کد خبر: ۳۵۸۷۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
عزم جدی سازمان دامپزشکی برای کنترل و کاهش بروز و گسترش مقاومت میکروبی:
«دکتر مهدی خلج » رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در دومین روز از اجلاس بین‌المللی دو روزه بررسی چالش‌های نظام مراقبت مقاومت میکروبی به ایراد سخنرانی پرداخت ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور، برنامه های این سازمان را برای کاهش و مدیریت مصرف آنتی بیوتیک در دامداری ها اعلام کرد و از ممنوعیت مصرف داروهای رشد دامی در کشور خبر داد.

«دکتر مهدی خلج   » در دومین روز از اجلاس  بین المللی دو روزه  بررسی چالش های نظام مراقبت مقاومت میکروبی که امروز سه شنبه 13 تیرماه 96 در وزارت بهداشت، با حضور نمایندگانی از سایر کشورها و مسئولان سازمان بهداشت جهانی، برگزار شد، با بیان نقش حساس و بارز سازمان دامپزشکی کشور به لزوم تعامل هرچه بیشتر سازمانهای متولی امر در کاهش و تاخیر مقاومت میکروبی اشاره کرد .

وی افزود: مقاومت میکروبی به آنتی بوتیک در انسان و دام یک واقعیت است و نمی توانیم آن را انکار کنیم فقط می توانیم آن را به تاخیر بیندازیم یا وقوع موارد آن را کاهش دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: اهمیت نقش سازمان دامپزشکی به دلیل آن است که معمولاً درمان در بخش پزشکی انفرادی است و تمرکز روی یک انسان صورت می گیرد ولی در بخش بهداشت دام و طیور، نگاه جمعیت نگر حاکم است و این امر در تعیین سرعت و تکرار مقاومت میکروبی مهم است.

خلج با بیان تعامل سازنده سازمان دامپزشکی کشور با ارگان های جهانی متولی بهداشت از جمله سازمان جهانی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت دام و فائو، به انسجام، همدلی و همگرایی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت در اجرای برنامه های مشترک و همچنین برنامه ریزی این سازمان برای فعالیت های مستقل در حوزه کاهش مصرف آنتی بیوتیک و مقاومت میکروبی اشاره نمود.

وی افزود: خوشبختانه سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت ارتباطات خیلی خوبی در کشور دارند و این تعامل به عنوان یک مدل و الگو در بین کشورهای دیگر نیز قابل ارائه است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اولین گام تحقق کنترل و کاهش بروز و گسترش مقاومت میکروبی در حیوانات و دام را ارتقا بهداشت دام و رفاه حیوانات برشمرد.

وی در بیان گام های بعدی، به برنامه های سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با نظارت بر عرصه تولید، واردات، عرضه و مصرف داروهای دامپزشکی و حتی فراورده های خام دارویی اشاره کرد.

خلج کاهش بیماری های دامی را از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها دانست.

وی گفت: اگر ما نتوانیم جلوی بیماری های مهم و اصولی دام را بگیریم مصرف آنتی بیوتیک بصورت فزاینده گسترش پیدا می کند و سازمان دامپزشکی برای اینکه بتواند بر یک جمعیت دامی گسترده شامل حدود ۷ میلیون راس گاو، ۷۰ میلیون راس گوسفند و بز، همچنین نزدیک به تولید 2.2 تن گوشت مرغ و حدود یک میلیون تن تخم مرغ بصورت سالانه و در کنار آن تولید عسل، ۹ میلیون لیتر شیر خام و بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان، اعمال نظارت بهداشتی کند، از یک نظام مراقبت بهداشتی پسیو و اکتیو بهره گیری می کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: برای این کار نیازمند یک سازمان حاکمیتی چالاک هستیم تا بتوانیم هم موارد خطر را به سرعت شناسایی کنیم و هم با شناخت و با حضور به موقع متخصصان واکنش سریع و به موقعی داشته باشیم.
وی گفت: بیشترین میزان مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری ها و دامداری های شیرده است که باید برای کاهش و کنترل آن واکنش سریع داشته باشیم.

وی افزود: بر همین اساس این سازمان سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های دامی جمعیت دامی کشور را تعریف کرده و در کنار آن با بهره گیری از آزمایشگاه های مجهز و معتبر در تلاش است واژه ی یک سازمان حاکمیتی چالاک را تعریف و تفسیر عملی نماید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نظارت بر مصرف آنتی بیوتیک در گاوداری های شیری بزرگ و عرصه طیور را از اولویت های پایش و مراقبت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور دانست.

خلج افزود: کلیه اقداماتی که برای تولید واکسن، دارو، مواد بیولوژیک، ضدعفونی ها و سموم در عرصه دامپزشکی صورت می پذیرد و فرایندهای مربوط به آن یعنی ساختار، طراحی، پروانه، تولید، توزیع و البته پایش و نهایتا مصرف تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور است.

دکتر خلج در ادامه به برنامه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سازمان دامپزشکی در مصرف منطقی دارو و ایجاد آنتی بیوگرام اشاره نمود و برگزاری چندین سمپوزیوم بین المللی و آموزش ذینفعان مختلف سازمانی را از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی در حوزه آگاهی بخشی بیان کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به طرح پایش محصول از تولید در مزرعه تا مرحله مصرف در میز ناهار، به برنامه این سازمان در پایش مخاطرات مختلف بهداشتی از جمله باقیمانده های دارویی اشاره نمود.

وی گفت: در این راستا به طور سالیانه گوشت قرمز،گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر خام، عسل و فرآورده های آبزیان و خوراک دام به طور مستمر و در چارچوب برنامه اقدام منظم پایش می شود.

خلج‌ عنوان کرد: تمام اقداماتی که برای تولید واکسن، دارو، مواد بیولوژیک‌، ضدعفونی‌ کننده‌ها و سموم در حوزه دام انجام می‌شود تحت نظارت سازمان دامپزشکی است.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: مخاطرات‌ بهداشتی در گوشت، تخم‌مرغ، شیر خام، عسل و خوراک دام را پایش می‌کنیم و بر اساس پایش‌های انجام شده اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تمام امور در سازمان دامپز‌شکی به کمک 11 سامانه الکترونیک‌ انجام می‌شوند، سامانه الکترونیک دارویی وجود دارد که داروها در آن ثبت شده و به همین دلیل می‌توانیم مصرف آنتی‌بیوتیک در دام را کاهش دهیم.

خلج افزود: 24 هزار نفر در بخش خصوصی، 8 هزار نفر کادر دولتی در حوزه دامپزشکی در کشور فعالیت می کنند و 300 هزار نفر در زمینه تولید فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره و صادرات فعالیت و نظارت دارند.

خلج با بیان اینکه به زودی نسخه‌پیچی در حوزه دامپزشکی الکترونیکی می‌شود گفت: برنامه‌ای در پیش داریم تا با نسخه‌پیچی الکترونیکی بر تجویز دارو نظارت کنیم و تمامی واحدها از مزرعه تا فرآوری‌ مشمول این برنامه شوند.
وی گفت: برای تقویت نظارت ها در زمینه کاهش مقاومت میکروبی دو پیشنهاد داریم اول ایجاد شرکت های خصوصی برای نظارت و ممیزی دامداری ها و دوم بازتعریف قوانین و مسئولیت های سازمان های درگیر در این زمینه که امیدواریم در آینده نزدیک با تصویب دولت عملی شود.

وی افزود: هر اقدامی که در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شود ایجاد مقاومت میکروبی‌ قطعی است و باید آن را کاهش داد که یکی از راهکارهای‌ آن تولید آنتی‌بیوتیک‌های نسل جدید بوده اما متأسفانه به دلیل هزینه‌های تحقیق و تولید بسیار بالا این کار انجام نمی شود که این موضوع نیازمند توجه دولت و دست‌اندرکاران‌ این حوزه است.

وی در پایان برگزاری نشست های علمی و سمپوزیم های منطقه ای و بین المللی را در کنترل و کاهش بروز و گسترش مقاومت میکروبی در حیوانات و دام را موثر و کارامد ارزیابی کرد.

 

منبع: روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور – ایرنا – باشگاه خبرنگاران جوان
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
ادامه فعالیت ها رو اشاره کردند که بخشی از بازنشسته های خاص در این شرکت ها قراره فعال باشند...
کسی هست این اطلاعات رو تایید کنه ؟

سازکار فعلی سازمان خالی از اشکال نیست نحوه نظارت روی این شرکت ها به چه صورت خواهد بود ؟
همکار دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
1
لطفاً به جناب ایشان بفرمائید چنانچه اعتقادی به مشارکت بخش خصوصی در حوزه نظارتی و ممیزی داشته و دارند ، مگر نه اینکه نظام دامپزشکی هم بعنوان یک تشکل NGO و هم بعنوان متولی صدور پروانه های دامداریها ( به استناد ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری ) و هم بعنوان متولی صدور پروانه های شاغلین در حرف مختلف دامپزشکی ( کلینیک- داروخانه- آزمایشگاه و... ) در ماده 2 قانون افزایش بهره وری - مشغول میباشد و چطور هست که از مجموعه نظام دامپزشکی برای همکاری در این ارتباط اسمی به میان نیاورده اند.
از فحوای کلام ایشان دقیقاً همن موضوع استنباط میشود که اعتقادی به تعامل و همکاری و مشارکت نظام دامپزشکی ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
کاش مدیران دولتی هم مانند رؤسای جمهور انتخابی بودند.اما حیف که چنان چیزی ممکن نیست.اگر کشور ما هفت میلیون دام سنگین و هفتاد میلیون دام سبک دارد .چرا ما وارد کننده گوشت هستیم.ابن میزان در بهترین حالت پنج میلیون دام سنگین و چهل میلیون دام سبک دارد.مضافا اینکه ............. چابکسازی را از طریق واگذاری کلیه فعالیتهای دامپزشکی به سایر ارگانهای بیربط !!!!شروع نمودند.دستشون درد نکنه.سی و چند سال مدیریت کلان دامپزشکی کشور .اخرش اضمحلال سازمان .....................
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
جدا كه تو سازمان دامپزشكي كسي متوجه نيست كه چه كاري بايد انجام بشه ....................................... شما هنوز سيستم نسخه الكترونيك رو راه نيانداخته كه نبايد سيستم قبلي سنتي كه داشت كار ميكرد رو مضمحل كني .............................
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
0
0
بهترین راه حل کنترل مقاومت میکروبی در برابر آنتیبیوتیک ها آموزش اصولی درمان در دامپزشکی و فرهنگ سازی در دانشجویان در جهت استفاده کم از داروها می باشد. که یکی از راه کاهای عملی کردنش کاهش جذب دانشجو هست تا کیفیت آموزش بالاتر بره. دامپزشک تازه فارغ التحصیل شده از داروها در حد تیم ملی استفاده میکنه تا جواب بگیره. تقصیر هم نداره چون اساتید دانشگاه نحوه درست درمان رو آموزش نداده. باز اونام تقصیر ندارن چون دانشجو زیاده و این مورد باعث کاهش کیفیت آموزش میشه. در شرایط فعلی با الکترونیکی کردن نسخه ها چیزی حل نمیشه. فقط هدر دادن بیت المال و وقت جماعته
نظر شما
ادامه