کد خبر: ۳۵۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر



ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، طی جلسه مشترکی با سازمان دامپزشکی ایجاد گروه داروهای گیاهی و طبیعی در سازمان دامپزشکی جهت حمایت از تولید داروهای گیاهی دامپزشکی در کشور را بررسی کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، طی جلسه مشترکی با سازمان دامپزشکی به بررسی راهکارهای توسعه و مشارکت دو جانبه به منظور توسعه تولید و مصرف داروهای گیاهی در حوزه دامپزشکی پرداخت.

در این جلسه پس از ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در سازمان دامپزشکی و کارگروه دامپزشکی ستاد گیاهان دارویی معاونت علمی، راهکارهای اجرایی نقشه راه توسعه داروهای گیاهی و طب سنتی دامپزشکی بررسی شد.

به همین منظور دستورالعمل مستقل ثبت و تولید داروهای گیاهی و طبیعی دامپزشکی تدوین و همچنین تشکیلات و چارت اداری متناسب با داروهای گیاهی و طب سنتی در سازمان دامپزشکی ایجاد شد.

«محمدحسن عصاره» دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در این جلسه با بیان این نکته که گیاهان دارویی به نسبت گذشته پیشرفت داشته گفت: سازمان دامپزشکی در این مسیر قدم‌های موثری برداشته است، اما با این وجود باید تلاش کنیم تا با همراهی هم به صورت علمی و در چارچوب مناسب حرکت کنیم.

وی بیان کرد: تا سال ۱۳۸۳ تعداد داروهای گیاهی و مکمل در کشور ما ۱۳۴ قلم بود. امروز این تعداد به بالای 1600 هزار قلم داروی گیاهی و بیش از 700 فرآورده طب سنتی رسیده است. این مسئله نشان دهنده شکل گیری اراده‌ای قوی در وزارت بهداشت است که موجب اختصاص یک دفتر به این موضوع شد.

«حجت‌الله ذبیحی» رئیس سندیکای تولید‌کنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی کشور نیز با ارائه توضیحاتی در راستای خطرات داروهای شیمیایی، بر لزوم توجه به این موضوع تاکید کرد و گفت: این سندیکا تاکنون حمایت‌های ویژه‌ای را از توسعه داروهای گیاهی داشته است.

وی توضیح داد: از ۳۴ میلیون دلار صادرات داروهای دامپزشکی در سال ۹۴، ۵۰۰ هزار دلار آن مربوط به داروهای گیاهی دامپزشکی بوده است. همچنین در سال ۹۵ که حدود ۴۰ میلیون دلار صادرات داروهای دامپزشکی صورت گرفت، یک و نیم میلیون دلار آن از آن داروهای گیاهی شد.

به گفته ذبیحی در سال جاری اجازه صادرات به سه کشور سوریه، عراق، مالزی و یا سنگاپور دریافت شده است که امکان صادرات داروهای گیاهی را بیشتر خواهد کرد.

«دکتر مهدی خلج» رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه با تاکید بر این مسئله که اقدامات صورت گرفته کافی نیست و نیاز است تلاش‌های بیشتر و بزرگ تری صورت گیرد، گفت: نقشه راه گیاهان دارویی تدوین شده و مهم این است که گیاه دارویی به یک ماده با ارزش افزوده خیلی بالا که دارو است تبدیل شود. ضمن اینکه اگر بتوانیم این محصولات با ارزش افزوده را صادرات کنیم تولید ثروت کرده‌ایم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای ایجاد گروه داروهای طبیعی مشکلی نداریم و لازم است پیگیری انجام شود، از نظر تشکیلاتی ایجاد یک گروه امکان پذیر است و این کار بیش از یک گروه ظرفیت دارد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر سلطانی منش
|
United States of America
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
0
اگر با روش های علمی و آکادمیک روز دنیا گیاهان را بررسی و تولید داروهای جدید نمایند خوب است. ولی اگر عصاره ی یک گیاه را برحسب نظر یک طبیب در ۷۰۰ سال قبل بخوان استفاده کنن به خیال این که دیگه واقعا سنتی کار کرده اند! از جامعه سلب اعتماد خواهد شد
نظر شما
ادامه