کد خبر: ۳۶۰۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

هرساله در فصول گرم و همزمان با هجوم کنه‌ها بیماری تب کریمه کنگو نیز شیوع پیدا می‌کند. امسال نیز این بیماری در کل ایران مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با اعلام این خبر گفت: متأسفانه از آنجا که بیماری تب کریمه کنگو، به‌عنوان یک بیماری بومی شناخته می‌شود، تقریباً در کل کشور مواردی از آن گزارش شده است.

«دکتر کریم امیری» با اشاره به اینکه کشورهای همسایه ایران نیز وضعیتی مشابه ما دارند، افزود: البته تب کریمه کنگو در دام‌ها علائم خاصی نداشته و در یک دوره پنج تا ۹ روزه از بین می‌رود. در حالی که همین ویروس هنگان ورود به بدن انسان بسیار خطرآفرین خواهد بود؛ بنابراین آموزش دامداران و مصرف‌کنندگان گوشت، می‌تواند گامی مؤثر در جهت غلبه بر بیماری باشد.

وی گزارش‌های نخستین تب کریمه کنگو در ایران را مربوط به سال ۵۴ دانست و عنوان کرد: در سال ۷۸ که انستیتو پاستور ویروس مربوطه را شناسایی کرد، هرساله بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر از جمعیت انسانی، مبتلا و حدود هشت تا ۱۰ نفر فوت شده‌اند. البته بیشترین مورد گزارش شده در سال ۸۹ بود که ۱۵۳ مورد ابتلا و ۲۳ مورد فوتی به ثبت رسید. امسال نیز طبق آخرین آمارها ۸۰ نفر با بیماری درگیر بوده و متاسفانه پنج نفر نیز فوت کرده‌اند.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درباره نقش دامپزشکی برای کنترل بیماری تب کریمه کنگو، ادامه داد: برای مسئولان دامپزشکی، کانون‌های بیماری و ضدعفونی آنها بسیار مهم است. زیرا به محض شناسایی یک کانون، سمپاشی در آن حوالی و شعاع اطراف در دستور کار قرار می‌گیرد. به همین دلیل ارتباط دائم با متولیان بهداشتی برقرار بوده و هفته‌ای نیست که مسئولان سازمان دامپزشکی با پزشکان وزارت بهداشت، جلسه‌ای برگزار نکنند.

امیری با بیان اینکه مرز‌های شرقی کشور بیش از دیگر مناطق، درگیر بیماری هستند، تأکید کرد: درباره لاشه مشکلی وجود ندارد و می‌توان ویروس آن را در مراحل پیش‌سرد از بین برد؛ این در حالی است که موضوع جگر کمی متفاوت بوده و به این راحتی نمی‌توان آن را ویروس‌زدایی کرد. زیرا امکان بقای آن در جگر، بسیار بالاست.

وی به تمام مردم به‌ویژه کسانی که در کانون‌های آلوده هستند، توصیه کرد که حتی‌المقدور از دست زدن مستقیم به جگر خام پرهیز کنند و هنگام قطعه قطعه کردن آن حتما دستکش به دست داشته باشند.

امیری در پایان با اشاره به اینکه با شروع فصول سرد، فعالیت کنه‌ها نیز متوقف می‌شود، بیان کرد: اگرچه باید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم دقیق و به‌هنگام باشد، اما نباید در عین حال، در آنها رعب و وحشت ایجاد کرد. درست مانند کسی که هر روز از عرض خیابان رد می‌شود و در صورت داشتن احتیاط، اتفاق ناگواری برایش نخواهد افتاد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۵
0
0
اقا ما نفهميديم ايشان مديركلند يا فقط حقوق مديركلي را نورچشمي ها مي گيرند و كارفني را معاونين دفتر مي كنند
نظر شما
ادامه