کد خبر: ۳۵۷۱۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: یک میلیارد تومان به صورت ویژه از طریق آقای نوبخت برای مقابله با تب برفکی و بیماری های دامی به دامپزشکی استان اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مجتبی ورمقانی» صبح امروز در شورای مدیران اداره‌کل دامپزشکی کردستان که با حضور نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: وجود 3 میلیون و 500 هزار واحد دامی در استان موجب شده کردستان یک استان مستعد به لحاظ دامپروری باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد بخش عمده مردم استان وابسته به دامداری و دامپروری است، گفت: کردستان صادرکننده دام به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: نزدیک به 829 واحد مرغداری گوشتی، 13 واحد مرغ مادر، 12 واحد مرغ تخم گذار و یک واحد جوجه‌کشی در استان وجود دارد.

سنتی‌بودن دامپروری، صعب‌العبور بودن و مرزی بودن از چالش‌های استان

ورمقانی افزود: استان با دارابودن بیش از 200 استخر پرورش ماهی یکی از قطب‌های تولید و پرورش ماهی قزل‌الا در کشور محسوب می‌شود همه اینها موجب شده حوزه کاری اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان حوزه گسترده‌ای باشد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان از وجود 6 کشتارگاه دام و طیور در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: یک کشتارگاه صنعتی، چهار کشتارگاه سنتی و یک کشتارگاه نیمه‌صنعتی از ظرفیت‌های استان در این زمینه است.

ورمقانی، سنتی‌بودن دامپروری، صعب‌العبور بودن و مرزی بودن را از چالش‌های این حوزه دانست و گفت: کردستان در همسایگی کشوری قرار گرفته که به لحاظ وضعیت سیاسی الان در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و اگر دامپزشکی به درستی عمل نکند امراض مختلفی دامن استان را خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: در کنار این مشکلات، کمبود اعتبارات و نیروی انسانی کافی از دیگر مشکلاتی است که در حوزه دامپزشکی استان با آن دست به گریبان هستیم.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه با بیان اینکه رسالت و وظایف دامپزشکی استان بسیار گسترده است، خاطرنشان کرد: بهداشت، سلامت، مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و بیماری‌های دامی و تضمین بهداشت فراوردهای دامی و غیره از رسالت‌های بسیار مهم دامپزشکی استان است.

ورمقانی به افزایش اقدامات انجام گرفته در حوزه پیشگیری در استان نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: بیش از 50 درصد نسبت به برنامه هدف‌گذاری شده در حوزه پیشگیری در استان اقدام شده است.

رشد 141 درصدی واکسیناسیون دام علیه بیماری

وی از رشد 141 درصدی واکسیناسیون دام در سال گذشته نسبت به سال 94 در استان خبر داد، تصریح کرد: شاخص‌ترین اقدام که در سال گذشته انجام شده واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری تب برفکی بود که پوشش بسیار خوبی داشته است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار کرد: این بیماری علی‌رغم اینکه در سطح کشور تلفات زیادی گرفت اما به دلیل انجام به موقع واکسیناسیون در استان با همت همکاران و نگاه ویژه مسوولان به ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان، بیماری به صورت کامل در استان کنترل شد.

ورمقانی خاطرنشان کرد: هر کجا که مسوولان می‌خواهند در روستاها از خدمات دولت در استان یاد کنند بحث واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی عنوان می‌شود که موجب رضایتمندی دامداران شده است.

وی اظهار داشت: مردم از انجام خدمات دامپزشکی در روستاها بسیار راضی هستند و این موضوع چندین بار از سوی مسوولان ارشد استانی مطرح شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان از مایه‌کوبی تمام دام‌ها علیه بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در سطح استان خبر داد و گفت: خوشبختانه موفق به تحقق کامل تمام برنامه‌های هدف‌گذاری شده سازمان در سطح استان شده‌ایم که این مهم به واسطه تلاش همه عوامل و پرسنل دامپزشکی استان صورت گرفته است.

ورمقانی در مورد بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نیز اظهار داشت: این بیماری که امروز به یکی از مباحث مهم در کشور تبدیل شده و سرو صدای زیادی ایجاد کرده است خوشبختانه هیچ موردی در استان کردستان مشاهده و گزارش داده نشده است.

انجام عملیات سمپاشی علیه تب کریمه کنگو در 800 هزار مترمربع مناطق پرخطر

وی افزود: در راستای مقابله با این بیماری در سال گذشته نزدیک به 800 هزار مترمربع در مناطق پر خطر، جایگاه‌های نگهداری دام و همچنین 72 هزار رأس دام سم‌پاشی انجام شده که امسال نیز این مهم به صورت مستمر و رایگان انجام خواهد شد.

وی از انجام بازرسی در کشتارگاه‌های دام به صورت مستمر در سطح استان خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 34 هزار و 384 کیلوگرم گوشت قرمز غیرقابل مصرف را فقط در کشتارگاه‌ها از چرخه مصرف خارج کرده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: در بحث کشتارگاه‌های طیور که به صورت شبانه فعالیت می‌کنند همکاران ما به صورت کامل حضور دارند و کار نظارت را انجام می‌دهند.

خارج کردن 200 هزار قطعه مرغ غیرقابل مصرف از چرخه تولید

ورمقانی یادآوریکرد: سال گذشته همچنین 200 هزار قطعه مرغ غیرقابل مصرف در سطح کشتارگاه‌ها از چرخه مصرف خارج شده است و اگر نظارت نباشد و اینها وارد سفره مردم شود با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: بیش از 140 هزار بازدید از مراکز عرضه فراوردهای خام دامی مانند قصابی‌ها و مرغ‌فروشی‌ها در سطح استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار داشت: در ایام نوروز نیز در قالب اکیپ‌های تشدید نظارت بیش از 16 تن فراورده خام دامی غیرمصرف در سطح مراکز عرضه شناسایی، ضبط و معدوم‌سازی شده است.

ورمقانی افزود: در بحث اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور نیز در استان اقدامات خوبی برای مقابله با بیماریها انجام گرفته است.

وی گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که در سال گذشته خسارت زیادی در سطح کشور وارد کرد و بسیاری از واحدهای بزرگ مرغ گوشتی به دلیل آلوده‌شدن به این بیماری کاملا معدوم شدند، ما مشکلی در استان نداشتیم.

نمونه‌برداری از هزار تن عسل تولیدی در کردستان

ورمقانی از انجام 15 هزار و 47 بازدید از سطح مرغداری‌های استان خبر داد و گفت: کردستان به عنوان بیست و پنجمین استان درگیر با بیماری اآنفولانزا بود که با سرعت عمل همکاران، این بیماری که در یک واحد سنتی در بیجار خود را نشان داده بود در نطفه خفه شد.

وی اظهار داشت: در بحث اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل نیز بیش از یک هزار تن عسل تولیدی استان نمونه‌برداری انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در مورد صادرات فراودهای گوشتی از استان به سایر استان‌های کشور نیز، گفت: صادرات دام به سایر کشورها انجام شده و تا به امروز 170 تن ماهی قزل‌آلای منجمد به کشور روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات داشته‌ایم.

ورمقانی خاطرنشان کرد: بیماری‌های آبزیان از جمله وی.اچ.اس که به بیماری ورشکستگی مشهور است، در سطح استان کنترل شده است.

وی اظهار داشت: دامپزشکی کردستان به خاطر عملکرد مثبتی که در زمینه کنترل بیماری وی.اچ.اس داشت، مورد تقدیر مسوولان سازمانی در سطح کشور قرار گرفت.

انجام مایه‌کوبی طیور در 900 روستای کردستان

ورمقانی اضافه کرد: در بحث واکسیناسیون طیور یک حرکت و کار بزرگ با کمک بسیج سپاه بیت‌المقدس در سطح استان انجام گرفته و طیور بیش از 900 روستای استان مایه‌کوبی شدند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان تصریح کرد: در حوزه فناوری و اطلاعات نیز اتاق پیشرفته و سرورهای کاملا مدرن در مجموعه راه‌اندازی شده است.

ورمقانی با بیان اینکه آموزش‌های ترویجی به صورت مستمر برای بهره‌برداران در سطح استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: اساتید فوق تخصص و درجه یک برای ارائه آموزش در حوزه‌های مختلف در این کارگاه‌ها دعوت به عمل آمد.

وی اضافه کرد: گاوداری هزار رأسی، صادرات ماهی منجمد و واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های واگیری از اقدامات خوبی بود که توسط اداره کل استان انجام گرفت.

افزایش 4 برابری اعتبارات تملک دارایی‌های دامپزشکی کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان از افزایش چند برابری اعتبارات دامپزشکی در سطح استان خبر داد و گفت: اعتبارات تملک دارایی‌های این سازمان از 700 میلیون تومان به 4 ونیم میلیارد تومان افزایش یافته است.

ورمقانی با تقدیر از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان به خاطر نگاه ویژه‌ای که به حوزه دامپزشکی دارد، خاطرنشان کرد: این نگاه ویژه موجب پیشبرد اهداف و انجام اقدامات اساسی در این حوزه شده است.

وی اضافه کرد: تمام مطالباتی که بخش خصوصی از این اداره کل در سطح استان داشته‌اند پرداخت شده و حتی مبالغی به آنها پیش‌پرداخت شده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان از افزایش 25 درصدی اعتبارات با وجود تمام مشکلات منابعی در کشور خبر داد و اظهار داشت: یک میلیارد تومان به صورت ویژه از طریق آقای نوبخت برای مقابله با تب برفکی و بیماری‌های دامی به دامپزشکی استان اختصاص پیدا کرده است.

ورمقانی در پایان افزود: راه‌اندازی کشتارگاه سقز بعد از چند سال وقفه با تلاش همکاران و اشتغال‌زایی بیش از 70 نفر از دیگر اقدامات انجام شده در سطح استان بود.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
سلام ، از وقتی اقای دکتر سکان دامپزشکی کردستان رو در دست گرفتن ،تغییرات چشمگیری رخ داده و سبب کاهش بیماریها در سطح استان شده ،خدا به همراهت دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
با وجود کسب اعتبارات پنج برابر بیش از سال 94 متاسفانه دریافتی پرسنل تغییرات بسیار جزیی پیدا نموده اضافه کار وماموریت پرسنل شهرستانها در حدود هرماه 150000 تومان باقی مانده جدا نمودن کردستان از سایر استانها اینکه این استان میتواند تب برفکی رایگان انجام دهد و بقیه نمیتوانند ............... قابل توجیهبنظر نرسیده در کل بضرر منطقه میباشد
دکتر عابد نمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
عزیزی که در بالا اشاره کردند مزایا جزیی تغییر پیدا کرده حتما کارمند کردستان نیست و شاید از اون دسته کارمندانی است که در گذشته جز معدود افراد با مزایای بالا بود که حالا مزایای این بنده خدا یا کم شده یا فکر کنم قطع شده.در بالا اشاره شده که واکسیناسیون رایگان تب برفکی به ضرر منطقه است!تلفات صد هزار راسی دام در سال 94 در کردستان بر اثر تب برفکی به ضرر منطقه نبود؟راستی جریان این لوح تقدیرهایی که همکاران تو فروردین امضا کردند و تقدیر کردند بابت افزایش چندبرابری پرداختی ها رو یادتون رفته؟میگن تو کردستان در سال 95 پنج بار متمم ماموریت پرداخت شده!سال 93 و 94 از 12 ماه ماموریت فقط یک ماهش رو پرداخت کردند اونم صد هزار.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
در مورد نظر ارایه شده باید عنوان شود ............................... لذا ارئه نظراتتان از جانب ایشان نادرست است . اشاره شده که در سال 94 دامپزشکی کردستان دارای 700 میلیون تومان اعتبارات تملک داراییها بوده ودر سال95 به حدود 4تا 5 میلیارد تومان توسط مدیرکل جدید رسیده. ابتداا باید عرض شود در سال 93و94 علاوه بر پرداخت کلیه مزایای پرسنل و حتی پاداش اخر سال که تقریبا کمی کمتر از پرداختی مزایای سال 95 بوده کل معوقات بخشهای خصوصی استان تا پایان سال 94 پرداخت گردیده بودلذا این سوال از مدیرکل همیشه باقی خواهد ماند که جوابگو باشند که در سال 95گرچه برای خرید واکسن تب برفکی حداکثر 200تا300 میلیون تومان هزینه کرده اند الباقی اعتبارات بکجا فرستاده شده ودر کجا هزینه گردیده که پرسنل شبکه های دامپزشکی سهمی از ان نبرد ه اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
اداره کل دامپزشکی کردستان بایستی توجه ویژه ای به مجتمع تکثیر دیوزناو داشته باشد در سال جاری.چون این مجتمع دارای اهمیت بسیار زیادی است و نگاه های زیادی به آن معطوف است.در سال های گذشته با حساسیت خاصی به این مجتمع نگاه می شد اما در سال گذشته....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
0
0
این سال های 93 و 94 چه کارهای مهمی در کردستان اتفاق افتاده و ما خبر نداشتیم.البته به جز من بقیه همکاران هم خبر نداشتند از این وضعیت عالی در سال های 93 و 94.
نظر شما
ادامه