کد خبر: ۳۶۱۸۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:
«دکتر احمد آریایی‌نژاد» افزود: چه فرقی می‌کند که کدام سازمان کجا باشد؟ همین که کار به صورت کارشناسی باشد کافی است ...
 

حکیم مهر- عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم ملایر مجلس شورای اسلامی تضاد منافع برخی آقازاده‌ها با سازمان دامپزشکی را یکی از چالش‌های اصلی این حوزه می‌داند. از نظر «دکتر احمد آریایی‌نژاد» ناگفته‌ها در دنیای دامپزشکی زیاد است.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین‌های چالش‌های حال حاضر دامپزشکی در ایران را چه می‌دانید؟

فکر می‌کنم مجموعه دامپزشکی و سازمان دامپزشکی با دو چالش اصلی روبرو هستند؛ اول اینکه از لحاظ مادی مشکل دارند. مشکل دوم به منافع این سازمان یا بهتر بگوییم به منافع مردم بازمی‌گردد. از این جهت که به هر حال بخش بزرگی از تغذیه مردم به سلامت دام‌هایی باز می‌گردد که مورد استفاده قرار می‌دهند. این منافع که سازمان دامپزشکی یکی از مدافعان آن است، با منافع اقتصادی بعضی از افراد، به خصوص آقازاده‌ها و خصولتی‌ها در تضاد قرار می‌گیرد که این نقطه اصلی چالش است.

حکیم مهر: منظور شما دقیقا چیست؟

گاهی وقت‌ها بعضی‌ها علامت محصولی را که قرار است به دست مردم برسد در خطر می‌اندازند. برای اینکه بحث واضح‌تر شود، مثالی عرض می‌کنم. مثلا اینکه گوشت مردار به دست مردم بدهند. آن نظارتی که باید بشود، نمی‌شود که این یک تخلف بزرگ است. ممکن است این آقا با بنده که مسئولیتی دارم، زد و بندی داشته باشد و بنده خطی روی خلاف‌های او بکشم. بالاخره دامپزشکی استانداردهایی دارد که ممکن است رعایت نشود.

دامپزشکی باید از یک سو مدافع حقوق مردم باشد و از سوی دیگر ممکن است بیشتر از سوی دولتی‌ها برای سرمایه‌گذاری، پاچه‌خواری بعضی از انسان‌هایی را انجام دهند که پول در دست آنهاست، اما صلاحیت اخلاقی یا کاری ندارند. مثلا کارفرمایی حقوق کارگران خود را رعایت نمی‌کند. می‌گویند اینی که هست، اگر بیشتر فشار بیاوریم، آن هم می‌رود. ما اخلاقیات را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهیم درحالی که اخلاق و کرامت انسانی در اولویت اول است.

حکیم مهر: یعنی به نظر شما این معضل در حوزه دامپزشکی نمود بیشتری دارد؟

نمی‌توان گفت در این حوزه بیشتر است. منظور بنده این است که این در حوزه دامپزشکی یک چالش است. می‌توان صدا و سیما را مثال زد. از آنجا که بودجه آن دست دولت است،‌ هر دولتی که بر سر کار می‌آید، می‌گوید باید برای من کار کنی تا حقوقت را بدهم. این قشنگ نیست. پس چطور ما رشد کنیم؟ برای رشد یک گیاه باید زواید آن را از بین ببریم تا محیط برای آن مساعد باشد. حذف این زوائد یکی ازکارهای عمده منتقدین است. اینکه از همه تعریف کنیم، پس چه زمانی برای رشد داریم؟ اگر واقعا معتقد به انتقاد هستیم، نباید علیه آن جبهه‌گیری کنیم. حتی باید منتقدین را تشویق کنیم و پاداش دهیم، چراکه باعث حذف مسیر خطا می‌شوند.

حکیم مهر: یعنی از نظر شما انتقاد در سازمان دامپزشکی کم است؟

ناگفته‌ها در دامپزشکی زیاد است. اگر فضا را برای عزیزان دامپزشکی که در موقعیت‌های مختلف فعالیت‌ می‌کنند، مهیا کنیم، از خیلی از این مسائل گله‌مند هستند.

حکیم مهر: آقای دکتر، یکی از بحث‌های داغ حوزه دامپزشکی در این روزها، مساله انتقال سازمان به وزارت بهداشت است. ارزیابی شما از این انتقال چیست؟

این را باید به کارشناسان واگذار کنیم. سوال این است که در نهایت به دنبال چه چیزی هستیم؟ آیا جهاد تخصص اداره کردن دامپزشکی را ندارد؟ جهاد که در حال پرورش دام و طیور است. به هر حال یک جا این ۲ نهاد باید با هم مرتبط شوند. حالا اگر ما سازمان دامپزشکی را به وزارت بهداشت منتقل کنیم، مثل قضیه انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت می‌شود. وزارت بهداشت به دنبال تصدی‌گری بیمه‌هاست، در حالی که تامین اجتماعی زیر نظر وزارت تعاون و رفاه است و برخی امور درمانی را انجام می‌دهد. چه فرقی می‌کند که کدام سازمان کجا باشد؟ همین که کار به صورت کارشناسی باشد کافی است. از قدیم می‌گویند که شاگردی نزد آهنگری کار می‌کرد و از او می‌خواست که ابتدا به صورت نشسته و بعد به صورت خوابیده در کوره آتش بدمد. استاد برگشت و گفت: «تو بدم، بمیر و بدم». در نهایت مردم نباید ضرر کنند. اینکه من دلم می‌خواهد سازمان دامپزشکی زیر نظر من باشد تا قدرتم زیاد شود، قدرت زیاد هم گاهی دردسرساز می‌شود. ابزار اگر در دست انسان ناصالح باشد، پوست مردم را می‌کند. از طرفی هر چقدر سازمان‌های نظارتی را کم کنیم،‌ احتمال خطای ما افزایش پیدا می‌کند. اگر ما می‌خواهیم درست کار کنیم، هرچه کارشناسی و نظارت بیشتر باشد، به نفع همه است.

حکیم مهر: شما پیش از این یکی از اعضای فعال کمیسیون بهداشت مجلس بودید. به طور کلی یکی از نقد‌هایی که به این کمیسیون وارد است، عدم تعامل و همکاری کافی با کمیسیون کشاورزی است. آیا این نقد را می‌پذیرید؟

خودخواهی‌ها همیشه وجود داشته است، چه در شرایط کنونی و چه گذشته. همه هدف ما خدمت‌رسانی بهتر به مردم است. این دو کمیسیون باید دوستانه تشکیل جلسه دهند و مشکلات را مطرح کنند. به هر حال انسان باید از مسئولیت فرار کند نه اینکه حریصانه به دنبال کسب قدرت باشد. این خیلی بد است اما اگر توانستیم حریصانه به دنبال خدمت باشیم، برنده خواهیم بود.

حکیم مهر: خود شما آیا در زمان تصدی مسئولیت، تلاش می‌کردید که با کمیسیون کشاورزی تعامل کنید؟

بنده در حوزه انتخابیه خودم سعی می‌کردم جویای احوال دامپزشکان باشم و مشکلات آنها را پیگیری کنم. اولویت باید سلامت و خدمت به مردم باشد، چه سازمان دامپزشکی دست وزارت کشاورزی باشد و چه زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت کند. اگر نیت خدمت به مردم باشد، جایگاه آن خیلی تفاوتی نمی‌کند. وزارت بهداشت آن قدر با مشکلات گوناگون مواجه است که که دیگر توان مشکلات بزرگتر از این را ندارد. این وزارتخانه همین الان هم در اجرای طرح تحول نظام سلامت مانده است.

حکیم مهر: اتفاقا یکی از نگرانی‌های مخالفان انتقال، همین بحث افزایش احتمالی بودجه‌های سازمان بعد از انتقال است.

احسنت. شتر را گفتند چرا گردنت کج است؟ گفت کجایم راست است؟ امروز دوره‌ای است که با اخلاق توی سرت می‌زنند. تا حرفی می‌زنی می‌گویند فلانی بی‌اخلاقی کرده است. متاسفانه همه حرف‌ها را نمی‌شود در این خصوص زد. در نهایت به دنبال دعواها بروید و ببینید کدام یک از آنها برای خداست؟ هر جا اختلاف وجود دارد، ‌منشاء آن شیطان است.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
0
؟؟؟؟!!!!!!

امروز دوره‌ای است که با اخلاق توی سرت می‌زنند. تا حرفی می‌زنی می‌گویند فلانی بی‌اخلاقی کرده است.
؟؟؟؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
1
0
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام
انچه که امروزه ما جمعی از اعضای جامعه دامپزشکی کشور را بیشتر ازرده خاطر می کند ، دخالتهای غیر علمی وغیر کارشناسی وزرات جهاد کشاورزی می باشد که علاوه بر تهدید سلامت مردم ،نابودی زیر ساختهای تولید دام ، طیور و سایر محصولات خام دامی را هدف قرار داده .
ما سالهاست که شاهد نوسان قیمت سیب زمینی و پیاز هستیم و این وزرات خانه در تنظیم کاشت و عرضه این دو محصول پر مصرف نا توان بوده است
.همواره نوسان قیمت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ما را ازرده و به یک بحران و کابوس همیشگی تولید کنندگان تبدیل شده.چون اصلا هیچ ثابتی در قیمتها وجود ندارد و یک شبه قیمتها بالا و پایین می شود،براستی چرا؟
ایا سپردن امر پرورش دام و طیور به این وزرات خانه که توانایی مدیریت این دو محصول زراعی را ندارد کاری عاقلانه است.
صنعت طیور ما به تنهایی ارزشی معادل صنایع نفتی دارد و با ان برابری می کند،سالهاست که قیمت گوشت مرغ در یک مدارسینوسی در نوسان است و تعداد زیاد از تولید کنندگان ما ورشکسته شده اند و با تولید خداحافظی کرده اند .پرورش طیور در کشور ما از ریسک بالایی برخوردار است ،این در حالی است که به اعتقاد خیلی از کارشناسان ما توانایی و پتانسیل تولید بالای محصولاتی با دارا بودن استانداردهای جهانی را دار می باشیم.
چون در حال حاظر معاونت پشتیبانی امور دام خود به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده و از نوسانات قیمت سود کلانی بدست می اورد و چون این محصولات از نظر کیفیت با استانداردهای جهانی همخوانی ندارند ما قدرت صادر کردن انها را نداریم.
این وزرات خانه هر روز با بهانه تازه سعی دارد اختیارات سازمان دامپزشکی را محدود و محدودتر کند،در صورتی که خود حتی توانایی صادر کردن یک کلیوگرم گوشت را ندارد.
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی:
یکبار برای همیشه به این نابسامانی ها در حوزه بهداشت وپرورش،دام ،طیور ،ابزیان و زنبور عسل پایان دهید وبا رای به استقلال سازمان دامپزشکی به عنوان یک سازمان مستقل ،هم وزرات جهاد کشاورزی کوچکتر و چابکتر شده و نظارت بیشتری بر محصولات کشاورزی دارد و همه سازمان دامپزشکی با علم به اینکه که بهداشت و پروش دام دو جزء تفکیک نا شدنی هستند می تواند محصولات دامی بیشتر و با کیفت تری را تولید کند،بی شک سپردن معاونت دام جهاد کشاورزی به سازمان دامپزشکی علمی تر به نظر می رسد تا سپردن بهداشت و امنیت مواد غذایی به وزرات جها کشاورزی.
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا مندیم طرح تحقیق و تفحص از معاونت پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی را برای سلامت مردم و شفافیت مالی این نهاد حاکمیتی به تصویب برسانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
باسلاموبه نظر خود شما چند نفر نماینده مجلس و فرد مسول نظر شما را خواندند یا اهمیت می دهند/؟باید مستقیم با نمایندگان در ارتباط باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
همکار ارجمند:
نظر جناب عالی کاملاً اشتباه و غیر کارشناسی است.

مثل اینکه بگوییم چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت هر دو در زمینه انسان مشترکاً کار می کنند،
پس بگوییم که بایستی این دو ادغام شوند و
وزارتخانه ای جدید تحت عنوان
"وزارت فرهنگ، بهداشت و ارشاد اسلامی" تشکیل شود؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
پس این همه کارشناسان تا به حال کجا بوده اند که این قدر وضع رشته دامپزشکی به فنا رفته است؟!!

عجیب است!
هر وقت که حرکتی مثبت برای تغییر وضعیت غم انگیز و تلخ فعلی و خروج از وزارت جهاد کشاورزی شروع می شود،
به طور ناگهانی تب رجوع به کارشناسان!!! بالا می گیرد و دستور می فرمایند بروید بخوابید که ما بیداریم و بهتر می فهیم.
هر وقت تصمیم گرفتیم شما را خبر می کنیم که مثل یک بچه خوب
آن را اجرا کنید.

فضولی هم موقوف!

در اینجا این سؤال پیش می آید:

آیا کارشناس و مسئولی که خودش در حال حاضر توسط مجموعه ذی نفع انتصاب پیدا کرده است و دارد از وزارت جهادکشاورزی حقوق می گیرد،
می توانند با هم یکی باشند؟؟؟

مثل اینکه قاضی بخواهد بین دو نفر قضاوت کند.
ولی جنبه های پیچیده و فنی و تخصصی قضیه را پیش یکی از طرف های پرونده که اتفاقا خودش هم کارشناس همان زمینه باشد.

بنابراین در بحث کارشناسی،
افرادی که دارای پست و مقام در وزارت حهاد کشاورزی اند از نظر حقوقی و قضایی فاقد وجاهت قانونی برای تصمیم گیری هستند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
1
نماینده محترم وظیفه جهاد پرورش دام و طیور است و وظیفه دامپزشکی نظارت بر سلامت محصولات تولیدی به این معنی که جهاد در پی افزایش تولید با هر کیفیتی است و دامپزشکی در پی تولید و عرضه محصول با کیفیت و سالم. وقتی ایندو نهاد در یک وزارت خانه باشند مثل این است که قاضی و متهم یک نفر است یا مثل این است که ، کسی که سرمایه گذار یک پروژه ساختمانی است خودش مهندس ناظر هم باشد که این موضوع از نظر عقلی و منطقی اشکال دارد. کار دامپزشکی در یک کلام تضمین سلامت است و هیچ سنخیتی با جهاد ندارد و ثانیا جهاد که نمی تواند تولید سیب زمینی و پیاز را مدیریت کند چرا باید یک سازمان تخصصی در بخش سلامت مثل دامپزشکی در وزارت جهاد باشد. امیدوارم سلامت مردم اهمیت داشته باشد و چاره ای به حال این موضوع بشود.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
1
طبق بند ۱ سند سلامت که توسط رهبری ابلاغ شد و بنابر نظر تخصصی صاحبان دانش, مدیریت سلامت باید به طور یکپارچه باشد. نمیشود سلامت غذای مردم دست جهاد کشاورزی باشد که باید نسبت به میزان تولیدات پاسخگو باشد.
خیلی فرق دارد آقای نماینده که کدام سازمان زیر نظر کدام نهاد باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
احسنت احسنت!
بسیار عالی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
0
تحقیق و تفحص از معاونت امور دام را موافقم.
اینها نه تنها امور دام را گرفته اند مرکز تحقیقات امور دام را گرفته اند و کارشان شده ......... و ...... علمی و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
1
جهاد کشاورزی بیشتر ازینک حامی مسئول فنی وسلامت مردم باشه.حامی کارفرما و تولید هس...دونقش کاملا متضاد در یک مجموعه گرد هم اومدن.جدا جهاد کشاورزی اگ خیلی قوی هس و پیگیر. پیگیر سیب زمینی و پیاز باشه.ک الان مشکل پیاز دغدغه ی اصلی جامعه نشه.تنظیمش کنه.نه اینک ب توقعات بیجای کارفرماها دامن بزنه.تولید ب چ قیمتی؟شما حاضری یه لیوان شیر سرشار ازتقلبات متعددو افزودنی های غیرمجاز,ک یه تهدید جدی واس سلامتت باشه بخوری؟یا اصن نخوری؟ترجیح نمیدی اصن همچین شیری تولید نشه؟حالا شیریا گوشت یاهرچی,,,همه باید درراستای تولید گام بردارن.ولی تولید بهینه وباکیفیت..تولید ب چه قیمتی؟اگ قرار باشه.تولید بی کیفیت باشه وتهدید سلامت مردم باشه.همون بهتر ک تخته شه درش و پلمب شه..
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
1
عزیزان خواهشا با نیم نگاه به میز تصمیم نگیرید بلکه با نیم نگاهی به سلامت مردم تصمیم بگیرین و دامپزشکی رو از دست این وزارتخانه فاقد صلاحیت در بخش سلامت برهانید.و بگذارید تصمیم گیرنده سلامت یک شخص و انهم وزیر محترم بهداشت باشد. اخه من نمیدونم سلامت و بهداشت چه ارتباطی با جهاد داره؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
تا وقتی ................................. هستند که از این شرایط سود می برند، اوضاع همین است که می بینید.
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
اگر انتقال انجام بشه مشکل بیکاری دامپزشکها حل میشه و از بیکاری گسترده در دامپزشکی جلوگیری میشه
نظر شما
ادامه