کد خبر: ۳۶۱۴۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
به بهانه نامه اخیر معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی:
هدف قانون‌گذار از افزودن واژه «فنی» به «مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی» اعطای اختیارات لازم به ناظر بهداشتی برای نظارت بر امور فنی که بر سلامت محصول نهایی تاثیرگذارند، بوده است ...
 

حکیم مهر - معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای «فوری و حائز اهمیت» به معاون برنامه ریزی و اقتصادی این وزارتخانه، خواستار حذف واژه «فنی» از عبارت «مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی» در ماده 34 قانون برنامه ششم توسعه گردید.

گفتنی است پیش از این نیز تشکل های کارفرمایی بارها در جلسات کمیته موضوع ماده 76 که با هدف ملغی نمودن اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی برگزار گردیده بود، خواستار حذف واژه «فنی» از «مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی» شده بودند که با مقاومت ریاست محترم سازمان دامپزشکی، ناکام مانده بود.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح زیر است:

 

«فنی» یا «فنی بهداشتی»، مسئله این است!

1- هر چند که وظیفه اصلی مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی نظارت بر حفظ بهداشت نهایی محصول تولیدی می باشد، ولی در غالب موارد، نظارت بر بهداشت محصولات، بدون نظارت بر موارد فنی غیرممکن است. به عنوان مثال، هر چند نظارت بر دمای سردخانه یک کارخانه تولیدی یک موضوع فنی محسوب می شود، ولی همین موضوع در صورت اشکال، می تواند محصول نهایی را از نظر بهداشتی تحت تاثیر قرار دهد.

2- در بخشی از این نامه ذکر شده است که "موضوع نظارت فنی و کنترل کیفی خوراک دام و طیور به معاونت امور تولیدات دامی واگذار گردیده است، لذا واژه مسئول فنی بهداشتی ورود به حیطه ذاتی معاونت امور تولیدات دامی می باشد".

اجازه دهید با یک مثال، این برداشت اشتباه از وظیفه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی را متذکر شویم: فرض بفرمایید که تولیدات یک کارخانه خوراک دام دچار آلودگی شدید به فلزات سنگین بوده که این امر می تواند سلامت محصولات تولید شده از دام هایی که این خوراک را مصرف نموده اند، تحت تاثیر قرار دهد. در اینجا آیا یک ناظر بهداشتی دامپزشکی نباید دارای این اختیار باشد که از ورود مواد اولیه آلوده به فلزات سنگین به خوراک نهایی جلوگیری نماید؟! به عبارت دیگر، نظارت بر ترکیبات خوراک دام تولید شده نیز که یک موضوع «فنی» می باشد، خود گاهی ممکن است از نظر «بهداشتی» حائز اهمیت باشد.

3- متاسفانه برداشت معاون محترم امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از واژه «فنی» در ماده 34 قانون برنامه ششم توسعه، به سطحی ترین حالت ممکن انجام شده است، به طوری که برخی ممکن است تصور نمایند که واژه فنی یعنی کسی که آچار و انبردست به دست گرفته و وظیفه اش تعمیر ماشین آلات کارخانجات است!، در صورتی که به کار بردن عبارت «مسئول فنی» در حوزه های دیگر مانند داروخانه های انسانی نیز بسیار رایج است. قانون گذار بدون هدف، واژه فنی را به «مسئول فنی بهداشتی» اضافه ننموده است و هدف از آن «اعطای اختیارات لازم به ناظر بهداشتی برای نظارت بر امور فنی که بر سلامت محصول نهایی تاثیرگذارند» بوده است.

4- به نظر می رسد اصرار بر حذف واژه «فنی» از «مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی»، بیش از اینکه به دلیل مغایرت های قانونی احتمالی باشد، ناشی از تلاش مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان رشته های کشاورزی و جایگزین نمودن آنها با دامپزشکان مسئول فنی بهداشتی باشد.

5- در پایان و برای تشریح بیشتر موضوع، بخش هایی از نامه ارسالی «دکتر بهمن جاوید لامعی» معاون محترم برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان نظام دامپزشکی را که در سال گذشته و در اعتراض به خروج دستورکار جلسه کارگروه کارشناسی کمیته موضوع ماده 76 منتشر شده بود، به استحضار مخاطبین محترم می رسانیم:

«یکی دیگر از موارد خروج از دستور در جلسه که مصداق از آب گل آلود ماهی گرفتن است طرح مسئله قدیمی حذف کلمه فنی از عنوان مسئول فنی و بهداشتی است. شاید در وهله اول یک تغییر و اصلاح عبارتی ساده به نظر برسد به ویژه با توضیحات گمراه کننده ای که مطرح کننده محترم موضوع و به دنبال وی یکی از مدیران صنایع بیان داشتند. البته پیش از بیان مسئله باید اذعان داشت که جای دستگاه دولتی و حاکمیتی دامپزشکی که متولی قانونی نظارت است در جای جای این قبیل چالش ها شدیداً خالی به نظر می رسد و اگر موضوع حیاتی بهداشت مواد غذایی و سلامت آحاد جامعه و مسئولیت ذاتی ما در این مورد مطرح نبود ای بسا میدان را وا می نهادیم تا دستگاه دولتی دامپزشکی خود همان کند که بزرگانش فرمایند.

تفاوت نظارت در کارخانه تولید ماکارونی با کشتارگاه چیست؟ در کارخانه تولید ماکارونی مواد اولیه وارد و پس از فرآوری به ماکارونی بسته بندی تبدیل می شود در این حالت ناظر با محصول نهایی روبرو است که از توده مواد یکنواخت و همگن پس از طی فرآیند تولید به دست آمده است. لذا با رعایت اصول علمی نمونه برداری میتوان نمونه محصول نهایی را به بوته آزمایش سپرد و نتایج حاصله را با رعایت اصول و قواعد آماری به کل محصول تولیدی در یک نوبت تولید تعمیم داد. اگر کشتارگاه را به مثابه کارخانه در نظر بگیریم مواد اولیه عبارت از دام و طیور زنده ای است که به خط کشتار وارد می شود و هر ناظر ثالثی میتواند تایید کند که مواد اولیه مزبور نه همگن، نه مشابه و نه یکنواخت است که بتوان با نمونه برداری تصادفی از محصول نهایی (مثلاً چند عدد لاشه) در خصوص سلامت تمام محصول قضاوت کرد. تک تک دام های وارده به خط کشتار باید بازرسی و قضاوت قبل، حین و پس از کشتار شوند.

مسئول فنی بهداشتی همزمان باید بر حسن انجام کار پرسنل، صحت کارکرد دستگاه ها، دمای سردخانه و تونل انجماد، صحت مدارک قرنطینه ای خودرو های حمل دام زنده و خودرو های حمل گوشت و... نظارت مستمر و دائمی داشته باشد. این فرد اگر مسئول بهداشتی صرف باشد تنها نظارت بر محصول نهایی مورد انتظار خواهد بود ولی فردی که بر تمام آیتم های ذکر شده تکلیف نظارت دارد مسئول فنی بهداشتی است. این تغییر ظریف به ظاهر ساده و بی اهمیت می تواند فرایند نظارت را زیر و رو کرده و نهایتاً مخاطرات عدیده بهداشتی متوجه سفره مردم نماید.»

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
3
بعد بعضيا میگن بريم وزارت بهداشت تحقیر میشویم در جهاد کشاورزی بمانیم تا هر بلايي که دلشان میخواهد سرمان بیاورند.......از ماست که بر ماست امروز که بستر انتقال فراهم گشته تا حدی عده ای درون خودمان ساز نا کوک ميزنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
2
کسی با این وضعیت اگه از انتقال به وزارت بهداشت حمایت نکنه سطحی از خیانت به جامعه را مرتکب شده
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
1
وقتی خیرخواهان ماهها قبل تاکید داشتند که مهندس خاص(همون...) و یا به عبارتی G.M.PRODUCTIONS افکار شومی در سر دارد آقایان فرمودند که یاریگری نیست و باید با سندیکاها در ارتباط باشیم!! بماند که یاریخواهان افراد را بدون تحقیق تاج سر می کنند و همکاران خود را که برای احقاق خود به .... مراجعه می کنند با ادبی و با اردنگی میندازند بیرون(تاسف).
وقت آن رسیده که سازمان دامپزشکی تکلیف خود را با این کارگزار و مهره که خود را دکتر جا زده مشخص کند.
پیشنهاد:
1) باید برای دارو دسته دلال M.G.PRODUCTIONS بیان کرد که تغذیه در علم پرورش دام و طیور و آبزی بخش بزرگی از بهداشت است.
2)جلسه ای با پرورش دهندگان دام و طیور و آبزیان و مهندس برگزار گردد و دلیل تهیه خوراک بصورت میکس سنتی توسط پرورش دهندگان از ایشان پرسیده شود و نیز پای درد دل پرورش دهندگان باید نشست.بطور مثال در پرورش قزل آلا از خوراکهایی استفاده می شود که بین پروتئین و انرژی و چربی هیچگونه تناسبی وجود ندارد که در اینصورت هم مدت پرورش بالا می رود و بهره بردار ضرر می کند و هم اینکه مصرف کننده بجای پروتئین،چربی می خرد که هنگام پخت ماهی نصفش روغن می شود.
3)باید به رفقای مهندس در سازمان که به همدیگر القاب تشریفاتی حواله می دهند،فهماند که GMP ربطی به نظارت ندارد و ماشاله شرکتهای مختلف این قبیل چیزها را می فروشند
4)آقای دکتر خلج فکر حاکمیتی دارند اما باید سودجویان را به راه راست هدایت فرمایند که مسوول فنی بهداشتی آخرین حلقه نظارت حاکمیتی است و اگر قرار باشد مهندس... خودش ناظر باشد و دلال و فاقد کارخانه ،در این صورت پرورش دهندگان با زیانهای اساسی مواجه خواهند شد.
4)سازمان دامپزشکی باید پای تعزیرات حکومتی را وسط بکشد و آنالیز روی لیبل و اصلی را معلوم کنند تا معلوم شود که کلاهبرداران و دلالان دنبال چی هستند.
5)تکلیف بخش بهداشت سازمان با مهندس.. معلوم است لااقل بخشهای مبارزه با بیماریها موضع بگیرند که کمبود پروتئین و ویتامین و کلسیم و فسفر و غیره موجب چه بیماریهایی می شود و جاندار مستعد چه بیماریهایی می شود!!

در خاتمه به مهندس ...عرض می شود که نه تنها دستتان برای آبگیری سایر میوه ها باز است بلکه X-ray بنداز اخوی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
4
بیایید شعار وزارت جهاد نه
وزارت بهداشت آری سر بدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
2
دوستان ببینید با ابندکه قانون و هیت محترم وزیران بارها بارها رای واجرای ماده ی ۱۹ برای تعیین امنیت مواد غذایی به نفع مسولین فنی بهداشتی داده اند ولی متاسفانه امور دام و کارفرمایان همچنان دارند تلاش در سنگ اندازی دارند.از نظام دامپزشکی و سازمان وهمچنین انجمنهای محترم صنفی مسولین فنی بهداشتی می خواهیم جواب محکمی به این گونه توهینات و قانون شکنی ها بدهند
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
3
وزارت بهداشت آری وزارت جهاد گداورزی هرگز
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
3
به خدمتتان عرض میشود با وجود این مدیران کل که به فکر ارتقا به ریاست سازمان جهاد کشاورزی هستند و معاونین فنی و مالی که فاقد تجربه کار در شهرستانها هستند و روسای ادارات خودخ اه وضعیت هر روز بدتر از دیروز میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۰
0
0
دوستان محدودی که سازمان را قبضه کرده اند و از واگذاری امور به بخش خصوصی میترسند بایستی با شعار الحاق به وزارت بهداشت باید مخالف باشند اگر واقعا مسعولین هدفشان خدمت باشه چه فرقی برایشان دارد هر دو وزارت خانه زیر یک پرچم هست ولی گویا خطر میزهایشان را تهدید میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
1
3
نه شرقی نه غربی فقط وزارت مستقل دامپزشکی!! نه به جهاد و نه به وزارت بهداشت
نظر شما
ادامه