کد خبر: ۳۶۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر دکتر محسن مشکوة معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در گفتگوی عیدانه با نشریه حکیم مهر که ابتدای سالجاری منتشر شد به ذکر خاطره‎ای از خبری ناخوشایند درباره بیماری هاری پرداخت که به مناسبت روز جهانی هاری (28 سپتامبر - 6 مهر) بازخوانی می‎گردد :

 

 

هاری یکی از بیماریهای با قدمت زیاد است و به نامهایی نظیر گرگ دیوانه یا سگ دیوانه هم بخصوص در بین اقوام مختلف مطرح بوده است. معمولاً چون سرنوشت حیوان یا شخص مبتلا به هاری مرگ است بنابراین بیماری هاری با ترس و وحشت زیادی شناخته می‎‌شود. اینکه در سال چه تعداد فرد بر اثر هاری در کشور از دست می‌دهیم بسیار انگشت‌شمار است و همانطور که شما اشاره کردید تعداد موارد حیوان گزیدگی بالا و بیش از صد هزار مورد در سال است اما همه موارد گزش به هاری منتهی نمی‎گردد. با این حال به دلیل ترس و نگرانی هزینه زیادی برای پیشگیری از ابتلا صرف می‎شود. در مورد هاری منبع حیات وحش است و متولی در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست است. انسان از طریق گرگ و شغال و روباه یا از طریق حیوانات اهلی نظیر سگ و گربه در معرض این بیماری ممکن است قرار بگیرند. در مورد حیوانات اهلی سازمان دامپزشکی از نظر واکسیناسیون سگ و گربه مسئول است. در مورد سگ‏های صاحب‏دار وظیفه بر عهده سازمان دامپزشکی است و در مورد سگ‎های ولگرد وظیفه جمع‎آوری بعهده وزارت کشور (در شهرها شهرداریهای و در بخش‎‌ها بخشداریها) است. بنابراین در زمینه کنترل این بیماری و پیشگیری از ابتلا همکاریهای بین بخشی لازم است و علیرغم آنکه هنوز طرح جامعی در این زمینه نداریم اما سازمان‎های مسئول کمابیش به وظایف خود خوب عمل کرده‎اند. حالا چون بحث هاری شد یک خاطره هم بگویم که البته خوشایند هم نیست!

این خاطره به زمانی مربوط می‎شود که به عنوان نماینده سازمان دامپزشکی در اجلاس APHCA شرکت کردم. آفکا وابسته به فائو و کوتاه شده عبارات Animal Production and Health Commission for Asia and the Pacific است که سالانه رؤسای دامپزشکی 14 کشور عضو هر سال در یک کشور اجلاس دارند. آن سال در مالزی اجلاس برگزار شده بود که در جلسه یادداشتی به من دادند و در آن یادداشت نوشته شده بود (آقای عباس اشرفی کاردان دامپزشکی شهرستان الیگودرز در اثر هاری فوت کرد) و خیلی برای من ناراحت کننده بود و ناراحت‎کننده‌‎تر اینکه با ایشان در الیگودرز در دوره دبیرستان همکلاس هم بودم و خوب می‎شناختمشان! همانجا هم در جلسه این موضوع را اعلام کردم و همه ابراز تأسف کردند و گفتم این خطرات حرفه دامپزشکی است. بعد که به ایران بازگشتم متوجه شدم که ایشان مأموریتی به خوزستان رفته بوده -  چون معمولاً از لرستان در زمستان به خوزستان برای ارائه خدمات به دامهایی که به آنجا رفته بودند می‎رفتند -  و در آنجا با گاوی که بیمار بوده برخورد می‎کند. یکی از علائم هاری این است که حیوان ترشح زیاد بزاق دارد و تصور می‎شود که شاید جسم خارجی در گلویش گیر کرده است. ایشان هم بدون دستکش به تصور خود می‎خواهد جسم خارجی را بیرون بیاورد و متوجه نبوده که گاو هار است و مبتلا شده و فوت کرده بود.

این هم غنیمتی بود تا یاد این همکار عزیز گرامی داشته شود و برای وی مغفرت و برای خانواده ایشان اجر از درگاه خداوند مسئلت نمایم.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بشری
|
-
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۷
0
0
برای همه زحمت کشان حرفه دامپزشکی اعم خصوصی و دولتی آرزوی سلامتی دارم
hamid
|
-
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
0
0
سلام الحق و ولانصاف که ........................... گرانقیمتتر میباشد
همكار
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
0
0
آقاي دكتر مشكات بهتر است بجاي اين همه مصاحبه و ....... و .......... به وظايف ........ خود بپردازند
نظر شما
ادامه