کد خبر: ۳۶۱۸۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...
 

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، هفتمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:

 

 

تشکیل کمپین واکسیناسیون علیه همه‌گیری تب برفکی در مراکش

با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در میان گاو‌های کشور مغرب، کمپینی عمومی جهت واکسیناسیون گاو‌ها از ۱۵ ژوئن تا اواخر ماه اوت تشکیل گردید.

بیماری تب‌برفکی (FMD)، یک بیماری شدیدا واگیردار ویروسی است. این ویروس باعث ایجاد عفونت در گاو‌، خوک، گوسفند‌، بز، گوزن و سایر حیوانات زوج سم خواهد شد. هدف از ایجاد کمپین فوق، ایجاد ایمنی در برابر سروتیپ A بیماری، که اخیرا در نواحی مختلف کشور مغرب مشاهده شده است، می‌باشد.

بیش از ۷۰۰ دامپزشک متخصص در این طرح شرکت دارند، مواردی از بیماری هم‌اکنون در این ناحیه مشاهده شده است هر‌چند از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ همه‌گیری تب برفکی در دامها گزارش نشده بود. تشکیل این کمپین در مراکش، زیر نظر دفتر امنیت ملی بهداشت مواد غذایی جهت کنترل بیماری‌های دامی واگیر‌دار می‌باشد.

منبع: Morocco World News

 

 

جلبک‌های سبز-آبی و تلفات ۳۲ گاو در اورگان

جلبک‌های سبز آبی یا همان سیانو‌باکترها، نوعی باکتری فتوسنتز کننده هستند که به طور طبیعی در بسیاری از آبهای تازه و مانده وجود دارند. سم حاصل از آنها انسان‌ها و دام را مسموم می‌نماید.

شیوع مسمومیت با این باکتری‌ها از حدود یک ماه پیش گزارش شده است. نگرانی دامداران از آنجا شروع شد که پای گاوها آبی رنگ شده بود. در آن منطقه آبشخوری وجود دارد و حدود ۶۰ سال است که حیوانات از آب آن می‌نوشند و تاکنون مشکلی نداشتند. با موجی از سمت شمال، لایه ای از این جلبک‌ها در ۳ تا ۴ فوت از کناره‌های این آبگیر بوجود آمده بود. دام‌ها از این آب نوشیدند.

«پروفسور درهر» استاد میکروبیولوژی دانشگاه اورگان می‌گوید: در اثر باران های فراوان در زمستان و بهار امسال بعد از سالها خشکسالی، این جلبک‌ها به طور غیر معمول تکثیر یافته اند. دامها ۷۲ ساعت پس از نوشیدن این آب تلف شدند. درمانی برای این دامها وجود ندارد. این اولین گزارش بیماری فوق در این منطقه است.

منبع: Capital Press

 

 

ممنوعیت واردات مرغ از زیمبابوه به عربستان

عربستان به علت شیوع آنفلوانزای پرندگان واردات مرغ را از چندین کشور ممنوع اعلام نموده است. زیمبابوه آخرین کشوری است که عربستان واردات مرغ زنده، تخم مرغ‌ و جوجه‌ها را از آن کشور ممنوع کرد.

«باکر التعریف» معاون ارزیابی خطرات دام‌ها، گفت: با توجه به هشدار سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) مبنی بر همه‌گیری بیماری آنفلوانزای‌پرندگان در زیمبابوه، این تصمیم گرفته شده است.

زیمبابوه اولین کشور آفریقایی است که شیوع آنفلوانزای‌پرندگان سویه H5N8 در اواخر ماه می، در آن گزارش شده است. علاوه بر زیمبابوه، واردات مرغ موقتا از کشورهای بلژیک، ویتنام، مالزی و ایالت تنسی به کشور عربستان، ممنوع شده بود.

منبع: Gulf Business News

 

 

بیماری ویروسی در گوریل‌های در معرض خطر انقراض

محققان دامپزشک به تازگی هرپس ویروسی مشابه سویه ای که انسان‌ها را آلوده می‌نماید، در گوریل‌های کوهستان یافت کرده‌اند. به گفته دانشمندان دانشگاه دیویس کالیفرنیا، دانستن این موضوع کمک بزرگی به حفاظت این حیوان در معرض انقراض می‌نماید.

با بررسی بزاق جمع‌آوری شده از گوریل‌ها در اوگاندا و روآندا، مشخص شد که آنها با سویه خاصی از این ویروس آلوده می‌شوند و در بدن حیوانات سالم خطر چندانی ایجاد نمی‌کند، اما در بدنشان خاموش باقی می‌ماند. این ویروس تهدیدی برای نوزادان گوریل‌ها محسوب می‌شود. این عامل همانند ویروس اپشتین-بار در نوزاد انسان است. دانستن چگونگی واکنش بدن نوزادان گوریل‌ها در برابر این ویروس می‌تواند کمک شایانی به درک بهتر تاثیر ویروس اپشتین-بار در نوزاد انسان نماید، چون گوریل‌های کوهستان یکی از مشابه ترین گونه‌ها به انسان از لحاظ ژنتیکی می‌باشند.

منبع: Newsline

 

 

جلوگیری از شیوع هاری در سریان در مالزی

مقامات ساراواک همچنان فعالانه در جستجوی شناسایی موارد ابتلای بیماری هاری در حیوانات و واکسیناسیون بر علیه این بیماری می‌باشند.

دختر‌بچه ۵ ساله‌ای نیز از کامپانگ آمپونگان بدین بیماری مبتلا شده و وضعیت جسمی وی وخیم اعلام شده است. بر طبق گزارشات کمیته مدیریت حوادث کشور، از ابتدای ماه آپریل تا جمعه گذشته، در ۱۰ کیلومتری منطقه درگیر این بیماری در سریان، ۲۹۰ مورد گا‌زگرفتگی با سگ گزارش شده و ۶۶ مورد جدید بیماری نیز از ۲ جولای تا کنون مشاهده گردیده که ۲۲۹ نفر از آنها تحت درمان قرار گرفته‌اند.

بخش خدمات دامپزشکی ساراواک اعلام نموده است که ۳۷۸۵ حیوان شامل: سگ‌ها، گربه‌ها و سایر حیوانات واکسینه شده‌اند. علاوه بر آن در آخر هفته گذشته واکسیناسیونی انبوه در مناطق مسکونی و روستاها صورت گرفت.

منبع: The Star Online

 

 

وزارت کشاورزی آمریکا: سندرم گاو دیوانه (BSE ) در آلاباما

وزارت کشاورزی آمریکا یک گاو ۱۱ ساله را در آلاباما شناسایی نمود که دچار آنسفالوپاتی اسفنجی و یا همان سندرم گاو دیوانه بوده است. این پنجمین مورد در ایالات متحده از سال ۲۰۰۳ می‌باشد.

این گاو قرنطینه شده و هرگز وارد کشتارگاه نخواهد شد و هیچ خطری را متوجه زنجیره غذایی نخواهد کرد.

این گاو در طی بازرسی‌های روتین دامپزشکان، با نشان دادن علایم بالینی BSE آتیپیک در بازار دامداری آلاباما تشخیص داده شد. بیماری فوق مسری نیست و شامل دو نوع کلاسیک و آتیپیک می‌باشد. نوع کلاسیک این بیماری اولین بار در انگلستان در اواخر سال ۱۹۸۰ مشاهده شد. منبع عفونت این بیماری تغذیه از پودر خون و استخوان آلوده به عامل پریون عفونی حاصل از گاوهای آلوده بوده است که دامها از آن تغذیه کرده بودند. بر همین اساس اداره غذا و دارو هرگونه خوراک دامی با منشا پروتئین را در گاوها و نشخوارکنندگان، از سال ۱۹۹۷ممنوع اعلام نمود و همچنین از سال ۲۰۰۹ نیز مواد بافتی پر خطر در خوراک تمام حیوانات حذف و ممنوع گردید.

منبع: Aperture Games

 

 

هشدار پلیس: شیوع دیستمپر در حیوانات وحشی پنسیلوانیا

اخیرا شیوع بیماری دیستمپر در حیوانات وحشی در منطقه هاتون باعث شد که پلیس و مسئولین، به ساکنین این منطقه هشدار دهند که مراقب هر گونه رفتار های عجیب راکون‌ها و روباه‌ها باشند.

در همین حال، دامپزشکان به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می‌نمایند که هر‌چه زودتر آنها را بر علیه بیماری‌های واگیر‌دار واکسینه نمایند. پلیس هاتون می‌گوید بیش از بیست مورد از راکون‌ها و سایر حیوانات دارای علایم بیماری دیستمپر، گزارش شده است. این افزایش چشمگیر موارد بیماری تاسف بار است. حیوانات بیمار معمولا در طول روز در معرض دید هستند و هیچ ترسی از حضور انسانها نداشته و دچار عدم تعادل در حین راه رفتن می‌باشند. در سال گذشته هیچ گزارشی از این بیماری در پنسیلوانیا اعلام نشده بود اما امسال بیش از نیمی از راکون‌ها و روباه‌ها با داشتن علایم بیماری دیستمپر به مرکز مراقبت حیوانات منتقل شدند.

منبع: MICHIGAN NEWS

 

 

قانون جدید جهت جلوگیری از انتقال باکتری ای-کولای

قانون جدید ایالتی در آمریکا جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌های مسری در نمایشگاه‌های حیوانات، وضع شده است. این قانون صرفا مربوط به بیماری‌هایی نظیر آنفلوانزای پرندگان نیست بلکه در برخی نقاط، شکایاتی مبنی بر انتقال عفونت ای-کولای از نمایشگاه‌های حیوانات، شده است.

«تام بارنز» سخنگوی انجمن نمایشگاه‌های ایالت آیووا می‌گوید: این قانون نیازمند آن است که تبلیغات و تابلو‌هایی در نمایشگاه‌های حیوانات نصب شود و به بازدیدکنندگان هشدار دهد که حیوانات را لمس نکنند و مرتبا دستان خود را بشویند تا از انتقال بیماری پیشگیری شود.

همچنین بایستی در این تابلو‌ها یادآوری شود که در نواحی نگهداری حیوانات از آوردن خوراکی و غذا جلوگیری شود. این تابلوها باید در سردر ورودی نمایشگاه‌ها نصب شود و مردم را از خطر ابتلا به بیماری‌های مسری آگاه سازند. این قانون از تاریخ یکم ژوئیه اجرا گردید و همچنین برگزارکنندگان، ملزم به نظافت کامل مکان نگهداری حیوانات در زمان قبل و بعد از برگزاری نمایشگاه هستند.

منبع: Radio Iowa

 

 

بیماری برنا در اسب‌های اتریش

بیماری برنا یک فرم کشنده تورم مغزی در میان اسب‌ها و گوسفندان است. تاکنون فقط موارد کمی از این بیماری در اتریش گزارش شده است. اما در طی دو سال اخیر چندین مورد از بیماری برنا در اسب‌های مناطق Upper Austria گزارش شده است.

علایم این بیماری شامل اختلالات رفتاری و عدم تمرکز است. این بیماری باعث عفونت کشنده مغزی، نخاعی در بین حیوانات آسیب دیده می‌شود. بایستی حیوانات آلوده از اسطبل عمومی خارج شده و جداگانه نگهداری شوند. همه استاندارد‌های بهداشتی و کنترل‌های منظم و پیاپی اعمال گردند.

موارد مشاهده شده از بیماری حاکی از آن است که اسبها، به عنوان مخزن و میزبان ویروس در آن مناطق محسوب می‌شوند و این امر همه‌گیری بیماری نادر برنا را در یک منطقه اندمیک جدید در اتریش اثبات می‌کند.

منبع: Science Daily

 

 

تلاش جهت پیشگیری از همه‌گیری تب برفکی در ایالت آیووا

بیش از ۶۰ سازمان دولتی، ایالتی و محلی، متخصصان دانشگاهی و صاحبان صنعت دامپروری اخیرا در طی نشستی در رابطه با واکنش سریع در برابر بیماری‌های اضطراری شرکت نمودند.

این جلسه توسط وزارت کشاورزی ایالت آیووا برگزار گردید. در سال ۲۰۱۵ با وضعیت اضطراری که در مواجهه با بیماری آنفلوانزای طیور در این ایالت پیش آمد، صنعت پرورش طیور به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. این تجربه، درسی بزرگ برای مقابله با رویدادهایی اینچنینی بود.

در این زمان احتمال شیوع بیماری تب برفکی در این ایالت که رتبه نخست در تولید گوشت خوک و همینطور رتبه چهارم در تولید گوشت گاو را دارد، زیاد است. همین مسئله باعث شد تا توانایی‌ها، مشکلات و قدرت عمل در مقابل این بیماری سنجیده شده و مسائل مختلف آن به روز شود. شیوع این بیماری می‌تواند ضربه بزرگی به اقتصاد ملی و ایالت آیووا وارد آورد. در این نشست و تمرین، بزرگان صنعت طرح‌ها و برنامه‌های پیشنهادی خود در رابطه با پیشگیری، تشخیص زودهنگام در زمان شیوع بیماری تب برفکی را ارائه دادند.

منبع: Iowa Farmer Today

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
0
نقش دامپزشکان در جهان و....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
لطفا منبع کامل عنوان شود.چون برخی از آنها در منابع عنوان شده وجود ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
مطالب عالي بود . با تشكر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
0
ممنون از زحماتتون. در رابطه با تب كريمه هم مطالب گذاشته شود.
نظر شما
ادامه