایت دولت بی وقفه ادامه یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: آگاهی عموم مردم از خطرات این عفونت‌ها و بیماری‌ها، توجه جدی تولیدکنندگان مواد غذایی به ضوابط و مقررات دامپزشکی برای تولید فرآورده‌های غذایی سالم و بی خطر و آگاهی مصرف کنندگان و افراد در تماس با دام از ویژگی‌های محصولات دامی سالم و نحوه تماس با دام بسیار ضروری است.

زیدآبادی یاد آور شد: بیماری کشنده و دلخراش هاری از طریق گزش و بزاق حیوانات هار مثل سگ، گربه، روباره و دیگر حیوانات خونگرم به انسان انتقال می یابد بنابراین بایستی در برخورد با حیوانات وحشی مهاجم و دارای علایم بیماری، مراقب گاز گرفتگی بود و در صورت وقوع گاز گرفتگی بلافاصله به مراکز بهداشتی مراجعه کرد، حیوانات اهلی خانگی یا سگ‌های گله باید به صورت منظم توسط درمانگاه‌های دامپزشکی علیه بیماری واکسینه شوند.

وی ادامه داد: نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ و گربه بدون مراقبت دامپزشکی علاوه بر بیماری هاری، می‌تواند سبب انتقال بیماری های انگلی مثل کیست هیداتید، توکسوپلاسموز و... شود بنابراین باید به طور منظم زیرنظر دامپزشک داروهای ضد انگلی دریافت کنند.

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمان افزود: محل نگهداری حیوانات خانگی بایستی مرتباً تمیز و ضدعفونی و از تماس افراد به ویژه بچه‌ها و خانم‌های باردار با آنها پرهیز و از تماس حیوانات خانگی با حیوانات وحشی ولگرد جلوگیری شود.

زیدآبادی گفت: برای قطع چرخه زندگی انگل‌ها ضمن جلوگیری از کشتار قاچاق دایم ضایعات کشتارگاهی به ویژه قسمت‌های آلوده به کیست‌های انگلی باید از دسترس حیواناتی مثل سگ و گربه به دور باشند و به کارگاه‌های تبدیل ضایعات ارسال شوند.

وی یاد آور شد: میوه‌جات و سبزی‌های آلوده به مدفوع سگ و گربه و حیوانات وحشی دیگر می‌تواند موجب انتقال آلودگی‌های انگلی مثل کیست هیداتید و توکسوپلاسموز و ... به انسان شود بنابراین قبل از مصرف بایستی با استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی در یک ظرف آب کاملاً شست‌وشو و با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب ضدعفونی و سپس مصرف شوند.

زیدآبادی خاطرنشان کرد: گوشت قرمز بایستی از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز که دارای مهر دامپزشکی بر روی لاشه هستند تهیه شود، مصرف گوشت‌های غیر مطمئن به ویژه به صورت کبابی و نیم پز می‌تواند موجب انتقال آلودگی‌های میکروبی و انگلی مثل کرم کدو به انسان شود.

وی اظهار داشت: گوشت طیور فاقد بسته بندی مورد تأیید دامپزشکی یا در صورت نگهداری در شرایط نامناسب و انقضای تاریخ مصرف می تواند موجب مسمومیت های غذایی مصرف کننده شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان گفت: مصرف شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه مثل پنیرهای محلی و بستنی‌های سنتی تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه می‌تواند موجب ابتلا به بیماری خطرناک تب مالت(بروسلوز) و دیگر عفونت‌های گوارشی خطرناک شود، بنابراین از مصرف شیرخام، پنیر محلی، بستنی سنتی و دیگر محصولاتی که از شیرخام و غیر پاستوریزه تهیه می‌شوند باید جداً اجتناب شود.

 

---------------------------------------------------

 

معاون دامپزشکی کرمان:
واکسیناسیون تب برفکی 3 مرحله در سال انجام می‌شود


معاون پشتیبانی و مالی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: واکسیناسیون تب برفکی سه مرحله در سال انجام می‌شود که فاز دوم آن در شهرستان فهرج در حال اجراست.

علیرضا محزونی در بازدید از اجرای واکسیناسیون تب برفکی در روستاهای شهرستان فهرج اظهار داشت: واکسیناسیون تب برفکی در سه مرحله در سال انجام می‌شود که فاز دوم آن در شهرستان فهرج در حال اجراست.
محزونی افزود: فعالیت دامپزشکی شهرستان فهرج در این زمینه رضایت‌بخش بوده و این طرح با پوشش خوبی در حال اجرا قرار دارد.
وی تصریح کرد: دامداران منطقه باید به توصیه‌های دامپزشکی عمل کنند، زیرا تلاش آن‌ها در راستای خدمت‌رسانی به دامداران است.
در ادامه این بازدید، مهدی بمان‌دشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با اشاره به روند اجرای واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان توسط مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی گفت: حدود 90 درصد دام‌های سنگین شهرستان علیه بیماری تب برفکی از تاریخ 27 شهریورماه تا 22 مهرماه جاری واکسینه می‌شوند که این واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های پی‌درپی در چند سال گذشته موجب کاهش جمعیت دام بومی شهرستان فهرج شده است.
معاون پشتیبانی و مالی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در آستانه گرامیداشت هفته دامپزشکی به شهرستان فهرج سفر کرد.
وی در این سفر از روستاهای علی‌آباد سجادی، هاشم‌آباد، مبارک‌آباد، نعیم‌آباد و شورآباد در بخش مرکزی شهرستان فهرج بازدید کرد.
محزونی در روستا علی‌آباد سجادی از روند فعالیت اکیپ سل بروسلوز بخش دولتی، اکیپ واکسیناسیون تب برفکی بخش خصوصی در روستا هاشم‌آباد، دامداری‌های روستاهای نعیم‌آباد، امامیه و شورآباد بازدید کرد.

 

----------------------------------------------

 

تاکنون شیوع تب کریمه کنگو در استان تهران گزارش نشده است

 

مدیرکل دامپزشکی استان تهران، گفت: تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو در واحدهای دامداری استان تهران اعلام نشده است.
دکتر علی اکبر فرجی افزود: بدنبال سمپاشی تمام واحدهای دامداری در استان تهران، جلوی شیوع بیماری تب کریمه کنگو گرفته شده است.
وی به اجرای هر ساله سه طرح مبارزه با انگل‌های داخلی دام، مبارزه با انگل‌های خارجی دام و همچنین طرح مبارزه با تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: با این اقدام از بروز هرگونه مشکل دراین زمینه پیشگیری می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان تهران، تصریح کرد واحدهای دامداری استان تهران در سال‌های گذشته نیز نسبت به بیماری تب کریمه کنگو پاک بوده است.
لازم بذکر است تب کریمه کنگو نوعی بیماری مشترک انسان و دام است که در دام‌ها عوارضی نداشته و در مدت کوتاهی که ویروس در خون دام ظاهر می‌شود تنها مبتلا به تبی خفیف شده که پس از مدتی این عارضه برطرف می‌گردد.
این بیماری در اثر پادتن‌هایی که در خون دام‌های مبتلا تولید می‌شود در مدت زمانی کوتاه بهبود می‌یابد.
پیش از این 'محمدرضا شیرزادی' رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از 80 مورد ابتلا به این بیماری در سال جاری خبر داده بود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مینا
|
-
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
0
0
................................استفاده شود
نظر شما
ادامه