کد خبر: ۳۶۰۶

حکیم مهر - وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از یک میلیون و 600 هزار تن گوشت مرغ سالیانه در کشور تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخل امکان صادرات نیز داریم.

دکتر صادق خلیلیان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان گوشت مرغ امکان صادرات به بازارهای جهانی را دارند، تاکید کرد: براساس قانون افزایش بهره‌وری ورود کالاها و محصولاتی که در داخل تولید و نیاز بازار تامین می‌شود؛ ممنوع است.

خلیلیان اظهار کرد: آمار سفارش‌های واردات گوشت قرمز هم تا پایان مرداد نشان می‌دهد که واردات سه برابر نیاز داخل است و به تولیدکننده آسیب جدی خواهد زد.

وی با بیان اینکه برای تامین نیاز بازار داخل فقط به 10 درصد واردات گوشت قرمز نیاز است، گفت: نیاز بازار با وارداتی که شده است، تامین می شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این وزارت برای جلوگیری از واردات بی رویه گوشت قرمز به ثبت سفارش‌های پس از هفدهم شهریور که قانون افزایش بهره‌وری ابلاغ شد، اجازه ورود نخواهد داد.

خلیلیان گفت: ثبت سفارش‌های پیش از هفدهم شهریور برای واردات 20 روز تا یک ماه فرصت دارد.

وی تاکید کرد: براساس قانون برای ورود کالاها و محصولات کشاورزی که تولید داخل نیاز بازار را تامین نمی‌کند، مجوز صادرات پس از تایید وزارت جهاد کشاورزی در وزارت بازرگانی داده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا یک ماه آینده به تدریج شاهد کاهش واردات بی‌رویه و غیرضروری به کشور خواهیم بود.

خلیلیان همچنین از ممنوعیت ورود محصولات فانتزی خبر داد و گفت: ورود محصولاتی مانند انگور، شیلی، گلابی چینی، سیب فرانسوی، بادام آمریکایی، سیر چینی و شیرخشک صنعتی که در داخل به اندازه کافی تولید و به 60 کشور نیز صادر می‌شود، همیشه ممنوع است.

وی افزود: براساس قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی همچنین واردات در زمان تولید و برداشت ممنوع است و پس از آن و برآورد دقیق نیاز، واردات صورت می‌گیرد و در برخی از محصولات نیز واردات با افزایش تعرفه کنترل می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات آبمیوه و کنسانتره را از دیگر موارد قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی دانست و گفت: برای اجرای این بخش از قانون با صنایع تبدیلی و تکمیلی هماهنگی‌های لازم شده است.

خلیلیان درباره برنج افزود: امسال دو میلیون و 900 هزار تن برنج تولید شده و 700 هزار تن واردات برای تامین بازار نیاز است اما با استناد به این قانون از ورود همزمان با برداشت برنج و واردات بی‌رویه که گاه تا سه برابر نیاز است جلوگیری خواهد شد.

وی کنترل واردات شکر را از دیگر موارد قانون افزایش بهره‌وری دانست و گفت: در دو سال گذشته تولید چغندرقند به علت واردات بی‌رویه شکر به یک دهم کاهش یافت و صنایع مرتبط نیز متضرر شدند، بنابراین برای حمایت از کشاورز و کارخانه‌های صنعتی تولید شکر ابتدا تولید داخل با قیمت مناسب در داخل به فروش می‌رسد و پس از آن به میزان نیاز، واردات صورت می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه