کد خبر: ۳۶۱۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان و رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زابل گفت: بیماری هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده است که توسط ویروسی که به سیستم عصبی حمله می کند ایجاد می شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از اوشیدا، «دکتر حامد گنجعلی» با بیان اینکه ویروس هاری در بزاق پنهان شده و معمولا توسط گازگرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل می شود، گفت: تنها پستانداران به بیماری هاری مبتلا می‌شوند؛ پرندگان، ماهی‌ها، خزندگان و دوزیستان مبتلا نخواهند شد .

وی اصلی ترین راه انتقال این ویروس را از راه گاز گرفتگی اعلام کرد و تصریح کرد: این بیماری از طریق راه هایی مانند دستگاه گوارش، مخاط و پوست نیز انتقال پیدا می کند، بیشترین مبتلایان توسط سگهای ولگرد گزیده و گاز گرفته می شوند (در گربه از طریق کشیدن پنجه نیز انتقال بیماری هاری ممکن است).

گنجعلی در خصوص مهمترین علائم بیماری هاری در حیوانات ابراز کرد: هنگامی که ویروس وارد بدن می‌شود، از طریق اعصاب به مغز مهاجرت می‌کند، علائم بیماری هاری در سگ‌ها، گربه‌ها، شغال و راسوها ممکن است متفاوت باشد که عمدتا شامل ترس از آب، ترس از نور، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن و تشنج است .

وی افزود: حیوان به گاز گرفتن سنگ و چوب و اشیا مختلف پرداخته و خانه خود را ترک و بدون مقصد به هر جا می رود و به هر کس و هر حیوان که سر راه او باشد حمله می کند .

حیوانات خانگی واکسینه شوند

رئیس دامپزشکی زابل در خصوص مهمترین راههای کنترل و پیشگیری از بیماری هاری اظهار کرد: اگر افراد، حیوان خانگی نگهداری می کنند (سگ، گربه) حتما اقدام به واکسیناسیون آنها برضد بیماری هاری کنند .

گنجعلی ادامه داد: اداره دامپزشکی زابل آمادگی خود را برای واکسیناسیون حیوانات خانگی و سگ های گله، چوپان و صاحبدار مردم شهرستانهای زابل، هامون و نیمروز اعلام می کند و در حال حاضر این کار توسط اکیپ های واکسیناسیون این اداره و همکاران فعال دربخشهای خصوصی دامپزشکی منطقه در حال انجام است .

وی بیان کرد: لازم است تا از در معرض تماس قرار گرفتن حیوان خانگی با سایر حیوانات جلوگیری گردد، یعنی باید گربه‌ها را درون منزل نگهداشته و بر سگ ها هنگامی که خارج از منزل هستند نظارت داشته باشند و باقیمانده غذای سفره شان را بیرون از منزل قرار ندهند زیرا این کار باعث جذب حیوانات وحشی و ولگرد می‌شود .

رئیس اداره دامپزشکی زابل همچنین گفت: لازم است تا مردم عزیز سیستان به کودکان خود بیاموزند که "هرگز” به حیوانات ناآشنا نزدیک نشود، حتی در مواردی که حیوان آرام به نظر می‌رسد و در ظاهر علائم بیماری هاری را ندارد .

گنجعلی تاکید کرد: در صورتی که مردم احساس کردند که یک حیوان ازنظر علایم عصبی غیرمعمول به نظر می‌رسد و علایم بالینی فوق الاشاره را دارد، به اداره دامپزشکی زابل گزارش کنند .

در صورت گاز گرفتگی به مراکز درمانی مراجعه کنند

رئیس اداره دامپزشکی زابل گفت: اگر فردی دچار حیوان گزیدگی (گازگرفتگی) شد، در وهله اول لازم است تا آرامش خود را حفظ کند ولی گاز گرفتگی را نادیده نگرفته و زخم را با آب و صابون بشوید (با استفاده از شلنگ و فشار آب بايد كف صابون هاي باقيمانده را از لابلاي زخم خارج کرد زيرا باقيمانده صابون مي تواند مواد ضدعفوني كننده را بي اثر سازد . )

گنجعلی با بیان اینکه می توان از بتادین و الکل نیز برای ضدعفونی کردن محل زخم استفاده کنند، تصریح کرد: مردم باید دقت داشته باشند که زخم ناشی از گزش را هيچ وقت نبايد پانسمان نمود زيرا ميكروب هاري بي هوازي است و بر اثر پانسمان رشد آن سريع خواهد شد .

وی ادامه داد: افراد باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه و برنامه واکسیناسیون اعلام شده و توصیه های پزشکی را جدی بگیرند و در صورت امکان حیوانی که شما را گازگرفته به دام اندازید و یا اگر این امکان وجود ندارد رنگ، اندازه، ظاهر و … او را به خاطر بسپارید تا شناسایی آن راحت تر انجام شود اما اگر مجبور به کشتن حیوان شدید، بدون آسیب رساندن به سر این کار را انجام دهید زیرا برای تشخیص و آزمایشات مربوط به هاری سر حیوان (مغز) نیاز است .

گنجعلی اضافه کرد: توجه کنید تا هنگامی که ویروس هاری وارد مغز و بزاق حیوان نشود قابلیت انتقال و سرایت به انسان را ندارد بنابراین این امکان وجود دارد که گزیده شدن توسط حیوان هار منجر به هاری در انسان نشود .

وی گفت: پس از ورود ویروس به مغز و بزاق و شروع علایم عصبی، حیوان (سگ وگربه) حداکثر سه تا ۱۰ روز زنده خواهد ماند به همین دلیل اگر حیوان شما پس از ۱۰ روز زنده ماند، هار نبوده است .

دفن لاشه حیوانات از اهمیت بسیاری برخوردار است

رئیس اداره دامپزشکی زابل در خصوص مهمترین راههای کنترل و پیشگیری از بیماری هاری ابراز کرد: اتلاف سگ های ولگرد بسیار مهم است زیرا این حیوانات می توانند جزو ناقلین اصلی این بیماری به شمار بیایند اگرچه باید سگ های ولگرد و بدون صاحب جمع، اخته و در مکانی خاص نگهداری شوند تا بتوان اقدامات بهداشتی مورد نظر را برایشان انجام داد .

گنجعلی افزود: لازم است تا روستاییان و دامداران شهرستانهای زابل، هامون و نیمروز هرگونه تلفات غیرعادی دام که در اثر علایم عصبی ایجاد شده را به اداره دامپزشکی زابل گزارش کنند تا دراسرع وقت نمونه برداری لازم از لاشه دام انجام و برای آزمایشات لازم به مرکز استان و کشور ارسال شود .

وی تاکید کرد: دامداران باید لاشه دام تلف شده در محل زندگی خود را به صورت بهداشتی دفن کنند یعنی لاشه را در چاله ای به عمق یک و نیم تا دو متر قرار داده و برروی آن آب آهک بریزندتا از بیرون آوردن و خوردن آن توسط گوشتخواران جلوگیری شود، اما اگر این امکان وجود نداشت حداقل لاشه دام تلف شده را بسوزانند .

گنجعلی در ادامه گفت: با توجه به اينكه بنا به گفته همکاران پزشک، اكثر مرگ و مير هاي انساني بر اثر عدم اطلاع و آگاهي در مراجعه به موقع و سريع جهت واكسيناسيون اتفاق افتاده و برخي فكر مي کنند كه تنها سگها بيماري را منتقل مي کنند؛ آموزش اين مطلب كه كليه حيوانات وحشي مثل گرگ، شغال، روباه و … و كليه حيوانات اهلي مثل سگ، گربه، الاغ، گاو، گوسفنــــد، شتر و … مي تواند بيماري را منتقل نمايند، بسيار مهم است .

گنجعلی درپایان متذکر شد: با رعایت نکات بهداشتی سلامت خود و عزیزانتان رابیمه می کنید همچنین سامانه اطلاع رسانی ۱۵۱۲ اداره دامپزشکی زابل، آماده دریافت نظرات، پیشنهادات، انتقادات و شکایات احتمالی هموطنان می باشدتا در مسیر بهداشت، سلامت و امنیت مواد غذایی گامهای بلندتری را برداریم .

مرگ چهار نفر بر اثر ابتلا به بیماری هاری در زابل  

فرماندار زابل گفت: از ابتدای سال تاکنون ۹۶۱ مورد حیوان گزیدگی در شمال استان گزارش شده است که از این تعداد چهار نفر بر اثر بیماری هاری جان خود را از دست داده اند .

 «هوشنگ ناظری» ابراز کرد: تاکنون ۱۵ مورد تلفات غیر عادی دام در منطقه گزارش شده است و در حال حاضر واکسیناسیون رایگان سگهای گله، نگهبان و دامهای مردم از جمله اقداماتی است که اداره ی دامپزشکی برای پیشگیری از شیوع این بیماری ویروسی انجام داده است .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هاشم زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
0
0
متاسفانه هر تلفاتی که در دامهای منطقه دیده می شود را بدون معاینه و کالبد گشایی ، فقط برای هاری نمونه برداری می کنند در حالیکه کشف علت تلفات نیاز به یک مطالعه اپیدمیولوژیک هدفمند دارد.
از همین تلفات مشکوک به هاری که معاینه کرده ام بجز یک مورد که علایم شبیه هاری داشته ، بقیه تیلریوزیس عصبی ، آنتروتوکسمی( در گوسفند و بز ) و حتی تیلریوزیس در یک مورد الاغ هم مشاهده کرده ام و دو مورد گاو هم مبتلا به شاربن علامتی یا اورام بدخیم تشخیص داده شد.
در مورد تلفات سگ ها در منطقه علاوه بر هاری میشه به اوجسکی و آنفلوآنزا و چند بیماری دیگر نیز مشکوک شد.
نظر شما
ادامه