کد خبر: ۳۵۸۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس فدراسیون چوگان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر گلنار وکیل گیلانی» افزود: خیلی تمایل دارم یک باشگاه پرورش اسب برای فدراسیون راه‌اندازی کنم به شکلی که زیر نظر مستقیم دامپزشکان باشد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: در هفته جاری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی چوگان برگزار می‌شود و ایران میزبان کشورهای هند، پاکستان و آفریقای جنوبی خواهد بود. این اتفاق بهانه‌ای شد تا دقایقی را با رئیس فدراسیون چوگان باشیم. «دکتر گلنار وکیل گیلانی» یک دامپزشک است که به گفته خود او از کودکی عاشق این رشته بوده است. وی برنامه‌های زیادی برای استفاده از توان دامپزشکان در فدراسیون چوگان دارد و امیدوار است که به زودی زیرساخت‌های لازم برای تحقق اهدافش فراهم شود.

حکیم مهر: پیش از موقعیت کنونی شما در فدراسیون چوگان، شما یک دامپزشک هستید. چه شد که به این حوزه وارد شدید؟

پدر من دامدار هستند و بنده نیز از کودکی با دام بزرگ شدم. عشق به حیوانات از جمله گاو، گوسفند، اسب و ... از همان زمان در من زنده شد و همیشه آرزو داشتم که دامپزشک شوم. در این مسیر، مهمترین عاملی که به من انگیزه برای دستیبابی به این هدف داد، دکتر نوروزیان بودند. ایشان همواره الگوی من بودند و زمانی که برای اعمال جراحی به دامداری مراجعه می‌کردند، من همیشه سعی می‌کردم که بتوانم مانند ایشان زندگی کنم. این شد که بعدها در آزمون دامپزشکی شرکت کردم و خوشبختانه مورد پذیرش قرار گرفتم و ادامه دادم.

حکیم مهر: چه اتفاقی افتاد که به ورزش چوگان و در راس آن ریاست فدراسیون چوگان رسیدید؟

پدر بنده از پیشکسوتان چوگان هستند و بنده از کودکی در خانواده چوگان بودم. سوارکاری را از ۹ سالگی آغاز و از ۱۵ سالگی چوگان بازی کردم. در همین زمینه رشد کردم و در انتخابات آخر فدراسیون هم شرکت کردم و خوشبختانه رای آوردم.

حکیم مهر: ارتباط یا حلقه وصل میان چوگان و دامپزشکی چیست؟

اسب، سلامت اسب و حقوقی که حیوان دارد و دامپزشک باید آن را حفظ کند. ما در چوگان واژه‌ای تحت عنوان «انیمال ولفر» داریم که زیر نظر کمیته دامپزشکی ما مورد حمایت و صیانت قرار می‌گیرد.

حکیم مهر: دامپزشک بودن چقدر در موفقیت در این ورزش تاثیر دارد؟

برای اینکه شخصی ورزش چوگان را شروع کند، نیازی به دامپزشک بودن او نیست، اما اگر دامپزشک باشد، مزیت‌های زیادی برای موفقیت در این ورزش خواهد داشت. برای بنده که چوگان باز و دامپزشک هستم، سلامت اسب، رسیدگی به اسب، تغذیه اسب و ... مفاهیم آشنایی هستند. اولویت بنده همواره راحتی و آسایش حیوان است و مراقبت از اینکه سایر انسان‌ها آنها را مورد اذیت و آزار قرار ندهند. این مساله برای بنده خیلی مهم است. برای همین در حوزه‌های مرتبط چوگان و دامپزشکی، کاملا در جریان هستم که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. به طور خلاصه، علاقه‌مندان به چوگان الزاما نباید دامپزشک باشند اما اگر باشند، این مساله نقش زیادی در موفقیت آنها دارد. آگاهی به علومی نظیر تغذیه حیوان و مسائل بهداشتی که می‌تواند از بیمار شدن حیوان پیشگیری کند، بسیار حائز اهمیت هستند.

حکیم مهر: نقش و جایگاه دامپزشکان در فدراسیون چوگان کجاست؟

کمیته دامپزشکی فدراسیون چوگان متشکل از همکاران عزیز دامپزشک است. این کمیته متشکل از ۵ نفر است که یک یا ۲ نفر از آنها باید برای تمام مسابقات حضور داشته باشند. همه اسب‌ها قبل از مسابقه باید توسط دامپزشکان بررسی شوند و گواه سلامت بگیرند. اگر دامپزشک تشخیص داد که اسب سالم است حق حضور در مسابقه را دارد. اگر در حین مسابقه هم حیوان مجروح شود و لنگش ناگهانی برای آن به وجود بیاید، دامپزشکان همواره در کنار زمین حضور دارند و در این مواقع به حیوان کمک می‌کنند.

حکیم مهر: از عملکرد این کمیته در فدراسیون راضی بوده‌اید؟

بله خیلی خوب بود و راضی کننده بوده است.

حکیم مهر: اگر دامپزشک هم نبودید، این چنین از کمیته حمایت می‌کردید؟

قطعا. حتی اگر دامپزشک نبودم همین حرف را می‌زدم. چراکه این عزیزان همیشه در کنار چوگان بوده‌اند. کمااینکه اگر در باشگاه دیگری نیاز بوده که به اسب‌ها رسیدگی کنیم همیشه حضور داشتند و کنار فدراسیون بودند و هستند.

حکیم مهر: شیوه انتخاب اعضای کمیته دامپزشکی فدراسیون به چه شکلی است؟

رئیس فدراسیون یک نفر را به‌عنوان رئیس کمیته دامپزشکی انتخاب و ایشان نیز ۴ نفر را پیشنهاد می‌دهند. اگر مورد موافقت رئیس قرار گیرد، این افراد به عنوان اعضای کمیته انتخاب می‌شوند.

حکیم مهر: پیش‌بینی شما از آینده فدراسیون چوگان و نقش دامپزشکان در آن چیست؟

متاسفانه امکانات فدراسیون ضعیف است و ظرفیت‌های خوبی نداریم. از طرفی امکان پذیرش دانشجوی زیاد برای یادگیری چوگان هم نداریم. یکی از اهداف خودم این است که بتوانم با نظام دامپزشکی تعامل کنم که اگر مایل باشند شرایطی را فراهم کنیم که دامپزشکان با یک تخفیف ویژه آموزش چوگان ببینند. این یکی از کارهایی است که به شدت به دنبال اجرایی کردن آن هستم اما به هر حال باید زیرساخت‌های آن نیز مهیا شود و سپس تفاهم‌نامه عقد شود.

برنامه دیگر من این است که خیلی تمایل دارم یک باشگاه پرورش اسب برای فدراسیون راه‌اندازی کنم به شکلی که زیر نظر مستقیم دامپزشکان باشد.

حکیم مهر: چقدر برای برقراری این تعامل تلاش کردید؟ آیا جلسه مشترکی با متولیان دامپزشکی برگزار کرده‌اید؟

با آقای دکتر صفری که همیشه نسبت به من لطف داشتند و بنده را حمایت کردند جلسات زیادی داشتیم و همچنان این همکاری ادامه دارد.

حکیم مهر: با سازمان چطور؟

تعامل ما با سازمان هم خوب بوده اما نظام دامپزشکی خیلی تمایل بیشتری برای همکاری با فدراسیون داشته‌اند.

حکیم مهر: شما دامپزشک هستید. مهمترین چالش‌های دامپزشکی در ایران را چه می‌دانید؟

متاسفانه دامپزشکی آن جایگاه لازم را در جامعه ندارد. تعداد فارغ‌التحصیلان دامپزشکی خیلی زیاد شده است و این وجهه نامناسبی به آن داده است. به نظر من یافتن شغل مناسب برای همکاران ما واقعا سخت شده است. تعدادی از آنان تخصص خوانده‌اند و نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند. اینها از جمله چالش‌هایی است که فارغ‌التحصیلان ما با آن سروکار دارند. تعداد بالای آنها باعث شده که تن به هر کاری دهند و این جایگاه دامپزشکی را تنزل داده است.

حکیم مهر: آیا در فدراسیون این ظرفیت وجود ندارد که از دامپزشکان استفاده بیشتری شود؟

این برنامه را برای آینده دارم اما کار خیلی بزرگی است. من خیلی دوست دارم که یک بیمارستان اسب دایر کنم. این یکی از اهداف من است اما کار سنگین و پرهزینه‌ای است.

حکیم مهر: برای شما آرزوی موفقیت دارم.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
با سلام به خانم دكتر وكيلي محترم برايتان آرزوي بهترين ها را دارم
نماینده مجلس شورای اسلامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
دامپزشک بی حاشیه ای که مقبولیت فراوانی در جامعه دارد و اینها همه بخاطر بی چشمداشت بودن وی است برایشان آرزوی موفقیت دارم
نظر شما
ادامه