کد خبر: ۳۵۸۴۶
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
نگاه شما:
همیشه یک پای دامپزشکی در حوزه سلامت و دیگری در تولید وابسته به تولید است؛ باید دید سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی با کدام دیدگاه تنظیم می‌شود ...
 

تغییر مدیران، استقلال یا الحاق به وزارت بهداشت، اصلاح قانون تاسیس سازمان دامپزشکی و سازمان نظام؛ کدامیک مهمتر است؟

دکتر محمد یادگاری

 

در سال  ١٣٨٩ جمعی  از مطلعین دامپزشکی، گروه مطالعات جامع سازمان دامپزشکی را تشکیل و مطالعه مقدماتی تنگناهای موجود در راه سازمان دامپزشکی کشور، اقدامات اصلاحی و راهکارهای رفع موانع را با سرپرستی دکتر کامران افشار پاد عزیز مکتوب نمودند.

سال ١٣٩٤ سازمان دامپزشکی، سازمان نظام، جامعه دامپزشکان، رییس گروه تخصصی دامپزشکی وزارت علوم، جامعه اسلامی دامپزشکان، موسسه رازی به این نتیحه رسیدند که در قالب یک بیانیه به تصمیمات مشترک نهادها و تشکل‌های دامپزشکی برای بررسی وضعیت موجود و تعیین استراتژی و نقشه راه آینده دامپزشکی کشور برسند.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در مدت سه ماهه ای که معمولا تا تعیین کابینه بعدی به گلدن تایم مدیران معروف است، فصل بیان مطالبات است. دیدگاهی معتقد است که جمهور ملت به رییس جمهور مشروعیت داده تا با تکیه بر ارای مردم که آن رای نیز بر اساس مطالبات و انتظاراتی بوده است،خادمین ملت، کارگزارن ملت یا همان مدیران را بر اساس شایسته سالاری و مطالبه محوری تعیین نماید و نه لابی های پشت پرده سیاسی؛ معمولا چون اینگونه نیست ایران را بهشت مدیران نالایق می نامند!!

با نگاه به مشکلات عدیده در حوزه های مختلف دامپزشکی می توان مشکلات را به گونه ای تقسیم کرد که پاره ای از آنها تنها با یک تغییر مدیر و حتی تغییر رویکرد در مدیریت قابل حل است؛ گاهی حتی کنار گذاشتن یک مشاور هم می تواند پاره ای از مشکلات را حل کند!! به شخصه این مشکلات را دستورالعملی می نامم که با اندکی تغییرات نتایج خوبی حاصل می شود.

پاره ای دیگر از مشکلات مشخصا مربوط به ضعف ساختار و قوانین است که کمی زمان بر است؛ اعم از چارت درسی بروزتر و استاندارد سازی آموزش عالی به لحاظ کیفی و کمی، مواردی اصلاح قانون تاسیس سازمان و نظام بعد از ٤٥ و ٢٠ سال متناسب با دامپزشکی نوین، تاسیس انجمن صنفی و اتحادیه ها برای کسب کرسی حق اظهار نظر بخش خصوصی که امروز در هر بخشی به عدد انگشتان دست هم نمی رسد، اصلاح روند مدیریت تصمیم گیری در یک موضوع به گونه ای که خروجی جلسات با دعوت از همه ذی نفعان صورت بگیردکه این سردرگمی در یک روز طرح همیار دامپزشک، روزی دیگر طرح تجمیع پروانه ها و شیوه نامه جدید و عمری در مقوله نظارت بهداشتی و به فرض ماده ١٩ که دستورالمعل آن بیش از ٣٠٠ بار ویرایش خورده، باعث خسران زمانی نشود. پایش، قرنطینه، کنترل جابجایی و قاچاق دام، کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری اکو، باقیمانده دارویی و مقاومت آنتی بیوتیکی، سهمی از طرح تحول سلامت، کاهش پذیرش دانشگاه ها، قرار گرفتن دامپزشکی در زمره مشاغل سخت، طرح دامپزشک روستا، برگزاری دوره های کارآموزی برای ورود به بازار کار، آزمون ورود به بازار کار، تاسیس رشته های نوین پرستاری دامپزشکی و حذف رشته رده های بی مخاطب، کشکولی از مشکلاتی و راه حل هایی است در این بخش قابل طرح است.

بخش دیگر از مشکلات مربوط به جایگاه دامپزشکی در سلامت و اقتصاد کشور چه به لحاظ اجتماعی و چه سیاسی و حکومتی است. دامپزشکی نوین به عنوان یک میان رشته نیاز به بازتعریف جایگاه خود در ساختار حکومت چه به لحاظ امنیت ملی، پدافند غیرعامل و بیوتروریسم و چه از حیث بهداشت کیفیت سلامت بخشی از غذا، محیط زیست و ذخایر استراتژیک و چه در مقوله اقتصاد و تولید که ١٣ درصد از کل اقتصاد کشور از صنعت دام و طیور مستخرج است. باتوجه به اینکه بیشتر وزارت خانه ها و سازمان، یک سند بالادستی به عنوان نقشه راه تهیه کرده اند و یا در حال تهیه اند، به نظر می رسد نیاز مبرم دامپزشکی به آن احساس می شود. نمی توان همانطور که این سال ها طی شد همچنان به فرض مثال بدون هیچگونه آمار جمعیت و دیدگاه مشخص از درمان و اقتصاد و استراتژی نگاه در حوزه دام کوچک جلو رفت؛ در بعضی از کشورها گاهی ٧٠ درصد اقتصاد و درمان در دامپزشکی مربوط به این حوزه است.

به هر روی چه در طرح الحاق و چه استقلال و چه تهیه نقشه راه که موضوعات کلانی است، همیشه یک پای دامپزشکی در حوزه سلامت و دیگری در تولید وابسته به تولید است. باید دید سیاست های وزارت جهاد کشاورزی با کدام دیدگاه تنظیم می شود، آیا دیدگاهی که معتقد است ایران کشوری نیمه بیابانی و دچار بحران آب است و اینکه یک راس گاو روزانه ٥٠ لیتر آب و ١٠ کیلو علوفه مصرف می کند، پرورش آن به نسبت قیمت تمام شده واردات به صرفه نیست لذا از روسیه، بلاروس، هند، قزاقستان و برزیل و این آخر افغانستان دنبال بازار وارداتی است که می تواند گوشت گوسفندی به قیمت ٣٠٠ افغانی (معادل ١٥ هزار تومان) وارد کند، یا دیدگاهی دیگر که معتقد است برای حفظ اشتغال و عدم وابستگی باید تولید داخل را ارجحیت داد. به هرحال وزارت کشاورزی با ادغام جهاد هم نتوانسته بزرگ و بزرگ اندیش باشد و حتی به عقیده عده ای آنچه داشت هم تقریبا از دست داده و می بینیم همچنان جای خالی نقشه علمی اقتصاد کشاورزی حتی در وزارتخانه هم احساس می شود!!

به نظر نگارنده همه اقشار دامپزشکی کشور در جبهه های متفاوت باید وارد میدان شوند:

١. مطالبه محور بودن دائمی صنف از مدیران و همزمان پاسخگو بودن مدیریت

٢. نامه نگاری های مداوم، مستدل، آسیب شناسانه و حاوی راهکار حل مسئله در هر موضوع و عملا ارایه مشاوره رایگان برای سرعت بخشیدن به اصلاح امور

٣. تشکیل و یا به روز کردن کمیته های تخصصی هر سازمان برای تهیه نقشه راه و برنامه های توسعه ای چندساله و به خود آمدن طبقه الیت، بزرگان، مدیران و کارشناسان در برگزاری هرچه بیشتر جلسات هم اندیشی

٤. فعالیت مشخص و پراگماتیستیک  صنف در تاسیس انجمن ها، کانون و اتحادیه ها و پویایی این تشکل ها

٥. استفاده از تمام ظرفیت روابط عمومی و رسانه در خلق قدرت روی صحنه (در جامعه) و پشت صحنه (در حکومت) برای اعتلای دامپزشکی

 

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
سلام.دوستان و همکاران گرامی خیلی معذرت می خواهم از همه اساتید و بزرگان دامپزشکی کشور،ولی وزرات کشاورزی و نماینده گان محترم مجلس،جامعه دامپزشکی را سیب زمینی فرض می کنند و هر چماقی که بخواهند بر سر ان فرود می اورند،ما واقعا خسته و عصبانی هستیم و به امید خدا نشان خواهیم داد خشم جامعه دامپزشکی یعنی چی،دوستان همکاران گرامی دیگه التماس و خواهش بس،نیست.بخدا اینقدر خودمان را خوار نکنیم و دنبال گدایی از این وزرات خانه به ان وزرات خانه نباشیم. مدیران ساختمانی در سایر وزرات خانه هر شب یک خواب برای جامعه دامپزشکی می بیند.صرفا بیان مشکلات کافی نیست،اگه گوش شنوایی بود تا حالا شنیده بودند.برای اعتراضات مسالمت امیز در راه استقلال سازمان دامپزشکی کشور به ما بپیوندید.استقلال سازمان دامپزشکی نه تنها به صلاح جامعه دامپزشکی  است بلکه به صلاح بهداشت  وامنیت غذایی و سلامت  کشور است.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
دو صد گفته چون نیم کردار نیست. با سلام به همه دوستان و همکارانی که یا از روی دلسوزی و یا از روی استیصال بخاطر وضعیت دائما رو به وخامت گذارنده این روز های رشته مقدس دامپزشکی ،دائما به اسیب شناسی و بیان مشکلات موجود در وضعیت نابهنجار صنوف مختلف رشته دامپزشکی می پردازند. ولی ایا فکر نمی کنید که تکرار مداوم مشکلاتی که همه شاغلان و فعالان در این رشته به ان اشراف دارند فارغ از عمل ،راه بجایی نمی برد که هیچ ، منجر به لوث شدن موضوع نیز می شود . تا کی حرف بدون عمل. گاهی اوقات برای حصول نتیجه باید پی پاره ای از چالش ها و محرومیت ها را به تن مالید. اگر غالب بخش های ارائه دهنده خدمات در رشته دامپزشکی با تمام پیامد های بدش فقط یک روز از ارائه خدمت دست بکشند (به واقع میزان توان و قدرت خود راعملا به نمایش بگذارند) بی تردید بسیاری از مقامات و مسئولین بالادستی این مملکت انقدر ساده و بی تفاوت از کنار مشکلات ریشه ای و کمرشکن موجود در این رشته و فریاد های مکرر فعالان آن نمیگذرند. با امید به روزی که برای بدست اوردن حق ، منتظر دادن ان نباشیم بلکه با اتحاد و عملگرایی با فدرت ان را تساحب کرده و بدست اوریم
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
آقای دکتر قیصر بیگی میفرمایید راهکار استقلال دامپزشکی( حتی اگر بپذیریم که بهتر از معاونت وزارت بهداشت است که البته نیست) چیست؟ در شرایطی که مجلس تمایل دارد حتی همین سازمان های مستقل را هم زیر نظر وزارت خانه ها ببرد تا بتواند از آن ها بازرسی و پاسخگویی وزرا را مطالبه کند؟؟ سیاست های ادغام و کوچک سازی هم که در کل حکومت جا افتاده است. من اصرار دارم که همه بدانیم بودن یک دکتر هاشمی, یک وزیر بهداشت بالای سر ما دامپزشکان بسیار مفید تر است از وقتی که همین دامپزشکان فقط خودشان باشند. زبان مارا وزیر بهداشت میفهمد و زبان وزیر بهداشت را رییس جمهور. جامعه از دامپزشکی شناخت لازم را ندارد که اگر مستقل باشیم هم به ما بها بدهند. ما در این کشور به یک واسطه قدرتمند هم زبان نیاز داریم که آن هم وزرای بهداشت خواهند بود
پاسخ ها
دکتر کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
سلام.همکار گرامی ،ما نیک می دانیم در دنیای امروز از سلامت واحد صحبت می شود و بایستی دامپزشکی و پزشکی در کنار هم مشکلات حوزه سلامت و نقشه راه اینده راترسیم کنند.حال این سوال ایا وزرات درمان این امادگی را دارد که نقش دامپزشکی را در حوزه سلامت ،همپای خود تلقی کند و جامعه دامپزشکی را با اغوش باز بپذیرد ؟در کشور ما متاسفانه به دامپزشکی توجه نشده و نمی شود.
.استقلال سازمان به معنی استقلال در تصمیم گیریهای کلان می باشد،ما بتوانیم قوانین سازمان را باز نویسی و اصلاح کنیم.سازمان قربانی بازیهای سیاسی و گروهی نشود.
همکار گرامی خلاصه صحبتهای ما این است که اگر وزرات درمان در حوزه بهداشت کارنامه درخشانی داشت صحبتهای شما و سایر دوستان را می پذیرفتیم.ولی متاسفانه و به استناد به صحبتهای خود وزیر محترم وزرات درمان و بهداشت ،نتوانسته اند موفقیت چشمگیری در حوزه بهداشت داشته باشند .حال سازمان دامپزشکی که نقش بسیار خطیری در حوزه بهداشت دارد به کسانی سپرده شود که حتی وظایف خود را به درستی انجام نداده اند .عاقلانه است؟
ما خواهان بازگشت تمام فرصتهای شغلی مرتبط با مواد خام دامی به سازمان دامپزشکی هستیم و از صفر تا صد نظارتهای بهداشتی به فارغ التحصیلان دامپزشکی سپرده شود،ایا وزرات درمان این اجازه را می دهد؟
در کشور ما با نظام بورکراسی اداری حاکم.استقلال سازمان دامپزشکی کشور به صلاح بهداشت و امنیت غذایی مردم است.شک نکنید ،این خواسته با اتحاد جامعه دامپزشکی کشور شدنی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
استقلال مهمترین چیز هس واسه دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
دکتر سلطانی منش،من نمی دانم چرا اینقدر دوستان نسبت به مدیریت یک دامپزشک حساسیت دارند ,وقتی خود دامپزشکان توان و توان مدیریت یک دامپزشک را ندارند بعد چه انتظاری به مدیران دست بالاست،مشکل این است که ما دامپزشکان چشم دیدن ترقی همکاران و هم رشته ای های خود را نداریم وقتی ما پستی نداریم هیچکس دیگر هم نباید ترقی کند ،اما ظاهرا اخزار را رسد نمی کنید که دولت به این نتیجه رسیده که ادغام وزارتخانهدها اشتباه و سبب کم کاری شده و به دنبال جدا سازی وزارتخانه های ادغام شده است.در وزارت بهداشت پرستازان و بهیاران و ستچایر رشته خا هم هستند که فریادشان به جایی نمی رسد ،وزارت بهداشت پزشک محور است و در نظر انها شما عددی نیستید
بهزاد رنجبران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
0
0
جناب آقای دکتر یادگاری
جا دارد از نگارش این متن بسیار ساختارمند و دقیق و راهبردی، سپاسگزاری شود.
بنده، ضمن اعلام آمادگی، شخصاً درخواست می‌نمایم مقاله بعدی شما حاوی اولویت بندی‌ مشکلات مبتلابه دامپزشکی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
لطفاً لغات ترکیبی خود ساخته و من درآوردی مثل "ساختارمند" در رسانه های همگانی انتشار ندهید تا موجب اشاعه آنها شوید!
دکتر محمد یادگاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
عرض سلام و ادب خدمت دکتر رنجبران عزیز
اتفاقا مقاله انتقال دموکراتیک شما را باردیگر مطالعه کردم بسیار کاربردی است برای شروع یک گفتگو
به نظر حقیر یا نظام دامپزشکی و یا دانشگاه تهران باید به این موضوع کلان به صورت یک پروژه نگاه کند و اگر حتی ماهها مرتب جلسات و نشست های هم اندیشی برگزار کند برای تبادل افکار، جمع بندی و شروع به اقدام اساسی، عملا یک گام بلند به جلوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
چه دل و قلوه ای به همدیگه پاس میکنند!
مصطفی قلاوند
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
صرفا جهت اطلاعتون جناب دکتر، زمانی که شما چند ماه پیش ایمیلی که با اون فقط با حکیم مهر در تماس بودم رو گرفتید و عنوان کردید که "پیدا" کردید باید عرض کنم

راستی آزمایی شما از زمان شروع فعالیتتون زیر سوال رفته
علی اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
باسلام خدمت دوستان وهمکاران. بنده بعد از چهل سال کار دامپزشکی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی توصیه میکنم فقط و فقط بدنبال استقلال دامپزشکی باشیم و لاغیر.کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من. ما مدیران خوب و با سواد وبا عرضه کم نداریم عرصه برایمان تنگ است ولی عرضه شو داریم و اگر دست به دست هم دهیم خواهیم توانست به خواسته هایمان هم برسیم.
پاسخ ها
مجتبی گلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
درود بر شما دکتر عزیز, شما افتخار جامعه دامپزشکی چه به لحاظ علمی و کاری و چه به لحاظ شخصیتی هستید. خدمات ارزنده جناب عالی در عرصه امور درمانی دامپزشکی مایه مباهات همکاران است. بنده به جرأت میتوانم بگویم که همکاران دامپزشک جوان ما اگر جناب عالی را هم از جنبه فعالیت کلینیکی و هم به لحاظ شخصیتی الگوی خود قرار دهند قطعاً موفق خواهند بود.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
خدمت دوستی که بنده را خطاب قرار دادند عرض میکنم اگر بنا به رویا پردازی است من هم دوست دارم یک دامپزشک رییس جمهور شود. اگر بنا به ساختن راهی برای دستیابی به مطالبات است قطعا نیاز به یک واسط داریم که به نظر من وزرای بهداشت هستند. چون مردم و مسوولان وقتی ما خودمان از اهمیت کار خودمان میگوییم بهایی نمیدهند. چون به قول این ضرب المثل هیچ بغالی نمیگه ماست من ترشه. من الگوی وزیر بهداشت را بسیار موفق تر از الگوی رییس سازمان دامپزشکی برای اداره دامپزشکان کشور میدانم. حتی وقتی وزیر پزشک باشد و رییس سازمان یک دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
0
0
دکتر عزیز انتقال به عنوان معاونت یعنی پوچ رئیس سازمان نمی ماند شما لطفا سایر معاونت های بهداشت رو هم با یک روز مراجعه به شبکه بهداشت ببینید،تلاش در رسیدن به رویاها و خود را کوچک ندیدن انسان را به جاهای بالا می رساند ،لطفا تلاشی رو که وزارت بهداشت در شناساندن سایر رشته ها ی تحت پوشش انجام داده با ذکر مثال بگید ،لطفا حمایت وزارت بهداشت از غذا و دارو در مورد اب معدن،روغن،شیر،برنج بگید
نظر شما
ادامه