کد خبر: ۳۶۳۴

حکیم مهر - یک کارشناس گفت: اگر انگل توکسوپلاسما از طریق مادر به جنین منتقل شود عوارض بسیار خطرناکی نظیر سقط جنین و مرده زایی و مشکلات شدید زایمان را به دنبال خواهد داشت.

نجمه حاجی علیزاده، کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: یکی از سؤالات متداول اغلب علاقه‌مندان به حیوانات خانگی بخصوص گربه در زمینه سقط جنین ناشی از گربه است که در واقع همان بیماری توکسوپلاسموز است.

وی افزود: توکسوپلاسموز یک بیماری عفونی انگلی است که در سراسر جهان حتی در کشورهای پیشرفته یافت می‌شود این بیماری توسط انگل میکروسکوپی به نام توکسوپلاسما گوندی منتقل می‌شود.

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر خاطر نشان کرد: تنها میزبان شکل بالغ این انگل، گربه است؛ به گونه‌ای که این انگل داخل روده گربه تکثیر یافته و تخم تولید کرده که از طریق مدفوع دفع می‌شود. تخم دفع شده این انگل پس از 2 تا 5 روز قرار گرفتن در خاک و محیط مناسب می‌تواند به شکل عفونت‌زا تبدیل شود و در این صورت قادر است تا ماهها در خاک زنده بماند.

حاجی علیزاده یاد آور شد: در صورتی که تخم انگل توسط حیوانات خونگرم (پرندگان و پستانداران) خورده شود، انگل داخل بافتها تکثیر شده و بدون ایجاد علائم ظاهری، کیست‌های بسیار کوچک میکروسکوپی را در بافتهای مختلف ایجاد می‌کند این کیستها توسط سیستم ایمنی افراد معمولی به شدت مهار شده و معمولا تا پایان عمر هرگز مجددا فعال نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: تنها در افرادی که به دلیل بیماریهایی مانند ایدز و یا شیمی درمانی شدید دچار ضعف سیستم ایمنی شده باشند ممکن است کیست‌های قدیمی مجددا فعال شوند که در این صورت با درمان آنتی بیوتیکی درمان می‌شوند اما آنچه که اغلب در رابطه با این بیماری در جامعه ایجاد نگرانی می کند ابتلای زنان باردار به این انگل است که در میان مردم به نازایی ناشی از گربه شهرت یافته است.

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: زنان بارداری که پیش از بارداری یکبار در طول عمر خود به این انگل آلوده شده باشند از آنجایی که نسبت به آن ایمن شده‌اند حتی با تماس با گوشت، مرغ و یا مدفوع آلوده گربه نیز خود و نوزادشان در معرض خطر نخواهند بود.

وی ادامه داد: زنان بارداری که تا پیش از بارداری هرگز به این انگل آلوده نشده باشند در طول دوران بارداری در صورت ابتلا به این انگل می‌توانند بسته به سن جنین با خطرات سقط و یا بروز بیماری در جنینشان مواجه باشند و به همین دلیل این افراد بایداز خرد کردن گوشت و مرغ بدون استفاده از دستکش خوردن استیک یا کباب و همبرگر کم پخته، خوردن سبزیجات ضد عفونی نشده و تماس با مدفوع گربه‌ای که از نظر سرمی منفی(قبلا با انگل آلوده نشده‌اند) بوده و یا در حال دفع تخم انگل است پرهیز کند.

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر یاد آور شد: به همین دلیل در بسیاری از کشورهای پیشرفته تمامی زنان پیش از بارداری و یا پس از اطلاع از بارداری مورد آزمایش سرمی توکسوپلاسموز قرار می گیرند، افرادی که از نظر سرمی مثبت هستند (یعنی قبلا با انگل آلوده شده اند) در طول بارداری با خطری مواجه نیستند ولی افرادی که از نظر سرمی منفی هستند (یعنی تاکنون به انگل توکسوپلاسما آلوده نشده‌اند) تحت آموزش‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به توکسوپلاسموز در دوران بارداری قرار می گیرند.

حاجی علیزاده اظهار داشت: با توجه به افزایش روزافزون گرایش به نگهداری از حیوانات خانگی به‌خصوص گربه و نقش مؤثر این حیوان در انتقال انگل بیماری و خطرات ابتلای مادران باردار به این بیماری وبه ‌رغم اینکه عفونت با انگل توکسوپلاسموز رایج است اما بسیاری از افراد سالم نیازی به درمان دارویی پیدا نمی کنند، سیستم ایمنی بدن در حالت سلامت می‌تواند با این بیماری مقابله کند.

حاجی علیزاده اظهار کرد: اگر در موارد نادری یک فرد کاملا سالم به این بیماری مبتلا شود بیماری او معمولا خفیف است، توکسوپلاسموز در این افراد چیزی شبیه به آنفلوانزا است که علائم آن درد عضلانی و تب خواهد بود افرادی که سیستم ایمنی بدنشان دچار مشکل است علائم شدیدتری نظیر گیجی و تشنج را تجربه خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: مادران حامله که از نظر سرمی منفی هستند در صورتی که با انگل توکسوپلاسما مواجه شوند صاحب نوزادانی می‌شوند که به ‌تدریج برخی علائم را بروز خواهند داد که اغلب چند ماه تا چند سال بعد از تولد رخ می دهد.

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر در ادامه مطلب فوق افزود: بزرگی سر، کبد یا طحال، تشنج، عفونت‌های چشمی، زردی پوست و سفیده چشم، تأخیر رشد از جمله این علایم است.

حاجی علیزاده اظهار داشت: اگر انگل از طریق مادر به جنین منتقل شود عوارض بسیار خطرناکی نظیر سقط جنین و مرده‌ زایی و مشکلات شدید زایمان را به دنبال خواهد داشت بنابراین مادرانی که با انگل توکسوپلاسما تماس داشته‌اند باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده تا از عدم‌انتقال انگل به جنین خود مطمئن شوند.

کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر افزود: خانم‌های باردار یا کسانی که سیستم ایمنی‌شان ضعیف شده(مثلاَ بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی هستند) باید روش‌های پیشگیری را به دقت رعایت کنند و تا حد امکان از حیواناتی نظیر گربه دوری کنند و حیوان خانگی نداشته باشید.

وی یاد آور شد: اگر در منزل شما گربه نگهداری می‌شود دست‌ کم سعی کنید خودتان جعبه او را تمیز نکنید و از افراد دیگر بخواهید این کار را انجام دهند از گربه‌های ولگرد دوری کنید، بسیاری از گربه‌های مبتلا فاقد علائم ظاهری بیماری هستند.

حاجی علیزاده گفت: اگر گربه دارید حتما او را به دامپزشکی ببرید و از سلامتش مطمئن شوید، گربه باید فقط در محدوده خانه رفت ‌وآمد کند و نباید از خانه خارج شود، به گربه غذای سالم یا کنسرو بدهید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به باغبانی و پرورش گل و گیاه علاقه دارید حتما از دستکش‌های مخصوص این ‌کار استفاده کنید گرچه این فعالیت‌ها بسیار مفرح و آرامش‌ دهنده هستند اما ممکن است شما را در معرض انگل توکسوپلاسما قرار دهند، یکی از منابع اصلی این انگل خاک است بنابراین در هنگام کار از دستکش مخصوص استفاده کرده و بعد از آن دست‌های خود را با آب گرم و صابون به دقت بشویید.

 

نظر شما
ادامه