کد خبر: ۳۶۲۲۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی:
برنامه زنده نیم‌نگاه رادیو سلامت، در روز یکشنبه 1 مرداد به موضوع انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت پرداخت؛ «دکتر آراسب دباغ مقدم» دقایقی مهمان تلفنی این برنامه بود ...
 

حکیم مهر  - برنامه زنده "نیم‌نگاه" رادیو سلامت، در روز یکشنبه 1 مرداد به بررسی موضوع "پیشنهاد انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت" پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، در این برنامه «دکتر پیام محبی» رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران، «دکتر آراسب دباغ مقدم»، متخصص بهداشت مواد غذایی و عضو کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی و «دکتر رسول خضری» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به ارائه نظرات خود در این خصوص پرداختند.

«دکتر آراسب دباغ مقدم» متخصص بهداشت مواد غذایی و عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی دقایقی مهمان تلفنی این برنامه بود و دیدگاه های خود را در رابطه با موضوع انتقال آموزش دامپزشکی از وزارت علوم به وزارت بهداشت تشریح کرد.

وی اظهار داشت: موضوع ادغام سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، را می‌توان به دو بخش مهم تقسیم نمود؛ موضوع اول بحث آموزش‌های دامپزشکی است و دیگری مسائل اجرایی می‌باشد. همانطور که مستحضر هستند، در حال حاضر وضعیت دامپزشکی بصورتی است که این دو بخش به صورت دو بخش متفاوت انجام می‌پذیرد که الزاماً این دو به صورت سازمان یافته و منظم هیچ ارتباطی با هم ندارند.

عضو کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی افزود: آموزش دامپزشکی به عنوان تنها رشته مقطع دکترا، به عهده وزارت علوم است و به نوعی هیچ سنخیتی با سایر رشته‌های وزارت علوم همانند رشته ادبیات، گروه علوم انسانی، گروه فنی مهندسی و غیره ندارد. من از دیدگاه خود، ادغام و یا تحت نظارت گرفتن رشته دامپزشکی را با وزارت بهداشت بسیار مناسب ارزیابی می‌کنم.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: اگر بخواهیم از فواید این امر بگوییم، می توان به یکی از مشکلاتی که هم اکنون بر سر راه اشتغال دامپزشکان ایجاد شده اشاره نمایم؛ علی رغم اینکه دامپزشکان می‌توانند در بیش از 30 رشته مختلف تخصصی PhD به تحصیلات تکمیلی خود در وزارت بهداشت ادامه دهند، اما پس از فارغ التحصیلی، به دلیل اینکه پایه دامپزشکی دارند و گفته می‌شود که شما از ابتدا تحت نظارت وزارت علوم هستید، در جذب آنها در وزارت بهداشت ایجاد اشکال می‌نمایند. البته درست است که این مسئله به عنوان یک قانون و مصوبه نیست، اما متاسفانه این وضعیت به صورت یک رویه نانوشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در حال وقوع است.

دکتر دباغ مقدم تصریح کرد: بسیاری از مشاغلی که در سال‌های قبل، دامپزشکان در معاونت‌های غذا و دارو، معاونت‌های بهداشت در زمینه زئونوز‌ها و همچنین در زمینه اپیدمیولوژی و غیره به عهده داشتند، هم اکنون به افراد دیگری واگذار شده است که نه تنها صلاحیت‌های اولیه را هم نداشتند، بلکه در طول دوره تحصیل خود واحد‌های مرتبط با این موضوع را هم آموزش ندیده و نگذرانده‌اند.

وی افزود: بحث دیگر این است که آموزش دامپزشکی از آموزش پزشکی جدا افتاده است زیرا در تحقیقات علوم پایه، معمولا یک جزء اصلی آن دامپزشکان هستند و بسیاری از این تحقیقات به صورت In Vivo بر روی حیوانات انجام می شود و پارامتر‌های حیوانی بایستی اندازه‌گیری، سنجیده و کنترل شوند و با این فاصله ایجاد شده، به نوعی تحقیقات نیز با مشکل مواجه شده است.

عضو کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی در ادامه اظهار داشت: شکاف آموزشی دامپزشکی از وزارت بهداشت، باعث شده مسائل روز بهداشتی کشور که بیشتر آنها بیماری‌ها و مشکلاتی هستند در زمینه مواد غذایی، زئونوزها، مبارزه با ناقلین و مخازن بیماری ها، نیز به نحو درستی به آموزش دامپزشکی منتقل نشود و در دانشکده‌های دامپزشکی در اکثر اوقات مسائلی آموزش داده می‌شود که به عنوان مسائل روز بهداشت و سلامت کشور مطرح نبوده و چندان کاربردی ندارند.

دکتر دباغ مقدم تصریح کرد: نکته دیگر این است که متاسفانه چون نگاه وزارت علوم به رشته دامپزشکی، همانند سایر رشته‌ها‌ی ادبیات، ادبیات عربی، زبان انگلیسی، زبان های خارجه و غیره که نیاز به آزمایشگاه، بیمارستان، فارم و فیلد ندارند می‌باشد، در سالهای اخیر در دانشگاه آزاد و وزارت علوم، تاسیس دانشکده های دامپزشکی به شدت و به تعداد زیادی گسترش پیدا کرده است؛ حتی دانشکده های علمی-کاربردی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و کاردانی و غیره در رشته دامپزشکی نیز دانشجو می‌پذیرند. این مسلما بیش از نیاز سنجیده شده توسط سازمان ذیربط همانند سازمان نظام دامپزشکی می‌باشد و نهایتا منجر به بیکاری جوانانی است که شش یا هفت سال از عمرشان را در تحصیل علم دامپزشکی گذرانده‌اند. این مسئله در آینده‌ای بسیار نزدیک باعث به بار آمدن فاجعه می‌شود.

دکتر دباغ مقدم در جمع بندی مطالب گفت: بدون در نظر گرفتن بخش اجرایی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد و حتی در آینده هم اگر باقی بماند و یا اینکه کل مسئولیت‌ها و سازمان مستقل دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل شود که خود بحث جداگانه‌ای را می طلبد، بنده به عنوان دامپزشک متخصص بهداشت مواد غذایی و عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، اینگونه برآورد می‌کنم که اگر این ادغام به نحوی صحیح و اصولی انجام پذیرد، قطعا در آینده‌ای نزدیک شاهد ارتقای آموزش دامپزشکی، ارتقای علوم پایه پزشکی و همچنین ارتقای تحقیقات در کشور خواهیم بود.

 
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
1
نظرات ارزشمند دکتر دباغ مقدم عزیز بسیار مستدل بود وضرورت انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت را بسیار عالی تشریح کردند به نظرم همانطور که در نظرسنجی حکیم مهر نشان داده شد و اکثر دامپزشکان به آن اعتقاد دارند بایستی دامپزشکی به وزارت بهداشت ملحق شود تا مشکلات آن مرتفع گردد با این وضع موجود وضعیت دامپزشکی روز بروز بدتر از قبل خواهد شد
مصطفی قلاوند
|
Brazil
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
پازل تکمیل شد، تصور ......................... رو هیچ وقت نمیکردم...
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
شما فعالا حالشو ببر
نامدار زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
1
این کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی دقیقا چکاری تا بحال انجام داده؟ لطفا اگر کسی میدونه با ذکر منبع، خروجی های این کمیته را معرفی کند. متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
1
0
دقیقا...بسیارعالی.حق مطلب رو ادا کردید..چرا یه دانشجوی دامپزشکی,حالا کارشناس یا دکترا..برای ادامه تحصیل ب فکر واردشدن ب رشته های پزشکی باشه؟؟و همه دغدغه ش رها شدن از یه پسوند باشه..میکروب دامپزشکی.انگل دامپزشکی.اصلا بهداشت موادغذایی دامپزشکی,,یا هرچی...اینارو نخونه وفقط پیگیر این باشه ک از دامپزشکی خلاص شه و در رشته های وزارت بهداشت ادامه تحصیل بده؟؟کاملا در جریان هستین ک این قضیه الان یه دغدغه شده برای دانشجویان دامپزشک....درصورت موندن در دامپزشکی,نه تنها درمورد اینده شغلی مشکل دارند...بلکه حتی درطول تحصیل هم مزایا و امتیازات دانشجوای وزارت بهداشت رو ندارن..واینجوری هس ک روز ب روز دامپزشکی جایگاهش رو از دست میده و ب حاشیه رانده میشه..و پزشکی و گرایشهاش حتی. ب سمبل فرزندان ایران تبدیل میشه..و هیشکی حواسش ب این نیس ک یه کاردان دامپزشک حین واکسیناسیون تب مالت میگیره..یه کارشناس دامپزشک..یه دکتردامپزشک در معرض بیماری قرار میگیره...درشرایط سخت تلاش میکنه..و حتی سختی کار هم نمیگیره.تحقیرم میشه..حرفم میشنوه....تا پیشگیری کنه..دیده نمیشه ...بهش اهمیت داده نمیشه ...و اینجوریه ک پیگیری ب مخاطره میفته...و بیمازستانها روز ب روز شلوغ تر.و سرطان ها بیشتر و همه محتاج درمان میشن...درمان و هزینه های سرسام اور..ک البته برای بعضی ها خالی از لطف نیس
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
1
0
احسنت بر شما
دندانپزشک و دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
1
برید زیر نظر وزارت بهداشت تا یه لیسانس پرستاری هم تحقیرتون کنه. انگار وزارت بهداشت چه گلی به سر بقیه فارغ التحصیلاش زده که بخواد به سر دامپزشکا بزنه!!
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
1
0
تورو خدا از تحقیر شدن تو وزارت بهداشت حرف نزنید که مطمین میشم معنی تحقیر شدن رو نمیدانید یا اصلا تو بازار دامپزشکی نیستید که یه بی سواد کشاورز و دامدار قدرت اعمال نظر را بر مادارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
بهترین گزینه انتقال به وزارت بهداشت والسلام
دکتر رمضانی
|
-
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
انتقال انجام بشه مشکلات هم حل میشه
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
اگر با وزارت بهداشت ادغام بشه هم از نظر کار و هم از نظر کنترل پذیرش دامپزشکی در دانشگاهها و هم از نظر دکتری تخصصی خیلی به نفع دامپزشکها میشه ما دامپزشکها که منتظر ادغام هستیم
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
خدایا معجزه ای کن تا بره جز بهداشت ک از سرزنش ی عده ........... راحت شیم .ک دیگ نگن این چ رشته ای بود انتخاب کردی
پاسخ ها
نامدار زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
شما احتیاج به معجزه ندارید. همین الان هم میتونید رشته تان را عوض کنید و پیشنهاد بنده بعد از سالها کار و مطالعه در این حوزه به شما همین هست. هرچقدر هم علاقه مند باشید باز هم با گرسنگی و ماهی یک میلیون نمیشود امیدوارانه زندگی کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
0
0
پس چرا صحبت هاي دكتر محبي رو ننوشتين چي گفته ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
حالا چی گفته؟
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
0
خدایا معجزه ای کن تا بره جز بهداشت ک از سرزنش ی عده بیسواد راحت شیم .ک دیگ نگن این چ رشته ای بود انتخاب کردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
بشین به انتظار معجزه
نظر شما
ادامه