کد خبر: ۳۵۹۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...
 

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، پنجمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:
 

 

تشخیص بیماری تب برفکی در 3 ساعت (Tri-State Livestock News)

با تلاش وزارت کشاورزی، دانشگاهها و تیم دانشمندان بهداشت دام در آمریکا، کیت تشخیص سریع بیماری تب برفکی (FMD) تولید گردید و مجوز فروش و استفاده از آن توسط  وزارت کشاورزی ایالات متحده صادر شد.

این کیت تشخیص سریع، زمان لازم جهت تشخیص بیماری تب برفکی را در صورت شیوع این بیماری بسیار کاهش می دهد. هم اکنون آزمایش خون تایید شده رایج که جهت تشخیص بیماری مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به پروسه انکوباسیون شبانه دارد اما کیت جدید پس از 3 ساعت بیماری را تشخیص می دهد.

استفاده از این روش تشخیصی کمک شایانی به تشخیص سریع بیماری در مزارع درگیر و قرنطینه فوری حیوانات ناقل ویروس می نماید و از نقل و انتقال دامهای به ظاهر سالم، جهت فروش و کشتار جلوگیری بعمل آمده و درنتیجه بیماری منتشر نخواهد شد.

 

 

کنترل بیماری آناپلاسموزیز در گاو با مکمل‌های معدنی (Bovine Veterinarian)

آناپلاسموزیس یک بیماری عفونی در گاو‌های ماده و نر بالغ است که توسط آناپلاسما مارژیناله ایجاد می شود. این میکرو‌ارگانیسم به گلبول‌های قرمز حمله کرده و باعث ایجاد کم‌خونی حاد می‌شود. بیماری از طریق گزش مگس‌، کنه و یا از طریق سوزن حاوی خون آلوده و سایر ابزار منتقل می‌شود. گاوهای بیمار معمولا درمان می‌شوند اما اغلب به عنوان حامل بیماری و منبع آلودگی در گله باقی‌می‌مانند.

یکی از رایج‌ترین روش‌های کنترل این بیماری افزودن داروی کلر‌تتراسایکلین در خوراک ویا مکمل‌های معدنی است.

فرمول تایید شده جهت مصرف کلر‌تتراسایکلین که به صورت دستی در خوراک و یا مکمل‌های معدنی برای حیوان تجویز می‌شود، روزانه 5/0 میلی‌گرم در هر پوند وزن بدن حیوان می‌باشد.بیشتر املاح معدنی در دسترس جهت کنترل آناپلاسموز، دارای برچسب و روش استفاده به صورت دستی می‌باشند. نکته مهم ایناست که بسته به وزن گاو در فرمول خوراکی مواد معدنی،میزان لازم کلر‌تتراسایکلین به حیوان برسد تا درمان مناسب صورت پذیرد.بر اساس دستورالعمل تغذیه دامپزشکی (VFD دامپزشکان در صورت صلاحدید، اجازه استفاده از ترکیبات معدنی و خوراکی حاوی آنتی‌بیوتیک‌ها‌ی مهم را در دام‌ها دارند. در کنترل بیماری آناپلاسموز، دامپزشک بایستی محصول مناسب جهت ارائه دوز مورد نیازرا تجویز نماید.

 

 

اثرات شگفت‌انگیز لیزر درمانی در دامپزشکی (PR Newswire (press release) )

استفاده از لیزر یک روش درمانی بی‌خطر و غیر‌سمی بوده که در درمان آسیب‌های حیوانات خانگی کاربردهای متنع و خوبی دارد.به عنوان مثال حیوانات پس از عمل ارتوپدی با استفاده از لیزر درمانی در مدت کوتاهیبه فعالیت گذشته خود باز‌می‌گردند. همچنین در حیوانات بیمار دارای مشکلات دیسک کمرکه نمی‌توانند تحت عمل جراحی قرا‌گیرند و درد زیادی را تحمل ‌می‌‌نمایند، این روش درمانی بسیار مناسب و کاربردی است. زیرا بهبودی سریع بیمار را در مدت زمانی کوتاه به ارمغان می‌آورد. همچنین لیزر دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد بوده و باعث بهبود گردش خون موضعی می‌گردد و باعث ترمیم سریع ساختار بافت آسیب‌دیده شده و کاهش قابل توجه درد در موضع را به همراه دارد.

استفاده از لیزر بعلت درمان سریع همراه با تاثیرات مثبت بویژه بر حیوانات بی‌قرار و حساس بسیار کاربردی می‌باشد. این نتایج ارزشمند حاصل تجربیات دامپزشکانی است که در بسیاری از موارد درمان سرپایی از این شیوه بهره بردند.

 

 

پایان شیوع ابولا در کنگو پس از مرگ ۴ نفر (Reuters )

جمهوری دموکراتیک کنگو پس از گذشت دو ماه از همه‌گیری ابولا در این کشور و بعد از سپری شدن ۴۲ روز بدون ثبت مورد جدیدی از بیماری فوق، روز شنبه به طور رسمیپایان شیوع بیماری فوق را اعلام نمود.

مقامات بهداشت کنگو می‌گویند: جغرافیای دور‌افتاده کونگو و همچنین تجربیات گذشته در مبارزه با این بیماری، این امکان را فراهم نمود تا آنها سریع و به موقع وارد عمل شوند.

یکی از مقامات ارشد سازمان بهداشت جهانی در آفریقا اذعان داشت: دولت کنگو بسیار شفاف شیوع بیماری فوق را اعلام نمود و این مسئله خود باعث سهولت تبادل اطلاعات و ارتباطات و اقدام سریع و به موقع گردید.

 

 

آیا زرد‌چوبه در دامپزشکی کاربرد دارد؟ (Glenwood Springs Post Independent )

زردچوبه از گیاهانی است که دارای مزایای بسیار زیادی از جهت سلامتی می‌باشد. ماده موثره این گیاه کورکوما است. این گیاه،بیش از ۵۰۰۰ سال است که به عنوان ادویه و دارو مورد استفاده قرار می گیرد و در تحقیقات دانشمندان بسیار مورد توجهواقع شده است.

زردچوبه در درمان اختلالات التهابی، مشکلات گوارشی، مسائل کبدی، بیماری‌های پوستی و زخم‌ها کاربرد دارد. همچنین این گیاه در سگها و گربه‌ها در مشکلاتی نظیر اوستئوآرتریت، بیماری‌های التهابی روده، اختلالات ایمنی، مشکلات کبدی و کلیوی و سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعدادی از محصولات کورکومین به صورت تجاری برای حیوانات خانگی تهیه شده است.

 

 

عربستان و آسیای مرکزی، منشاء اسب­های مدرن اروپا (BT.com )

مطالعات ژنتیک حاکی از آن است که تقریبا تمام اسب‌های مدرن اروپا،نوادگان اسبهایی هستند که طی ۷۰۰ سال گذشته از عربستان و آسیای مرکزی خریداری شده و به اروپا آورده شده‌اند.

این خانواده از اسبها شامل دو زیر گروه اصلی است، اسب عرب از شبه جزیره عربستان و اسب ترکمن از استپهای آسیای مرکزی می باشند. «دکتر باربارا والنر» سرپرست این تحقیق در دانشکده دامپزشکی وین، اتریش، می گوید: به غیر از اسبهای نژاد اروپای شمالی، سایر اسبهای نژاد مدرن از اسبهای شرقی می باشند.

 

 

اقدامات دامپزشکان در برابر مقاومت های ضد میکروبی (horsetalk)

دامپزشکان به همراه کارشناسان بهداشت، این هفته در مجمعی در ملبورن گرد آمدند تا راه چاره ای علیه بزرگترین تهدید در سلامت انسان و دام که همان مقاومت ضد میکروبی می باشد، بیندیشند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده است، اگر اقداماتی فوری در برابر استفاده از داروهای ضد میکروبی در انسان و دام صورت نپذیرد، جهان با فاجعه ای که قبل از حضور آنتی بیوتیک ها با آن مواجه بود،روبرو می گردد یعنی انسان ها و دام در اثر عفونت های ساده و جراحاتی جزئی از بین خواهند رفت.

داروهای ضد میکروبی شامل آنتی بیوتیک ها، ضد ویروسها، ضد قارچ ها و ضد پروتوزوآ هستند.

کمیسیون اروپا طرح جدید اقدام جهت مبارزه با مقاومت ضد میکروبی (AMR) را تصویب نموده و اولین گام با معرفی دستورالعمل مصرف محتاطانه داروهای ضد میکروبی اتحادیه اروپا پایه گذاری گردید.

 

 

جراحی مسن ترین حیوان باغ وحش بروکفیلد (Chicagotonight)

رامار، گوریل  49 ساله باغ وحش بروکفیلد، نه تنها پیرترین حیوان این باغ وحش می باشد بلکه یکی از مسن ترین گوریلهای وسترن لولند در باغ وحش های آمریکای شمالی است. گوریل های وسترن لولند در فهرست جانداران به شدت در معرض انقراض می باشند.

این حیوان از بیماری آرتریت دژنراتیو رنج می برد و سال ها از داروهای مسکن جهت کاهش درد این حیوان استفاده می گردید. همزمان با عمل جراحی بیماری پریودنتال که دندانهای مولار رامار را درگیر کرده بود، جراح ارتوپد به همراه دامپزشکان با انجام روش آرتوسکوپی زانوی وی، بافت های دژنره را خارج و به هر دو زانو، پلاسمای حاوی پلاکت تزریق نمودند. این روشها به درمان  آرتریت کمک می نماید. 

 

 

کرم حلقوی روده راکون: بیماری زئونوز نادر و کشنده (Outbreak News Today )

بیلیس آسکاریس کرم حلقوی روده کوچک راکون‌ها می‌باشد که انسانها را نیز به ندرت آلوده می‌نماید. آلودگی در انسان به طور تصادفی با بلعیدن تخم انگل از محیط، مدفوع راکون و آب آلوده به انسان منتقل می‌شود.

عوارض شایع که توسط انگل بیلیس آسکاریس در انسان ایجاد می‌گردد، مهاجرت لارو از طریق بافت به چشم (ایجاد کوری) و سیستم اعصاب مرکزی (آسیب مغزی) می باشد. گاهی مشکلات شدید ایجاد شده در انسان منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

طبق گزارش منتشر شده در ماه مارس، هفت مورد جدید از بیماری فوق در انسان، در ایالات متحده در طی دوسال گذشته به ثبت رسیده است.

 

 

آیا نگهداری از حیوانات در درمان بیماران موثر است؟ (Science Codex )

نگهداری از حیوانات خانگی،همانند هومیوپاتی، در کمک به درمان بیماریها، علی رغم اینکه شواهد قابل قبولی وجود ندارد، صد‌ها سال است که مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد.

مطالعات نشان می‌دهد که این روش درمانی اثرات مثبت کوتاه مدتی را نیز داشته است اما در اغلب مواردنه تنها  تاثیری ندارد، بلکه باعث ایجاد پریشانی نیز در بیمار خواهد شد. ناگفته نماند که بیماران اعصاب و روان با قبول سرپرستی حیوانات و یا کار با حیوانات تا حدی بهبود می‌یابد. البته بایستی تحقیقات کاملتری در این رابطه صورت پذیرد و فقط نقل نظرات و مثالها برای مردم کافی نیست.

 

 

نقش گربه ها و گاوها درپیشگیری از ابتلا به آسم در کودکان مزرعه (Science Daily)

این یک واقعیت است که میکروبهای حاضر در مزارع، کودکان را در مقابل آسم و آلرژی محافظت می نمایند. علاوه بر این، مولکولهای غیر میکروبی نیز نقش محافظتی دارند.

ایمونولوژیست ها نشان دادند که سیالیک اسید موجود در مزارع پرورش حیوانات در مقابل التهاب بافت ریه موثر است. به نظر می رسد که تماس کودکان از بدو تولد با حیوانات و مصرف فراورده های دامی واکنش های التهابی سیستم ایمنی را تنظیم می نماید. این مطالعات دیدگاه های گسترده ای را جهت پیشگیری از آلرژیها مطرح می نماید.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دكت آرشام ر اشراقي
|
United States of America
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
0
0
در قسمت نگهداري از حيوانات خانگي ، اثر بخشي هوميوپاتي را با ترديد مطرح كرديد ، در حاليكه هوميوپاتي در پزشكي و دامپزشكي بعنوان يك طب مكمل اثبات شده است و در دنيا ديگر روي اين بحثي نيست
نظر شما
ادامه