کد خبر: ۳۶۲۸۸
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...
 

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، هشتمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:

 

 

شیوع جدید آنفلوانزای پرندگان در ایتالیا

در روز بیستم ژوئیه، آزمایشگاه مرجع ملی (NRL ) بیماری آنفلوانزای پرنگان سویه H5N8 و بیماری نیوکاسل را در دو مزرعه واقع در ناحیه لومباردی تایید نمود. یکی از مزارع، پرورش صنعتی بوقلمون و دیگری مزرعه ای روستایی واقع در استان مانتووا در ایتالیا می‌باشد.

در روزهای گذشته افزایش تلفات گله گزارش شد. در یکی از مزارع پرورشی حدود ۱۸۹۰۰ قطعه بوقلمون ماده (۱۰۶ روزه) وجود داشت. اطلاعات بیشتر راجع به ویژگی‌های ویروس در پرندگان بیمار در اسرع وقت اعلام می گردد.

در همان روز، لومباردی اعلان داشت که یک مورد مشکوک دیگر از آنفلوانزای مرغی در یک مزرعه پرورش طیور تخمگذار پانصد‌هزار قطعه‌ای در استان مانتویا مشاهده شده است. NRL هر دو ویروس را آنفلوانزای فوق حاد طیور معرفی نمود.

منبع: poultrymed

 

 

گزارش گوزن مشکوک به بیماری بلو‌تانگ در میسوری

بنا بر گزارش سازمان حفاظت ایالت میسوری، یک گوزن بیمار مشکوک به بیماری بلوتانگ در شهر ساینت ژنویو تلف شد. اما با وجود علایم مشابه،هنوز بیماری بلو‌تانگ تایید نشده است.

در این فصل سال معمولا بیماری‌های خونریزی‌دهنده شایع می‌شوند و چندین گزارش از موارد ابتلا به این بیماری‌ها در گوزن‌ها دیده شده است و بدین جهت مشاهده گوزن مبتلا به بلوتانگ غیر معمول نمی‌باشد.

به گفته مسئولین، این بیماری توسط نوعی مگس کوچک که در اطراف گودال‌های آب دیده می‌شوند، منتقل خواهد شد. لازم به ذکر است که بیماری فوق خطری برای انسان و حیوانات خانگی ندارد و همچنین تاثیر سوئی بر جمعیت گوزن‌ها نخواهد داشت.

منبع: KFVS

 

 

گزارشی جدید از آنفلوانزای پرندگان در چین

یک مورد جدید از آنفلوانزای پرندگان سویه H7N9در کشور چین گزارش شد. در طی سه هفته اخیر، فقط  یک مورد از آنفلوانزای مرغی پرندگان فوق در چین مشاهده گردیده اما همین مورد خود نشانی از پنجمین و بزرگترین موج قریب‌الوقوع همه‌گیری آنفلو‌انزای طیور می‌باشد.

در گزارش‌های مستمر، مرکز بهداشت و درمان هنگ‌کنگ (‌CHP) می‌گوید: از تاریخ 14 الی 20 ژوئیه یک مورد از بیماری در زنی ۶۲ ساله از استان جیانگسو که با پرندگان زنده در بازار در ارتباط بوده است، گزارش شده است.

در موج جدید بیماری که از اکتبر گذشته آغاز شده، تعداد موارد ابتلا به سویه H7N9  رو به افزایش می‌باشد و به ۷۵۱ نفر رسیده است. در این فصل حداقل مرگ و میر ۲۸۲ نفر بوده است.

منبع: CIDRAP

 

 

آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد طیور، تهدیدی جدی بر سلامت مردم هند

با افزایش میزان تقاضای محصولات دامی در سراسر جهان، مصرف آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد در حین پرورش نیز به شکل فزاینده‌ای بالا رفته است.مطالعات جدیدی در در این رابطه در هندوستان انجام شده است و خطرات مهلک ناشی از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها بر سلامت انسان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این مطالعه که یکی از بزرگترین تحقیقات انجام گرفته راجع به این موضوع در هندوستان می‌باشد، پاتوژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ها را در گوشت و تخم مرغ طیور پرورشی مزارع ایالت پنجاب بررسی نمودند. بسیاری از کشورها من‌جمله ایالات متحده، اجازه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را در پرورش حیوانات مورد استفاده انسان علی رغم خطرات آنها برای سلامت انسان‌ها، دارند.

این مطالعه هشداری است در هند و بلکه در سطح جهان بر خطرات و پیامد‌های جدی این آنتی‌بیوتیک‌ها. تحقیق فوق نشان داد که مقاومت ضد میکروبی در مزارع پرورش مرغ گوشتی دو برابر مزارع پرورش مرغ تخمگذار می‌باشد. محققان در پی این تحقیق، با مقاومت بالای چند دارویی که شامل ۳۹ در‌صد در مقابل سیپرو‌فلوکسازین تا ۸۶ درصد در مقابل نالیدیکسیک اسید است، مواجه شدند. مطالعات گذشته پیش بینی نموده است که استفاده از این آنتی‌بیوتیک‌ها در تولید پروتئین حیوانی در سال ۲۰۳۰ به ۶۷ درصد افزایش می‌یابد.

منبع:  Science Daily

 

 

پروتئین‌های نوترکیب و دامپزشکی

امروزه استفاده از پروتئین‌های نوترکیب به شکل آنتی‌بادی‌ها، سیتوکین‌ها و بسیاری محصولات دیگر، رایج شده است. این پروتئین‌ها نه تنها برای سلامت انسان‌ها ارزشمند هستند، بلکه در تولید واکسن‌های دامی نیز کاربرد وسیعی دارند زیرا روند ایمن سازی بدن حیوانات توسطواکسن، مشابه انسان‌ها می‌باشد.

واکسن های دامی باعث تضعیف و یا غیر فعال شدن ویروس‌ها می‌شوند و این محصولات نیز روی پروتئین‌های ویروسی موثرند. واکسن ‌های تولید شده از این پروتئین‌ها بسیار ایمن هستند زیرا خطر آلودگی تصادفی با ویروس‌های مضر را ندارند.

شرکت بیوتکنولوژیCEVECآلمان، در حال تولید پروتئین‌های جدید نوترکیبی است که تاکنون در دامپزشکی در دسترس نبوده، و در حالت عادی توسط سیستم‌های استاندارد سلولی جوندگان بدست نمی‌آیند. در روش‌های رایج معمولا تیتر پایین یا کیفیت پایین پروتئین و غیره از مشکلات تولید واکسن‌های دامی می‌باشند که روش جدید، تمام این نواقص را پوشش می‌دهد.

یکی دیگر از چالش‌های واکسن های دامپزشکی قیمت این محصولات در بازار می‌باشد. در‌نتیجه شرکت‌های تولید واکسن‌های دامی بایستی راه حلی مقرون به صرفه پیدا کنند. سیستم تولید پروتئین‌های نوترکیب، محصولاتی را در  مقادیر بالا تولید می‌نمایند که در حالت عادی به سختی تولید می‌شوند.

علاوه بر این، سیستم فوق توانایی تولید حجم وسیعی از واکسن را در مقیاسی بزرگ و با قیمتی به شدت پایین دارد و بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

منبع: Labiotech.eu (blog)

 

 

هشدار بیماری در خوک‌های ولگرد کویینزلند

جمعیت خوک های ولگرد که از شمال غربی نیو ساوت ولزتا کویینزلند پخش شده اند، ناقل بیماری بروسلوزیس می‌باشند.

شکار این حیوانات توسط گلوله و استفاده از دام، مهمترین راه انتقال عفونت به شکارچیان محسوب می‌شود. حتی سگ‌های شکارچیان نیز در خطر ابتلا به این بیماری هستند و در صورت ابتلا بایستی معدوم گردند. معاون بهداشت این استان نیز به شکارچیان این حیوانات هشدار داد.

آخرین همه‌گیری بزرگ بروسلوزیس در نیو ساوت ولزدر سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ بوده است که بیماری فوق از خوک‌ها به سایر حیوانات و سپس در اثر تماس با ادرار، خون، بزاق و مواد و ترشحات زایمانی به انسان نیز انتقال یافته است.

علایم بروسلوزیس یا تب مالت در انسان شامل علایمی شبیه آنفلوانزای حاد، تب متناوب، تعریق، بی‌حالی، بی اشتهایی، سردرد و درد عضلانی و مفاصل می‌باشد.

در استرالیا افراد در اثر تماس مستقیم با بافت و یا مایعات بدن حیوانات آلوده (بویژه در صورت وجود زخم در پوست) و یا مصرف گوشت آلوده حیوان عفونی، بیمار می‌شوند.

منبع: Nyngan Observer

 

 

بیماری مسری در گاو های شیری نیوزلند

بیماری مایکو‌پلاسما بویس در کانتربری جنوبی تایید گردید. این بیماری اولین بار است که در نیوزلند شیوع پیدا کرده است. بیماری فوق بسیار مسری است و ایجاد ورم پستان، پنومونی، سقط جنین و لنگش می‌نماید. همچنین باعث افت تولید شدید در محصولات دامپروری خواهد شد.

انجمن دامپزشکان نیوزلند اعلام نمود، از یک گله 1000 راسی گاو شیری، 150 گاو آلوده شده‌اند. این گاو‌ها باید به سرعت معدوم شوند و بقیه دام‌ها نیز بایستی تحت نظارت دقیق قرار گیرند.

مدیر سلامت و بهداشت باروری دام‌های شیری گفت: وقوع این بیماری در استرالیا خبر بدی برای این کشور می‌باشد. این بیماری به طرق مختلف آشکار می‌شود. در برخی مزارع دام‌ها دچار تورم پستان شده که با درمان آنتی‌بیوتیکی نیز بهبود نمی‌یابند. برخی نیز گوساله هایشان درگیر می‌شود و سایر گاو‌ها دچار لنگش شده و یا تلف می‌شوند. شیوع این بیماری در این فصل از سال که زمان زایش گاوها و گرفتن گوساله‌ها می‌باشد، باعث نگرانی دامپروران و مسئولین شده است.

منبع: Radio New Zealand

 

 

بازگشت میگو به هندوستان

چندی قبل، پرورش میگو، صنعتی بزرگ و پر اهمیت در هندوستان بود، بطوریکه واردات محصولات منجمد میگو از هندوستان به چندین کشور توسعه یافته همانند آمریکا، ژاپن، اتحادیه اروپا و استرالیا صورت می‌گرفت. اما شیوع ویروس کشنده در دهه گذشته یعنی در سال 2007 در هندوستان، باعث خسارات شدید و بهم خوردن تعادل بازار این محصول در این کشور گردید.

بیماری لکه سفید باعث تلفات 100 درصدی مزارع پرورش میگو در هندوستان شد و در حدود سیصد هزار تن میگو در اثر آلودگی با این ویروس کشنده از بین رفت.

حال با گذشت یک دهه از این همه گیری، دانشمندان موسسه آبزی پروری در حال بررسی راه کارهای حل این مشکل و پرورش دوباره گونه‌های محلی میگو در این کشور می‌باشند. در ضمن یک کیت تشخیصی ساده، حساس، مقرون به صرفه و مشتری پسند نیز جهت تشخیص این ویروس طراحی شده است. اصلاح ژنتیک و برنامه‌های پرورش گزینشی نیز جهت پرورش این محصول باارزش میگوی سفید اقیانوس، پیشنهاد شده است.

منبع: The Better India

 

 

پارو‌ویروس در سگ های ایالت میشیگان آمریکا

پناهگاه حیوانات واقع در وکسفرد کانتی ایالت میشیگان، به مدت 14 روز به حالت قرنطینه در آمده است. پاروو ویروس سگ ها یک بیماری ویروسی شدیدا مسری است که تهدیدی جدی برای سلامت سگ‌ها محسوب می‌شود. این ویروس به سرعت در سلول‌های بدن این حیوانات تکثیر یافته و به شدت لوله‌های گوارشی حیوان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. علاوه بر آن به گلبول‌های سفید خون نیز حمله می کند. همچنین ویروس به عضلات قلبی آسیب رسانده و حیوان تا پایان عمردچار مشکلات قلبی خواهد شد.

حیوانات در این پناهگاه تحت مراقبت و کنترل علایم این بیماری می‌باشند. کارکنان ساختمان، این مکان را تمیز و ضدعفونی نموده‌اند. این پناهگاه تا اطلاع ثانوی از پذیرش حیوانات جدید خودداری می‌نماید.

منبع: UpNorthLive.com

 

 

تب کریمه‌کنگو در پنجاب پاکستان

زنی 32 ساله ساکن روستایی در شهر چاکوال از استان پنجاب پاکستان دچار بیماری تب کریمه‌کنگو شد. این اولین گزارش بیماری امسال در این منطقه می‌باشد.

انستیتو بهداشت و سلامت اعلام نمود، این بیماری خوشبختانه سریع تشخیص داده شد و بیمار در بیمارستان تحت مداوا قرار گرفته است.

وی چند روز پیش با علایم تب به پزشک مراجعه نمود و چهار روز تحت درمان بود اما وضعیت جسمانی وی وخیم تر شد و او در بیمارستان بستری گردید. روز 19 ژوئن وی دچار خونریزی از بینی شد و نمونه خون وی از جهت تب کریمه کونگو مثبت گردید. وی 26 راس گاو در منزل نگهداری می‌نمود.

امسال در این کشور 15 مورد بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده است. پزشکان به دامپروران هشدار می‌دهند که در تماس با حیوانات دقت بعمل آورده و هرگز کنه‌های بدن دام‌ها را با دست جدا نکنند.

منبع: DAWN.com

 

 

آزمایشگاهی دریایی برای شناخت دلفین‌ها

«سیدار کی» واقع در فلوریدا بهترین مکان برای تحقیقات راجع به دلفین‌ها می‌باشد. عمق کم آب در ناحیه بیگ بند که این پروژه در حال اجرا می باشد، بسیار مناسب جهت شناخت و تحقیق راجع به رفتار‌های تغذیه ای و اجتماعی این پستانداران دریایی است.

«دکتر استفانی گزدا» می گوید: شناخت رفتار‌های جالب این حیوانات، می‌تواند ابزاری مهم جهت شناخت شرایط زیستی و سلامت اکوسیستم خلیج مکزیک باشد. دلفین‌ها دارای عمر طولانی هستند و جالب اینجا است که باله های پشتی این حیوانات همانند اثر انگشت منحصر به فرد است و محققان اینمرکز با این روش آنها را از هم تشخیص می‌دهند. 

از رفتارهای جالبی که مورد مطالعه دکتر گزدا بوده است تنفس این حیوانات است. آنها به صورت ارادی نفس می کشند، یعنی اگر دلفین ها بخوابند نمی توانند تنفس نمایند، در نتیجه در حالت نیمه خواب استراحت می کنند. بدین صورت که نیمی از مغز و چشم مقابل آن استراحت می‌کند، در حالیکه نیمه دیگر مغز بیدار است و دلفین به سطح آب آمده و نفس می کشند. هنوز واقعیات بسیار زیادی در رابطه رفتارهای زیست شناختی دلفین‌ها باقی‌ مانده است که محققان این مرکز مشغول به تحقیق می‌باشند.

منبع: Chiefland Citizen

 
 
نظر شما
ادامه