کد خبر: ۳۶۰۳۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...
 

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، ششمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:

 

 

90 گربه در یک خانه! (miamiherald)

پلیس در منزل یک زوج پنسیلوانیایی، 90 گربه پیدا کرد که بیش از نیمی از آنها تلف شده بودند. آنها به جهت خشونت و رفتار نا‌مناسب با حیوانات، توسط پلیس دستگیر شدند. حیوانات در شرایط بسیار بدی نگهداری می‌شدند و وضعیت جسمانی بسیار ضعیفی داشتند. گربه‌ها از سوءتغذیه، بینایی ضعیف، مشکلات انگلی و تنفسی و... رنج می‌بردند.

این زوج مدعی بودند که قصدشان کمک به گربه‌ها بوده و گفتند: ما با هزینه خودمان به آنها غذا می‌دادیم و مراقب آنها بودیم، اما کنترل آنها از دستمان خارج شده بود. آنها حتی برخی از لاشه ها را تا یک سال نگه داشته‌اند!

پلیس می‌گوید هر دو نفر از بیماری روانی رنج می‌برند. آنها به مجازات کیفری محکوم شدند. بر اساس مطالعات صورت گرفته هزاران مورد مشابه از جمع آوری و نگهداری تعداد زیاد حیوانات وجود دارد که صاحبان آنها نمی‌توانند از تمام حیوانات مراقبت نمایند.

 

 

بروسلوز در گاو‌های هندی (The News Minute)

منطقه تیرامالا تیراپاتی دواستانامز (TTD)  در هندوستان شاهد انتشار بیماری مسری بروسلوز در گاو‌ها می‌باشد. این بیماری  بیش از 50 راس گاو را آلوده نموده است. در منطقه TTD، در سال 1956 محل اقامت و سرپناهی به نام گوشالا با هدف نگهداری از گاوها و فراهم نمودن محیطی مناسب از جهت مدیریت، تغذیه مناسب و درمان تاسیس گردید.

به گزارش روزنامه تایمز هندوستان، در گوشالا تقریبا 3100 راس گاو ماده و نر موجود است که از شیر گاو‌های آن در تمام معابد TTD استفاده می‌شود. تشخیص بیماری بروسلوز بسیار مشکل می‌باشد و تنها در سن بارداری حیوان با ایجاد سقط و یا ناباروری، قابل تشخیص است. با این حال یک محل نگهداری جداگانه برای قرنطینه حیوانات دارای علایم بیماری فوق، ساخته شده است.

انسانها نیز مبتلا به این بیماری می‌شوند و باعث ایجاد سقط، درد بدن و آرتریت مفاصل خواهد شد. در تعدادی از کشور‌ها واکسیناسیون گوساله‌ها علیه این بیماری اجباری است. از آنجاکه درگوشالا، اکثرا گاو‌های بالغ توسط دامداران و کشاورزان اهدا می‌شوند، این موضوع، واکسیناسیون آنها را دچار مشکل می‌نماید.

 

 

تجارت بی‌رحمانه گوشت سگ و گربه‌ها را پایان دهید (care2 petitions)

قطعنامه جدیدی در مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه گردید که بر اساس آن، به فوریت در کشورهای چین، کره‌جنوبی، ویتنام، تایلند، فیلیپین، اندونزی، کامبوج، لائوس، هند و کشور‌های همسایه تجارت گوشت سگ و گربه ممنوع گردد و یا قوانین موجود مبنی بر منع این تجارت اعمال گردد تا این عمل وحشیانه مصرف گوشت سگ و گربه خاتمه یابد.

گروه‌های حامی منافع حیوانات تخمین می‌زنند که سالانه حدود سی میلیون قلاده سگ و همچنین تعداد زیادی گربه در جهان کشته می‌شوند. میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا خواستار پایان یافتن این تجارت بی‌رحمانه شده‌اند.

این حیوانات را بر اساس اعتقاداتی بی‌پایه و اساس، شکنجه نموده و می‌خورند. چین و کره جنوبی دو نمونه بارز از این عملکرد غیر انسانی هستند. در چین در طی 10 روز، در فستیوال لیچی تقریبا 15000 سگ شکنجه می‌شوند. زیرا آنها معتقدند که گوشت سگ شکنجه دیده تردتر و خوش خوراک‌تر می‌باشد و باعث افزایش قدرت و روحیه می‌گردد!!!!!

در کره جنوبی در سه روز از گرمترین روزهای تابستان سوپ سگ می‌خورند چون اعتقاد دارند با خوردن این سوپ خنک می‌شوند!!!! در طی این سه روز حدود دومیلیون سگ کشته شده و هفتاد درصد آنها خورده می‌شوند.

 

 

بازگشت آنفلوانزای سگ‌ها در فهرست بیماری‌های قابل گزارش (FOX9)

هیئت مدیره بهداشت و سلامت حیوانات مینه‌سوتا بنابر درخواست دامپزشکان سراسر کشور،بیماری آنفلوانزای سگها را دوباره به لیست بیماری‌های قابل گزارش اضافه نمود. 

این هیئت، در سال ۲۰۱۶، زمانی‌ که ابتلا به این بیماری در ایالات متحده کاهش یافت، آن را از فهرست بیماری‌ها‌ی شایع حذف نمود. اما هم‌اکنون وقوع ۲۳ مورد ابتلا به آنفلوانزادر طی ماه گذشته گزارش شده است. متخصصان و دامپزشکان موظفند هر مورد مشکوک و یا تایید شده بیماری را گزارش بدهند.

این بیماری بسیار مسری بوده که از طریق عطسه، سرفه و تماس مستقیم بین سگ ها و سطوح آلوده منتقل می‌شود. سگ بیمار دارای علایم سرفه خفیف، تب، بی‌حالی، عطسه و آبریزش بینی می‌باشد. دامپزشکان مینه‌سوتا صاحبان حیوانات را به انجام واکسیناسیون حیوانات خود تشویق می نمایند. گربه‌ها نیز در تماس با سگ بیمار می‌توانند آلوده شوند.

 

 

بحران تولید پروتئین در آفریقا (farmer’s weekly)

استفاده صحیح از واکسن‌ها، دارو‌ها و سلامت دام‌ها نقش حیاتی در افزایش امنیت غذایی و بهبود تولید پروتئین حیوانی در آفریقا دارد.

پیشینه تولید پروتئین در آفریقا به علت استفاده نادرست از واکسن‌ها و داروها، ناکارآمد می‌باشد. نرخ تخمک‌گذاری در گاو‌های ماده آفریقا ۳۵ تا ۴۰ در‌صد بوده و این بدان معنی است که از هر ده گاو شش گاو بدون هیچ زایشی، فقط علوفه مصرف می‌نمایند. حدود ۲۸ در‌صد از گوساله‌ها نیز قبل از، از شیر گرفتن تلف می‌شوند. با مدیریت و پیشگیری این کارایی ضعیف، می‌توان تولید پروتئین حیوانی را به دوبرابر افزایش داد.

خشکسالی آفریقا این معضل را دوبرابر نموده است و دامپزشکان بایستی به دامپروران توصیه نمایند که دام‌های نابارور را از گله حذف نمایند. کارشناسان معتقدند که واکسیناسیون بایستی تا عمق آفریقا نفوذ نماید.

 

 

هشدار محققان به شیوع بیماری انگلی کشنده در موش (First Newshawk )

بیماری انگلی کشنده و مهاجم به مغز در پنج بخش از ایالت فلوریدا شایع شده است. این نماتود، انگل سرخرگ‌های ریه در موش رت است.

انگل فوق فقط در مناطق گرمسیری رشد می‌نماید اما بدلیل تغییرات ناگهانی آب و هوا و افزایش دما در ایالات متحده این انگل‌های مهاجم به مغز تکثیر یافته ‌اند.میزبان این انگل‌ها حلزون و موش رت می‌باشد و از راه مصرف حلزون‌های پخته و آلوده به بدن انسان وارد می‌شوند. سپس این انگل از طریق سیستم عصبی مرکزی وارد مغز شده و ایجاد مننژیت می‌نمایند. در نهایت التهاب مغز و نخاع منجر به مرگ در بدترین حالت خواهد شد.

 

 

کنترل آنفلوانزای پرندگان در هندوستان (business-standard)

موارد متعدد آنفلوانزای پرندگان، از اکتبر ۲۰۱۶ تا فوریه ۲۰۱۷، در مراکز مختلف ۹ ایالت از کشور هندوستان گزارش گردید.برنامه‌های عملی جهت آمادگی، کنترل و مهار آنفلوانزای پرندگان در این کشوربه انجام رسید.

نظارت و بازرسی‌های انجام شده حاکی از آن است که هم اکنون شواهدی دال بر حضور آنفلوانزای پرندگان (H5N8  و H5N1 ) در هیچکدام از ایالات فوق وجود ندارد، بنابراین دولت هندوستان در ۶ جولای ۲۰۱۷ اعلام نمود که این کشور فاقد آنفلوانزای پرندگان می‌باشد و مراتب فوق را به سازمان بهداشت جهانی حیوانات (OIE) گزارش داد.

 

 

بازگشت تب باتلاق در اسبهای مانیتوبا (Winnipeg Free Press)

بیماری ویروسی تب باتلاق که تحت عنوان کم‌خونی عفونی و یا مالاریای اسبها نیز نامیده می‌شود، مجددا درمناطق مختلف مانیتوبا دیده شده است. صاحبان حیوانات در تلاشند که جهت تشخیص بیماری، حیواناتشان مورد آزمایش قرار گیرند.

موارد متعددی از بیماری در طی دو سال گذشته در کانادا مشاهده شده است.موضوع غم‌انگیز اینست که، حیوان آلوده شده در حالیکه به ظاهر کاملا سالم است اما در نهایت محکوم به مرگ می‌باشد. حیوان بیمار بایستی قرنطینه شود. البته قرنطینه حیوان هم فایده ای ندارد چون این بیماری غیر قابل درمان است و نهایتا بایستی دام معدوم گردد.

عامل ایجاد بیماری یک نوع ویروس می‌باشد که در اسب و میمون ایجاد علایم کاهش وزن، تورم و خونریزی در پاها و سینه، زردی، سقط و کولیک می‌نماید، متاسفانه برخی از حیوانات فاقد هیچگونه علامتی هستند و تشخیص ظاهری این حیوانات که حامل و ناقل بیماری می‌باشند ناممکن است. لازم به ذکر است که این ویروس برای انسان خطری ندارد. ویروس این بیماری به راحتی جهش می‌یابد، درنتیجه تاکنون ساخت واکسن این بیماری  مفید واقع نشده است.

اولین مورد ثبت شده بیماری در کانادا، در سال ۱۸۸۱ در شهر مانیتوبا بوده است و در همان زمان بود که تحت عنوان بیماری باتلاق نامگذاری گردید.

 

 

طرح جدید پایش شیر در آمریکا (KTIC )

امروزه شاهد افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در ایالات متحده و سایر نقاط جهان هستیم و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بصورت غیر منصفانه در دامپروری افزایش یافته است. این موضوع بسیار تاسف‌بار می‌باشد.

با‌ این وجود آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از ابزار ارزشمند در دامپزشکی و پزشکی بوده و بایستی با نظارت دقیق مصرف شوند.

اما در رابطه با محصولات لبنی، دامپزشکان و دامپروران برآنند که به جهت اهمیت این موضوع، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها‌ی مهم در سلامت انسانها را، در دامهامحدود نمایند. بدین شکل که بیماری‌های دامی خاص را با میزان محدودی از آنتی‌بیوتیک‌های مورد نظر در مدت زمان تعیین شده بر اساس نسخه تجویزی درمان کنند.

فدراسیون ملی تولید‌کنندگان شیر اعلام نمود که صنعت تولید شیر در آمریکا، دارای سابقه طولانی و درخشان و تلاش بی‌وقفه در زمینه تولید شیر مطمئن و سالم و بدون هیچگونه باقی‌مانده آنتی‌بیوتیکی برای مصرف‌کنندگان می‌باشد.

از آغاز این ماه دامپروران ایالات مختلف در طرح غربالگری محصول شیر خود شرکت می‌کنند. در این طرح صد‌ها هزار تانکر شیر از جهت آنتی‌بیوتیک‌های خانواده تتراسایکلینسنجیده می‌شوند. از هر ۱۵ تانکر مزرعه، یک تانکر بایستی مورد آزمایش قرار گیرد.استفاده از تتراسایکلین‌ها همانند آتی‌بیوتیک‌های بتا‌لاکتام نمی‌باشد و به عنوان مثال پودر تتراسایکلین که به شکل رایج در درمان درماتیت انگشتی در گاو‌های شیری، توسط دامپزشکان تجویز می‌گردد، باعث ایجاد باقی‌مانده مضر در شیر خواهد شد، بنابراین دامپرور بایستی دقت کافی داشته باشد که شیر این حیوانات تا زمانیکه کاملا از این باقی مانده پاک شود، حذف گردد. در نهایت این طرح باعث حفظ سلامت مصرف‌کنندگان از محصولات غیر استاندارد و ناسالم می‌گردد.

 

 

لغو ممنوعیت فروش مرغ زنده در کره (KBS WORLD Radio News)

وزارت کشاورزی، غذا و امور روستایی کره، قانون ممنوعیت فروش مرغ زنده را در بازار‌های سنتی و رستوران‌ها لغو نمود.

این وزارتخانه روز دوشنبه اعلان داشت براین اساسکه مورد جدیدی از بیماری آنفلوانزای پرندگان از تاریخ ۱۹ ژوئن تا کنون گزارش نشده و مدت زمان ۲۱ روزه کمون بیماری نیز به پایان رسیده است، لذا به صورت محدود اجازه فروشپرندگان زنده را خواهد داد. البته فروش با نظارت سخت‌گیرانه در محل، همراه خواهد بود تا از عود مجدد بیماری پیشگیری شود.

مرغهای زنده از ده شهر و استانی که در این مدت درگیر بیماری فوق نبودند به سراسر کشور توزیع می‌گردند. البته مرغ‌های زنده هفت استان آسیب دیده فقط در همان مناطق فروخته می‌شوند و انتقال آنها به نقاط فاقد بیماری ممنوع است.

دولت در اوایل ماه ژوئن جهت جلوگیری از انتشار بیماری، فروش مرغ‌های زنده را ممنوع اعلام کرده بود.

 

 

پایان منع واردات مرغ از کشورهای اروپایی به عمان (MUSCATDAILY.com)

عمان ممنوعیت واردات مرغ و محصولات مربوط به آن را از چندین کشور اروپایی لغو نمود. در ماه نوامبر سال 2016، پس از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای اروپایی و چند استان از هندوستان، عمان واردات مرغ را از این کشورها محدود نمود.

وزارت کشاورزی در 2 جولای این ممنوعیت را از کشورهای اروپایی هلند، دانمارک، اوکراین، یونان، مقدونیه، بوسنی و هرزگوین،اسپانیا و کویت، لغو کرد .هنوز واردات مرغ از مابقی کشورها من‌جمله دو ایالت ویسکانسین و تنسی در امریکا و چندین کشور اروپایی و استان‌های هند ممنوع است.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
0
0
این بخش خیلی جالبه ما رو به روز میکنه
نیلوفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
0
0
بسیاررررر عااالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
0
0
اخبار جالبي بود.
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
0
0
اگر بیشتر بشود خوب است حرکت نو بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
0
چرا نام نويسنده رو ننوشتين
نظر شما
ادامه