کد خبر: ۳۵۷۲۸
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی وقف‌چی» افزود: نسبت به این موضوع کاملاً جدی هستیم و اگر یک همصدایی در سازمان دامپزشکی، مراکز علمی، نظام دامپزشکی، انجمن اسلامی دامپزشکان و سایر اصناف مرتبط انجام شود، می‌توانیم این قدم را برای ارتقای بهداشت عمومی کشور برداریم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: طرح انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، از موضوعاتی است که در اواخر فعالیت دولت یازدهم مجدداً مورد توجه برخی از صاحبنظران قرار گرفته است. «دکتر علی وقف‌چی» یکی از دامپزشکان حاضر در کمیسیون کشاورزی مجلس، یکی از موافقان طرح انتقال است و آن را موجب ارتقای بهداشت عمومی جامعه می‌داند.

حکیم مهر: آقای دکتر، اخیراً تلاش‌های خود را معطوف به اجرایی کردن طرح انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت کرده‌اید. چرا؟

به دلایلی که یکی از مهم‌ترین آنها ارتقای بهداشت عمومی و جلوگیری از همپوشانی فعالیت‌های بهداشتی در زمینه دامپزشکی و انسانی است، تلاش ما این است که در آینده‌ نه چندان دور با کمک، ‌همصدایی و همفکری اقشار مختلف همکاران بخش دامپزشکی چه در بحث علمی و چه کاربردی و میدانی، سازمان دامپزشکی را از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و آن را در وزارت بهداشت ادغام کنیم تا سازمان به‌عنوان یک معاونت، زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد. در این ارتباط ملاقاتی با دکتر وجگانی رئیس محترم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم داشتیم که ایشان هم نظر مساعد داشتند و شخصاً علاقه‌مند بودند که این اتفاق رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد، اثر فوق‌العاده‌ای در ارتقای بهداشت عمومی خواهد داشت.

حکیم مهر:‌ اتفاقا طی روزهای اخیر پایگاه خبری حکیم مهر یک نظرسنجی در همین خصوص منتشر کرد که تا کنون اکثر مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی، با انتقال سازمان به وزارت بهداشت موافق بوده‌اند.

مرحبا. بنده تقریبا حدود ۸ ماه پیش که خدمت دکتر ضرایی بودم، آنجا هم این مساله را عنوان و از ایشان درخواست رایزنی کردم. همان زمان صحبت‌هایی انجام شد که به دلیل بحث برنامه توسعه ششم، بودجه و حوادث چند وقت پیش، نتوانستیم آن را پیگیری کنیم. امروز اما نسبت به آن کاملاً جدی هستیم و اگر یک همصدایی در سازمان دامپزشکی کشور، مراکز علمی، نظام دامپزشکی، انجمن اسلامی دامپزشکان و سایر اصنافی که در این ارتباط وجود دارد، انجام شود، با همت این بزرگواران می‌توانیم این قدم را برای ارتقای بهداشت عمومی کشور برداریم.

حکیم مهر: گویا وزیر بهداشت هم نظر مساعدی نسبت به این مساله دارد و خواهان این انتقال شده است. آیا با شخص وزیر بهداشت یا معاونان وی هم رایزنی کرده‌اید؟

قطعاً برخی تهدیدها در بهداشت انسانی در بحث کنترلی، قرنطینه‌ای، پیشگیری و درمانی وجود دارد که مربوط به دامپزشکی می‌شود. با کمال تاسف شنیدم که آمار مبتلایان به بروسلوز در دام بالا رفته و اینها جزء بیماری‌هایی است که برای انسان نیز تهدیدکننده است. طبیعتاً اگر مدیریت کلان بحث بهداشت انسانی و دامی یک نفر و تصمیم گیرنده یک مرجع باشد، قطعاً همان مرجع هم باید پاسخ‌گو باشد. طرح قرارگیری دامپزشکی به‌عنوان معاونت وزارت بهداشت یا حداقل به‌عنوان یکی از سازمان‌های این وزارتخانه، می‌تواند قدم موثری در این ارتباط باشد. متاسفانه تاکنون موفق نشده‌ایم که با وزیر بهداشت رایزنی انجام دهیم، اما وقتی شنیدیم که ایشان هم موافق این قضیه هستند، بیشتر خوشحال شدیم. چراکه حتماً نیاز داریم آنها هم از این طرح استقبال کنند.

حکیم مهر:‌ اما یک قضیه دیگر وجود دارد و آن اینکه وزارت بهداشت همین الان بدهی زیادی به بیمارستان‌های زیرمجموعه خود دارد و از طرفی سازمان‌های بیمه‌گر هم آن قدر بودجه ندارند که این بدهی‌ها را پرداخت کنند و به لحاظ مالی به شرایط بحرانی رسیده‌اند. نگرانی من این است که الان وزارت بهداشت به لحاظ بودجه‌ای در مضیقه شدید است. از کجا معلوم که اگر سازمان دامپزشکی را زیر چتر وزارت بهداشت ببریم، همین بودجه اندکی هم که سازمان تا الان می‌گرفته، از دست ندهد؟

من چون تخصصی در این زمینه ندارم، اظهار نظری هم نمی‌کنم. اما یک خلاء احساس می‌کنم و آن اینکه چون سهم بیشتری از پرداخت‌ها به صورت غیرمستقیم توسط بیت‌المال که مال مردم است، پرداخت می‌شود و مستقیماً پرداختی صورت نمی‌گیرد، برداشت هزینه‌ای بیمارستانی و درمانی بالا می‌رود و معترضی هم وجود ندارد و در نتیجه این هزینه‌ها غیر قابل کنترل می‌شود. این وضعیت نهایتاً منجر به این می‌شود که یک هزینه هنگفت سرانه از بیت‌المال به بهداشت تزریق شود.

از طرفی وزارت بهداشت قدم‌های موثری را در ارتباط با ارتقای بهداشت جامعه برداشته و با ساخت و تجهیز بیمارستان، درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت اقدامات مثبتی انجام داده است. لذا برداشت ما این است که با نظارت بیشتر بر هزینه‌های درمانی، در آینده وضعیت بهداشت عمومی بهتر می‌شود.

وزارت بهداشت واقعاً کار کرده است و کم مانده تمام درمانگاه‌های کشور را نوسازی کند. خیلی از خانه‌های بهداشت را نوسازی و ترمیم کردند و اینها کارهایی است که ما به چشم می‌بینیم. در مقابل اعتبارات سازمان دامپزشکی قابل مقایسه با اعتباراتی که وزارت بهداشت با این حجم کاری گرفته، نیست. ما معتقدیم که اگر این انتقال صورت گیرد،‌ در تمام مسئولین نسبت به این موضوع حساسیت ایجاد می‌شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، از یک جنبه دیگر هم می‌توان به این قضیه نگاه کرد. وزارت بهداشت ۲ سال پیش و بعد از ۲۰ سال، کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت را اجرایی کرد و تعرفه‌های درمانی پزشکان را که به مدت ۲۰ سال فریز شده بود، در بعضی از رشته‌ها تا ۴ برابر زیاد کرد. این اتفاق موجی از رضایت را در میان پزشکان ایجاد کرد. آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که چنین تصمیمی برای تعرفه‌های دامپزشکی هم گرفته شود؟

بله. قطعاً. با توجه به نگاه و بینشی که در پزشکی وجود دارد،‌ برداشت ما این است که خود آنها انصاف می‌دهند که در بحث بهداشت دامپزشکی، تعرفه‌های درمانی، پزشکی و پیشگیری بیشتر شود.

حکیم مهر:‌ چند روز پیش شاهد تغییر در بدنه هیات رئیسه مجلس بودیم. آیا با این تغییرات، اولویت‌های کمیسیون نیز تغییر می‌کند؟

خیر. برنامه‌ها به قوت خود باقی است. دوستان محبت دارند و تمام تصمیمات با نظر بنده صورت می‌گیرد. ما در کمیسیون کشاورزی به دنبال تیم قوی هستیم نه فرد قوی. معتقدیم که اگر فرد به تنهایی قوی‌ترین باشد، کارایی آنچنانی نخواهد داشت و یکی از خلاء‌هایی که امروز در مدیریت کشور داریم، بحث تکروی‌هاست. شعار ما این است که تیم قوی بهتر از فرد قوی است و امیدواریم که امسال خیلی موفق‌تر از سال پیش رفتار کنیم و قدم‌های موثرتر برداریم. همانطور که قبلا عرض کردم، از هر گروه و بخش آماده پذیرش انتقادات، راهکارها و خلاء‌های قانونی در بخش کشاورزی وجود دارد، آماده هستیم که در خدمت آنها باشیم. اگر به امید خدا بتوانیم این روند را ادامه دهیم، سال چهارم دکتر داودی رئیس کمیسیون خواهد بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
امیدواریم در سطح شعار نباشد.متاسفانه وضعیت دامپزشکی کشور اسفناک است..اگر هم زیر وزرات بهداشت نرود .بایستی یک سازمان قوی با تصمیم گیری تخصصی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
2
0
تبدیل یه سازمان که تاحدودی مستقل هست به یه معاونت بسیار تاسف بار هست و اداره دامپزشکی به دوتا اتاق در شبکه های دامپزشکی تبدی میشه کهذحتی قدرت مکاتبه هم نداره
دوستان از خواب خرگوشی بیدار شید هدف بدست اوردن درامدها ی دامپزشکی است و برای دانپزشکا سودی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
لطفا شمه ای از درآمد های دامپزشکی را بیان فرمایید.البته به جز حق مدیریتی افراد خاص در سازمان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
احتمالا کارمند دامپزشکی نیستید و نمیدانید
اما حق مدیریت مختص دامپزشکی نیست و اتفاقا حقوقهای نجومی و کارانه چند ده میلیونی پزشکها مشخص،طرز بیان شما یک نگرش سطحی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
بنا به استدلال جنابعالی
با الحاق سازمان به وزارت بهداشت شما نیز جزء مدیران نجومی بگیر خواهید بود. نگرانی شما از الحاق قابل درک نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
1
1
برای پیشرفت رشته باید از حسادت گذست حق مدیریت،...چیز دیگه ای به نظرت نرسیده
مسئولین فنی وزارن بهداشت خیای وضع بدتری دارن
در حوزه بهداشت هم که روغن و اب معدنی و شیر پاستوریزه ،ابلیمو و....‌ مشخصه پس لطفا نگید ما برای سلامت جامعه باید به وزارت بهداشت انتقال پیداکنیم که خنده داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
به نتیجه نظر سنجی الحاق در همین سایت مراجعه نمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
2
همکارای ستادی بزرگترین مانع هستن در خود سازمان دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
پیوستن به وزارت بهداشت قطعا بسیاری از مشکلات رو حل خواهد کرد واقع بین باشیم وزارت جهاد تولید محور بوده و واقعا درک درستی از دامپزشکی ندارن وزارت بهداشت قطعا سطح بالاتری از درک رو نسبت به ارتباط دامپزشکی و بهداشت عمومی دارن
دكتر موسي خاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
3
جناب شاهكار ي صورت نمي گيرد بجاي افكار ناپخته جايگاه دامپزشكي را به چهل سال پيش كه داشت برگردانيد تا باقيات و صالحاتي براي ملتي كه نميداند چي ميخورد باشد
حمید حمزه
|
United States of America
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
1
برای تقویت دامپزشکی کلاً سازمان دامکپزشکی بایستی یک سازمان کاملاً مستقل ومجزا ومتصل به بدنه ریاست جمهوری باشد تا بتواند درحفظ وپاسداری از سلامت وبهداشت عمومی جامعه انسانی درکشور مان مقتدرانه ایفای نقش نماید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
1
عزیزان وابسته به یوسف آبادی ها اگر بگذارند دیگه!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
درود بر این نماینده
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
بلاخره یک مسوول دیدیم که کار درست را انجام میدهد. خدا قوت دکتر وقفچی. بیش از ۹۰ درصد دامپزشکان دعاگویتان هستند. نگران کسانی که پست و جایگاهشان را در خطر میبینند هم نباشید. این انتقال در شرایط امروز یک ضرورت است نه یک انتخاب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
1
فقط تنها راه نجات جامعه از بیماریهای مشترک بین انسان و دام و تامین سلامت جامعه و خالی کردن تخت های بیمارستانی از بیمار این است که سازمان دامپزشکی برود زیر نظر وزارت بهداشت(انصافا قضاوت کنید)
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
درود بر شما دکتر عزیز اگر شما این انتقال را رهبری کنید و صورت بگیرد کار بسیار بزرگی انجام داده اید. و سلامت و جان مردم را از دست یک عده که کارشان تولید است نجات داده اید. اخه من نمیدونم ما چه ارتباطی با مهندس زراعت داریم؟؟ دوستان بهداشتی ها زبان ما را بهتر می فهمند بودجه زیادی دارند ، قدرت زیادی دارند.مگر جهادی ها چه گلی به سر ما زدند که بعضی ها میگن بریم وزارت بهداشت وضعمان بدتر می شود؟ آیا بدتر از این هم ممکن است باشیم دوستان دیگر دامپزشکی آخر بدبختی است ته خط هستیم دیگر بالاتر از سیاهی که رنگی نیست.این نامه اخیر وزیر هم میخ نهایی را بر تابوت دامپزشکی زد. و ثانیا اگر به آدم یه عده پزشک زور بگوید بهتر از یه عده کارگر و مهندس پیاز و زراعت و اصلاح نباتات هست. التماس تفکر
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
یکی از درسترین تصمیمات است. امیدوارم عملی شود
دكتر همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
دكتر وقفچي عزيز و بااصالت اگر اين كاررو انجام بديدبعنوان چهره ماندگار دامپزشكي هميشه دعايتان خواهيم كرد درود بر شما نيكمردان روزگار
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
1
دوستان عزیز در مورد آموزش دامپزشکی باید گفت: تنها نگاهی به واحد های درسی دامپزشکی و رشته های پزشکی شباهت زیاد دروس را نشان میدهد و به راحتی متوجه می شوید که آیا آموزش دامپزشکی باید در وزارت علوم و در کنار رشته های فنی، هنر، ادبیات و یا الهیات و حقوق قرار گیرد یا در وزارت بهداشت و در کنار رشته های پزشکی.
اما در امور اجرایی باید گفت: آیا کارهای درمان و بهداشت به وزارت جهاد نزدیکتر است یا وزارت بهداشت؟ افراد و مسئولین کدام وزارت مفهوم بهداشت را بهتر می فهمند.
پس در یک نگاه اصولی و علمی کاملا منطقی است که این رشته در کنار رشته های مشابه خود قرار گیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
1
متاسفانه بدلیل عدم همخوانی ودرمورد تصاد کاری درامور ات اداری ومیدانی سازمان دامپزشکی با جهاد کشاورزی روز بروز دامپزشکی درحال ویرانی است .واما افرادی که بعنوان مسول در سازمان دامپزشکی در حال خدمت هستند واکثریت آنها در جها دخدمت کرده وبعبارتی جهادی هستند با امر انتقال از جهاد به وزارت بهداشت بشدت مخالفند زیرا در این صورت مناصب خود را از دست میدهند بهرحال انتقال بد از ویرانی وافول حاصر بهتر است .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
2
0
خوب است ولی امیدوارم وزارت بهداشت را به نابودی نکشاند
محمد جواد
|
United States of America
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
2
سلام خدمت همه همکاران محترم ،
دوستان واقع بین باشیم ، دامپزشکی مگر دامپروریست که زیر مجموعه جهاد باشد ?
اینکه دامپزشکی زیر مجموعه جهاد باشه واقعا تبعات زیادی برای سیستم دامپزشکی کشور و مردم و همکاران دامپزشکی داشته و خواهد داشت ،
مثال مهمش همین دستور اخیر وزارتخانه جهاد به رییس سازمان ، کاملا غیر حرفه ای و ...
البته صدور چنین دستوراتی از وزارتخانه ای که هیچ تسلطی بر مجموعه سازمان دامپزشکی نداره و اصلا کارش چیز دیگست بعید بنظر نیامده و نمیاد ،
ولی تبعاتش به مجموعه و مردم برمیگرده ،
واقع بین باشیم دامپزشکی دامپروری نیست که زیر مجموعه جهاد قرار بگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
1
1
دامپزشکی باید یا وزارت خانه ای مستقل باشد و یا سازمانی مستقل زیر نظر رییس جمهور.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
1
1
بهتر است سازمان مستقل باشد ولی اگر به وزارت بهداشت برود مشکلی حل نخواهد شد. چون برنامه وزارت بهداشت برای دامپزشکی مشخص نیست. بهتر است ابتدا بررسی کامل صورت گیرد و در صورت تایید برنامه صحیح برای دامپزشکی به وزارت بهداشت منتقل شود وگرنه دامپزشکی از الان هم که هست ضعیف تر میشود و ممکن است بسیاری از همکاران مسول فنی وناظر فنی بیکار شوند و همکاران بهداشتی جایگزین دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی شود
دکتر رسولی
|
-
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
با ادغام دامپزشکی به وزارت بهداشت مشکلات دامپزشکها حل خواهد شد و از این بدبختی در میان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
1
1
اینکه دامپزشکی باید تحت نظارت ارگان دیگری باشد واقعا جای تاسف دارد. چرا به جای حل مسیله صورت مسیله را پاک میکنید. اگر قرار است اتفاقی بیفتد بهتر است کاملا روشن بیان شود تا همه به درستی متوجه واقعیت شوند. دوستان بهتر است دامپزشکی از وزارت بهداشت و جهاد جدا شود و مسقل باشد. نه اینکه همین بودجه بسیار کم ان بین ادارات دیگر به تاراج رود. و بسیاری از مسولین فنی همانند من دیگر جایی در وزارت بهداشت نخواهند داشت. لطفا واقع بین باشیبد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
0
0
از مسئولین محترم خواهشمندم که کمی هم به وضعیت شغلی حرفه دامپزشکی ومشکلات ان از قبیل در معرض ابتلا به تمام بیماریهای مشترک بین انسان ودام ، مخاطرات شغلی مانند گاز گرفتگی ولگد زدن که اگر به ادارت مربوطه مراجه شود ودراین خصوص سوال شود خواهید دید که بیشتر همکاران سازمان چه دربخش دولتی وچه بخش خصوصی به نوعی قربانی یکی از تهدیدات این شغل مانند بیماری بروسلوز وغیره... شده اندچرا تاکنون این رشته باتمتم مخاطرات هنوز در زمره مشاغل سخت قرار داده نشده اندخواهشمندم رسیدگی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
0
تصمیم و کار درستی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
0
اتفاقا اگه زیر نظر وزارت بهداشت باشه خیلی عالی میشه خیلی از مشکلاتمون برطرف میشه وضعمون ازاینکه هست که بدتر نمیشه
خدا کنه مسولان یه کاری بکنن و دامپزشکی رو انتقال بدن به وزارت بهداشت...اخه دامپزشکی چه ربطی به جهاد داره اخه ماهارو جهاد برداشته به قول دوستموم دامپرور نیستیم که دامپزشک هستیم
نظر شما
ادامه