کد خبر: ۳۶۱۷۲
 

با توجه به مشاهده کانون هایی از بیماری های حاد تنفسی طیور در شهرستان مشهد اداره کل دامپزشکی استان به تمامی مرغداران و پرورش دهندگان طیور هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر، اداره ‌کل دامپزشکی خراسان رضوی از تمامی مسئولان بهداشتی و مدیریت واحدهای پرورش طیور استان درخواست کرد تا موارد بروز تلفات غیر عادی و بیماری های تنفسی در واحدهای مرغداری را به این اداره‌کل گزارش نموده و از هر گونه حمل و نقل بدون مجوز طیور خودداری نمایند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور این اداره کل با اشاره به مواردی از بروز بیماری های تنفسی در مشهد افزود:  تمامی اقدامات کنترلی و مانیتورینگ واحدهای درگیر در بیماری های تنفسی در مشهد انجام شده و بیماری تحت کنترل گروه های دامپزشکی می باشد، لازمه ثبات این موضوع و عدم گسترش شعاع بیماری، همکاری مرغداران و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی است.

«دکتر علیرضا شهرام شرقی» خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، زمینه برای بروز بیماری‌های حاد تنفسی طیور، مهیا می‌باشد، بنابراین به همه متصدیان واحدهای مرغداری تاکید می‌شود ضمن رعایت اصول بهداشتی ـ قرنطینه‌ای و بیمه نمودن کلیه طیور پرورشی تحت مدیریت خود در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی مراتب را از طریق سامانه ارتباطی 1512 و یا سامانه پیامکی 300001512 به اداره‌کل دامپزشکی استان گزارش کنند تا اقدام لازم از سوی واحدهای عملیاتی مربوطه در این زمینه به عمل آید.

وی رعایت اصول امنیت زیستی و دستورالعمل های بهداشتی قرنطینه ای را مهم ترین راه پیش گیری از بیماری های تنفسی طیور دانست.

شرقی اظهار داشت: در حال حاضر 2272 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت جوجه ریزی سالانه حدود 80 میلیون قطعه و237 مرغداری تخم گذار با ظرفیت جوجه ریزی سالانه حدود 5/6 میلیون قطعه در حال مراقبت هستند و دامپزشکی استان نهایت تلاش خود را در جهت مصون ماندن این سرمایه عظیم بکار بسته است.

وی از کلیه اتحادیه های مرتبط با طیور خواست تا اطلاع رسانی دقیق از دستورالعمل های دامپزشکی به تمامی اعضای خود داشته باشند.

 
 
نظر شما
ادامه