کد خبر: ۳۵۸۳۴



کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه اعلام کرد: زن روستایی این شهرستان، که هفته گذشته با علائمی شبیه به تب کریمه کنگو درگذشته بود، به این بیماری مبتلا نبوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، این زن 48 ساله، اهل روستای 'چنگ کلاغ' از توابع بخش کدکن، یکشنبه گذشته پس از چند روز بستری در بیمارستان تربت حیدریه، فوت کرده بود.

«محمد طاهری» اظهار کرد: با توجه به مشاهده علائمی شبیه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در متوفی، نمونه خون وی برای تشخیص احتمال ابتلا به این بیماری به آزمایشگاهی در تهران ارسال شد، که پس از انجام تست های لازم، پاسخ آزمایشگاه در این خصوص منفی بود و علت مرگ وی سرطان خون اعلام شد.

وی افزود: البته این دانشگاه، بنا بر وظیفه ذاتی خود، اقدامات قرنطینه ای و پیشگیرانه لازم را در روستای مزبور و به ویژه در مورد اعضای خانواده این زن اعمال کرد.

وی گفت: این زن روستایی از مدت ها قبل به یک بیماری مزمن مبتلا بود، اما وجود علائم تب کریمه و از سویی مصرف گوشت گوسفند ذبح شده در خارج از شبکه دامپزشکی، شک پزشکان به احتمال ابتلای وی به این بیماری را افزایش داده بود.

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه اعلام کرد: تاکنون هیچ موردی از ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده و یا گزارش نشده است.

شیوع بیماری تب کریمه در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه‌ها) بیشتر مشاهده می شود که مهمترین راه آلودگی کنه، خونخواری کنه نابالغ از مهره داران کوچک است.

یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ مثل دامها منتقل کند.

بیماری در حیوانات اهلی هیچگونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد و تماس با پوست یا لاشه حیوان و نیز خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود، باعث انتقال بیماری می‌شود.

 
نظر شما
ادامه