کد خبر: ۳۵۷۳۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
از مخالفت شدید دامپروران تا دفاع تمام‌قد مشاور سازمان دامپزشکی کشور:
تنظیم جیره برای دام و طیور، تخصص و مهارت خاصی می‌طلبد که دامپروران مدعی آن هستند، اما دامپزشکان نیز از سال‌های گذشته به این حوزه ورود کرده و جیره‌نویسی می‌کنند ...
 

حکیم مهر - «وحید زندی‌فخر» در خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نوشت:

تنظیم جیره برای دام و طیور، تخصص و مهارت خاصی می‌طلبد که دامپروران مدعی آن هستند، اما دامپزشکان نیز از سال‌های گذشته به این حوزه ورود کرده و برای پرورش‌دهندگان، جیره غذایی می‌نویسند. آیا به راستی این عمل، خلاف قانون است؟

تقریباً ۷۰ درصد هزینه‌های مربوط به پرورش دام یا طیور، مربوط به خوراک است. علاوه بر آن، کوچک‌ترین تغییر در میزان پروتئین، ماده خشک، مواد معدنی و غیره در جیره غذایی، می‌تواند تولید و حتی سلامت حیوان را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل، صاحبان این کسب‌وکار، حساسیت بالایی نسبت به خوراک داشته و همگی به دنبال بهترین جیره برای تغذیه دام یا طیور خود هستند.

حیطه علم دامپروری، تا جایی گسترش می‌یابد که علاوه بر بهداشت، اصلاح‌نژاد و پرورش، بحث تغذیه دام را نیز تحت پوشش گرفته و این امر مهم با توجه به تعریف جهانی، به دامپروران متخصص واگذار شده است. در مقابل، گروهی از دامپزشکان نیز هستند که اقدام به نوشتن جیره برای دامدار یا مرغدار می‌کنند و بابت این خدمت، در کنار خدمات دیگر، پول می‌گیرند. این در حالی است که جیره‌نویسی و تغذیه دام و طیور، جزو وظایف دامپزشکان تعریف نشده و آنها از لحاظ علمی و آکادمیک، صلاحیت چنین کاری را ندارند.

مناقشه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی درباره جیره‌نویسی دامپزشکان

طبق گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، جیره‌نویسی در بخش دام، بسیار گسترده و البته شغلی اقتصادی محسوب می‌شود. به طوری که گاوهای شیری پرتولید، کم تولید و میان تولید، تلیسه و گوساله پرواری، هر کدام جیره خاصی دارد و باید کسی که این کار را انجام می‌دهد، از دانش کافی برخوردار باشد.

«علیرضا عزیزاللهی» تاکید می‌کند: "در حال حاضر بین معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور، این موضوع محل مناقشه است. زیرا همانطور که دامداران نباید در امور دامپزشکی دخالت ‌کنند، دامپزشکان نیز باید از حدود وظایف خود بیرون نروند. اما در مقابل، تعدادی از دامپروران نیز برخی خدمات دامپزشکی را ارائه می‌دهند که محل ایراد است. البته در مجموع، جیره‌نویسی دامپزشکان در حوزه دام، به قدری نیست که بتواند صدمه‌ای به بخش وارد کند."

دامپزشکان در طول تحصیل خود، تنها چهار واحد درسی تغذیه دام و طیور طیور را آموزش می‌بینند

یکی از مشاوران تغذیه دام و طیور، تعداد دامداران صنعتی را که از دامپزشک برای تغذیه دام خود استفاده می‌کنند، بسیار کم می‌داند و اظهار می‌کند: "یکی از دلایل پیشرفت و ارتقای صنعت گاو شیری، همین است."

به گفته «عزیز قطب»، این موضوع دو دلیل عمده دارد؛ یکی سختی فوق‌العاده جیره‌نویسی برای دام‌های مختلف و دیگری استقبال بیشتر دامداران از متخصصان دامپروری برای این منظور.

وی عنوان می‌کند: "دامپزشکان در طول شش سال تحصیل خود، تنها چهار واحد درسی به نام تغذیه خوراک‌دهی، تغذیه اختصاصی طیور و تغذیه اختصاصی دام را آموزش می‌بینند. در حالی که یک متخصص تغذیه تا مقطع لیسانس، ۴۷ واحد و تا دکترا حداقل ۱۰۰ واحد درسی را پاس می‌کند. بنابراین تمام آنچه که در ارتباط با خوراک دام و طیور وجود دارد، به آنها آموزش داده می‌شود."

وی مثال می‌زند: "چند سال پیش که بیشتر مرغداران در حال ضرر بودند، یکی از واحدهای تخم‌گذار با ظرفیت ۴۰ هزار قطعه، به جای دامپزشک، از دامپرور برای برنامه تغذیه طیور خود استفاده کرد. همین موضوع سود ۹۰ میلیارد تومانی را برای وی رقم زد."

این استاد دانشگاه، میزان به کارگیری دامپزشکان برای جیره‌نویسی در واحدهای مرغداری نسبت به دامداری را بیشتر می‌داند و ادامه می‌دهد: "البته معمولا مرغداران صنعتی، از دامپروران بهره می‌برند، اما شاید بیش از ۴۰ درصد مرغداری‌های نیمه صنعتی برای تغذیه طیور، دست به دامن دامپزشک می‌شوند. این موضوع در ارتباط با واحدهای سنتی بسیار بدتر است."

تنها دامپروران باید جیره‌نویسی کنند، درست همانطور که یک دامپرور نمی‌تواند داروی دامی تجویز کند

این در حالی است که «محمدعلی کمالی»، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی، این عمل را بسیار غلط می‌داند و به ایانا بیان می‌کند: "جیره‌نویسی یک کار بسیار تخصصی است و تنها دامپروران باید آن را انجام دهند. درست همانطور که یک دامپرور هم نمی‌تواند داروی دامی تجویز کند."

در ادامه، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرج نیز بر این امر صحه گذاشته و به ایانا می‌گوید: "کسی که دانش کافی در کشاورزی و شناخت ترکیب شیمیایی خوراک ندارد، چگونه می‌تواند در کار دامپروران دخالت کند؟"

دامپزشکان چگونه به خود اجازه می‌دهند تا به حوزه دامپروران وارد شوند!

«نیما ایلا»، با طرح این مسئله که یک دامپرور هر چقدر هم تجربه داشته باشد، نمی‌تواند در امر تجویز دارو در کار دامپزشکان دخالت کند، می‌افزاید: "بنابراین دامپزشکانی هم که آشنایی کمی با داده‌های آماری داشته و تصور ذهنی کاملی از تلورانس، واریانس و مفهوم پراکندگی ندارند، چگونه به خود اجازه می‌دهند تا به حوزه دامپروران وارد شوند؟"

وی معتقد است، دامپزشکان تنها با در اختیار داشتن میانگین پروتئین مواد غذایی، اقدام به نوشتن جیره می‌کنند که این کار به میزان قابل توجهی، از کیفیت جیره و میزان بهره‌وری خواهد کاست.

دکتر محسن مشکوة: به هیچ عنوان منع قانونی برای جیره‌نویسی دامپزشکان وجود ندارد

اما مشاور سازمان دامپزشکی کشور، نگاهی متفاوت نسبت به این موضوع دارد. محسن مشکات، در این زمینه به ایانا می‌گوید: "اگر چه کار دامپزشکان، بیشتر در حیطه درمان بیماری‌ها خلاصه می‌شود، اما در این میان تعداد بسیاری از بیماری‌ها نیز متابولیک هستند و از یک سری کمبودهای تغذیه‌ای ناشی می‌شوند که باید جبران شود."

از نظر وی، دامپزشکان نیز باید علم تغذیه را بلد باشند و هیچ مانعی ندارد که آنها نیز برای واحد پرورشی، جیره‌نویسی کنند. با وجود این، به هیچ وجه نباید منکر زحمات دامپروران بود."

«دکتر محسن مشکوة» می‌افزاید: "همانطور که یک پزشک عمومی، برای بیمار، رژیم غذایی ارائه می‌دهد و متخصصان تغذیه نمی‌توانند بابت این موضوع اعتراض کنند، دامپروران نیز باید با این مسئله کنار بیایند."

این دامپزشک در پایان تاکید می‌کند: "به هیچ عنوان منع قانونی برای جیره‌نویسی دامپزشکان وجود نداشته و آنهایی که مهارتی در این موضوع دارند، می‌توانند در آن حیطه ورود کنند."

 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Slovenia
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
1
1
در حال حاضر ۹۰٪مهندسین دامپرور دامپزشک شده اند شغل اصلی خود که همان پرورش دام میباشد فراموش کردهاند
سما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
1
با سلام
بنظر بنده هر کسی در جایگاه خودش عزتمند است
دکتر دامپزشک کارش درمان است و یک متخصص تغذیه حق درمان ندارد مگر موارد تغذیه ای و مدیریتی
و همچنین یک دامپزشک حق جیره نویسی ندارد چون از نظر علمی واحدهای تغذیه ای آنچنانی پاس نکرده است و در تعرفه دامپزشکی جایی ندارد ولی در تعرفه نظام مهندسی تعرفه جیره نویسی تعریف شده است همین یعنی اینکه یک جیره نویس باید عضو نظام مهندسی باشد نه نظام دامپزشکی
امروزه متاسفانه بوی پول هر کجا باشد افراد به همان سو میروند جدا از اینکه نمیدانند از سر سفره هم نان میدزدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
این جیره نویسی را هم مهندس مشاور GMP ساز باب کرده اند که خودشان را دکتر معرفی می کنند.
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
جیره نویسی علم گسترده ای است که وارد شدن به آن بدون داشتن اطلاعات تغذیه ای و تجربه عملی غیر ممکن است . البته اگر دامپزشکی در این میان با اطلاعات کامل جیره بنویسد مشکلی ایجاد نخواهد کرد . اما تنها داشته های اکادمیک کافی نیست . مشاهده تغییرات جیره بر سلامت و تولید دام اهمیت بیشتری دارد . شوربختانه بسیاری از کارشناسان (دامپزشک و دامپرور) از مطالعه و کار در فارم بدور هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
2
این آقا ........... به خودش اجازه میده کار تخصصی ما دامپرورها را به دامپزشکها می بخشه. ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
اگر زیر نظر وزارت بهداشت بریم دیگر اینها جرات نمیکنند اینقدر دامپزشکی را بکوبند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
سلام
كاملا واضح است كه وقتي رشته تحصيلي تغذيه دام و طيور در مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي وجود دارد ، جيره نويسي در حيطه دانش اموختگان ان قرار ميگيرد.
اوضاع بد اقتصادي و بيكاري كه در همه صنف وجود دارد دليل بر خارج شدن دامپزشكان از محدوده درمان نميشود در ضمن با توجه به واحد هاي پاس شده كه در خبر به ان اشاره شده نميتوان به كاردانهاي دامپزشكي در مورد درمان اعتراض كرد !!! و تا وقتي دامپزشكان در امور غير تخصصي خود دخالت كنند چه انتظاري از بقيه خواهند داشت و با همان دليل دكتر مشكوه (بيماري هاي متابوليك) متخصصين تغذيه هم ميتوانند در درمان دخالت كنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
1
واقعا مظلومتر از دامپزشکان وجود ندارد همه ادعای دامپزشک بودن میکنند.
دکتربدیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
1
دامدار عزیز مرغدار محترم تو انتخاب کن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
1
بابا اساتید علوم دامی دانشگاه ما الان از اساتید دامپزشکی ما بیشتر ادعای دامپزشکی دارن و بیشتر فیگور دکتر بودنو میگیرن در حالی که از کل دروس دامپزشکی شاید مختصر فیزیولوژی و بیوشیمی پاس کردن منظورم اینه اگر میخوایم کارا روبراه بشه باید تخصصی رفتار کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
سلام
اگه قرار باشه دامدار محترم و مرغدار محترم انتخاب كنه پس نبايد در دخالت بقيه در درمان هم اعتراض كنيد چون دامدار انتخاب كرده !
دامپزشكي كه در امور غير تخصصي دخالت كنه چيزي جز تحقيربراي خودش و صنف نصيبش نميشه ، دامپزشكي فقط تخصص درمان است و متخصص تغذيه فقط تخصص تغذيه دارد چرا دخالت ؟
خود جيره نويسي كه درامد چنداني نداره ولي اگه همراه بيزينس هاي خاص شود اونموقع براي بعضي از دامپزشك ها اهميت پيدا ميكند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
1
دخالت دامپزشك هاي محترم در جيره نويسي مصداق دخالت كاردان هاي دامپزشكي و مهندسين دامپروري در درمان است ، بگذريم كه در واقع در فارم چه رخ مي دهد ولي اين بيانات فضاي خوبي ايجاد نميكند
دکتر اوسط حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
با سلام
همانطور که آقای دکتر مشکوه فرمودند نوشتن جیره توسط دامپزشکان منعی ندارد چون دانش کافی برای این کار را دارا هستن . این که گفته می شود دامپزشکان ۴واحد درسی در این رابطه گذراندن نیز قابل قبول نیست چون خیلی از دروس مرتبط مثل بیوشیمی ، انانومی،فیزیولوژی، بیماری های متابولیک، سم شناسی و مسمومیت ها ، گیاهان سمی و دروس مربوط به پرورش دام و طیور که در همه ان ها تغذیه، خوراک و خوراک دادن از مباحث و سر فصل های مهم است را باید در همین راستا مد نظر قرار داد.
همانطور که یک پزشک می تواند راجع به تغذیه و رژیم غذایی بیمار خود اظهار نظر نماید و اقدام به نوشتن رژیم غذایی نماید دامپزشک هم می تواند به دلیل ارتباط خوراک با سلامتی و عملکرد به این کار مبادرت نماید.
باید توجه داشت که نوشتن فرمول برای دام و طیور چه توسط دامپزشک یا دامپرور ، علاوه بر علاقه شخصی به دانش و تجربه کافی نیاز دارد که طبیعتا کسانی که از توانمندی لازم برخوردار نیستند بهتر است وارد این حوزه نشوند.
کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
0
0
حکیم مهر خیلی دوست دارد، رشته علوم دامی را با رشته دامپروری یکی بداند. حکیم جان علوم دامی در بحث تخصی تغذیه، فیزیولوژی تولید مثل و اصلاح نژاد آموزش میبیند. ولی دامپرور بیشتر شیوه‌ای پرورشی دام را به خصوص دام های اهلی، دامپزشکی هم فقط کادر درمان هستن. ایقد هم به این دو رشته حسادت نکنید. ما دوست داریم همکار باشیم تا با همیاری شما به صنعت دامپروری کشور کمک کنیم
دکتر
|
Germany
|
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
0
خجالت داره چاقعا این همه وقاحت بسه بابا خجالت بکشید یه رشته وقتی ارشد و دکترا داره یعنی خیلی تخصصیه
دامپزشک چی تو خودش میبینه با نه واحد بخواد بیاد جیره بنویسع؟؟؟اینکه میگید بره دانش کافی جمع بکنه مشکلی نداره جیره بنویسه دقیقا مثل اینه بگیم میوه فروش سر کوچه رفته چهار تا کتاب پزشکی خچنده الان بیاد مطب بزنه!اخه چه درکی از گیاه دارید شما؟!رشته دامپروری و تغذیه و علوم دامی اینا شاخه کشاورزی ان فقط کلی واحد گیاه شناسی و مرتع و هوا اقلیم خوندیم که انواع گیاهو بشناسیم ! دقیقا از گیاه چی میدونید !؟از تغذیه چی!؟از انالیز خوراک؟!از رکوارمنت خوراک چطور!؟از کتب اصلی تغذیه چی !؟
نظر شما
ادامه