کد خبر: ۳۶۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...
 

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، نهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:

 

 

شیوع تب دنگی در سریلانکا

در سال جاری شمار افراد مبتلا به تب دنگی در کشور سریلانکا رو به افزایش است. وزارت بهداشت از ماه ژانویه تا ۷ ژوئن ۲۰۱۷ بیش از ۸۲۵۴۳ مورد بیماری تب دنگی که شامل ۲۵۰ مرگ بوده است را گزارش نموده است. تعداد افراد بیمار امسال، سه برابر و نیم بیش از متوسط موارد درگیر در زمان مشابه سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ می‌باشد.

بر اساس اطلاعات بر‌آورد شده، اوج موارد بیماری در ماه ژوئن ۲۰۱۷ به اوج خود رسیده است که همزمان با بارش بارانهای جنوب غربی مونسون در اواخر این ماه می‌باشد.

تقریبا ۴۳ درصد موارد از استان‌های غربی گزارش شده است. شیوع اخیر تب دنگی در پی باران‌های سنگین، سیلاب و رانش زمین رخ داد. تب دنگی در کشور سریلانکا اندمیک می‌باشد اما تعداد موارد عفونت در سال جاری ۳۸ درصد بیش از سال ۲۰۱۶ است.

منبع: Reliefweb

 

 

خفاش ها و کمک به تشخیص بیماری‌های ناشناخته

بر اساس تحقیقات دانشمندان بین خفاش‌ها و انتقال بیماری‌های عفونی موثر بر سلامتی انسان، ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد. اگرچه خفاش‌ها حامل ویروس هاری هستند اما مطالعات انجام شده در دانشگاه ویسکانسین- مدیسون، حاکی از آن است که  خفاش جنگل آفریقایی، حامل یک ویروس جدید و همچنین مگس خفاش بعنوان یک انگل خارجی می‌باشد.

با وجود اینکه خفاش ها خدمات مهمی در اکوسیستم به عهده دارند، من جمله کنترل حشرات، گرده‌افشانی و انتشار بذر‌ها، اما میزبان ویروس‌های مهمی در پزشکی نیز می باشند.

مگس اشاره شده به عنوان میزبان عوامل بیماریزایی می‌باشد که از حیوان به حیوان منتقل می‌شود. این مگس به ویروسی از خانواده رابدوویروس به نام کانیاوارا که نسلی از ویروس‌های هاری هستند، آلوده می‌باشند. علی رغم میزان بالای ویروس در بدن حشره، این ویروس در بدن خفاش یافت نشده است. اما این بدان معنی نیست که این ویروس، پستانداران و حیوانات دیگر را بیمار نکند، چه بسا این انگل قادر است با گزش، انسان را آلوده نماید. این یافته‌ها دیدگاه‌های جدیدی را برای دانشمندان در پیشگیری از شیوع بیماری‌ها مطرح می‌نماید.

منبع: Contagionlive.com

 

 

نقش مهم دانشگاه فلوریدا در کنترل شیوع آنفلوانزای سگها

استادیاران و محققین دانشگاه فلوریدا بیش از ۱۲ سال پیش سویه آنفلوانزای سگ‌ها را تشخیص داده و اطلاعات مهمی راجع به ویروسH3N2 منتشر کردند.

«سیندا کرافورد» دکتر دامپزشک می‌گوید: حدود ۱۰۰ مورد سگ مبتلا به آنفلوانزای سویه H3N2  از ۱۲ شهر ایالت فلوریدا داشتیم. همچنین اولین مورد بیماری فوق با سویه H3N8در سال ۲۰۰۴ گزارش شده است.

اولین نمونه‌‌های جدا شده از سگ‌ها که دامپزشکان دانشگاه فلوریدا شناسایی نمودند مربوط به سگ‌های شرکت کننده در مسابقه و نمایش سگ‌ها بوده است و سپس این ویروس به سایر ایالات منتقل گردید.

منبع: Patient Daily

 

 

مراقب بیماری آبله در خوک‌ها باشید

آبله خوک‌ها توسط مگس‌ها، پشه‌ها، لیسه، کنه‌ها و از تماس خوکی به خوک دیگر و از انسان به خوک منتقل می‌شود. این بیماری توسط یک ویروس مشابه سایر ویروس‌های خانواده پاکس، پرندگان و پستانداران را آلوده می‌کند.

این بیماری در خوکها خفیف و سبک است اما باعث مرگ و میر بچه خوکها خواهد شد. بویژه در نوزادانی که در حین تولد با این ویروس آلوده باشند. این بیماری به سرعت در گله منتشر می‌شود.

با کنترل حشرات حامل این ویروس و رعایت نکات بهداشتی می‌توان از وقوع و انتشار بیماری پیشگیری نمود. حیوانات بیمار اشتهای خوبی دارند و دمای بدنشان بالا نیست.این بیماری درمان ویژه‌ای ندارد و خود به خود طی مدت ۳ تا ۴ هفته درمان می‌شود. حیوانات بهبود یافته تا آخر عمر ایمن هستند.

منبع: Daily Nation

 

 

در بلایای طبیعی حیوانات خود را فراموش نکنید

مردم همواره در برخورد با بلایای طبیعی آمادگی لازم در مقابل خطرات احتمالی را پیش بینی می‌کنند، متخصصان حیوانات می‌گویند در برنامه‌های آمادگی مواجهه با این بلایا در فکر حیوانات خانگی خود نیز باشید.

طوفان، گردباد و یا سیلاب همه غیر‌قابل پیش‌بینی هستند و انسان هیچگونه کنترلی بر این تهدید‌ها نخواهد داشت. بهترین راه برای مقابله و آمادگی، تهیه کیفی شامل موارد مورد نیاز خود و همچنین حیوان خانگی‌تان، همانند مقداری خوراک برای چند روز، آب و دارو می‌باشد. بهتر است عکسی از حیوان و محل زندگی او نیز در کیف فوق موجود باشد چون ممکن است صاحبان آنها از حیوانات جدا بیفتند. راه دیگر استفاده از لیبل و یا یک تگ که مشخصات صاحب حیوان در آن درج شده است، برای حیوان است.

پس از اتمام حادثه نیز بایستی مراقب حیوان خود باشید چون محل حادثه دیده و اطراف آن به شدت برای حیوان خطر آفرین می‌باشد. این خطرات شامل برق گرفتگیو یا وسایل و ابزار شکسته در محل می‌باشد.

منبع: Health Day

 

 

دام‌ها منبع شیوع ای‌کولای کشنده در ایالت یوتا آمریکا

مقامات بهداشت ایالت یوتا می‌گویند: دام‌ها منشا شیوع آلودگی با ای‌کولای در این منطقه می‌باشند که این بیماری کشنده، باعث مرگ دو کودک و بیماری ده‌ها نفر از مردم شده است. این باکتری در مدفوع حیوانات آلوده موجود می‌باشد و از این طریق به انسان منتقل می‌شود.

کودکان بیشترین افرادی بودند که به این بیماری مبتلا شدند. تعدادی از دام‌های مربوطه، آلوده به سویه‌ای خطرناک از ای‌کولای بودند و به صاحبان دام‌ها دستورات ایمنی و آموزش های لازم جهت جلوگیری از انتشار بیشتر توصیه گردید. اما بر اساس آزمایشات انجام گرفته، گوشت، شیر و منبع آب مصرفی آنها پاک بوده است.

منبع: KSL.com

 

 

آنفلوانزای پرندگان در میانمار

حدود ۵۰۰۰ قطعه مرغ مبتلا به آنفلوانزای پرندگان در میانمار در مزرعه‌ای در شهر داوی واقع در جنوب ناحیه تانینتاری میانمار تلف شدند. فروش مرغ و تخم مرغدر منطقه آسیب دیده به شدت ممنوع شده است و اقدامات پاکسازی ابزار و مکان آلوده صورت گرفته است.

سایر مناطق و نواحی در سایر ایالات نیز پس از شیوع این بیماری، مورد بررسی قرار گرفتند. آنفلوانزای پرندگان معمولا به سه گروه  A ، B و C  تقسیم بندی می شود. شیوع آنفلوانزای پرندگان در منطقه تانینتاری میانمار از نوع تیپ A بوده است که به آسانی حیوانات و همچنین انسان را آلوده می‌کند.

اولین همه‌گیری آنفلوانزای پرندگان تیپ A  و سویه H5N1 در میانمار در سال ۲۰۰۶ به وقوع پیوست.

منبع: Xinhua

 

 

شیوع دوباره آنفلوانزای پرندگان در زیمبابوه

مزرعه ای در زیمبابوه دو ماه پس از نخستین همه‌گیری آنفلوانزا، برای دومین بار درگیر سویه فوق حاد H5N8آنفلوانزای پرندگان گردید.

مرزعه لانارک یک واحد پرورش طیور صنعتی در ۲۵ کیلومتری جنوب پایتخت هراره است که دچار این همه‌گیری شده‌است.

مدیر خدمات دامپزشکی می‌گوید: تمام پرندگان مبتلا حذف شدند و مزرعه به مدت سه ماه قرنطینه می‌باشد. این بیماری در میان پرندگان به شدت واگیردار است اما خطر کمتری برای سلامت انسان محسوب می‌شود.

همچنین در ماه ژوئن، زیمبابوه در پی شیوع این بیماری در آفریقای جنوبی، ورود محصولات طیور را به شدن ممنوع اعلام نمود.

منبع: Reuters

 

 

نیوزیلند: پایش شیر گاو‌ها و جلوگیری از انتشار بیماری مایکوپلاسما بویس

بیماری مایکوپلاسما بویس در دو مزرعه جداگانه پرورش گاو‌های شیری در جنوب کانتربری مشاهده گردید. در پی این شیوع مقامات تصمیم گرفتند که تحقیقی ملی راجع  به شیردر حجم وسیع ، همانند آنچه در سال ۲۰۰۷ انجام گرفت، صورت پذیرد. بدین شکل تمام شیر‌های تولیدی در سراسر نیوزیلند پایش شده و وجود بیماری در هر نقطه از کشور ردیابی خواهد شد.

این تحقیق و ارزیابی تا آخر هفته آینده کامل می‌شود. در سال ۲۰۰۷، ۲۴۴ تانکر تست شدند و روش فوق مشابه قبل می‌باشد.

جهت صحت نتایج حاصل از محاسبات آماری، از تعدادزیادی از مزارع گاو‌های شیری در مناطق مختلف، و همچنین جهت اطمینان از نتایج درست این تحقیق و عدم حضور بیماری در گله‌ها، از میزان و حجم نمونه در اندازه‌ای مناسب استفاده شد. البته با این وجود نمی‌توان گفت ۱۰۰ در صد گله‌ها عاری از بیماری می‌باشند، اما آخرین ارزیابی صورت گرفته با درجه اطمینان ۹۹درصد بوده و درجه شیوع کمتر از دو درصد را نشان خواهد داد.

منبع: RNZ

 

 

پن‌لوکوپنی در گربه‌های میشیگان

با تشخیص بیماری پن‌لوکوپنی در بچه گربه‌ای از شهر Lowell در میشیگان، پلیس به ساکنان این شهر توصیه می‌کند که گربه‌های خود را در مقابل این بیماری بسیار مسری واکسینه نمایند.

این بیماری ویروسی بسیار واگیردار از طریق تماس با گربه بیمار، مدفوع آلوده، ادرار و ترشحات بینی و محیط آلوده به ویروس منتقل می‌گردد. همه گربه‌ها بویژه بچه‌گربه‌ها، گربه‌های واکسینه نشده و یا دارای نقص سیستم ایمنی مستعد ابتلا به این ویروس هستند. لازم به ذکر است که انسان و سایر دام‌ها به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

اگر گربه دارای علایمی مانند کاهش اشتها، تب، بی حالی، ترشحات بینی و یا اسهال باشد باید سریعا به دامپزشک مراجعه نمود. در صورت عدم درمان، این بیماری در گربه‌ها کشنده خواهد بود. تجویز واکسن FVRCP قبل از ابتلای گربه‌ها، آنها را در مقابل این بیماری ویروسی ایمن می نماید.

منبع: Lowellsun.com

 

 

واکسیناسیون در حیوانات و اوتیسم!

دامپزشکان بروکلین گزارشی از حرکت رو به رشد صاحبان حیوانات خانگی مبنی بر عدم واکسیناسیون حیواناتشان دارند. این حرکت ریشه در تحقیقات اخیر راجع به احتمال ارتباط بین واکسیناسیون در کودکان و ایجاد بیماری اوتیسم دارد.

صاحبان حیوانات گمان می کنند تزریق مواد شیمیایی به بدن حیوانات ارزشمندشان، مشکل ساز است و حتی برخی معتقدند این واکسیناسیون در توله سگ‌ها ایجاد بیماری اوتیسم می‌کند!

دکتر دامپزشک، «استفانی لیف» میگوید: ما دامپزشکان هرگز بیماری اوتیسم را در سگ تشخیص نداده‌ایم. حتی اگر سگی مستعد ابتلا به این بیماری باشد، به احتمال زیاد صاحب حیوان نمی‌تواند آنرا از روی رفتار کلی تشخیص دهد.

در مقالات چاپ شده هیچ موردی از واکنش واکسن و اوتیسم در حیوانات تایید نشده و تحقیقات جامعی راجع به آن صورت نگرفته است. اما واضح است که این موضوع نیازمند به مطالعات بیشتری می باشد.

واکسیناسیون یک بخش لازم جهت سلامت حیوانات محسوب می شود که شامل دیستمپر، هپاتیت و هاری است. به عنوان مثال در ایالت پنسیلوانیا واکسیناسیون حیوانات یک قانون محسوب شده و هیچ بحثی راجع به آن وجود ندارد. به عنوان مثال واکسن هاری برای هر سگ سه ماه به بالا، مورد نیاز است. در گربه ها نیز به این علت که موارد هاری در این حیوانات بیش از سگ‌ها گزارش شده، بسیار مهم و حیاتی است.

تاکنون هیچ تحقیق منتشر شده‌ای دال بر ارتباط بین واکسیناسیون و اوتیسم در حیوانات وجود ندارد.

منبع: philly.com

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
ایکاش بصورت خبر تک تک کار میشد.
نظر شما
ادامه