کد خبر: ۳۶۱۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جیرفت، یزد، قم، تیران و کرون، فهرج و خراسان رضوی

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان:
600 هزار دام در جنوب کرمان علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: 100 هزار راس دام سنگین و 500 هزار راس دام سبک در شش شهرستان جنوبی کرمان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

علیرضا رجایی با اشاره به خدمات اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: فاز دوم پیشگیری از بیماری تب برفکی در جنوب استان آغاز شده و به مدت 30 روز کاری تا پایان مهر ماه جاری ادامه دارد.
وی افزود: این طرح شامل واکسیناسیون 100 هزار راس دام سنگین و 500 هزار راس دام سبک در شش شهرستانه منطقه جنوبی می‌شود.
رجایی تصریح کرد: حدود 40 درصد کار توسط بخش دولتی و 60 درصد دیگر توسط غیردولتی انجام می‌شود و تاکنون 10 درصد از کل کار با همکاری دهیاری‌ها، شوراها، فرمانداری‌ها و مدیریت جهاد کشاورزی به نحو احسن انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: با آغاز فاز دوم واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری تب برفکی در جنوب استان کرمان، بروشورهایی برای آشنایی دامداران با این بیماری نیز تهیه و توسط اکیپ‌ها توزیع می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان بیان داشت: همچنین ضدعفونی کردن مراکز نگهداری دام و استفاده از لباس‌های یک بار مصرف و وسائل لازم برای جلوگیری از انتقال بیماری در نقاطی که کانون بیماری بوده است، توسط اکیپ‌های دامپزشکی در زمان اجرای طرح توزیع می‌شود.
وی افزود: جابه‌جایی و انتقال دام تا دو هفته قبل از واکسیناسیون ممنوع است و به منظور انجام امور قرنطینه‌ای، دامداران باید از ورود اکیپ‌های دامداری و دام‌های غیربومی و بیمار به داخل گله خود جلوگیری کنند تا مشکلی برای دام‌های آن‌ها ایجاد نشود.
رجایی گفت: در جنوب استان کرمان به دلیل بومی بودن دام، تلفات نداریم، اما در واقع این امر موجب کاهش مواد و تولیدات دامی می‌شود.

 

--------------------------------

 

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد:
بیش از 500 کیلوگرم گوشت مرغ آلوده در یزد معدوم شد


مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی یزد از معدوم‌سازی بیش از 500 کیلوگرم گوشت بوقلمون و ران مرغ آلوده در این استان خبر داد.

علیرضا طاقه‌باف با اشاره به اصلی‌ترین وظیفه شبکه دامپزشکی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی دامپزشکی حفظ سلامت مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی با نظارت مستمر بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در طول زنجیره تولید تا توزیع است.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد، در بازرسی از یکی از مراکز عرضه مرغ در سطح شهر مقدار 500 کیلوگرم گوشت بوقلمون و ران مرغ آلوده را کشف کردند.
طاقه‌باف بیان داشت: بازرسان پس از اعلام آلودگی محموله توسط آزمایشگاه دامپزشکی، پرونده این واحد را برای رسیدگی و دستور معدوم‌سازی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال کرده و این محموله روز گذشته با دستور قاضی معدوم شد.
وی با بیان اینکه بازرسی‌های شبکه دامپزشکی به منظور حفظ سلامت مردم با جدیت در تمامی ایام سال انجام می‌شود، افزود: در برخی ایام سال مانند ایام ماه مبارک رمضان یا عید نوروز این نظارت‌ها بیشتر می‌شود اما در بقیه ایام سال نیز بازرسان به طور مرتب از مراکز تولید تا عرضه بازدید کرده و در حفظ سلامت مردم کوشا هستند.
طاقه‌باف ضمن قدردانی از همکاری مردم استان یزد با دامپزشکی از آنها خواست در هنگام خرید فرآورده‌های گوشتی تا حد امکان از فرآورده‌های گوشتی بسته‌بندی شده تاریخ‌دار، دارای کد و پروانه دامپزشکی استفاده کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه حمل، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی، مراتب را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

-------------------------------------

 

60 درصد تولیدات دامی قم، مازاد بر نیاز؛
مدیر کل دامپزشکی استان قم:
تراکم مرغداری‌های تخمگذار استان 9 برابر میانگین کشوری است

مدیر کل دامپزشکی استان قم اظهار داشت: 60 درصد تولیدات دامی قم مازاد بر نیاز بوده است که برخی به استان‌های هم جوار و برخی از محصولات دامی نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

دکتر رفیعی با بیان این‌که استان قم با وجود کویری بودن، دارای رشد بالای فعالیت‌های دامپروری است، توضیح داد: قم به علت همجوار بودن با استان‌های تهران، اصفهان و مرکزی از فعالیت‌های پرواربندی و نقل و انتقال زیاد دام برخوردار است که باعث شده میادین بسیار قوی دام در قم واقع شود.

وی، بزرگترین میدان دام، بزرگترین مجتمع پرواربندی دام و همچنین بزرگترین مجتمع دام شیری کشور را مربوط به استان قم دانست و افزود: سالیانه حدود یک میلیون راس دام از 23 استان کشور به قم وارد می‌شود و دام های پروار شده در استان، به 18 استان کشور منتقل می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی قم خاطرنشان کرد: با حمایت‌های خوب دولت در زمینه دامپروری و پرورش طیور هم اکنون قم دارای رتبه 13 پرورش مرغ گوشتی و رتبه 6 پرورش مرغ تخمگذار در سطح کشور است.

رفیعی اضافه کرد: تراکم مرغداری‌های گوشتی 6 برابر و تراکم مرغداری‌های تخمگذار 9 برابر میانگین کشوری است که کنترل بیماری‌ها را بسیار مشکل کرده است.

وی، ظرفیت مرغ گوشتی استان در هر دوره را هفت میلیون و پانصد هزار قطعه و ظرفیت مرغ تخمگذار را 5 میلیون و هشتصد هزار قطعه عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 2 واحد مادر گوشتی و یک واحد مرغ مادر تخمگذار فعال در استان وجود دارد.

رفیعی عنوان کرد: جمعیت دامی استان شامل 45 هزار راس دام شیری،80 هزار راس دام پروری و یک میلیون راس گوسفند و بز است.

وی عنوان کرد: تراکم بالای دام و طیور، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال و جنوب کشور و نزدیکی به تهران و از طرفی حجم بالای تردد دام و انتقال فرآورده‌های خام دامی به استان قم باعث شده است، کنترل بیماری‌ها به طور جدی و خاص پیگیری شود.

رفیعی با اشاره به صنایع تبدلی در استان با بیان این‌که در سال‌های اخیر صنایع وابسته به مواد غذایی در قم رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: بیش از 16 کارخانه فرآورده‌های گوشتی، 8 کارخانه شیر، 14 سکوی جمع آوری شیر، 12 مرکز بسته بندی گوشت و مرغ و 5 کشتارگاه دام و طیور از جمله این صنایع هستند که حجم بالای تولید آنها، نظارت بیشتری را می‌طلبد.

وی در خصوص تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، گزارشی از این بیماری در جمعیت انسانی استان مشاهده نشده است ولی همچنان اقدامات پیش گیری از قبیل سم پاشی رایگان دام‌ها و آموزش افراد در معرض خطر با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

رفیعی، احتمال بروز تب برفکی در استان را بالا دانست و بیان کرد: در اواخر سال گذشته، اپیدمی تب برفکی در استان دیده شد که با اقدامات کنترلی انجام گرفته از اردیبهشت ماه امسال، موردی مشاهده نشد و در شهریور ماه نیز اپیدمی دیگری در سه کانون دیده شد که سریعا تحت کنترل قرار گرفت.

مدیر کل دامپزشکی قم یادآور شد: از دوم خرداد تمامی دام‌های کشور تحت پوشش بیمه تب برفکی قرار گرفتند و در استان نیز با استفاده از اعتبارات استانی، 20 هزار راس گاو و گوساله با اولویت گاوهای شیری و مجتمع ها، زیر پوشش بیمه تمام خطر بانک کشاورزی قرار گرفتند.

دکتر رفیعی با بیان این‌که کانون های بیماری بروسلوز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: در نیمه اول سال 89 در 20 هزار راس دام خونگیری و تست بروسلوز و30 هزار تست سل انجام شد که پس از شناسایی با ارسال به کشتارگاه از چرخه خارج شدند؛ در سال جاری نیز تاکنون، هیچ مورد آنفلونزای فوق حاد در طیور استان مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: مهم ترین بیماری‌های واگیر دار دام‌های استان، تب برفکی در گاو و گوساله،PPR و در برخی فصول تب برفکی در گوسفند و بز و کمپلکس بیماری‌های تنفسی در طیور است.

مدیر کل دامپزشکی استان قم با اشاره به انجام 2 فاز مایه کوبی تب برفکی گاو و گوساله، عنوان کرد: واکسیناسیون شاربن، آبله، هاری، PPR و بروسلوز گوسفندی و بزی در جمعیت دامی استان اجرا شده است.

وی افزود: برخی از واکسیناسیون دارای زمان بندی خاص و بقیه بدون زمان بندی بوده و به صورت سالیانه صورت می‌گیرد.

رفیعی اظهار داشت: واکسیناسیون تب برفکی گاو، گوساله، گوسفند و بز، بروسلوز گاو و گوساله، تیلریوز و باقی مانده بروسلوز گوسفندی و بزی از 6 ماه اول در نیمه دوم سال جاری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به سیستم GIS دامی در استان همراه با طرح کشوری، گفت: این طرح چندین سال است که در حال اجراست. قم، اولین استانی است که طرح GIS طیور و GIS فرآورده‌های خام دامی را پیگیری کرده است و تمامی مراکز، شناسایی و مکان یابی شده‌اندو در حال حاضر نیز مراحل نهایی کار GIS طیور در استان قم انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی قم با اشاره به مشکلات موجود در مجتمع دام شهر، گفت: بزرگترین مشکل این مجتمع نداشتن مدیریت نگهداری است که در سال جاری با مصوبه شورای برنامه ریزی استان، اساسنامه مدیریت نگهداری مجتمع های دام شهر و لبن به تصویب رسید.

وی، محصور نبودن، وجود سگ‌های ولگرد، تغییر کاربری برخی واحدها، تخلفات قرنطینه‌ای و جمع آوری‌ لاشه‌ها را به عنوان بخشی از مشکلات این مجتمع عنوان کرد و افزود: از 3 ماه پیش که مدیریت نگهداری در دام شهر استقرار یافت برخی از این مشکلات رفع شده است و برای رفع مابقی مشکلات نیز در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز توسط مدیریت نگهداری رفع می‌شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: نبود مسوول فنی برای نظارت در مجتمع نقص بزرگی است که باید رفع شود.

وی با اشاره به وجود 5 کشتارگاه در استان قم، عنوان کرد: برنامه‌ای برای اضافه شدن کشتارگاه طیور نداریم ولی با احداث 2 کشتارگاه دام در استان توسط بخش خصوصی موافقت شده که محل احداث آنها در مسیر جاده گازران خواهد بود.

رفیعی، 2 کشتارگاه دام شهرداری و همچنین پرتو را فاقد سیستم تصفیه فاضلاب دانست و گفت: کشتارگاه پرتو پس از بازسازی مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب خواهد شد و کشتارگاه شهرداری نیز طبق مصوبه پس از احداث کشتارگاه جدید جمع آوری خواهد شد.

وی در خصوص عرضه گوشت و مرغ بسته بندی در استان، اظهار داشت: مرغ فقط به صورت بسته بندی در استان قم اجازه توزیع دارد و از زمان اجرایی شدن توزیع بسته بندی در تهران مرغ ارسالی از قم بسته بندی خواهد بود.

رفیعی ادامه داد: گوشت قرمز نیز در کشور به صورت لاشه کامل مصرف می‌شود که بحث استفاده از گوشت بسته بندی همچنان نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی، اولین قدم در این راستا را گسترش زیر ساخت‌ها و مراکز بسته بندی و همچنین گسترش مراکز توزیع را مهم بر شمرد و افزود: در حال حاضر بیش از 40 مرکز در استان قم، گوشت قرمز را به صورت بسته بندی عرضه می‌کنند.

رفیعی، شناسنامه دار بودن، درج تاریخ تولید و انقضا و طی شدن روند جمود نعشی را از محاسن گوشت‌های بسته بندی دانست و ادامه داد: کاهش PH در این گوشت‌ها علاوه بر ترد و خوش طعم کردن، خطر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را نیز از بین می‌برد.

مدیر کل دامپزشکی قم در ادامه با بیان این‌که بخش خصوصی دامپزشکی در استان قم رشد خوبی داشته است، عنوان کرد: در 6 ماه اول 36 نفر در زمینه دامپزشکی و 47 نفر به صورت غیر مرتبط مشغول کار شدند.

وی اضافه کرد: واگذاری امور به صورت قرارداد خرید خدمت در سال 87 در مجموع 2 میلیارد ریال و در سال 88 در مجموع 3 میلیارد ریال بوده است که پیش بینی می شود در سال جاری به 4 میلیارد ریال در قالب مایه کوبی، ضدعفونی، سم پاشی و قرنطینه‌های سیار برسد.

رفیعی اظهار داشت: امیدواریم در راستای اجرایی کردن ماده 94 برنامه چهارم توسعه، بخشی از فعالیت‌ها که در قانون پیش بینی شده، شامل صدور تاییدیه بهداشتی مرغداری‌ها، ماشین‌های حمل دام و طیور، کشتارگاه‌ها و مراکز بسته بندی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به وجود 2 شرکت ممیزی در استان قم، عنوان کرد: در صورتی که حجم کار توجیه پذیر باشد نسبت به اضافه شدن شرکت سوم نیز اقدام خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: با ظرفیت سازی‌های خوبی که در زمینه دامپزشکی در استان صورت گرفته است بستر خوبی یرای اشتغال دامپزشکان فراهم شده است به گونه ای که دامپزشک بومی بیکار در استان قم وجود ندارد.

 

--------------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون:
30 هزار رأس دام علیه تب برفکی در تیران و کرون واکسینه می‌شود


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون گفت: 30 هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان واکسینه می‌شود.

فضل‌الله صالحی با بیان اینکه طرح واکسیناسیون تب برفکی از 24 شهریور ماه همزمان با کل کشور در شهرستان تیران و کرون آغاز می‌شود و تا 26 مهر ماه و به مدت 28 روز کاری ادامه دارد، اظهار داشت: با اجرای این طرح 30 هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در شهرستان تیران و کرون واکسینه می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه این دومین مرحله طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در سال جاری است، افزود: واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام سنگین هر 4 ماه یک‌بار و در دام سبک سالانه یک‌بار انجام می‌شود که مرحله نخست این طرح در اردیبهشت ماه اجرا شده است.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه در این مرحله از طرح 30 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند، بیان داشت: از این تعداد راس دام، 20 هزار راس آن دام سبک شامل بز و گوسفند و 10 هزار راس آن دام سنگین شامل گاو و گوساله هستند.
وی ادامه داد: این طرح به صورت رایگان و در قالب سه گروه فعال با در نظر گرفتن اصول کامل بهداشتی قرنطینه‌ای از جمله ضد عفونی کردن خودروها، استفاده از لباس‌های یک‌بار مصرف توسط دامپزشک و تعویض سرنگ‌ها انجام می‌شود که بخش عمده اجرای این طرح توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.
صالحی خواستار همکاری لازم مسئولان و دامداران، اتحادیه‌های دامداری، مدیریت جهاد کشاورزی و سایر مسئولان شهرستان تیران و کرون از جمله جلوگیری از تردد دام بین استانی و شهرستانی در طول اجرای طرح به منظور اجرای هرچه بهتر مقررات قرنطینه‌ای و بهداشتی شد.
وی همچنین از دامداران خواست تا راه‌های ورودی دامداری‌ها را ضدعفونی کنند و با جلوگیری از تردد غیر ضروری افراد و خودروها به دامداری و ضد عفونی کردن روزانه دامداری‌ها و همچنین برقراری تردد مناسب و استفاده از لباس کار تمیز به منظور مایه کوبی دامداری‌ها، با مسئولان اجرای طرح همکاری داشته باشند.

 

----------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:
فهرج کشتارگاه دام ندارد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: شهرستان فهرج فاقد کشتارگاه دام است و گوشت مورد نیاز این شهرستان از بم تامین می‌شود.

مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: شهرستان فهرج نیاز به کشتارگاه دام دارد و در جلسات شورای سلامت و شورای اداری شهرستان این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: برای رفع این مشکل از بخش خصوصی خواسته شده، در احداث کشتارگاه مشارکت کند و در حال حاضر گوشت مورد نیاز شهرستان فهرج از بم تامین می‌شود.
بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: احداث کشتارگاه در شهرستان فهرج می‌تواند، نقش موثری در جلوگیری از شیوع بیماری مشترک بین انسان و دام به ویژه تب کریمه کنگو داشته باشد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج بیان داشت: بسیاری از بیماری‌های دامی قبل و بعد از کشتار در صورت وجود کشتارگاه قابل تشخیص است.
وی افزود: همچنین با احداث و راه‌اندازی کشتارگاه دام در این شهرستان با به کارگیری و اشتغالزایی به رونق اقتصاد شهرستان نیز کمک می‌کند.
بمان‌دشتی گفت: با توجه به همجواری شهرستان فهرج با استان سیستان و بلوچستان و ورود دام غیرمجاز، ایجاد کشتارگاه می‌تواند، به ذبح بهداشتی و شرعی دام به صورت مطلوب کمک و گوشت سالم و بهداشتی را به شهرستان و دیگر استان‌ها انتقال دهد.
وی اظهار داشت: به منظور شناسایی بیماری مشمشه اسب، اسب‌داری‌های شهرستان فهرج مورد بررسی قرار گرفتند.
بمان‌دشتی تصریح کرد: مشمشه یکی از بیماری‌های باکتریایی مسری خطرناک است که اغلب موجب ابتلای تک‌سمی‌ها می‌شود، این بیماری بسیار کشنده و از اهمیت بالایی در جمعیت اسب‌ها برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: مشمشه از بیماری‌های مهم و کشنده در بین انسان و دام است و چنانچه اسبی مبتلا به این بیماری شود، به راحتی باکتری عامل بیماری‌زا را از طریق ترشحات خود به خارج ... سایر حیوانات و انسان را مبتلا می‌کند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج اظهار داشت: میکروب این بیماری از طریق تنفس و خراش‌ها و زخم‌های جلدی قابل سرایت است.
وی افزود: رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل و پیشگیری از هرگونه تردد دام‌ها که وضعیت سلامتی آن‌ها مشخص نیست، انجام تست مالئین به صورت مداوم به فاصله هر سه هفته تا هنگامی که جمعیت مورد نظر در سه تست متوالی موردی واکنش مثبت و یا مشکوک نداشته باشند، از جمله روش‌های کنترل و پیشگیری این بیماری است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: به منظور مبارزه با بیماری‌های انگلی، اسب‌داری‌های شهرستان فهرج سمپاشی شدند و تاکنون هیچ‌گونه بیماری در این شهرستان گزارش نشده است.

-------------------------------------

 

همزمان با روزجهانی هاری اعلام شد:
کاهش موارد هاری در خراسان رضوی


اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، همزمان با 28 سپتامبر مصادف با 6 مهرماه، روز جهانی هاری از کاهش موارد ابتلای به بیماری هاری  در استان خبر داد.
سرپرست اداره کل دامپزشکی استان در این باره افزود: کنترل و  پیش گیری هاری به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان که مخاطرات و هزینه های فراوانی را به جامعه تحمیل می کند برای نهادهای بهداشتی نظیر دامپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.
دکتر جواد اعلمی با ارائه آماری افزود: در سال 1388، ‌واکسیناسیون سگ های صاحبدار، علیه بیماری هاری با 17 درصد افزایش به 53 هزار قلاده رسید و همگام با افزایش یادشده،‌کاهش تعداد نمونه های هاری را نیز شاهد بوده ایم.
وی افزود: در سال 1387 تعداد نمونه های مثبت بیماری هاری، 23 نمونه بود که با تلاش اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی و با اتخاذ تدابیر مناسب این رقم در سال گذشته به 6 مورد کاهش پیدا کرد.
سرپرست دامپزشکی استان تصریح نمود: از ابتدای امسال نیز تدابیر مناسب در جهت کاهش موارد ابتلای دام های استان به  هاری توسط این مجموعه انجام شده به گونه ای که طی 5 ماهه ابتدای امسال بیش از 21هزار قلاده از سگ های استان علیه هاری مایه کوبی شده است.
دکتر اعلمی خاطرنشان ساخت: بر اساس گزارش های موجود طی سال های گذشته، هیچ مورد مرگ ناشی از هاری در انسان در استان گزارش نشده که این مهم با پیش گیری این بیماری در دامها ارتباط مستقیم دارد.
وی اعلام داشت: در حال حاضرعملیات واکسیناسیون سگ های صاحبدار، علیه هاری و قلاده گذاری و ارائه شناسنامه برای این حیوانات توسط دامپزشکی استان در حال انجام است و هیچ هزینه ای برای دامداران ندارد.

 

 

نظر شما
ادامه