کد خبر: ۳۶۲۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر



تب کریمه کنگو، بیماری خطرناکی است که از طریق تماس با دام آلوده و کنه در انسان بروز می کند و خطر آن کمتر از طاعون نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، تب کریمه کنگو که بالغ بر ۱۷ سال است در کشور وجود دارد از طریق واردات دام آلوده از کشورهای افغانستان و پاکستان وارد کشور شده است. تب کریمه در سال ۹۵، ۶۲ مورد مبتلا داشت که از این تعداد ۶ تن جان خود را از دست دادند. این بیماری که توسط کنه هیالوما منتقل می‌شود در بدن دام هیچ علایمی ندارد و تنها تاثیر آن بر بدن انسان است.

در حالی که در اقصی نقاط کشور دامداران و عشایر به پرورش انواع دام مشغول هستند و میزان تولیدات بیش از نیاز داخلی است و دامداران توانایی صادرات گوشت به کشورهای دیگر را دارند اما با واردات بی‌رویه و غیر اصولی دام از کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان و عدم رعایت مواردی مانند قرنطینه دام وارداتی و سم پاشی بدن آن‌ها، این بیماری وارداتی سالیان سال است که در کشور قربانی می‌گیرد.

«دکتر عباس عباسی»، مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص اظهار کرد: این بیماری بیشتر در حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و شتر مرغ بیشتر خودش را نشان می‌دهد. در پرندگان وحشی هم اگر به کنه آلوده باشند امکانش وجود دارد. نوع حیوان مهم نیست بیشتر نوع کنه و آلودگی آن حیوان به کنه اهمیت دارد.

وی افزود: گزارشی مبنی بر ابتلا به بیماری توسط حیوانات و یا پرندگان وحشی تاکنون دریافت نکرده‌ایم اما مسئله‌ای که وجود دارد در خصوص شترمرغ، گاو، گوسفند، بز و شتر است که می‌توانند این بیماری را دریافت کنند و در صورت ابتلا با تماس به بدن انسان منتقل می‌شود که این تماس هم از طریق خون گوسفند و هم کشتن خود کنه امکان پذیر است.

عباسی در رابطه با اقدامات انجام شده برای کنترل تب کریمه کنگو خاطر نشان کرد: پیشگیری و کنترل این بیماری درفارم است که ادارات دامپزشکی ما در فارم‌ها در زمانی که کنه‌ها زمان تکثیرشان است و آب و هوا برای این امر مساعد می‌شود، باید اقدام اساسی انجام دهند.

وی ادامه داد: عمدتا در برخی نقاط کشور این زمان از اوایل فروردین شروع می‌شود و در برخی نقاط تا اواخر شهریور هم ادامه پیدا می‌کند. از آنجایی که عامل اصلی این بیماری کنه‌ها هستند و این موجودات در مزارع و مراتع وجود دارند، دامهایی که وارد می‌شوند سم پاشی می‌شوند که هم به صورت سم پاشی در جایگاه نگهداری دام و هم به صورت حمام دادن دام‌ها در حمام ضد کنه است که این کار در مراگز انجام می‌شود.

وی افزود: اقدام دیگر دامپزشکی آموزش دامداران روستایی، عشایری و کسانی است که از دام نگهداری می‌کنند که با کنه به صورت مستقیم سروکار نداشته باشند، به هیچ عنوان این موجود را له نکنند، برای کشتار دام حتما از کشتارگاه استفاده کنند و خودشان اقدام نکنند و در صورت اجبار به کشتار با رعایت تمام نکات ایمنی این کار را انجام دهند.

نگهداری از لاشه در دمای زیر صفر

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در ادامه تصریح کرد: پس از کشتار دام، لاشه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند و بعد مصرف کنند. جگر و باقی بخش‌های دام را هم به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند. این‌ها اقداماتی است که ما در مزارع و دامداری‌های کشور انجام داده‌ایم. آموزش‌های عمومی را هم از طریق جرائد محلی و عمومی، رسانه ملی و رسانه محلی به شهروندان اطلاع دادیم. در کشتارگاه‌ها رعایت اصول قرنطینه قبل از کشتار ومعاینه قبل از کشتار انجام می‌شود و دام‌هایی که حامل کنه هستند حتما با شرایط استثنایی خاصی ذبح می‌شوند. آموزش‌های لازم به سلاخان و کارگران کشتارگاه داده شده است. از قرنطینه تا جمع آوری بخش‌های مختلف دام توسط متخصصین به کشتارگاه‌ها آموزش داده شده است و گوشت در سردخانه‌های کشتارگاه به مدت ۲۴ ساعت نگهداری می‌شود تا عامل بیماری که به سرما فوق العاده حساس است در این مدت عقیم و کشته شود.

هماهنگی با دامپزشکی برای کشتار خارج از کشتارگاه

با وجود نزدیک شدن به مناسک حج و به جا آوردن مراسم مهم این دوران مانند قربانی در روز عید قربان که بر حجاج واجب است، بسیاری از این کشتار‌ها در خارج از کشتارگاه انجام می‌شود و امکان ابتلا به بیماری می‌تواند با کوچک‌ترین سهل انگاری بالا‌تر برود. اما سازمان دامپزشکی برای این مسئله هم پیشگیری و تمهیداتی را در نظر گرفته است.

وی با اشاره به ذبح گوسفند و گاو در ایام حج و نذورات مردم تشریح کرد: اگر کسانی نذری دارند که مبادرت به کشتار خارج از کشتارگاه می‌کنند، نحوهٔ کشتار را با هماهنگی دامپزشکی انجام دهند. متخصصین دامپزشکی برای نظارت بر نحوه کشتار و نگهداری در محل ذبح حاضر می‌شوند و بر امور نظارت خواهند کرد. یکی از موثر‌ترین راه‌هایی که در این مدت انجام شده مسئله آموزش و سم پاشی اماکن است که بیشترین سهم را در میزان ابتلا و مرگ و میر داشته‌اند.

عباسی در پایان گفت: این نوعی بیماری است که در کنه‌ها وجود دارد و این مسئله که بتوان آن را به صورت کامل نابود کرد وجود ندارد. تنها رعایت اصول ایمنی و بهداشت دام و سم پاشی اماکن بهترین راه برای کنترل این بیماری است. تشخیص این بیماری و درمان آن در انسان در ابتدای ابتلا بسیار راحت است. این بیماری از لحاظ بالینی در دام خود را نشان نمی‌دهد و کار را مشکل می‌کند اما در انسان به راحتی قابل درمان است. سیر بیماری در سنوات گذشته از ۸۹ تاکنون نشان می‌دهد که با آموزش‌های انجام شده میزان مرگ و میر آن کاهش یافته است.

در رابطه با تعداد مبتلایان به این بیماریی و تعداد مرگ ومیر در کشور، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر، با بیان اینکه تا کنون ۷۹ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند و ۵ نفر نیز فوت کرده‌اند، مجددا خاطرنشان کرد: هیچ فردی در تهران به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت نکرده است و شایعه مرگ پیرزن ۷۲ ساله تهرانی بر اثر این بیماری صحت ندارد. فرد فوت شده در استان خراسان نیز دارای بیماری زمینه‌ای پیشرفته و شدید بوده است که این عامل زمینه ساز فوت او بوده است.





انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
هیچ وقت کمبود نیرو سازمان اجازه ی انجام چنین طرح هایی را در محل کشتار دام نمبدهد
نظر شما
ادامه