کد خبر: ۳۶۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، تهران، راور، رفسنجان، سرایان، سمنان و محلات

 

برگزاری مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اداره کل دامپزشکی استان ایلام


در پنجمین روز از هفته دفاع مقدس با حضور سردار قاسمی جانشین سپاه امیر المؤمنین استان ایلام مراسمی در محل نمازخانه اداره کل دامپزشکی ایلام با حضور مسئولین، کارشناسان و کارکنان اداره کل دامپزشکی  و شبکه دامپزشکی شهرستان ایلام برگزار گردید.


سردار قاسمی ضمن قدردانی از تلاش های مجموعه دامپزشکی در صیانت از سرمایه عظیم دامی و حفظ بهداشت عمومی جامعه، از کارکنان دامپزشکی به عنوان سربازان گمنام عرصه بهداشت نام برد.
جانشین سپاه امیر المؤمنین استان با قدردانی از برگزاری مراسم در اداره کل دامپزشکی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران دفاع مقدس، به بیان خاطراتی از رشادت های ملت شریف ایران اسلامی علی الخصوص مرزداران غیور استان ایلام در طول 8 سال دفاع مقدس پرداخت.
در ادامه مراسم با اهداء لوح تقدیر و هدایایی از هفت نفر از فرزندان معظم شهداء شاغل در دامپزشکی و 10 نفر از شرکت کنندگان در مسابقه هفته دفاع مقدس و هشت نفر از فرزندان دانش آموز که در مسابقه نقاشی و سرود دفاع مقدس شرکت کرده بودند و 11 نفر از اعضاء بسیجی شرکت کننده در مسابقات ورزشی و 3 نفر از بسیجیان بازنشسته اداره کل تقدیر شد.

------------------------------------------------

 

مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در اداره کل دامپزشکی استان تهران


به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران، مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس با حضور جمعی از مسوولان استانداری، سپاه پاسداران، جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی در اداره کل برگزارشد.
بنابراین گزارش، همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس و در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والا ی هشت سال دفاع مقدس مراسمی با حضور کارکنان اداره کل دامپزشکی استان  و بسیجیان پایگاه مقاومت حجت ابن حسن عسکری در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار گردید.
در این مراسم ابتدا دکتر فرجی مدیر کل دامپزشکی استان از رشادت‌ها و مردانگی رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس گفت و اظهار داشت: رهایی و خروج ملت ایران از سلطه قدرتهای زورگو در کنار اندیشه صدور انقلاب به مزاق نظام سلطه، خوشایند نبود و ایران را مورد تهدید نظامی، حمله به طبس، غائله پاوه، کودتای نوژه و ترور شخصیتهای موثر برای مخدوش کردن انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام اسلامی در اذهان عمومی جهان قرار دادند تا انقلاب اسلامی صادر نشود. در هر جنگی ما شاهد جدا شدن بخشی از خاک کشور بوده ایم اما به همت رزمندگان در طول دفاع مقدس وجبی از خاک کشور اسلامی جدا نشد.
سپس حجت الاسلام والمسلمین موسوی نماینده ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان تهران با استناد به کلام نورانی حضرت امام (ره) که فرمودند ما در جنگ انقلابمان را صادر کردیم بیان  نمودند که در جنگ اخبار ایران در صدر خبرگزاریهای جهان قرار گرفت و آنها مجبور شدند هر روز چند بار نام ایران را به دنیا مخابره نمایند مخاطبان آنها متوجه مظلومیت ما شدند که کشوری در مقابل همه مستکبران ایستادگی می کند شعارهای این کشور ادبیات جدیدی را به ادبیات سیاسی معاصر اضافه نمودند که ایثار، جهاد، شهادت، دفاع از مظلوم، استقلال طلبی و مانند اینها بود.
در بخش دیگری از این مراسم تعدادی از جانبازان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس  به ذکر خاطراتی ازاز این دوران  پرداختند.
همچنین سرهنگ باهک فرمانده سپاه پاسداران ساوجبلاغ در سخنانی ضمن ارج نهادن به مقام شامخ شهداء، جانبازان، آزادگان و تمامی یادگاران دفاع مقدس، برهوشیاری در مقابل توطئه های جدید دشمن تأکید نموده و خاطراتی از رشادتها ی رزمندگان سلحشور در دوران دفاع مقدس تعرف نمودند.
در پایان مراسم از جانبازان و ایثارگران دوران دفاع مقدس تقدیر و تشکر بعمل آمد.

 

-----------------------------------------

 

همزمان با هفته دامپزشکی؛
دام‌های راور رایگان ویزیت می‌شود


سرپرست شبکه دامپزشکی راور گفت: ویزیت رایگان دام‌های دامداران این شهرستان همزمان با هفته دامپزشکی از سوی درمانگاه‌های بخش خصوصی انجام می‌شود.

محمود زین‌الدینی در جلسه ستاد بزرگداشت هفته دامپزشکی با اشاره به رسالت و وظیفه سنگین دامپزشکی در ارتقای بهداشت عمومی جامعه اظهار داشت: در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی صورت نگرفته است و فعالان بخش دامپزشکی می‌توانند نقش مهمی در شناساندن فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده توسط این بخش به جامعه داشته باشند.
وی افزود: همه ساله در روز 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی مراسمی در تمام استان‌های کشور برگزار می‌شود که مقرر شده، سال جاری هفته‌ای با این نام و با هدف اطلاع‌رسانی مطلوب از عملکرد دامپزشکی در بخش‌های مختلف برگزار شود.
زین‌الدینی تصریح کرد: امروزه نقش دامپزشکی در مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و امنیتی جامعه بر تمام افراد محرز شده و آحاد جامعه با شعار هر کسی ضامن سلامت خود است، می‌تواند کمک شایانی در پیشبرد اهداف دامپزشکی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: بخش وسیعی از غذای مصرفی جمعیت جهان از این سرمایه ملی به دست می‌آید و یکی از اهداف دامپزشکی حراست از امنیت غذایی شهروندان است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور بیان داشت: ارائه گزارش عملکرد یک ساله شبکه دامپزشکی، برگزاری کلاس آموزشی با موضوع بیماری‌های مشترک، ویزیت رایگان دام‌های دامداران یک روز از هفته دامپزشکی از سوی درمانگاه‌های بخش خصوصی و ... از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری هفته دامپزشکی در شهرستان راور است.
این جلسه با حضور فعالان بخش خصوصی دامپزشکی و توزیع‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی در شهرستان راور برگزار شد.

 

---------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان:
39 درصد از بیماری‌های انسان و دام مشترک هستند


رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان گفت: 39 درصد از بیماری‌های انسان و دام مشترک هستند و با برنامه مدون برای واکسیناسیون دام‌ها تا حدود زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

محمود مقامی با اشاره به فرا رسیدن هفته دامپزشکی اظهار داشت: دامپزشکی به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد.
وی افزود: عدم حضور دامپزشکی بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر می‌افتد و با توجه به اینکه یکی از عوامل بیماری‌زا در انسان ناشی از عوامل ایجاد بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است، ضروری به نظر می‌رسد که رویکرد دامپزشکی در خدمت سلامت جامعه به عنوان یک شعار جدی مورد توجه قرار گیرد.
مقامی تصریح کرد: حدود 39 درصد از بیماری‌های موجود میان انسان و دام مشترک است که با برنامه مدون برای واکسیناسیون دام‌ها، معدوم کردن دام‌های بیمار و کنترل مرز‌های جغرافیایی می‌توان تا حدود زیادی از شیوع این نوع بیماری‌ها جلوگیری کرد. وی خاطرنشان کرد: شرایط نامناسب بهداشت دام در کشورهای همجوار و نقل و انتقال بی‌رویه دام و فرآورده‌های دامی از عوامل تهدید کننده سلامت جامعه در سطح منطقه است.
مقامی گفت: رخداد بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، جنون گاوی، تب کنگو، آنفلونزای پرندگان و ... در جمعیت دامی و انسانی در سال‌های اخیر شواهدی بر بروز بیماری‌های نوپدید مشترک انسان و دام است.
وی بیان داشت: در این راستا از فعالیت‌های مهم برای ارتقای بهداشت عمومی می‌توان به کنترل بهداشت فرآورده‌های مهم دامی اشاره کرد که این کنترل در تمام مراحل پرورش، کشتار دام و مراحل عرضه و مصرف نظارت واحدهای بهداشتی صورت می‌گیرد.
مقامی اظهار داشت: بعد از ورود دام به کشتارگاه با بازرسی که از دام‌ها قبل و حین کشتار توسط دامپزشکان انجام می‌شود، بیماری‌های مورد نظر شناسایی و لاشه دام‌های مبتلا به بیماری از چرخه مصرف شهروندان خارج می‌شود.
وی افزود: بخش خصوصی دامپزشکی شهرستان رفسنجان همگام با بخش دولتی نقش بسیار مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک انسان و دام دارد و شهرستان رفسنجان در حال حاضر با داشتن پنج مرکز درمانی، چهار مرکز مایه‌کوبی و پنج داروخانه دامپزشکی و با کادر متخصص به عنوان بازوی توانایی در کنار بخش دولتی به صنعت دام و طیور شهرستان رفسنجان خدمات ارائه می‌کند.

 

---------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرایان:
خطر شیوع بیماری‌های دامی سرایان را تهدید می‌کند


رئیس شبکه دامپزشکی سرایان گفت: با توجه به اینکه این شهرستان در مسیر تردد دام‌های غیرمجاز است، خطر شیوع بیماری‌های دامی و به ویژه بیماری تب‌برفکی جمعیت دامی شهرستان را تهدید می‌کند‌.

رضا صدیقی افزود: بیست و دومین مرحله از طرح واکسیناسیون تب برفکی همزمان با سایر شهرستان‌ها در سرایان آغاز شد.
وی ادامه داد: طرح تب برفکی هر سال در سه نوبت و با هدف ریشه‌کنی این بیماری انجام می‌شود و به طور متوسط در هر مرحله 80 درصد جمعیت دام سنگین شهرستان زیر پوشش این واکسن قرار می‌گیرد.
رئیس شبکه دامپزشکی سرایان گفت: بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد با واگیری بالا در دام‌ها است که شیوع این بیماری خسارات زیادی را از طریق کاهش تولید شیر، گوشت و تلفات در دام‌های جوان به صنعت دامداری وارد می‌کند.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان نیز با اشاره ششم مهر روز جهانی مبارزه با بیماری هاری گفت: از ابتدای امسال 2 هزار و 622 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده است.
محمود قربان‌زاده افزود: بخش عمده از این تعداد سگ مایه کوبی شده مربوط به سگ‌های نگهبان گله‌های گوسفند و بز بوده است. وی گفت: به منظور تفکیک سگ‌های نگهبان از سگ‌های ولگرد، پس از تزریق واکسن هاری، سگ قلاده ‌گذاری شده و شناسنامه بهداشتی نیز صادر می‌شود.
معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی از سگ‌های ولگرد به عنوان یک خطر جدی برای انتقال این بیماری به انسان یاد کرد و گفت: بیماری هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال میان حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان‌ها به انسان منتقل می‌شود و کشندگی صد درصد را در پی دارد.

--------------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی سمنان خواستار شد:
اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن دام در سمنان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان خواستار اجرای طرح هویت و شناسنامه‌دار کردن دام در سمنان شد.

علی جاوید‌پوردر آستانه 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگاران، 20 گام برای رسیدن به شهر سالم را از دیدگاه دامپزشکی تشریح کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی امسال را به نام شهرنشینی و سلامت نامگذاری کرده، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های لازم برای رسیدن به شهر سالم صورت گرفته است.
جاویدپور مهم‌ترین عامل موثر در ارتقای سطح سلامت را افزایش امکانات کمی و کیفی مواد غذایی، تبیین روش‌های اصولی پیشگیری و درمان بیماری‌ها، همکاری بین بخش خصوصی، مشارکت عمومی و همچنین همکاری بین‌المللی ذکر کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان با اشاره به نقش و جایگاه دامپزشکی برای فراهم کردن شهر سالم، خواستار توجه خاص مسئولان به تقویت دامپزشکی کشور شد.
وی اضافه کرد: توجه به این امر می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌ها، شرایط مطلوبی را در جهت تامین بهداشت عمومی و امنیت غذایی، با حفظ اقتصاد ملی به وجود آورد.
جاوید‌پور اهم گام‌های مورد نظر برای رسیدن به شهر سالم را در شهرستان سمنان، بهسازی و تجهیز و فراهم کردن شرایط بهداشتی کشتارگاه دام شهرستان و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ساخت کشتارگاه صنعتی دام برشمرد.
وی ساماندهی کارخانه‌های خوراک دام و طیور، ساماندهی مراکز جمع‌آوری شیر و تامین اعتبارات مورد نیاز برای زیرپوشش قراردادن همه دامداری‌ها برای انجام عملیات سل و بروسلوز را نیز مهم دانست.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان اجرای طرح هویت و شناسنامه‌دار کردن دام را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی شهر سالم از دیدگاه دامپزشکی تبیین شده است و به زودی اعلام می‌شود.

 

-----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی محلات:
آموزش‌ چهره به چهره دامداران از مهم‌ترین برنامه‌های دامپزشکی محلات است


رئیس شبکه دامپزشکی محلات گفت: آموزش‌ چهره به چهره دامداران در زمینه آشنایی با بیماری‌های دامی در اولویت نخست برنامه‌های پیشگیرانه این شبکه قرار دارد.

عباس رادمهر اظهار داشت: یکی از عوامل موثر در کاهش میزان ابتلا دام‌ها به بیماری‌های مختلف دامی میزان آشنایی دامداران با نحوه شیوع بیمارهای دامی است که این شبکه تلاش دارد با برگزاری آموزش‌های چهره‌ به چهره گام‌های موثری را در این زمینه بردارد.
وی از اجرای طرح آموزش چهره به چهره دامداران در زمینه پیشگیری از بیماری‌های دامی به ویژه تب کریمه کنگو و تردد غیر مجاز دام خبر داد و بیان کرد: این طرح همزمان با اجرای طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی و توسط کارشناسان این شبکه به دامداران، به مرحله اجرا در می‌آید.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات گفت: طرح سراسری تب برفکی هم‌اکنون توسط سه اکیپ بخش خصوصی و دولتی در حال اجرا است که پیش‌بینی می‌شود سه هزار و 500 راس دام سنگین زیر پوشش این طرح قرار بگیرند.
رادمهر همچنین یکی دیگر از برنامه‌‌های این شبکه را طرح آموزش مردم در رابطه با نحوه نظارت بر فرآورده‌های دامی، رستوران‌‌ها، نحوه بسته‌بندی گوشت و عسل عنوان کرد و گفت: این طرح در قالب طرح بسیج سازندگی و با همکاری 20 نفر از بسیجیان به مرحله اجرا درمی‌آید که طی آن مردم بر نحوه نظارت کارشناسان آشنا شده و مسائل را دقیقا رصد می‌کنند.

 

نظر شما
ادامه