کد خبر: ۳۵۷۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی با تکذیب بروز «تب مالت» در استان گفت: به صورت مستمر از طریق رسانه‌های عمومی مردم را از موضوع ذبح غیرمجاز آگاه کرده‌ایم، ولی دیده شده چند خانواده دامی را خریده و بدون نظارت بهداشتی ذبح می‌کنند که خطرناک است؛ با این حال آماده اعزام اکیپ سیار برای نظارت بهداشتی هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر امیرحسین بهداد» در خصوص شایعه شیوع «تب مالت» در استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: با توجه به اقدامات چند ساله دامپزشکی استان و علوم پزشکی تبریز همچنین مدیریت و افزایش پوشش واکسیناسیون منظم حیوانات، وضعیت حادی در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه البته نباید از «تب مالت» و شیوع آن نیز غافل شویم، گفت: «تب مالت» در جامعه انسانی در طول سال وجود داشته و توصیه همیشگی برای طول سال در رابطه با استفاده از شیر پاستوریزه همیشگی بوده و بهترین گزینه برای مصرف شیر، شیرهای پاستوریزه است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به استفاده برخی از افراد از شیرهای آزاد و فله‌ای گفت: افرادی که اقدام به تهیه شیر پاستوریزه و فله‌ای از شیرسراها می‌کنند حتماً نکات ایمنی در خصوص میزان زمان جوشاندن شیر را رعایت کنند و در صورت امکان از خرید چنین شیرهایی پرهیز کنند.

وی با تاکید به اینکه تا حدامکان شیر مصرفی از شیرهای پاستوریزه باشد، اظهار کرد: با رعایت توصیه‌های ایمنی، از شیوع چنین امراضی جلوگیری کنیم.

بهداد به شایعاتی در خصوص مشاهده «تب کریمه» در استان‌های همجوار آذربایجان‌شرقی و خود استان اشاره کرد و گفت: «تب خونریزی‌دهنده کنگو» با عنوان جهانی «CCHF » یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی‌دهنده است که ناقل این بیماری از طریق کنه‌ای با نام «هیالوما» است.

وی ادامه داد: زاد و ولد کنه و افزایش بیماری «تب خونریزی‌دهنده کریمه» در فصول گرماست و مردم و مخصوصاً دامداران دقت لازم را در این فصول داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان با تاکید به وجود زیرساخت‌های محکم در زمینه دامپزشکی منطقه آذربایجان‌شرقی بیان کرد: با تقویت زیرساخت‌های استان در بخش‌های کشتارگاه‌ها و امور دام و طیور، امکان بروز بیماری در این منطقه بسیار کم و کاهش یافته است.

وی افزود: در صورت مشاهده این بیماری هم با توجه به ایمنی در کشتارگاه‌ها و رعایت اصول فنی، میزان اسیدی در کشتارگاه‌ها برای گوشت‌های ذبح شده افزایش پیدا می‌کند و در کل عامل بیماری به کل از بین می‌رود و جای هیچ نگرانی نیست.

بهداد خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در اصول بهداشتی دامپزشکی آذربایجان‌شرقی تائید گوشت تمام دام‌های ذبح شده توسط دامپزشکی است که در صورت وجود هرگونه بیماری هیچ گوشتی تائید نخواهد شد و از این رو به تمام مردم استان این اطمینان را می‌دهم که همه گوشت‌های ذبح شده با مهر دامپزشکی سالم و مطمئن هستند.

وی متذکر شد: با توجه به عدم وجود نظارت بهداشتی در ذبح دام‌های غیرمجاز، افرادی که اقدام به چنین ذبحی می‌کنند هیچ‌گونه ضمانت سلامتی از دامپزشکی دریافت نکرده و هرگونه ایجاد مشکل بر عهده خودشان است.

بهداد اذعان داشت: به صورت مستمر از طریق رسانه‌های عمومی مردم را از موضوع ذبح غیرمجاز آگاه کرده‌ایم ولی همچنان در بین اقشار با سواد نیز مشاهده می‌شود که به صورت چند خانواده دامی را خریده و بدون نظارت بهداشتی ذبح می‌کنند که این بسیار خطرناک است.

بهداد با تاکید به اینکه در فصل گرما از سال قرار داریم و کنه «هیالوما» نیز وجود داشته و حتی در چند استان کشور نیز «تب کریمه» مشاهده شده است، تصریح کرد: خوشبختانه با رصدهای انجام گرفته در هیچ‌کدام از جمعیت دامی و انسانی استان آذربایجان‌شرقی وجود این بیماری مشاهده نشد.

وی با بیان اینکه با رصد پزشکی و بهداشتی به چند نفر از جمعیت انسانی مشکوک شده بودیم و احتمال «تب کریمه» در آنها بود، گفت: با آزمایشات دقیق و مستمر و همت همکاران علوم پزشکی تبریز نتایج آزمایش این افراد، سلامت آنها را نشان داد و هیچ فرد مشکوک به بیماری «تب کریمه» در استان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان خطاب به حجاج که در روزهای آتی عازم سفر حج خواهند شد، تاکید کرد: با توجه به عرف جامعه و برخی سنت‌ها از قبیل قربانی کردن گاو و گوسفند مقابل حاجیان، به همه اقوام و حاجیان توصیه می‌کنم در صورت امکان تمام دام‌های خود را در کشتارگاه‌ها ذبح و قربانی کنند.

وی ادامه داد: حاجیان و اقوام آنها در صورت اقدام به قربانی کردن دام در مقابل حاجیان به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند تا اکیپ سیار خود را برای نظارت بهداشتی به آن محل اعزام کنیم.

بهداد یادآور شد: در صورت خرید و یا ذبح دام به صورت آزاد حداقل ۴۸ ساعت در فریزر نگه‌داری کرده و از مصرف بلافاصله آن بعد از ذبح بپرهیزند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
آقای مدیر کل قبلا هم فرموده بودند شایعه ی .................. در اداره کل کذب است. الان میبینیم نه شایعه است، نه کذب است. ................................
نظر شما
ادامه